Slokdarm kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Slokdarm kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:17

Hallo bokkers,

Ik keek net naar de herhaling van HartvanNederland, waar het ging over slokdarmkanker. Enkele symptomen hiervan zijn moeite met slikken en maagzuur.
Laat ik nu al een behoorlijk lange tijd heel veel last hebben van maagzuur, zo erg dat het mijn dagelijks leven best beheerst. ik drink veel cola om het 'weg te drinken', maar ik heb ook al zo lang ik het me herinner een rare slik. Slijm in mijn keel, of een soort brok waardoor het blijft steken halverwege mijn keel (of dit lijkt zo, kan natuurlijk ook).
Nu ben ik een vrouw en slechts 21 jaar oud, niet echt voor de hand liggend voor slokdarm kanker dus. Het zit niet bij me in de familie, kanker zelf wel. mijn vader is overleden aan botkanker, net als zijn vader. mijn oom (broer van mijn vader) heeft huidkanker, zijn zoon heeft op jonge leeftijd leukemie overleefd.
Ik maak me waarschijnlijk druk om niets, maar omdat ik al zo lang (2+ jaar) niet goed in orde ben, veel ziek, lage weerstand, allemaal nasleep van pfeiffer, maar ik me toch een klein beetje zorgen.
Zijn er mensen die hier meer van af weten en me enigsinds gerust kunnen stellen?
Of moet ik toch voor de zekerheid en gemoedsrust een afspraak maken bij de huisarts?

Yellowfish

Re: Slokdarm kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:22

Als ik het zo hoor zou ik me er niet direct veel zorgen om maken, maar inderdaad zou je voor je eigen gemoedsrust EN toch de zekerheid, beter een afspraak kunnen maken bij de huisarts.. liever een keer teveel als te weinig Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:24

Afspraak maken met de huisarts kan nooit kwaad.
Zou in ieder geval wel stoppen met cola drinken als je last hebt van maagzuur. Cola is zelf extreem zuur en zal je klacht alleen maar verergeren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:26

Ik heb dat ook, slik is vaak een slijmpje

En voor het maagzuur gewoon eens een doorverwijzing vragen aan je huisarts voor een gastroscopisch onderzoek. En dan gewoon je schrik erbijvermelden Ja

Owja ik denk even in belgische termen waar je alleen omeprazol en toestanden krijgt wanneer je gastroscopisch onderzocht bent geweest
Laatst bijgewerkt door lesilla op 17-06-08 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:26

Ik ga ook mee met katja, cola drinken helpt niet als je last hebt van maagzuur maar verergert de klacht, geen koolzuur drinken als je daar dus last van hebt.
Afspraak maken bij de huisarts helpt je misschien om van je ongerustheid af te komen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:29

Zou eerder melk drinken idd om je maagzuur af te remmen. Maar ons mam heeft ook een hele tijd last van dr maag gehad en die bleek een gaatje in dr middenrif te hebben, wat met medicijnen te verhelpen was.
Zou gewoon even naar de huisarts gaan en je angst idd erbij vertellen.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:33

Voor de maagzuur ben ik al bij de huisarts geweest (als eens eerder in combinatie met andere klachten, ik ben vaak ziek) en ik kreeg hier medicatie voor..2 verschillende soorten maar beide hielpen niet.
cola lijkt wel te helpen om de een of andere reden. het is me idd vaker gezegt dat ik geen cola moet drinken.
ik zal het eens met melk proberen Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:40

Ik had ook last van maagzuur... Pantazol voorgeschreven gekregen en gezonder gaan eten,... zelden nog last van Knipoog

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:37

Pel schreef:
Hallo bokkers,

Ik keek net naar de herhaling van HartvanNederland, waar het ging over slokdarmkanker. Enkele symptomen hiervan zijn moeite met slikken en maagzuur.
Laat ik nu al een behoorlijk lange tijd heel veel last hebben van maagzuur, zo erg dat het mijn dagelijks leven best beheerst. ik drink veel cola om het 'weg te drinken', maar ik heb ook al zo lang ik het me herinner een rare slik. Slijm in mijn keel, of een soort brok waardoor het blijft steken halverwege mijn keel (of dit lijkt zo, kan natuurlijk ook).
Nu ben ik een vrouw en slechts 21 jaar oud, niet echt voor de hand liggend voor slokdarm kanker dus. Het zit niet bij me in de familie, kanker zelf wel. mijn vader is overleden aan botkanker, net als zijn vader. mijn oom (broer van mijn vader) heeft huidkanker, zijn zoon heeft op jonge leeftijd leukemie overleefd.
Ik maak me waarschijnlijk druk om niets, maar omdat ik al zo lang (2+ jaar) niet goed in orde ben, veel ziek, lage weerstand, allemaal nasleep van pfeiffer, maar ik me toch een klein beetje zorgen.
Zijn er mensen die hier meer van af weten en me enigsinds gerust kunnen stellen?
Of moet ik toch voor de zekerheid en gemoedsrust een afspraak maken bij de huisarts?

ik heb zelf ook vreselijk last van mijn maag en maagzuur en cola versterkt dit alleen maar, je kan beter als je dit hebt, melk drinken of joghurt eten.
verder kun je natuurlijk naar de ha gaan, maar denk niet dat je je meteen druk hoeft te maken hoor.

welsh_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:41

Ik zou zoiezo even langs je huisarts gaan als je veel en al lang last hebt van maagzuur. Dit kan namelijk de slokdarm aantasten en kan de kans op slokdarmkanker groter worden. Vertel dan meteen dat je soms moeilijk kan slikken en dat je hier ongerust over bent. Beter een keer voor niks naar de huisarts dan te laat. Succes!!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:43

toevallig vorige week bij de kno-arts geweest met het probleem van een rotgevoel in de keel, een soort "haar in de keel"-gevoel, waardoor ik maar blijf slikken. Alles zag er prima uit, hij noemde het een "stress-strottehoofd", en idd is er op het moment stress, dus dan is voor mij de oplossing ervoor zorgen dat de dingen waar ik me druk over maak goed geregeld worden, dan zal het wel weer beter gaan.....
maar als je je onzeker voelt kun je altijd evenlangs gaanbij de huisarts. Omdat je dit al ± 2 jaar hebt zal het wel meevallen denk ik, of je moet er nog meer klachten bij hebben zoals extreem afvallen (zonder te lijnen).

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:46

Ik lees dat je al naar de dokter bent geweest o.w.v. het maagzuur. Ik zou het toch nog maar eens bij je huisarts aankaarten en erbij vermelden dat die 2 medicijnen niet werken. Er bestaan meestal voor hetzelfde een hele hoop verschillende medicijnen dus misschien nog maals proberen? Kan je meteen ook even je slikprobleem vertellen. Volgens mij is het niet ernstig, maar het is wel niet helemaal normaal dat je steeds last hebt van maagzuur.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:49

welsh_lover schreef:
Ik zou zoiezo even langs je huisarts gaan als je veel en al lang last hebt van maagzuur. Dit kan namelijk de slokdarm aantasten.
Dat is inderdaad waar, je maag heeft een slijmlaagje waardoor die beschermd is tegen het zuur, maar je slokdarm heeft dat niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:50

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:17

Ik zou me niet teveel zorgen maken.

Internet is een mooi iets, maar heeeel erg veel mensen gaan hun klachten opzoeken en komen erachter dat ze iets vreselijks hebben ... durven niet goed naar de huisarts en door de stress komen alle andere klachten van die ziekte, die gelezen zijn op internet ook allemaal omhoog.

Je brein kan rare dingen met je lijf doen Knipoog

Cola is idd het slechtste wat je kan drinken,zowieso de koolzuur al is al funest voor maag-darmstelsel.

Melk is goed voor de maag, maar slecht voor de darmen Clown

Gewoon gezond eten, en veel water drinken zou ik eerst eens proberen. Eventueel een rennie als je veel last van je maag hebt.
Banaan is ook rustgevend voor de maag.

Verder vaak wandelen in de natuur , lekker uitwaaien, niet stressen Haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:23

Cola kan wel helpen tegen maagzuur, maar alleen een paar kleine slokjes waar de prik uit is. (dus geen hele glazen).

En gewoon weer maar je HA gaan, mischien heeft hij nog iets anders.
Als je niet gaat denkt hij dat je ervan af bent.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:37

een suikerklontje schijnt ook goed te helpen tegen maagzuur.

Succes

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:10

. Eventueel een rennie als je veel last van je maag hebt.

Ik heb al 10 maanden maagzuur problemen en gelukkig een huisarts die het seruis neemt. Ik heb hem wel moeten beloven geen rennies meer te nemen, ik heb nu medicatie van de HA en die helpen wel. Rennies zijn alleen goed als je ze heel af en toe neemt. het schijnt zo te zijn dat je maag daar inmuun voor wordt en je maagzuurprobleem alleen maar erger als het vaak gebruikt over een langere periode.

Ik begrijp goed dat je van het bericht van hart van nederland schrok. Als je het niet vertrouwt gewoon naar de HA gaan.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:12

slokdarm kanker is echt niet leuk. de beste vriend van me pa heeft het gehad en heeft euthanasie gehad er was niks meer van hem over en was ook heel erg om te zien. als je er bang voor bent ga gelijk naar de dokter want het is moeilijk te helpen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:14

Oh ja, en in het rijtje van maagzuur-gevers staat koffie, maar ik kan daaraan toevoegen dat het vooral de combinatie koffie met poedermelk die zuurbranden geeft. Vervang je de poedermelk door koffiemelk, dan zijn er veel minder klachten, is mijn ervaring.

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:19

Ik blijf dit topic even volgen mijn vader heeft ook hele erge last ervan. hij had pillen van de huisarts gehad die hielpen echt mega goed. en de dokter zij dat het daarna zou gaan verminderen. nou dus niet, na die pillen word het alleen maar erg. is die weer terug geweest naar de huisarts zegt de huisarts dan moet je maar van die maagzuur pillen slikken (Rennies) die je bij de slijterij kan krijgen. nja het gaat redelijk momenteel maar af en toe kan die gewoon niks eten en zakt het eten ook niet weg.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:24

Ik zou toch maar even naar de dokter gaan. Dit moet overgaan want als je dit chronisch hebt kan het je slokdarm aantasten waardoor je wél problemen kan krijgen. Pijnlijk hé, maagzuur, brrr.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:37

dan moet je maar van die maagzuur pillen slikken (Rennies) die je bij de slijterij kan krijgen

bij de slijter? dat is misschien een vergissing? dat zal vast de drogist moeten zijn.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:17

Maalox is ook zoiets als Rennie maar hielp bij mij persoonlijk beter.
Maar Pantazol van de HA nog het beste inderdaad Ja

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:31

Ik heb er ook veel last gehad, maar bij mij was het mijn galblaas. Deze is eruit nu en de klachten zijn veel en veel minder. Heb nog heel af en toe last van maagzuur, maar dan komt het door de gebruikelijke dingen zoals, te vet, scherp gekruid of gasvormend voedsel. (denk aan, koffie, thee, alle soorten kool, bananen, sinaasapelsap enz.)
Dit soort voedsel is dus niet goed om te eten bij maagzuur-problemen, en ik zou proberen te kijken op welke voedselsoorten jij zo reageert. Ga alsjeblieft niet al de rennie-rotzooi slikken, want dat maakt alles alleen maar erger. Ga dan toch maar even langs de dokter en laat hem je begeleiden met het slikken van medicatie. (Maar mijn motto is wel altijd: probeer achter de oorzaak te komen en blijf niet allerlei chemische rotzooi slikken.)

Als jij veel last hebt van slijmvorming, dan zou ik oppassen met melk drinken, want dat veroorzaakt juist heel veel slijm en je maag moet er ontzettend van aan het werk om het te verteren. Is misschien ook niet bevordelijk voor een maag die al wat van streek is met al dat maagzuur! Zoals crossmonster ook al zei is het ook heel slecht voor je darmen omdat het een laag op de darmwanden vormt en deze afsluit voor vitaminen en mineralen. Men komt ook steeds meer terug op het gegeven dat melk zo gezond zou zijn hoor! Kun je veel over lezen op internet en klinkt mij heel logisch in de oren...(Jammer, ik drink graag melk)

Ik hoop dat je wat verlichting vind, het is zo akelig!