Meer mensen met PDS?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dickie8

Meer mensen met PDS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 08:13

Hoi,

Ik heb last van PDS, oftewel: Prikkelbaar Darm Syndroom.
Ik dacht toen ik het hoorde vorig jaar dat het wel meeviel, maar nu ben ik een week thuis geweest omdat de klachten vrij heftig waren.
Nu ben ik gisteren even naar de ha gegaan en die heeft me medicijnen gegeven.
Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben? Zo ja, wat doen jullie eraan?

Groetjes,
Gerriette

ikenindi

Re: Meer mensen met PDS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:14

jup, ik heb een lijst van de ha gekregen wat ik wel en niet moest eten. en regelmatig eten. heb er nu weinig last van gelukkig Lachen

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 08:15

ikenindi schreef:
jup, ik heb een lijst van de ha gekregen wat ik wel en niet moest eten. en regelmatig eten. heb er nu weinig last van gelukkig Lachen

Ow die heb ik niet gekregen...viel jij ook af?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:20

Ik heb het ook. Is op mijn 16de geconstateerd, is dus nu 12 jaar geleden. Maar heb verder geen aparte lijst van eten meegekregen. Weet alleen wel dat ik vooral van witbrood af moet blijven. 'Vroeguh' kreeg ik van de HA nog wel eens poeders op recept (soort zemelen volgens mij), maar die hielpen niet echt, dus ben ik al jaren geleden mee gestopt.

Ik eet regelmatig, en gevarieerd, dat helpt wel. Maar als ik ook maar een beetje gespannen ben of gestressd, heb ik er veel last van. En ook als ik een keer vet eten eet (patat o.i.d.) moet ik het de volgende dag met flinke krampen bekopen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:21

ik heb het ook, vanaf mijn 16e ongeveer.
Ik weet wat ik wel en niet kan eten, gaat redelijk goed.
kan er nog wel goed ziek van zijn soms

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 07:20

Ik heb nu medicijnen. Ik ben alleen de naam kwijt...

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 07:21

Maar worden jullie er af en toe ook een beetje duizelig van??

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:05

Jetje1985 schreef:
ikenindi schreef:

Ow die heb ik niet gekregen...viel jij ook af?

ik schommel sowieso erg in gewicht, dus kan ik niet echt iets zinnigs over zeggen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:07

Jetje1985 schreef:
Ik heb nu medicijnen. Ik ben alleen de naam kwijt...

raar, een vriend van mij kreeg er ook medicijnen voor, maar tegen mij zei mijn ha dat die niet bestonden :s

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:08

ik kreeg movicolon, dat hielp wel, maar mijn HA noemde dat ook geen 'medicijn'

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:22

Jetje1985 schreef:
Maar worden jullie er af en toe ook een beetje duizelig van??

Nee, maar ik kan er wel helemaal naar van worden. Als ik echt krampen krijg of een heel raar naar gevoel, kan ik bijna van m'n stokje gaan.

Overigens heb ik niet het idee dat ik er met mijn gewicht wat van merk, want ik ben niet heeeel slank en geen sterke gewichtsschommelingen. Maar ik vraag me wel eens af of ik niet gewoon nog veel zwaarder zou zijn, als ik geen PDS had gehad. Dus of het invloed heeft op mijn gewicht, weet ik dus niet.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 10:35

Ik kan dus eten wat ik wil, maar kom niks aan.
Volgens mij heten die medicijnen despason ofzoiets..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:44

Jetje1985 schreef:
Ik kan dus eten wat ik wil, maar kom niks aan.
Volgens mij heten die medicijnen despason ofzoiets..

Kijk, ik heb dus praktisch alle vervelende bijwerkingen van PDS, behalve die ene die juist voordelig is (voor mij dan)... No Cheer

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:47

movicolon is gewoon ontlastingopwekkend zegmaar. dat is niet iets voor de darm, maar meer dat je ontlasting weer op gang komt. die zooi heb ik ook wel gead. en lactulose, en nu heb ik iets in n geel zakje wat ik in mag nemen als ik last heb van obstipatie, maar datr heb ik dus eigk nooit meer gelukkig Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:50

PDS, is dat hetzelfde als spastische darm? Ik heb dat namelijk en mijn huisarts zei me afgelopen maandag nog dat er geen medicijnen voor zijn. Ik zit dus nu thuis met pijnlijke krampen, als het heel heftig is word ik duizelig, het is zelfs een keer zo erg geweest dat ik flauwviel op het toilet. Mijn moeder heeft het ook, die valt regelmatig flauw van de pijn. Ik let wel op wat ik eet en mijn huisarts bood ook aan om van die zakjes zemelen te nemen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:52

ik ben bijna een keer flauwgevallen op het toilet
bleef er nog net bij Nagelbijten / Gniffelen
zit nu weer pijn weg te puffen Scheve mond

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:59

Ik heb het ook al een aantal jaren. Kan over het algemeen vrijwel alles eten op een paar dingen na (chinees, Pringles en zo nog een paar dingetjes). Als ik dit eet wordt ik 's nachts wakker en kan ik bijna niet uit bed komen van de pijn, en soms moet ik er van overgeven. Gelukkig heb ik weinig last van dit soort aanvallen, omdat ik de dingen waarvan ik zeker weet dat ik er last van krijg, uit de weg ga..

Edit: Medicatie is er naar mijn weten niet. Idd wel movicolon voor obstipatie. En verder is het van belang gewoon gezond te eten en voldoende te drinken en te bewegen, en stress uit de weg te gaan (dan willen de klachten ook wel eens verergeren).
Laatst bijgewerkt door Utopiaatje op 18-06-08 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:01

En zijn jullie ook bijna elke ochtend misselijk??

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:01

klomp schreef:
PDS, is dat hetzelfde als spastische darm? Ik heb dat namelijk en mijn huisarts zei me afgelopen maandag nog dat er geen medicijnen voor zijn. Ik zit dus nu thuis met pijnlijke krampen, als het heel heftig is word ik duizelig, het is zelfs een keer zo erg geweest dat ik flauwviel op het toilet. Mijn moeder heeft het ook, die valt regelmatig flauw van de pijn. Ik let wel op wat ik eet en mijn huisarts bood ook aan om van die zakjes zemelen te nemen.

Ja, komt op hetzelfde neer. Spastische darm, prikkelbare darm, is hetzelfde. Het heet ook wel SDS, dus Spastische Darm Syndroom.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:02

Ok, dank je Duke voor de derduidelijking!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:03

klomp schreef:

vaker wel dan niet, helaas Scheve mond

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:04

klomp schreef:

Nee, dat niet

Maar kan wel wakker worden met gigantische pijnlijke steken in m'n buik. Lig dan krom van de pijn. Gebeurt zeker 1 tot 2 keer per twee weken. Kan dan ook bijna niet ademhalen. Duurt gelukkig altijd maar kort... gevolgd door een razend snelle gang naar de wc. Bloos

Ik eet wel Chinees, maar moet daar wel mee oppassen. Geldt ook als ik pittig eet. Vind het allemaal zo lekker, dus soms moet ik dan wel effe pijn leiden.
Laatst bijgewerkt door Duke op 18-06-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:04

Doei! Hier nog ééntje!

Vorig jaar een hoop (darm)onderzoeken gehad en uiteindelijk bleek het PDS...

Ik moet vooral opletten met pasta, zuivel en ijs. Daar kan ik echt niet tegen. Dus kan dat alleen eten als ik thuis ben en zeker weet dat ik niet meer de deur uit hoef. Maar ik eet het ook maar zelden en ijs eigelijk vrijwel nooit meer.

Heb ook al diverse medicijnen gehad maar uiteindelijk werkt zo nu en dan Norit bij mij het beste.
Ik heb de PDS variant dat ik dus heeeeeel vaak moet ivm dat ik obstipatie heb, vandaar de Norit dus Knipoog

Ook ik heb wel eens nachtelijke aanvallen maar sinds ik sonjabakker en dus gezonder en gevarieerder eet is dat wel een beetje minder.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:05

Ik moet ook heeeeel vaak. Obstipatie heb ik eigenlijk nooit last van. Juist niet.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:07

Misselijkheid heb ik ook regelmatig, maar had eigenlijk de link nog niet gelegd met PDS..Zal er eens op letten. Heb er verder momenteel erg weinig last van (op opgeblazen gevoel na).

Wat betreft de chinees: ik vind het eigenlijk ook te lekker om te laten staan, en soms eet ik dan toch wat. Maar 9 van de 10 keer moet ik dan weer afzien 's nachts. En elke keer roep ik op dat moment dat ik noooooit meer chinees ga eten.. Bloos