Tussen wakker zijn en slapen in.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinka

Tussen wakker zijn en slapen in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 12:49

Hallo,

Ik heb hier al een tijdje last van en als ik het aan mensen vertel kijken ze mij raar aan. Het is ook heel moeilijk uit te leggen, maar ik zal het proberen. Misschien herkent iemand het.

Het gebeurd altijd in de ochtend. Ik lig dan in bed en ik kan met moeite mijn ogen open doen. Ik lig in mijn eigen bed en ik herken mijn kamer. Er is niks raars aan zoals in dromen voorkomt. Ik wil gaan bewegen maar dat kan niet. Het lijkt of er iets onzichtbaars op mij duwt en er voor zorgt dat ik geen enkele kant op kan. Het geeft een heel onprettig gevoel op mijn buik en borst. Tegen stribbelen heeft geen zin. Meestal wordt ik wakker, de schrik zit er dan wel in.
Het lijkt net of ik bezig ben met wakker worden. Ik slaap niet meer echt, maar wakker ben ik ook niet. Dit is mij al 4 keer overkomen.

Vandaag had ik het weer, maar deze keer was het anders. Ik lag op bed, herkende mijn kamer weer. Maar ik kon mijn armen en benen niet bewegen. Ze reageerde niet. Kon met moeite een teen of vinger bewegen. Ik wordt dan wakker, doe mijn ogen heel even dicht en ik val weer terug in die 'droom'. Dit herhaalde zich wel 4 keer totdat ik echt wakker werd en heel snel rechtop ben gaan zitten.

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen. Het is heel vervelend en vermoeiend Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Yinka op 07-07-08 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: Tussen wakker zijn en slapen in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:51

Ik heb het ook, het heet slaapverlamming, ik heb het vaak s'avonds, en ik kan er ook van gaan hallucineren. Ik hoor dan hele nare dingen. Het gaat bij over als ik me ontspan, als ik mijn best doe om te bewegen worden mijn hallucinaties ook enger.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:52

Idd slaapverlamming, google maar eens, hier zijn best veel pagina's met info over te vinden Lachen

Het lijkt me erg akelig. Als je dit hebt

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 12:53

Slaapverlamming, nog nooit van gehoord.

Ik ga dan inderdaad eens op google kijken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:54

crossmonster schreef:
Idd slaapverlamming, google maar eens, hier zijn best veel pagina's met info over te vinden Lachen

Het lijkt me erg akelig. Als je dit hebt

Ik was vroeger heel bang, want ik hallucineer dus echt heel naar en ik was ervan overtuigd dat ik last had van geesten en demonen.

Nu ben ik er niet meer zo heel bang voor, maar het blijft gewoon niet tof.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:55

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 12:58

Dank je voor de link lieveli Lachen

Het komt inderdaad wel een groot gedeelte overeen met wat ik mee maak. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik vind het wel 'prettig' dat ik het nu weet.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:00

Ik ken het ook ja.. Ene week kan het wel 20 x gebeuren..En nu even een tijdje niet..Vooral als ik denk oh nu komt het gebeurd het.. Bij mij gaat het gepaard met een niet zo leuke droom dus durf ook niet meer te slapen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:19

Ik herken het precies, heb ook de link bekeken. Ik heb het vooral tijdens periodes dat ik een drukke periode in mijn leven heb. Bij mij is niet alleen het gevoel dat er iets op me drukt (mijn hele rug tintelt dan) maar ik zie ook zwarte figuren om mijn bed heen staan en hoor geluiden als zoemen en voel ook trillingen (soms heb ik het idee dat het hele bed aan het shaken is). Ik heb ook wel eens het gevoel gehad dat ik niet meer in mijn eigen lichaam was. Het gekke is dat ik het ook een keer op mijn werk had tijdens een slaapdienst en ik dus die ruimte voor me zag en niet mij eigen slaapkamer, maar de kamer op mijn werk en alle details klopten precies.
Ik vind het altijd erg eng want er staan immers vreemde figuren op mijn kamer die steeds dichter bij komen en ik kan niet bewegen en ook niks zeggen terwijl ik het liefste keihard zou willen schreeuwen dat ze van mijn kamer af moeten. Ik herken het precies dat je dan niet durft te slapen, ik heb daarna altijd erg veel moeite om weer in te slapen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 13:28

SusanH schreef:
Ik herken het precies, heb ook de link bekeken. Ik heb het vooral tijdens periodes dat ik een drukke periode in mijn leven heb. Bij mij is niet alleen het gevoel dat er iets op me drukt (mijn hele rug tintelt dan) maar ik zie ook zwarte figuren om mijn bed heen staan en hoor geluiden als zoemen en voel ook trillingen (soms heb ik het idee dat het hele bed aan het shaken is). Ik heb ook wel eens het gevoel gehad dat ik niet meer in mijn eigen lichaam was. Het gekke is dat ik het ook een keer op mijn werk had tijdens een slaapdienst en ik dus die ruimte voor me zag en niet mij eigen slaapkamer, maar de kamer op mijn werk en alle details klopten precies.
Ik vind het altijd erg eng want er staan immers vreemde figuren op mijn kamer die steeds dichter bij komen en ik kan niet bewegen en ook niks zeggen terwijl ik het liefste keihard zou willen schreeuwen dat ze van mijn kamer af moeten. Ik herken het precies dat je dan niet durft te slapen, ik heb daarna altijd erg veel moeite om weer in te slapen.

Ik heb dit ook. Ik sliep in een andere kamer en ik zag dus ook die kamer. Hierdoor kwam ik ook tot de conclusie dat ik niet echt aan het slapen was, maar er tussen in zit.

Ik heb de nacht er na altijd moeite mee om in slaap te komen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:17

Ik vind deze topic een ontzettende eye-opener.. waarom?

Vanaf dat ik peuter ben werd ik geplaagd door nachtmerrie's. Het begon met 2 schimmen die in mijn kamer stonden, en mij onder het matras trokken om me dingen te laten zien. Ik kon niet tot nauwelijks bewegen en zde dromen waren angstwekkend realistich. Later was een van de schimmen vertrokken en werd de ander agressief, ik werd dus wakker, wou een lamp aandoen maar dan werd ik aangevallen door die schim, hij drukte mij dan tegen het bed aan (grommend) en dan werd ik wakker. Ik heb deze dromen tot mijn 25e gehad.

Deze dromen heb ik niet meer, maar wel de angsten ervoor... Nu vraag ik me af hoe het eigelijk precies loopt dat slaapverlamming... ik heb hiervoor vaak hulp gezocht zowel bij de huisarts als in de paranormale sector. Nu ik dit gelezen heb begin ik me eigelijk af te vragen of het niet "gewoon" slaapverlamming is... Ik ga toch eens meer informatie opzoeken hierover. ...

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:08

nu ik dit zo lees heb ik dit ook wel eens gehad.. echt een enkele keer maar het was echt doodeng! Ik dacht dat ik dood zou gaan ofzo.. ik had nar mijn idee moeite met ademen en had ook het gevoel dat er iets duwde. En dat iemand anders dat deed!
ik dacht dat ik droomde eigenlijk.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:14

'Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden.'

Nou, ik heb er dus zéker geen last van. Nagelbijten / Gniffelen Als ik in een slaapzak slaap wordt ik altijd wakker met m'n hoofd bij het voeten eind (waar het dus dicht zit en net lijkt of je ontvoerd word ofzo Zij zijn groot en ik is klein!) Ik slaap wandel, ik sla mensen die naast mij liggen en trap ze uit bed. Schijnheilig

Zullen we het verdelen? Ik beetje slaapverlamming, jij beetje activiteit? Vork

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:20

Hmm, ik heb ook weleens zoiets meegemaakt.
Ik kon mijn ogen niet opendoen, het lukte gewoon niet. Daarbij zat ik een levensechte droom.

Ik ben nu in het boek 'droom bewust' van Robert Moss aan het lezen. Ik vind het wel interresant, zolang mijn dromen/ervaringen maar positief zijn.

edit: ik gebruik medicijnen tegen hoge bloeddruk, en sindsdien heb levensechte dromen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:25

weet iemand ook zo waar deze onderzoeken worden gehouden?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:19

Benfan schreef:
Ik vind deze topic een ontzettende eye-opener.. waarom?

Vanaf dat ik peuter ben werd ik geplaagd door nachtmerrie's. Het begon met 2 schimmen die in mijn kamer stonden, en mij onder het matras trokken om me dingen te laten zien. Ik kon niet tot nauwelijks bewegen en zde dromen waren angstwekkend realistich. Later was een van de schimmen vertrokken en werd de ander agressief, ik werd dus wakker, wou een lamp aandoen maar dan werd ik aangevallen door die schim, hij drukte mij dan tegen het bed aan (grommend) en dan werd ik wakker. Ik heb deze dromen tot mijn 25e gehad.

Deze dromen heb ik niet meer, maar wel de angsten ervoor... Nu vraag ik me af hoe het eigelijk precies loopt dat slaapverlamming... ik heb hiervoor vaak hulp gezocht zowel bij de huisarts als in de paranormale sector. Nu ik dit gelezen heb begin ik me eigelijk af te vragen of het niet "gewoon" slaapverlamming is... Ik ga toch eens meer informatie opzoeken hierover. ...

Zover is het niet bij mij gegaan, maar ik snap dat je behoorlijk in paniek raakt en angstig ervan wordt. Wat je verteld komt wel overeen met wat er op wikepedia staat.

Ik ga zo meteen slapen Scheve mond Kijk er wel een beetje tegen op. Ben over het algemeen heel nuchter, maar tegen zulke dingen kan ik niet tegen.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:20

Ik heb altijd last van een irritant gevoel als ik bijna in slaap val, dan heb ik het gevoel dat ik ergens van af val en dan schrik ik wakker Tong uitsteken

Iemand hier ook last van?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:22

Dat heeft iedereen wel. Je schrikt dan wakker. Maar dat is volgens mij iets anders dan slaapverlamming. Denk ik.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:23

Haha oke, heb zelf eigenlijk nog nooit gehoord van slaapverlamming!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:34

Nog een tipje wat betreft de gegeven link: check de Engelstalige pagina over het zelfde onderwerp ook eens (en google eens op "sleep paralysis" of "old hag")... In het Engels is vaak veel meer info te vinden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:59

Getverderrie zeg,dat heb ik als klein kind vaak gehad!
Ik schreeuwde om mijn moeder,maar er kwam gewoon geen geluid uit mijn mond.
Ik kon niet opstaan,doodeng.
Ik heb er nooit meer aan gedacht,maar nu ik dit lees weet ik wat het geweest moet zijn.
Creapy hoor..

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:20

Benfan schreef:
weet iemand ook zo waar deze onderzoeken worden gehouden?

Hier in Heeze heb je het Slaap-waak centrum, volgens mij de enige plek in Nederland waar ze alles wat met slaap te maken heeft onderzoeken. Misschien kan je huisarts je daar naar doorverwijzen?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:57

Dit is zo herkenbaar! Ik heb altijd dat ik zeg maar 'geestelijk' wel wakker ben (ik kan overal gewoon
over nadenken, wat ik wil), maar lichamelijk niet, ik kan mijn ogen niet los krijgen en verder ook niet bewegen. Ik vind dit altijd zooo vermoeiend en frustrerend! Ik probeer dan altijd zo hard mogelijk om echt wakker te worden, of ik wacht tot de wekker gaat.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:55

Heb het ook! Echt vresselijk. Vooral de eerste paar keren was ik echt bang. Net of je dood gaat..
Iig kan ik niks anders doen als weer in slaap te vallen, om later wel gewoon wakker te worden..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:46

Samir schreef:
'Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden.'

Hmmm, dat werkt bij mij dan zeker niet Clown

Het gebeurd regelmatig dat ik op een heel andere plek dan in m'n bed wakker wordt. Zeer charmant als ik ergens anders slaap.

Laatst was ik alle schone was die op de stoel lag kwijt. Opeens kon ik me die droom weer herinneren, had ik in m'n slaap alle was in de kast gegooid (helaas niet opgevouwen Clown )
Of ik denk dat er allemaal mensen in m'n kamer zijn, dan ga ik me gewoon aankleden.