Morgen eindelijk endoscopie ben zenuwachtig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Morgen eindelijk endoscopie ben zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:39

nav het topic [MW] Meer mensen ervaring met een aambei/endeldarmoperatie/endoso ben ik morgen eindelijk aan de beurt.
Ben rond 17.00 begonnem met het laxeerdrankje moviprep, heb emetofobie dus vind dat heel erg eng....
Ik merk als het goed is binnen nu en twee uur hier iets van, ik mag tot morgen 17.00 niets meer eten, ik zie er tegenop!!
Vooral omdat ik niet eten mag en erg snel last heb van flauwte als ik niet eten mag (Suikerspiegel)
Ik heb besloten om alleen naar het ziekenhuis te gaan gezien ik niet de gezelligste zal zijn en
er momenteel een abbonement op heb en niet steeds een beroep op iemand wil doen.

Nog meer mensen die dit ooit mee hebben gemaakt?
Even een verademing, heel vroeger heb ik dit ook gehad, staat me nog bij als de dag van gister, ik kreeg toen geen mivoprep maar bitterzout, nou dan is dit nieuwe medicijnen wel een verademing hoor!! Ja

Marchador

Re: Morgen eindelijk endoscopie ben zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:35

Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je wel heel veel succes en sterkte wensen.
Zeker ook omdat je de hele dag niets mag eten.

Is het niet verstandig toch iemand mee te nemen om die reden? aangezien je van de hele dag niet eten toch wat flauw wordt (ivm autorijden).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:37

Ik vond het weinig voorstellen. Het ligt er wel aan hoe hoog ze in de darm gaan kijken. Had me hartstikke druk gemaakt. het enige wat ik wel vervelend vond was de lucht die ze in je darm bliezen. Op het moment niet zo maar toen ik de deur uitging moest ik zo nodig een wind laten. Ik probeerde hem op te houden en heb zo'n buikpijn gehad. Gewoon laten gaan dus.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:40

Ik heb hier geen ervaring mee, wel met een maagonderzoek. Daar zag ik ook als de doods tegen op, maar ben er ook weer boevenop gekomen.

Ik wens jou heel veel succes en sterkte morgen. Denk maar zo het is voor een goed doel en na morgen heb je het gehad.

Ik ga even je vorige topic bekijken, weet namelijk niet waar je last van hebt.
Laatst bijgewerkt door Meryl op 03-08-08 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:41

Overigens mag je geen thee met suiker?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:47

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ken wel mensen die dit (regelmatig) moeten laten doen. Ik zou echt iemand meenemen. Of in ieder geval er voor zorgen dat iemand je mee terug rijdt. Je kan erg suf zijn van het roesje (of krijg je narcose of ruggenprik?).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:14

Haha! ze zien je al aankomen voor een ruggeprik. Roesje krijg je alleen als ze dat besproken hebben. Moeten namelijk een uitslaapkamer regelen en elke medische ingreep (lees roesje) heeft een risico, hoe klein ook. Dus als het niet nodig is, doen ze het niet. Zoals ik al gezegd heb als ze relatief laag in de darm blijven stelt het niet veel voor behalve dat het erg genant is om in je blote .... te liggen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:32

Ik heb het een keer met en een keer zonder roesje gedaan. Met roesje omdat ze verder mn darm in gingen.
Concentreer je tijdens het onderzoek vooral op je ademhaling, dan valt het wel mee. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:43

Nee geen roesje voor een endoscopie hoor *LOL* *LOL*
Ik wete niet of ik thee met suiker mag, vast wel als ik maar geen
melk drink...Koffie met suiker mag ook.
Maar allemacgtig wat is dat drankje goor zeg Huilen van het lachen Wát een zoete bende.
Ik zit nu aan een bouillonnetje om wat op krachten te komen
ben namelijk zo slap als een dwijl.
Kijk het vanavond even aan of ik het alleen red anders vraag ik wel iemand mee.
Mn buik is al aardig aan het borrelen helaas.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:44

O ja en als het zo komt rennen en neem een boekje mee. kan best ff een zit zijn Haha!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:47

ik heb er al 5 gehad de agelopen 15 jaar maar de laatste 3 keren met roesje, zonder roesje krijgen ze mij niet meer op de tafel daar...heeeeerlijk je voelt niks, je merkt niks en je weet van niks...ik ga niet meer zonder.(en meteen een reinigingskuurtje er achteraan uiteraard...) en ik vond het dus geen probleem meer, terwijl de eerste 2 keren niet leuk waren en erg pijnlijk (ze moesten wel erg hoog tot aan dedunnen darm, dat heeft daar ook mee te maken) Ik had daar zo veel stress van vantevoren, mijn bloeddruk schoot omhoog, dat de internist een dormicum heeft voorgesteld, en dat bevalt zo goed, dat ik er elke week wel eentje wil, geen probleem Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:49

Nikka schreef:
O ja en als het zo komt rennen en neem een boekje mee. kan best ff een zit zijn Haha!

Had ik al door, veel valse nood.
Dus jij heb dit ook meegemaakt?

Nikka schreef:
Op het moment niet zo maar toen ik de deur uitging moest ik zo nodig een wind laten. Ik probeerde hem op te houden en heb zo'n buikpijn gehad. Gewoon laten gaan dus.

Ach..ze zullen het wel gewend zijn...Ik kan me dat oppompen ook nog wel herinneren ik had toen het gevoel dat ik de hele boel onder ging ****ten...Echt heel genant ben toch wel blij dat de boel dan leeg is he.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:53

ik ben ook al 3 keer aan de beurt geweest in de afgelopen 5 jaar dus..... ik mag volgend jaar weer. ik kreeg altid......................... ja en normaal kan ik t 3 keer zeggen kleanprep ofzo, zakjes die je met water moest mengen en dan opdrinken. totaal 3 liter op de dag ervoor en dan nog 1 liter op de dag zelf.....Ruikt naar vanille en smaakt superzout. Ik ging altijd kokhalzend vol goede moed aan de eerste beginnen en de laatste moest me naar binnen gepraat worden!!!

En dan naar de wc vreselijk.

Ik zou wel iemand meenemen hoor! ik voelde me altijd beroerd en erg zenuwachtig, is t fijn als je alleen maar hoeft mee te rijden en niet na hoeft te denken!!!!

Heb jij nu een nieuw spulletje om je darmen leeg te maken??

ik zou zeggen veel succes morgen en maak je niet te druk.

Ow ik doe t overigens ook niet zonder roesje

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:55

Hier nog een met ervaring (3x) en mij krijgen ze ook niet meer de operatietafel op zonder roesje.
Ik heb last van ontzettend gevoelige darmen.
Ik zat dan ook de hele avond en dag van te voren op het toilet (en mn vriend maar lachen Haha!)
Onderzoek zelf vond ik niet zoveel voorstellen, maar ik was natuurlijk ook onder narcose.
Daarna heb ik er nog erg lang buikpijn van gehad. Maar dit zal wel te maken hebben met de gevoeligheid van mn darmen.. alles was helemaal van slag.

Je moet iemand meenemen, je bent namelijk zo slap als een vaatdoek en je reactievermogen is ook verminderd daardoor.
Als je n roesje krijgt helemaal, mijn vriend kan me nu nog verhalen vertellen van wat ik allemaal na het onderzoek heb gedaan (vooral veel scheten gelaten op de uitslaapkamer Haha!) waar ik niets meer vanaf weet (gelukkig...)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:56

Nikka schreef:

haha, ja dat klopt, ik had ook een keer mijn vader op visite en wilde m uitlaten toen hij wegging, maar ik kon gewoon niet weg op de wc. steeds als ik op wilde staan moest ik snel gaan zitten. Heeft toen wel een half uur geduurd! Heel genant Tong uitsteken

en buikpijn vreselijk. Nee ik ben geen fan! maar t is voor een goed doel laten we maar zeggen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:59

Chiqa schreef:
Nikka schreef:

Had ik al door, veel valse nood.
Dus jij heb dit ook meegemaakt?

Nikka schreef:
Op het moment niet zo maar toen ik de deur uitging moest ik zo nodig een wind laten. Ik probeerde hem op te houden en heb zo'n buikpijn gehad. Gewoon laten gaan dus.

Ach..ze zullen het wel gewend zijn...Ik kan me dat oppompen ook nog wel herinneren ik had toen het gevoel dat ik de hele boel onder ging ****ten...Echt heel genant ben toch wel blij dat de boel dan leeg is he.

Yep, op het moment dat je denkt dat je alles eruit hebt en op staat, kan je weer gaan zitten. Haha! Het is alweer even geleden, maar het staat me bij dat ik wel 3 kwartier bezig ben geweest. lekker praatje Bloos
Na de scopie wilde vriendlief shoppen. Ik ben in een winkelcentrum ff een zijgang ingedoken en heb me ff "ontlucht" Mèn wat een opluchting.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:00

haha, wel knap dat je gegaan bent Nikka,.. ik lag een hele dag voor pampus erna..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:01

Haha jullie verhalen klinken hoopvol Haha! Haha!

Tot nu toe gaat het nog goed, heb alleen een blubberbuik maar dat is logisch.
Ik heb iig genoeg frisdoekjes en vaseline in huis, mijn probleem zit in het begin,
dus ze zijn dr wel snel een onderzoek tot aan je dunnen darm...Mijn hemel.

De vorrige keer ben ik op sollicitatiegesprek gegaan, ging nog goed ook en heb
de baan ook nog eens gekregen, wonderlijk.

kim1207 schreef:
ja en normaal kan ik t 3 keer zeggen kleanprep ofzo, zakjes die je met water moest mengen en dan opdrinken. totaal 3 liter op de dag ervoor en dan nog 1 liter op de dag zelf.....Ruikt naar vanille en smaakt superzout. Ik ging altijd kokhalzend vol goede moed aan de eerste beginnen en de laatste moest me naar binnen gepraat worden!!!

Het is een ander middel, maar eindigd dus ook op Prep en is zoet en zout tegelijk en super ranzig.
De eerste beker ging wel de laatste erg moeizaam, ben benieuwd hoe dat morgen gaat als ik om 8 uur
weer een lieter weg moet werken, moet mn wekker zetten want ik heb eigenlijk vakantie.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:02

ja, maar als die lucht eruit is en je hebt weer wat lichts gegeten dan knap je heel snel op. Ik ben de eerste keer erna naar pinkpop gegaan de tweede keer gaan shoppen en de derde keer weet ik eigenlijk niet meer........... maar kan best hoor

waarom moet je een endoscopie?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:03

kim1207 schreef:
ja, maar als die lucht eruit is en je hebt weer wat lichts gegeten dan knap je heel snel op. Ik ben de eerste keer erna naar pinkpop gegaan de tweede keer gaan shoppen en de derde keer weet ik eigenlijk niet meer........... maar kan best hoor

Klopt als een bus Cool

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:04

ja ik dronk ze altijd snel weg met mijn neus dicht... na 4 uur moest ik altijd pas naar de wc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:34

En ranja dr doorheen zal dat helpen?
Ach gelukkig hoef ik nog maar één liter Ja

kim1207 schreef:

Dr komen dingen naar buiten als ik naar het toilet moet, wss inwendige aambeien.
kim1207 schreef:
ja, maar als die lucht eruit is en je hebt weer wat lichts gegeten dan knap je heel snel op.

Gelukkig maar de handeld rommelt erover Bloos Wel fijn'dat we er hier even ongegeneerd over
kunnen kleppen heb daar heel veel aan! Weet ik een beetje wat me te wachten staat .,

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:37

Ik denk dat, als ik het zo lees, ze niet zo ver naar binnen hoeven.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:41

haha, ik moest altijd na nog geen half uur al naar de wc.
Echt grappig om deze verhalen te lezen.
Met ranja wordt ik er echt heel erg misselijk van....
Gewoon neus dicht en drinken Haha!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:46

Ik heb nu 3x een endoscopie gehad,onder een roesje Bloos
Maar ondanks dat moet ik echt op sterven na dood zijn wil ik dat nog een keer laten doen.
De scopie weet ik uiteraard niks van,dus dat is niet zo erg.
Maar ik moest idd 3 liter en de volgende dag nog 1 liter Cleanprep zien weg te werken Misselijk en dat vond ik living hell.
Siroop er doorheen was nog smeriger.
Kreeg het echt nauwelijks door m'n keel en vervolgens ging ik zowat tegen de vlakte van de krampen.
Eenmaal weer "bij" en thuis was ik weer snel het "ventje" Haha!

Ik hoop dat het bij jou beter gaat.
Veel sterkte morgen (en natuurlijk de komende nacht Knipoog ).