Bathofobie / Hydrofobie --> watervrees of diepe waters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Bathofobie / Hydrofobie --> watervrees of diepe waters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:59

Hoi,

Ja ik vroeg het me af, zijn er hier meer mensen op bokt met dit probleem?
Ik ben dus echt als de dood voor diepe waters, denken aan een stuwdam maakt me al angstig.
(dit stukkie schrijven laat me ook niet helemaal koud)
Heb het vroeger niet gehad, al was zee nooit mijn ding.
Zwemmen vind ik ook niet erg, MITS ik de bodem kan zien = doorzichtig water.
Heb vorige maand hier in denemarken voor het eerst weer in de zee gestaan sinds wat zal het zijn, 7/8 jaar? Dit was zeewater waar ik de bodem kon zien.

Mijn broer liet me voor de lol een keer een plaatje zien van een inlaat bij een stuwdam (had niet door dat ik zo'n angst wat) gadver..het zweet brak me uit!
Ik wil er echt vanaf, maar het ziet er niet naaruit dat het snel gaat gebeuren.
Ik blijf mezelf steeds een beetje pushen (op een kade gaan staan, stukje de zee in enz. ) En heb vrienden die dit weten en me er bij helpen..maar leuk is anders Scheve mond

MieLo

Re: Bathofobie / Hydrofobie --> watervrees of diepe waters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:12

een metgenoot Haha!
heb precies hetzelfde Nagelbijten / Gniffelen
zolang ik de bodem zie van het meer/ bad/ sloot waar ik in zwem is er niet aan de hand, maar zodra ik de bodem niet zie , gaat het mis Nagelbijten / Gniffelen

vroeger had ik het ook met diepe zwembaden, als ik opeens dacht hoeveel meter er nog onder me zat en ik keek naar beneden, werd ik opeens angstig en zwemde snel naar de kant en sprong eruit Bloos

zodra ik ergens de bodem niet van kan zien, ga ik heel spastisch zwemmen (erg leuk gezicht Nagelbijten / Gniffelen ) of moet ik een luchtbed hebben, dan is er niets aan de hand namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:16

Ik herken het wel.
Al zou ik het bij mezelf geen fobie willen noemen.

Zwemmen doe ik wel, in een zwembad...
In open water of de zee, nee daar zal je me niet snel in zien.
Ja tot, m'n knieën of zo en dan wil ik nog wel eens angstvallig gaan liggen dobberen Nagelbijten / Gniffelen Clown
Maar ik zal nooit verder gaan, als ik de bodem niet meer kan zien.
Water waar ik de bodem niet kan zien, ga ik niet in. Ook niet op een luchtbedje of zo.

Bootjes krijg je mij ook niet in, ik kan het al benauwd krijgen als de boot naar Texel rare geluiden maakt, of heen en weer schommelt.

Vliegen an sich vind ik niet reuze eng, maar vliegen boven water... vréselijk.

Lange bruggen over water ( zoals die bij Denemarken enzo ) pfff, wat een drama is dat...

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 00:18

Hmm heb het wel met een luchtbed geprobeerd.
Ben 4/5 jaar geleden naar tsjechie op vakantie geweest. Zaten aan een gigantisch stuwmeer (zo groot dat je de stuwdam neit kon zien, was 3 kilometer lang ofzo)
Dus toen kwam mn moeder de 2e dag met een luchtbed aan, van probeer het hier maar mee.
(lief meegedacht) Ben toen ook wel een stukkie het meer op gegaan, lees: 4 meter van de kant af ofzo.
Maarja was beter dan niks.
Maar fijn om te weten dat ik niet de enige ben Haha!

Pas ook wezen zwemmen, ging het dipe in..toen ik die bodem onder mn voeten niet voelde werd ik toch ook even panic..dus toen maar weer snel naar t trapje gezwommen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:18

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 00:19

Kanelly schreef:
Lange bruggen over water ( zoals die bij Denemarken enzo ) pfff, wat een drama is dat...

Nog eventjes en dan mag ik weer naar huis..
heb net een half jaar in DK gewoond.
Moest die brug over met de trein.. VRESELIJK! Scheve mond
achja, mede nederlands studiegenootje heeft me een beetje aan de praat gehouden, en niet naar buiten kijken is een goede remedie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:27

Luchtbedje durf ik aan als ik met m'n handen de bodem nog kan raken Nagelbijten / Gniffelen ( da's dus euh 1 meter uit de kant of zo Clown )

Wordt nog leuk deze zomer, ga met vriendinnetje naar Zuid-Frankrijk en zij is echt luchtbedjes fan Haha! Ik denk dat ik maar een touw van 40 meter koop en onze luchtbedden aan elkaar knoop. Ik lig dan 1 meter in zee en zij kan verderop dobberen, raken we elkaar niet kwijt Haha!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:30

ik was vorig jaar naa Spanje gewwest, strand was opzich geen probleem, zolang ik maar niet aan de bodem en visjes dacht Nagelbijten / Gniffelen
we zijn ook met een rondvaart op een groot meer geweest (was ruim 40 meter diep geloof ik), wat was ik bang toen ik de steile afdaling in het water zag Bloos! zweet brak me gelijk uit.

ook op kamp, gingen we elke avond in het donker zwemmen, geen idee hoe diep het meer was, maar zolang ik de bodem niet aanraakte er aan leuke dingen dacht Nagelbijten / Gniffelen was er geen probleem, tot ik de laatste avond hoorde dat het meertje 40 meter diep was, ben niet meer gaan zwemmen erin Nagelbijten / Gniffelen

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 15:28

Heb 3 jaar geleden zo'n rondvaart in amsterdam gemaakt. Maar naar binnen zitten staren en we hebben nagels gelakt dus heb er weinig van meegekregen.
Maar ik verdom het dus he, zo'n rondvaart.

Wat zou ik het graag willen toch joh!
Zelfde als zeilen, dat lijkt me zoooo stoer, maar dan alleen op water waar ik de bodem kan zien..nou geloof me daar kun je niet in zeilen Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:30

Het is niet zo dat ik niet durf te varen of te zwemmen.. Maar mij krijg je écht niet in open water waar ik de bodem niet van kan zien. Tot mijn knieën en dan ook met knikkende knieën maar absoluuuuuuut niet verder! ik durf best te zwemmen, ook in diep water, maar zodra ik de bodem niet kan zien dan vergeet het maar. Brr..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:34

Ik kan gewoon zwemmen, maar als ik weet dat ik niet meer kan staan kan ik ineens ook niet meer zwemmen... dan raak ik in paniek en ga onder.
Ik ga dan wel gaan pootje baden in zee of een meer, maar echt zwemmen zal ik dan niet doen. Te bang te ver van de kant te raken.

Als klein kindje heeft mijn moeder overigens heel wat te stellen gehad om mijn haren te wassen...grote paniek als er water in mijn gezicht spoelde.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:58

Ik heb ook een fobie die er wel op lijkt. Stuwdammen vind ik overigens ook niks hoor, maar het is meer een angst dan een fobie.
Ik heb een fobie voor onderkanten van boten Bloos Een boot hoort in het water, niet op het droge haha. Zodra die dat wel is (en je dus de onderkant ziet incl schroepen) dan krijg ik enorme paniekaanvallen.
Waarschijnlijk ben ik in mijn vorige leven gekielhaald oid Haha! Geen idee waar de angst vandaan komt... Het is ook zo'n bizarre angst! Ik ben een waanzinnig nuchter type maar van boten moet ik dus NIKS hebben. Ik ga ook niet het water in als er in een straal van 100 meter zich een boot bevindt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:06

Ik heb geen fobie, maar ik heb idd ook dat ik liever niet in donker water zwem, ik wil ook de bodem kunnen zien.

Ergens waar ik wel panisch voor ben geweest, zijn de putjes in zwembaden Huilen van het lachen

Durfde ik niet overheen te zwemmen, had toen ik klein was op tv nieuws gezien dat een kind was verdronken omdat die vastgezogen was aan zo'n putje Nagelbijten / Gniffelen

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:10

Een vriendin van me heeft ook watervrees.
Zal absoluut niet met de pont gaan, maar rijdt liever kilometers om. Ze vindt het ook doodeng om haar auto langs grachten te parkeren en doet dit dus ook niet (als haar vriend rijdt stapt zij ruim voor de grachten uit de auto Knipoog ).
In ondiep water durft ze inderdaad wel.
Ze heeft trouwens ook nog nooit van haar leven de film 'Titanic' afgekeken

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 18:05

Ohja, das ook nog zon leuke, films.
Titanic heb ik gezien toen ie net uit was. Dus dat is lang geleden, maar leuk was anders. Wegkijken en een beetje gappen en dan kom je er wel overheen.

Waterworld is er ook zo een, heb de film gekeken om dathet een mooie film is. En zoals ik in mijn eerste post ook al zei ik dwing mezelf het te doen.
Maar ik droom de nachten erna dan wel van wat er in godsnaam zou zijn als deze wereld ineens wat er word Nagelbijten / Gniffelen
Al kan ik titanic en waterworld enzo nu wel kijken.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:06

oei ik vind t ook dood eng...diepe waters...
zolang ik de bodem idd kan zien is er niets aan de hand..
en in zee of in een meer moet ik nog kunnen staan..
het idee dat als ik ga zwemmen dat er dan 'iets' onder me is wat ik niet kan zien daar breekt bij mij het zweet bij uit..

afgelope zomer op een beachparty konden we gratis met de bananen boot en met zo'n fly fish achtig iets..
ik stond al bijna in de rij totdat ik me bedacht dat als je er af valt.....dat je dan daar drijft...op zee...je kan de kant wel zien...maar toch...daar waar je dan blijft dobberen met je zwemvestje daar kun je lang niet bij de bodem..
brr elke keer als ik daaraan denk krijg ik weer bijna een paniek aanval..
mn vriendinnen hebben me op alle mogelijke manieren over proberen te halen maar no way dat ik nog op dat ding stapte...

zo ook een keer..paar jaar terug in frankrijk..we waren met de fam op vakantie en waren naar een rivier toe gereden om daar wat te relaxen en te zwemmen..
en alle 'jongeren' die sprongen daar van de rotsen af het water in..nou dat wilde ik ook wel natuurlijk (daar is mn fobie denk ik een beetje ontstaan)..
en toen stond ik daar op die rots en keek ik naar beneden...en het water/rots viel net in de schaduw..
dus het water was 1 zwart vlak...
ik schaamde me dood maar ik ben gewoon weer dezelfde weg terug gelopen..ik durfde echt niet..
paar dagen daarna kreeg ik het al benauwd toen we met de kano over een rivier gingen en we kwamen in de schaduw terecht.. ik heb me heel stil gehouden in dat bootje..
brrr

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:22

crossmonster schreef:
Ik heb geen fobie, maar ik heb idd ook dat ik liever niet in donker water zwem, ik wil ook de bodem kunnen zien.

Ergens waar ik wel panisch voor ben geweest, zijn de putjes in zwembaden Huilen van het lachen

Durfde ik niet overheen te zwemmen, had toen ik klein was op tv nieuws gezien dat een kind was verdronken omdat die vastgezogen was aan zo'n putje Nagelbijten / Gniffelen

Dat heb ik dus niet, ik kan heel goed zwemmen en in een zwembad durf ik alles. Duik vlot een minuut lang naar de bodem van het zwembad zonder enige angst. Maar zodra ik de bodem niet kan zien schreeuw ik alles bij elkaar. Maar dat is denk ik niet echt een fobie te noemen. Meer een trauma.. Clown Ben als kind nl. ooit bijna verdronken in open water.

In het zwembad vond ik het vroeger ook sport om zo snel mogelijk naar zon put te duiken en weer omhoog te komen, tot grote schrik van mijn moeder Nagelbijten / Gniffelen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:35

dit komt me bekend voor. Ik kan best goed zwemmen en in het zwembad durf ik ook wel. maar ook daar moet ik bij de bodem kunnen zonder dat ik kopje onder ga. In een natuurbad of zee ga ik niet zo gauw zwemmen. ik blijf lopen en als ik te diep ga, zwem ik terug. Ik ga ook niet zo in een meer zwemmen als ik de bodem niet kan voelen. Ik vind het geen fobie bij mezelf, meer aanstellerij Knipoog ik ga wel over een brug of mee met een boottocht. ik ga alleen niet zwemmen in diep water.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:53

[LZP] > [MW]

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:40

Ja ik ook... ik ben als de dood voor water waarvan ik niet kan zien wat er op de bodem is.
De zee vind ik dan nog niet zo erg omdat het begin toch ondiep is.
Maar voor dat ik maar 1 voet in het kanaal steek. Scheve mond

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:42

Ik heb meer een "visfobie" ben als de dood dat er vissen in het water zitten die bijten, of haaien...brrr. Ben in Frankrijk een keer begroet door een waterslang... Huilen Zelfs in het zwembad heb ik er last van!! Nagelbijten / Gniffelen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:32

Ik ben als bijna 7 jarige ooit bijna verdronken toen ik met mijn fiets de vaart in reed en heb daar toch een soort van trauma aan overgehouden. Ik ben niet bang voor water, ga ook rustig overal waar zwemwater is zwemmen ook als het heel diep is, zelfs duiken is geen probleem. Maar ik word echt panisch als ik bijvoorbeeld op een vlot moet, of met een touwbrug het water over. Dat zijn dingen die ik niet kan omdat ik helemaal blokkeer, gewoon al het idee dat ik eraf kan vallen.
Omdat ik heel lang op scouting heb gezeten en dat soort activiteiten er ook wel eens bij horen moest ik van mezelf een paar jaar geleden een vlot op, ik vond dat ik me niet aan moest stellen. Had ik beter niet kunnen doen want ik raakte bekneld onder een touw en kwam daardoor plat op het vlot te liggen met mijn hoofd in het water. Ik kon zelf bijna niet bewegen en had veel moeite mijn hoofd omhoog te houden. Ze hadden namelijk het trektouw om het vlot naar de andere kant te trekken aan een kant losgegooid waardoor op het andere touw heel veel spanning kwam te staan en juist onder dat touw was ik terecht gekomen. Gelukkig konden ze me snel loskrijgen maar sindsdien ben ik dus echt nooit meer op een vlot gestapt.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:38

frisiangirl schreef:
Zelfs in het zwembad heb ik er last van!! Nagelbijten / Gniffelen

Gelukkig ben ik daar dan niet de enige in. *LOL* Ik denk dat ik vroeger een hele enge film gezien heb ofzo, want ik weet nog wel dat toen ik jonger was wel eens angstig het water in keek en dan bang was dat er een haai uit de bodem kwam. Koe (Nu al járen niet in een zwembad geweest.)

Ik heb het ook niet zo op water.. Met de boot naar Ameland vind ik niet eng, zinken lukt daar toch niet. Schijnheilig
Maar ik ga absoluut niet diep de zee in, even in de branding staan oke, maar echt niet ver.. Ook als ik de bodem niet kan zien of er niet kan staan ga ik er niet in..
Niet echt een fobie, maar 'tis ook niet m'n hobby..

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:33

Ik dacht onderhand dat ik de enigste was die dit heeft. Al heb ik het net in een iets andere vorm. Zwemmen in een zwembad heb ik geen moeite mee. Open wateren, rivieren, meren, zee enzo.
Rivieren en in de zee ga ik echt no way in zwemmen. Hooguit tot aan m'n middel erin (en ik moet dan kunnen staan!).
In een meer bijvoorbeeld, daar durf ik wel in te zwemmen, maar ik moet wel de controle hebben. En of ik nou wel of geen bodem zie dat maakt me niet uit, maar ik moet nog wel ergens net kunnen staan. Zo niet mij niet gezien hoor want ik flip hem.
Ik dacht ooit eens stoer te doen en ergens vanaf een boot de Maas in te springen volgens mij, nou van te voren al helemaal overstuur maar toch gedaan.
Vervolgens eenmaal in het water, ik weet niet eens meer hoe ik boven ben gekomen. Ik kreeg een serieuze paniek aanval.
Huilen, hysterisch doen, hyperventileren. Nooit meer. Ik kan prima zwemmen, maar op zo'n moment raak ik zo in paniek dat ik nauwelijks nog kan zwemmen.
Ik doe dit dus ook nooit meer, het was gewoon een voorgevoel van mij van doe dit alsjeblieft niet.
Ik zal bijvoorbeeld ook nergens gaan snorkelen of duiken of iets.. helemaal gek word ik dan. Het idee dat er nog tig meter onder me zit, en dat ik de bodem niet kan zien.
Dus geen controle meer hebben, daar kan ik echt niet tegen. En ik kom er ook nooit meer af, en dat wil ik ook niet. Want deze ene ervaring, echt het was verschrikkelijk en hoop het nooit meer mee te maken.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:44

Dat is bij mij dus het stomme, wij zijn ooit op vakantie geweest in thailand, en toen zijn wij wezen snorkelen, en dat was nog best een eind, want wat dat betreft ben ik eigenlijk best een waterrat, en duik dan ook vlot een eind richting bodem. Maar daar is het water dan ook zo helder, dat je overal de bodem kan zien. Maar zodra ik de bodem niet kan zien is het voor mij over. raak ik ook volledig in paniek, en of ik de bodem dan wel of niet voel, dat maakt niet uit. verschrikkelijk vind ik dat.. Brr