Allereerst iedereen bedankt voor de reacties. Ik merk dat ik het sowieso fijn vind om eens van andere mensen wat voors en tegens te horen.
Ik heb niet zo heel veel contact met mijn zussen. Allereerst wonen ze ver weg, maar daarnaast spelen er ook andere dingen mee. Met hun erover praten word erg moeilijk.
Mijn oudste zus, B, die het nieuws twee jaar terug te horen heeft gekregen, heeft het er wel een tijd heel erg moeilijk mee gehad. Inderdaad omdat je te horen krijgt dat je je toekomstperspectief heel erg moet veranderen. Ze had graag kinderen gewild, maar kiest er nu toch voor om het niet te doen. Niet alleen vanwege het risico dat je kinderen het ook krijgen, maar ook vanwege het feit dat je dus al zeker weet dat je er op een gegeven moment er niet meer voor ze kan zijn. Ook weet ik , dat zij laatst kon kiezen uit 2 nieuwe banen: 1 baan, die ze op zich wel leuk vond maar niet echt geweldig, maar die wel goed verdiende en goede toekomstmogelijkheden (lijfrentesparen, pension, dat soort dingen) bood. De andere baan betaalde minder, bood minder toekomstperspectief (financieel dan), maar was wel een baan waarvan ze dacht dat ze hem leuker zou vinden. Doordat ze nu wist wat de toekomst gaat brengen, heeft ze voor baan 2 gekozen. Zij probeert inderdaad zoveel mogelijk nu, vandaag te leven. Andere moeilijkheid is wel, dat ze nu bijna geen hypotheek krijgt.....
De situatie met E (De zus die gisteren de uitslag kreeg) ligt nog wat gevoeliger. Zij is namelijk een borderliner. De situatie is zelfs zo, dat het me niks zou verbazen als er vandaag of morgen een telefoontje zou komen dat ze een einde aan haar leven heeft gemaakt..... Maar gezien haar borderline kan ik normaal al niet met haar praten en was ik eigenlijk opgelucht dat ze inmiddels zover weg woont zodat we zo weinig mogelijk contact hebben (ik weet het, dit klinkt heel erg hard. Maar de gezinssituatie waarin ik opgegroeid ben was verre van normaal, en op een gegeven moment moet een mens voor zichzelf kiezen.... en dat betekend weinig contact, in elk geval met E, maar ook met B. Maar voor de duidelijkheid: we hebben af en toe nog wel contact, maar meestal oppervlakkig).
Van mijn moeder weet ik dat zij het in elk geval niet wist. Of mijn vader het wist? Dat hij zelf ziek was in elk geval niet. 35 jaar geleden konden ze de test nog niet doen namelijk. Of hij wist dat het in de familie voorkwam weet ik niet. Ik weet dat mijn opa het had, maar of bekend was wát hij had en of hij het al had voordat wij geboren waren: ik heb geen idee..... Mogelijkheid om te testen was er toen in elk geval nog niet.
Wat ikzelf het allerliefste zou doen? Mijn kop in het zand steken...... ik weet het, struisvogelpolitiek, maar een mens doet wat. Helaas is dit dus net de enige optie die ik niet heb. Er word immers wel in de familie over gepraat, je hoort toch af en toe dingen. Zo was er een tijd terug een aflevering van House op tv, waarin een van die mensen een ouder met de ziekte van huntington had. Op zo'n moment kan je dat toch niet negeren.... Bovendien zullen mijn zussen uiteindelijk ziek gaan worden, en dus zal ik er mee geconfronteerd worden.
Daarnaast ben ik zoals gezegd hard bezig met dingen veranderen in mijn leven. En een van de dingen waar ik mee bezig ben, is niet zomaar alles laten gebeuren. Het probleem alleen is, dat het meeste in mijn leven waardoor ik zo in de problemen zit, dingen zijn zoals dit, waar ik geen invloed op heb. Maar de keuze om wel of niet te testen heb ik wel, en in het kader van "niet alles maar laten gebeuren" wil ik hier graag een bewuste keuze in maken. Een keuze waar ik uiteindelijk achter sta. Maar de consequenties zijn zo moeilijk te overzien.....
Ik voel me zo egoïstisch..... zij krijgen te horen dat ze ziek gaan worden, en ik word voornamelijk beziggehouden door wat het voor mijzelf betekend...
@Tienus63: ik begrijp dat jij van dichtbij hebt meegemaakt wat er in een familie gebeurt en dat je zelf weet hoe het is om te leven met de wetenschap dat je niet oud gaat worden. Wat ik me altijd afvraag: Ben je na zoiets echt in staat om bij de dag te leven? Om te genieten van de kleine dingen? Om eventueel te gaan doen wat je nog zou willen doen? Of neemt op een gegeven moment toch het dagelijkse leven het weer over en doe je er uiteindelijk toch niet zoveel mee?? En hoe stond je voor dat bericht in het leven? Maakte je je daarvoor veel zorgen over de toekomst, wat daarna minder werd?
Het is gewoon zo'n onmogelijke keus..... En zolang ik overdag bezig ben, boodschappen doen, voor m'n beesten zorgen, dan lijkt het leven gewoon verder te gaan. Tot ik 's avonds alleen thuis ben.... En mijn therapeut kan ik maandag pas te pakken krijgen.
Vandaar ook een beetje dit topic, zodat ik het toch in elk geval een beetje van me af kan schrijven en een beetje feedback krijg. Sorry dan ook voor het lange verhaal, maar het lucht in elk geval een klein beetje op!
Groetjes