Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:Ik ben erg benieuwd wat het verschil is tussen deze vier wanneer een diagnose gesteld moet worden.
- Depressie
- Burn out
- Manische depressiviteit
- Borderline
Dus: hoe onderscheidt een arts/psycholoog/psychiater deze vier van elkaar?
Rebel_Jits schreef:Bij een depressie voel je je zeer neerslachtig, beurt niets je meer op, is je eet- en slaapgedrag verandert, in erge gevallen ook zelfmoord of pogingen/voorbereidingen.
Burn out heb je een tijd teveel hooi op je vork genomen, bijv. met je werk. Je staat voortdurend onder stress, wat je lichaam na een tijdje niet meer aankan. Dan kan je alleen nog maar huilen komt er niets meer uit je handen (voorbeeldje).
Bij manisch-depressief heb je perioden dat je ontzettend gelukkig bent en de wereld aankan (je geeft meestal ook teveel geld uit, geld wat je niet hebt). Dat is de manie. De depressie staat hierboven beschreven. Die twee dingen wisselen zich af.
Bij borderline denk je echt zwart-wit. Je hebt geen misschien. Of iemand je vindt helemaal geweldig, of je haat diegene echt verschrikkelijk.
Ik zal even een site voor je zoeken, daar staat alles uitgebreid opgeschreven.
Rebel_Jits schreef:Bij borderline denk je echt zwart-wit. Je hebt geen misschien. Of iemand je vindt helemaal geweldig, of je haat diegene echt verschrikkelijk.
.
Rebel_Jits schreef:
Urielle schreef:In grote lijnen ken ik dit beeld
Echter: als een manisch-depressief persoon in depressieve toestand bij de arts arriveert... hoe herkent deze dan de manische fases erin?
En als iemand met borderline sterk naar zelfmoord neigt, hoe wordt dat onderscheiden van een 'gewone' depressieve toestand?
En stel: iemand heeft aanleg voor depressie maar is ook nog eens overwerkt... hoe de burn out te scheiden van de depressie?
Urielle schreef:Ik ben erg benieuwd wat het verschil is tussen deze vier wanneer een diagnose gesteld moet worden.
- Depressie
- Burn out
- Manische depressiviteit
- Borderline
Dus: hoe onderscheidt een arts/psycholoog/psychiater deze vier van elkaar?
Echter: als een manisch-depressief persoon in depressieve toestand bij de arts arriveert... hoe herkent deze dan de manische fases erin?
En als iemand met borderline sterk naar zelfmoord neigt, hoe wordt dat onderscheiden van een 'gewone' depressieve toestand?
En stel: iemand heeft aanleg voor depressie maar is ook nog eens overwerkt... hoe de burn out te scheiden van de depressie?
Lynn_Nikita schreef:de eerste en 2e zijn nadat je overwerkt bent, je hebt gewoon teveel gedaan
borderline onstaat na een traumatische jeugd of gebeurtenis
diagnose kan pas getseld worden na 18e
Citaat:DSM-IV
Het DSM-IV (301.83) definieert de borderline-persoonlijkheidsstoornis als een aanhoudend patroon van instabiele interpersoonlijke relaties, een instabiel zelfbeeld, instabiele emoties en een sterke impulsiviteit. De stoornis uit zich in de vroege volwassenheid in verschillende situaties. De diagnose kan worden gesteld als sprake is van vijf of meer van de volgende situaties:
1. De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen. (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
2. De persoon vertoont een patroon van instabiele en intense persoonlijke relaties, waarbij idealisatie en minachting elkaar afwisselen.
3. De persoon heeft een identiteitsprobleem: een aanhoudend sterk instabiel zelfbeeld of een sterk negatieve eigenwaarde.
4. De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten). (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
5. De persoon vertoont regelmatig suïcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
6. De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen).
7. De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
8. De persoon heeft intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen (bijvoorbeeld regelmatige driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen).
9. De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.