Paniekaanvallen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Paniekaanvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:03

Hallo allemaal!
Ik voel me echt rot en moet het eventjes van me afschrijven dus hier mijn verhaal:

Ik heb nou al anderhalf jaar last van paniekaanvallen, ik weet niet wat de oorzaak is, ik ben al bij een psycholoog geweest, heb haptonomie gehad.. Maar niks helpt..

Het ging de laatste tijd super! En had eindelijk het idee dat het een beetje over zou zijn..
Maar dat is sinds zaterdag wel anders..
Ik moest zaterdag werken.. stond achter de kassa en het was super druk..
Ik kreeg last van mn hyperfentilatie, ik dacht dat gaat wel weer over..
Maar het werd erger en erger, ik ben 2x bij de kassa weggelopen maar het hielp niet, Aan het eind van de middag was het mijn beurd om te spiegelen, en toen werd ik eindelijk weer rustig..
Na het werk nog eventjes met een collegatje staan praten over die hyperfentilatie en het begon weer, toch naar huis gereden op de scooter..
Maar de volgende dag had ik er weer last van..
Als ik thuis was had ik nergens last van, totdat ik op de scooter stap..
Als ik drie straten verder ben begint het..
Ik word onrustig en begin met mn buik te schokken, dan krijg ik geen adem..
Ik hou mn buik vast, hierdoor kan ik ook niet normaal ademhalen..
Doordat ik dan geen adem krijg, raak ik in paniek en word het alleen maar erger..
Ook al zijn het kleine stukjes van maar 10min. ik word benauwd..
Ik ben vanaf zaterdag tot donderdag vrij geweest, Maar was wel elke dag benauwd(Niet de hele dag, maar wel een groot deel)
En donderdag was het op mn werk weer raak: Ik stond nog geen 10min. achter de kassa en het begon weer, mn buik begon weer samen te trekken en ik kreeg weer last van hyperfentilatie..
Ik kan wel op mezelf in blijven praten maar het helpt gewoon niet, het lukt me bijna niet meer om mezelf rustig te krijgen..
Ik weet het zo langzamerhand niet zo goed meer, Nou ging ik namelijk vandaar weer weg op de scooter (zou een half uurtje onderweg zijn) Maar na 10min. ben ik afgestapt en heb mams gebeld of ze me ajb kon komen halen, want het ging gewoon niet meer..
Ik ben dan zo bang dat ik flauw ga vallen ofzo..

en ik schaam me dan zo, ik wil ook niet dat iemand het ziet, en ga daarom vrolijk door met waar ik mee bezig ben (Iedereen ziet het natuurlijk, maargoed)

Ik weet het nu echt niet meer, word zo langzamerhand bang om te gaan scooter rijden..

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Of heeft iemand hier tips voor?

Ik ga woensdag met Mensendieck beginnen, en hoop dat dat wat helpt..

Pinacolada

Re: Paniekaanvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:25

Mensendieck is houding toch?

k heb het ook gehad en af en toe nog wel, vooral als ik moe ben. Wat jij hebt en ik ook heb gehad is dat als je het een keer op bepaalde plaats krijgt je dan angst hebt om het weer te krijgen en dus er weer last van krijgt.

Flauwvallen kan niet want je hartslag gata omhoog..voor flauwvallen gaat ie juist omlaag..maar ik weet hoe het voelt. Ademhalingsoefeningen schijnen wel te kunnen helpen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 04:06

Paniekaanvallen kunnen echt uit het niets komen (had vanmiddag nog een enorme, zweten, dacht echt dat ik een hartaanval kreeg of zo en ik was gewoon thuis). Ik krijg kalmeringstabletten (xanax) voor als het weer eens zover is.

Denk wel dat je moet oppassen voor angst voor de angst. Dat je geen scooter meer durft te rijden of zo. Als je telkens op de scooter stapt met het idee van "wat als..." dan krijg je ze ook.

Met speciale therapie, RET, schijnt het goed onder controle te krijgen te zijn. Daarmee leer je de angst-oproepende gedachten (zoals ojee, ik moet op de scooter) in stappen te rationaliseren, wat de angst beperkt. (heb persoonlijk geen RET gedaan, maar ken wel veel mensen voor wie het wonderen heeft gedaan). En inderdaad, ademhalingsoefeningen werken ook goed. Veel paniekaanvallen en zeker hyperventilatie komen doordat je verkeerd ademhaalt, met oefeningen (zijn ook op internet te vinden voor als je het meteen wilt proberen) kan je dat onder controle krijgen.

Mischien heb je er wat aan. En oja, flauwvallen gebeurt inderdaad niet zomaar. In elk geval sterkte!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 05:00

Even een stipje, ben te moe om nog te lezen en te reageren Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 06:51

Ten eerste: je bent zeker niet de enige in Nederland.

Op de site van de hyperventilatie stichting kan je heel veel informatie vinden. De herkenning bij andere mensen is vaak al een hele geruststelling. En hoe meer kennis je hebt over wat er bij een hyperventilatieaanval gebeurd of een paniekaanval: hoe rustiger je kan blijven als je zo'n aanval voelt opkomen. En hoe beter je je ademhaling kan controleren.
http://www.hyperventilatie.org/

Er is niet een therapie, die voor iedereen werkt. Je moet zoeken wat goed bij jou past. Ik heb heel veel therapieen gevolgd en uiteindelijk heeft osteopathie voor mij het meeste gedaan. Maar ik heb zeker ook bij de andere therapieen heel veel opgestoken.

Heel veel succes in je zoektocht naar je juiste therapie.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:12

Pinacolada schreef:
Mensendieck is houding toch?

k heb het ook gehad en af en toe nog wel, vooral als ik moe ben. Wat jij hebt en ik ook heb gehad is dat als je het een keer op bepaalde plaats krijgt je dan angst hebt om het weer te krijgen en dus er weer last van krijgt.

Flauwvallen kan niet want je hartslag gata omhoog..voor flauwvallen gaat ie juist omlaag..maar ik weet hoe het voelt. Ademhalingsoefeningen schijnen wel te kunnen helpen.

Grotendeels wel ja je heb ook bij somige mensendieck waar je trainingen zal doen om de angst tegen te gaan houden.

Maar wat ik me afvraagt zou het misshien ook een 1 keer te grote werkstress kunnen zijn geweest? Bang dat die erge drukte weer terug komt? Want daar heb ik meer vermoeden over.

Misschien eens vragen je wat anders kan doen tijdelijk dan de Kassa? Even de werk plek weer opnieuw aanwennen dus.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:18

Je angst aanpakken dmv psycholoog.
Je ademhaling moet je leren controleren, dit kan door ademhalingstherapie, maar nog beter kan ik je Yoga aanraden.

Ik heb ook verschillende soorten ademhalingstherapieen gehad, die hielpen voor geen ene meter, omdat je dan juist gefixeerd raakt op je ademhaling.

Yoga (ik volgde hatta-yoga) koppelt ademhaling aan bewegingen, hierdoor word je wel bewust van je ademhaling, maar raak je niet gefixeerd.

Ook voor je paniekaanvallen zal yoga absoluut een steuntje in de rug zijn.
Omdat je tijdens een paniekaanval, de oefeningen van Yoga kunt doen

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:21

Hallo allemaal!
Ten eerste bedankt voor de reacties, ik geef eventjes een algemeen antwoord op iedereen zn reactie:).

Ik hoorde van een collegatje dat zij ook mensendieck voor hyperfentilatie heeft gehad, en dat het bij haar hielp!
Het word idd zoeken naar de juiste therapie, als Mensendieck binnen 10 lessen niet helpt, heb ik ook al aan Yoga zitten denken..
Maar laten we hopen dat dit helpt!

Een psycholoog wil ik niet meer, het helpt bij mij niet..
EN ik ben eigenwijs.. maar ik wil het graag zelf doen, ik neem af en toe een pilletje op homeopatische basis ( Weet even niet hoe het heet) en als het egt niet gaat neem ik een halve oxesepan (Als je dat zo schrijft:P)

Ook vind ik het heel moeilijk om aan te geven dat ik hier mee zit, ik moet denk ik eerst eens leren accepteren dat ik er last van heb (Voor mezelf), Voordat ik het naar anderen toe aan kan gaan geven..
Maar dat ik het op mn werk echt aan moet gaan geven is denk ik een must.
Ik heb nu eerst 3 Weken vrij, en ga eerst is eventjes goed uitrusten.. Want ik denk dat ik me redelijk "overwerkt" Heb, voorzover ik dat kan zeggen op mijn leeftijd, Maar ik werkte bijna 5dagen in de week van ong. 9 tot 6..

Nou iig bedankt!
en ik zal eventjes een berichtje achterlaten hoe het bij mn eerste mensendieck Les is gegaan woensdag..

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:10

Bij Mensendieck ga je wel aan de slag met je houding maar het neemt de oorzaak weg, je angst.
Die angst moet je ook onder controle leren krijgen.
Je geeft aan niet meer naar een psych te willen, maar neem van mij aan de ene is de andere niet. Als het met de een niet klikt moet je gewoon naar een ander gaan. Angst moet je niet onderschatten en kan een groot inpact op je leven gaan krijgen.

Ik spreek helaas over ervaring. Oxazepam is namelijk ook maar een tijdelijke oplossing.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:28

Ik heb een beetje een gekke tip, maar ik ben wel redelijk bekend met paniek, helaas.... (Ook wel een beetje met hyperventilatie trouwens, maar niet zo extreem)

Wat ik doe als ik paniekerig ben, is me heel bewust op mijn lijf gaan richten. Wát gebeurd er nu eigenlijk precies in mijn lichaam? Ik probeer elk deeltje van mijn lijf bewust te voelen, van je spierspanning tot je hartslag, van je hoofd tot je tenen. Ook je ademhaling ga je bewust proberen mee te maken. Wat gebeurd er? Lukt het je om kalmer adem te gaan halen? Probeer ook bewust adem te halen; rustig in, rustig uit.... en nog eens. Lukt het niet, geeft niet, gewoon rustig blijven proberen. In....... en uit. (Ga hier trouwens gerust, desnoods midden op straat, even bij zitten! Doe ik ook! Overeind blijven staan kost bakken energie als je paniekerig bent.)
Ook vertelde ik mijzelf in het begin (nu niet meer nodig) constant dat er NIETS aan de hand was. Wat er ook gebeurd, het gaat weer over. Geen paniek, rustig aan.

Dit is echt een ''oefening baart kunst'' tipje, maar ik zou het zeker aanraden. Kwaad kan het nooit, proberen kost niets. Het heeft bij mij wonderen verricht in mijn gevecht tegen paniek. Natuurlijk zal het niet áltijd helpen, maar bij mij werkt het in 95% van de gevallen!

Nog een tipje; ik gebruik ook graag kalme muziek (mp3 speler) om te kalmeren. Ik focus me dan dus ook op de muziek, ik probeer zelfs te ontdekken welke instrumenten ik hoor. Als je je aandacht van je ademhaling naar iets anders weet te verzetten, wil dat ook wel eens rust geven.

Hoe dan ook, heel veel sterkte!!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:47

Dankjullie wel!

@Haagesmeid: Nouja ik ben nu bij 2 verschillende psychologen geweest, en het was alleen maar praten, maar niet echt over mij angst, wat ik had meegemaakt die dag.. en daar heb ik gewoon niks aan, ik wil er achter komen waar mijn angst vandaan komt.. en dat lukt me niet door te praten over wat ik die dag gedaan heb..
Maar ik ga eerst eens kijken wat Mensendieck met me doet, en als het dan echt nog steeds niet goed gaat, dan ga ik misschien toch maar weer eens opzoek naar een andere psycho.

@Nakisha: Ja, dat is zeker een goede tip, en daar ben ik ook af en toe wel mee bezig, maar mn angst is dan " te sterk" ik vind dat echt heel erg moeilijk!
maar ik ga zeker meer mijn best doen!
en het nog een keer proberen..

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:54

Ik heb dit ook gehad en heel af en toe nog wel eens, bijv in een druk iets, ziekenhuis etc. Dit had ik vroeger nooit..maar ik denk dat ik zo angstig ben geworden toen 3 jaar geleden mijn vrienden is overleden, ik had net een vaste baan...al die veranderingen. Ik heb er haptonomie voor gevolgd, maar daar ben ik niks mee opgeschoten. Dit probleem zit meestal tussen de oren, maar dat is nou juist het moeilijke...

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:56

Jep, dat is mij ook wel eens verteld Jetje!
Maar dat is idd juist het moeilijke.
veel mensen zeggen tegen me: Doe rustig, alsof er niks aan de hand is, Maar dat is juist lastig..

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:58

_Patriciaa schreef:
Jep, dat is mij ook wel eens verteld Jetje!
Maar dat is idd juist het moeilijke.
veel mensen zeggen tegen me: Doe rustig, alsof er niks aan de hand is, Maar dat is juist lastig..

Klopt!!
Het gaat bij mij met ups & downs. Maar ik denk dat het wel goed komt.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:59

Het komt ook vast wel goed!
Word er alleen nu echt gek van, ik krijg het namelijk vaak als ik leuke dingen aan het doen ben, dan zeg ik tegen mezelf: je bent wat leuks aan het doen, wat is je probleem? maar dat helpt niet zo goed! Boos!

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:01

_Patriciaa schreef:
Het komt ook vast wel goed!
Word er alleen nu echt gek van, ik krijg het namelijk vaak als ik leuke dingen aan het doen ben, dan zeg ik tegen mezelf: je bent wat leuks aan het doen, wat is je probleem? maar dat helpt niet zo goed! Boos!

Het is angst voor de angst. Je bent leuke dingen aan het doen..en dan ga ik al denken: Als ik maar niet naar wordt...geheid dat het dan gebeurd!! Stom he?? ik weet precies wat het is en dat het in principe niks is, maar het is gewoon MOEILIJK om je eroverheen te zetten.
Ik ben zelf ook geen fan van psyciaters etc..ik heb altijd het idee dat die lui je nog dieper in de put praten haha.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:03

Ja nou dat heb ik dus ook!
Ik wil weten waar mn angst vandaan komt, niet wat ik vandaag allemaal gedaan heb, en wat zei daarvan vinden

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:05

I know what you feeling. succes ermee. probeer er niet teveel aan te denken, dan komt het vast goed.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:05

ik heb het ook,ook gepaard met hyperventilatie
voor mij is het puur de angst om weer de hyperventilatie te krijgen!
ga woensdag naar de fysio therapie en de krakrer zit nm ook erg vast in me lichaam spieren enzo.
verder heb ik oxazepam om me rustig te houden.
bij mij komt het ook deels door mijn werk stress.
ben nu dus ook even in de ziektewet omdat ik mijzelf compleet voorbij gelopen heb.
heb angstaanvallen ook pas sinds 3 weken hoor.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:08

Bij mij is het ook altijd angst voor de angst

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:47

Bij mij is het niet zozeer angst voor de angst (het gebeurt toch zelden tweemaal op dezelfde plek/ in vergelijkbare omstandigheden in mijn geval), wel vooral als ik gestressd ben.

Verder, veel oefenen met situaties die je moeilijk vind, en dan niet alleen maar met iemand die je vertrouwt erbij kan ook helpen.

En als een psych of wat dan ook alleen maar over koetjes en kalfjes praat laat jij dat ook gebeuren. In principe is de vraag hoe het de afgelopen periode ging alleen maar een openingsvraag, als jij, bewust of onbewust, aangeeft nog moeite te hebben met de diepte in gaan, de oorzaak zoeken, komt er ook geen ruimte om ook echt de diepte in te gaan. Je kan ook proberen zelf het gesprek sturen in een richting die jij wil. En als dat bij jouw psych toevallig niet kan wordt het tijd eentje te zoeken waarbij dat wel kan.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:55

Nouja, ik denk dat het bij mij ook is, dat ik te graag wil dat het weggaat!
Maar ik weet nu dat ik mezelf voorbij gelopen ben met mn werk, en dat ik dus echt rustig aan moet doen..

Verder is mij voor een deel duidelijk waar het vandaan komt, ik denk dat ik dat misschien moet verwerken, en nee dat kan ik niet zelf..
maar ik vind het heel moeilijk om daarover te praten, ik weet niet of ik daar aantoe ben..

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:02

Ik heb het ook een tijd gehad, het gebeurde op school en later ook in winkels en eigenlijk op alle plaatsen waar het druk was. Ik had ook last van angst voor de angst waardoor ik nergens meer kwam, ik ben toen in dagbehandeling gekomen en heb stapje voor stapje mijn angst overwonnen en geleerd hoe ik er mee om moest gaan. De oorzaak bij mij was dat ik heel hoog gevoelig ben en prikkels opvang van de drukte waar ik niet mee om kan gaan daardoor word ik onrustig en raakte ik in paniek, heb nu ook medicijnen die mijn 'voelsprieten' wat afsluiten zodat ik niet alle prikkels meer mee krijg die ik niet nodig heb en eigenlijk gaat het nu al een hele tijd heel goed Haha!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:29

Citaat:
@Nakisha: Ja, dat is zeker een goede tip, en daar ben ik ook af en toe wel mee bezig, maar mn angst is dan " te sterk" ik vind dat echt heel erg moeilijk!
maar ik ga zeker meer mijn best doen!
en het nog een keer proberen..

Ik kan je hoop geven; dat was bij mij ook zo in het begin! Echt, oefening baart kunst. Rustig blijven proberen, en als het niet lukt, niet boos op jezelf worden. Gewoon kalm aan en rustig opnieuw proberen een volgende keer.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:35

Ik heb ook 3jr geleden heel erg last gehad van paniek aanvallen
Die kwamen bij mij door mijn Burn out.
Nu willen ze ook nog wel eens boven komen als ik me heel erg gestresst voelt.
Ik probeer dan even een stap terug te doen.
En met wat medicatie lukt het dan prima en zakt het dan in de loop der tijd weer weg.