Meer bokkers met schildklierproblemen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Meer bokkers met schildklierproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:41

Hai,

Heel in het kort mijn verhaal... Was al een tijdje moe en misselijk, en ook koortsig. Zou daarom bloed laten prikken om te kijken of ik een infectie had. Die dag was ik te laat, en 's avonds had ik ineens een hele dikke keel... Ik ben toen naar de huisartsenpost gegaan, en die huisarts zei dat het mijn schildklier had.

Ik heb de volgende dag meteen ook bloed laten prikken voor mijn schildklier, en het bleek dat ik een hele hoge TSH had, en een lage FT4 (voor de mensen die dat wat zegt)... Dat zou moeten duiden op een traag werkende schildklier, maar het feit dat ik een verdikte keel had, zou juist betekenen dat hij erg snel was... Mijn verdere bloedwaarden waren normaal dus geen infecties of iets dergelijks...

Afgelopen maandag een keelecho gehad, en daar kwam uit dat ik een ontsteking van mijn schildklier heb...

Nu moet ik dus naar de internist, maar kan pas 31 juli terecht... Scheve mond

Ondertussen ben ik hartstikke moe, ik eet niet zoveel... Flink chagrijnig...

Zijn hier meer mensen met schildklierproblemen? Ben benieuwd naar jullie verhalen!

Groetjes,
Rock

Anoniem

Re: Meer bokkers met schildklierproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:00

Hier is laatst al en heel topic over geweest. Misschien kun je die even zoeken

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:10

Zo'n anderhalf jaar geleden is geconstateerd dat mijn schildklier te langzaam werkt, en daarvoor heb ik toen medicijnen gekregen.
Aan de ene kant een beetje balen, want ik moet nu de rest van m'n leven die medicijnen slikken met bepaalde 'regeltjes'.
Aan de andere kant ben ik er ook vooral blij om dat dit ontdekt is, want ik voel me nu een stuk beter!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:15

Lindy schreef:
Zo'n anderhalf jaar geleden is geconstateerd dat mijn schildklier te langzaam werkt, en daarvoor heb ik toen medicijnen gekregen.
Aan de ene kant een beetje balen, want ik moet nu de rest van m'n leven die medicijnen slikken met bepaalde 'regeltjes'.
Aan de andere kant ben ik er ook vooral blij om dat dit ontdekt is, want ik voel me nu een stuk beter!

Bij mij is het ong 3 maanden geleden geconstateerd nadat ik voor de zoveeste keer naar de HA was geweest met vage klachten, vermoeidheid, niet fit enzo. Idd balen van de medicijnen(0,025 mg Thyrax, is de lichtste hiervan), maar voel me er ook een stuk beter.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:39

Rock schreef:
Hai,

Ik heb de volgende dag meteen ook bloed laten prikken voor mijn schildklier, en het bleek dat ik een hele hoge TSH had, en een lage FT4 (voor de mensen die dat wat zegt)...

Jah, het zegt me iets Go jij! Go jij! . Woensdag pas examen ziekteleer gehad...

Wat ik ervan onthouden heb, is dat een tekort aan schildklierhormoon kan aangevuld worden met medicatie die oraal wordt ingenomen. Mensen die het chronisch hebben, moeten het wel heel hun leven nemen. Dat is natuurlijk vervelend, maar al bij al niet zo erg als de andere ziektes uit mijn cursus Knipoog (als dat een troost mag zijn).

Wat ik wel stom vind, is dat je pas eind juli een afspraak hebt bij de internist. Als je zoveel klachten hebt, zou je eigenlijk volgende week moeten kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:52

Tja... Vakantieperiode en iedereen die druk is denk ik...

FleurBscht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:57

Bij mij dachten ze altijd dat er iets aan mn schildklier was omdat ik al mn hele leven over het algemeen weinig energie heb. Mn ouders waren toen ik 2 was naar de huisarts gegaan en die had verteld dat ze het pas kunnen zien als ik 18 was.
Ik ben nu 19 en vorig jaar heb ik me laten testen omdat ik toen erg moe was. Bleek dat ik toen pfeiffer had. Maar niks aan mn schildklier. Jammer, want nu weet ik nog niet waar dat energieloze (ja, heb het nog steeds) vandaan komt.

Sterkte in ieder geval!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:11

Ik heb een vertraagde schildklier tgv de ziekte van Hashimoto, ofwel ik zit de rest van mijn leven aan schildkliermedicijnen vast en mijn eigen schildklier stopt er langzaam maar zeker mee.

Dat 'langzaam maar zeker' gedeelte ging alleen nog al snel, zodra ik met medicijnen begon ging mijn schildklierfunctie in eerste instantie heel hard achteruit, waardoor ik ook een dikke keel kreeg, niet zichtbaar maar wel voelbaar.
Inmiddels ben ik volgens mij redelijk ingesteld (laatst opnieuw geprikt, maar moet de uitslag nog krijgen).

De moeheid was eerst heel erg, sliep ontzettend veel maar werd moe wakker. Dit is in de loop van de afgelopen 2 jaar wel beter geworden maar ik heb nog steeds veel last van moeheid en ik moet nog steeds aan energiemanagement doen Haha!
Of dit nog steeds aan mijn schildklier ligt is niet duidelijk omdat ik ook chronisch een te laag ijzergehalte en hb heb en een darmziekte waardoor je ook heel moe kan zijn.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:11

Ja, meld me hier ook maar. Bloos

Mijn schildklier is afgestorven na een extreem ziektebed.
Moet nu ook mijn hele leven medicatie slikken.
Ik merkte het nadat ik uit het ziekenhuis kwam en "moest gaan genieten van het leven" ik na 3 weken ineens 30 kilo aan was gekomen.
En ontzettend moe en lusteloos.
Gelukkig zijn ze er al vrij kort achter gekomen dat het de schildklier was. Vork
Medicatie slik ik 's ochtends net als ik uit bed kom, alleen dat halve uur wachten met eten heb ik persoonlijk erge moeite mee. Bloos

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:30

kaatje77 schreef:
Medicatie slik ik 's ochtends net als ik uit bed kom, alleen dat halve uur wachten met eten heb ik persoonlijk erge moeite mee. Bloos

same here! Vork

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:59

Oef, ben ik iig niet de enige die daar problemen mee heeft. Nagelbijten / Gniffelen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:16

FleurBscht schreef:
Bij mij dachten ze altijd dat er iets aan mn schildklier was omdat ik al mn hele leven over het algemeen weinig energie heb. Mn ouders waren toen ik 2 was naar de huisarts gegaan en die had verteld dat ze het pas kunnen zien als ik 18 was.
Ik ben nu 19 en vorig jaar heb ik me laten testen omdat ik toen erg moe was. Bleek dat ik toen pfeiffer had. Maar niks aan mn schildklier. Jammer, want nu weet ik nog niet waar dat energieloze (ja, heb het nog steeds) vandaan komt.

Sterkte in ieder geval!

Misschien kun je je B12 eens laten testen. Dat geeft veel soortgelijke klachten als die schildklier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:59

Bij een B12 tekort heb je "watten"in je hoofd en in je voeten. Het is aanmerkelijk anders.

Dat half uur wachten is goed op te lossen door goed water te drinken of thee, dat mag wel Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:03

van jou klinkt idd een beetje tegenstrijdig. wat raar
die van mij is praktisch dood zeg ik altijd Clown moet echt flink wat medicijnen nemen om hem goed te laten lopen, plus flink wat controles en bloedprikken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:09

faye schreef:
Bij een B12 tekort heb je "watten"in je hoofd en in je voeten. Het is aanmerkelijk anders.

Dat half uur wachten is goed op te lossen door goed water te drinken of thee, dat mag wel Knipoog

Dat hoeft niet perse. Het kan een van de klachten zijn, maar niet iedereen heeft die.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:18

kaatje77 schreef:
Oef, ben ik iig niet de enige die daar problemen mee heeft. Nagelbijten / Gniffelen

Meestal zet ik de wekker een half uur voordat ik op wil staan, neem de medicijnen en slaap nog een half uur verder.
Heb meestal flink honger wanneer ik wakker wordt, dan slaap ik liever nog even ipv te wachten. Tong uitsteken

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:15

Oh, da's ook slim, maar deze dame hier slaapt sowieso door de wekker heen, dus voor mij nog geen optie. Clown
Ga me wel vermaken met brood smeren en de dieren verzorgen. Haha!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:22

Ook hier een te traag (of inmiddels helemaal niet meer) werkende schildklier. De medicijnen vind ik op zich niet zo'n probleem, dat is inmiddels net zo'n gewoonte als tandenpoetsen. Het niet direct mogen eten is door de week ook niet erg, ik ga gewoon eerst naar m'n werk en eet achter m'n bureau m'n broodje. Het enige lastige vind ik dat je even moet omschakelen qua tijd als je ver weg gaat op vakantie. Maar aangezien ik niet zo'n vakantiemens ben en niet zo vaak ga is dat ook te overzien.

Wat ik me afvraag: hebben jullie ook van die perioden dat je, ondanks dat je medicatie goed ingesteld lijkt te zijn, zo vreselijk moe bent? Ik heb af en toe echt van die dips dat ik echt helemaal kapot ben. Meestal is dat na een paar dagen wel weer over, maar vervelend is het wel.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:42

mijn dokter dacht dat ik het misschien ook had mijn moeder heeft er ook last van

ik ben vaak heel moe/misselijk echt een sloom gevoel alsof ik ziek ben alles is teveel..heb weinig eetlust en ben best veel aangekomen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:51

Heb je je al eens laten testen dan, SecretLIN?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:54

nee ik had een verwijsbrief meegekregen voor het bloed laten prikken (ging er eigenlijk vanuit dat mijn huisarts dat zelf even zou doen) kom eigenlijk nooit meer bij een huisarts .. maar moest dus naar het laboratorium toe

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:02

Maar dan doe je dat toch? Als je weet wat er aan de hand is kunnen ze er waarschijnlijk wat aan doen. Als je geen bloed laat prikken kom je er ook niet achter.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:18

Je kunt gewoon naar een ziekenhuis toe, daar doen ze de hele dag bloedprikken. Als je je niet laat testen dan weet je ook niet of je het hebt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:21

Mijn TSH waarde zakt al een poos... is van 1.1 naar 0.3 gegaan

Moet over 3 maanden weer laten bloedprikken... Want als het verder zakt is dat niet zo goed..
Heb eigenlijk wel veel klachten.. En zie nogal op tegen nog 3 maanden wachten Gaaaap Clown

Maargoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:06

Wat denk je dan dat een goede TSh waarde is?