Plastic fles(je) hervullen is giftig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Plastic fles(je) hervullen is giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:24

Hallo,
ik was gisteren Oprah aan het kijken, en daar kwam toch een verontrustende mededeling langs: als je een flesje drinken hebt gekocht, en je hergebruikt het flesje daarna door er weer drinken in te doen, dan komen er gifstoffen uit het plastic in het drinken. Deze mededeling werd verder niet onderbouwd.

Enig idee of dit waar is of niet?

SpikkelFire

Re: Plastic fles(je) hervullen is giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:25

Ja zoiets hoorde ik pas geleden ook al, maar dan dat je hem maar 2/3 keer mag hervullen anders komen er bacteriën in ofzo Verward
Ben er ook wel benieuwd naar.. want ik doe altijd wel een paar weken met een flesje Bloos!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:26

Ik vul hem wel 20x als het niet meer is.. Nog nooit wat gemerkt Vork

MarrieLeen

Nou, ik doe het al jaaaaaaaaaren en ik leef nog steeds. Vork
Als het niet onderbouwd wordt, lijkt het mij niet waar.

Seraphim

Nou, dan had ik allang dood moeten zijn als dat waar is Nagelbijten / Gniffelen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:27

Maar die flessen die je inleverd bij de supermarkt worden toch ook weer schoongemaakt en hergebruikt?

Dus denk dat het een mooie truck is van de kleine flesjesmakers om te voorkomen dat mensen ze gaan hervullen. Ik geloof er namelijk helemaal niets van. Dan zal het ook erin moeten komen als je het flesje aantal maanden in de kast laat staan voordat je het opdrinkt.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:27

ja, dat hoorde ik laatst ook!
Dat zou vooral komen omdat je er met je mond direct uit drinkt en daardoor komen er bacterien in.
ik hoorde dat er na 7x vullen zoveel bacterien in zitten als er in slootwater zitten....

ik vind het een beetje overdreven.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:28

MarrieLeen schreef:
Nou, ik doe het al jaaaaaaaaaren en ik leef nog steeds. Vork
Als het niet onderbouwd wordt, lijkt het mij niet waar.

Same here, al jaren hervul ik... Het zou nogal een plasticverspilling worden anders. Het blijkt wel zo te zijn dat er meer bacterieen aanwezig zijn (doordat je telkens van dezelfde dop drinkt), maar daar ben ik ook nog nooit ziek van geweest Vork

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:29

driebergen schreef:
Dat zou vooral komen omdat je er met je mond direct uit drinkt en daardoor komen er bacterien in.
ik hoorde dat er na 7x vullen zoveel bacterien in zitten als er in slootwater zitten....

Dat is natuurlijk wel alleen zo als je uit je flesje drink en hem dan weer vult zonder met heet water oid om te spoelen. Als je het met heet water omspoeld is er niets aan de hand.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:29

Dan was ik allang dood geweest Nagelbijten / Gniffelen
Dus ik neem aan dat het niet waar
is als je ook de bovenstaande
reacties bekijkt Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:30

Kan best dat er evenveel bacteriën in zitten als in slootwater, maar het gaat er meer om wat voor een bacteriën er in zitten. Bijna overal zitten namelijk bacteriën in.

Ik geloof er niet zo in. Al wissel ik zelf wel om de zoveel tijd mijn flesjes om omdat ze gewoon een beetje ranzig worden, maar om het nou giftig te noemen.

En trouwens ik hoor altijd dat bacteriën uit speeksel zo goed zijn en dat zoenen daarom goed is Vork dus dan wordt je juist beter van hervulbare flesjes Haha! .

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:31

denk dat een gemiddeld glas in een discotheek meer bacterien bevat, dat wordt allemaal in hetzelfde water gespoeld...
Zo kun je wel aan de gang blijven Tong uitsteken

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:32

Ik heb het ook al eens eerder gehoord. Het schijnt vooral slecht te zijn als je zo'n flesje in je auto hebt liggen waar het ook nog eens flink warm wordt.

Ik hergebruik ze ook vele malen, maar zet ze regelmatig een nachtje weg met heet water en een kunstgebit-reinigingstablet erin. Daarna zijn ze weer superschoon Ja

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:32

nee natuurlijk is dat niet waar Knipoog Maar als iedereen het gelooft is het wel big business voor de flesjesfabrikanten Lachen

@Lest: er zitten idd overal bacteriën in. Maar je hebt natuurlijk wel verschil tussen goede en schadelijke bacteriën Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:33

oh....oh.... ik vul mijn flesje water ook erg veel!
En na een tijdje koop ik nieuwe flesjes...

Ik denk dat het een beetje overtrokken is No Cheer

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:34

@ verootje:
Weet ik Knipoog daarom gaf ik ook aan dat ik het niet zo boeiend vond dat er evenveel bacteriën in slootwater zitten als in dat flesje. Dat zegt me niks, wel als ze zeggen dat er schadelijke bacteriën in het flesje zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:35

driebergen schreef:

Klopt wel hoor, heb het zelf mogen testen.

Het is alleen ook zo dat het slechts alleen je eigen bacterieen zijn, en daardoor zullen ze voor jou totaal niet schadelijk zijn.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:35

Er komen bactiëren e.d. van uit je mond in het flesje en aan de buitenkant (dus waar je je mond doet) als je het een paar keer hebt gevuld, maar ik heb nog nooit wat over gifstoffen gehoord.

Ik zelf vind het overigens ontzettend smerig, althans, ligt er natuurlijk ook aan hoe je met je flesje omgaat. Maar ik vul mijn flesjes eigenlijk nooit bij, pak altijd een nieuwe. En als ik dan eens mijn water ben vergeten of het op heb en ik drink uit het flesje van een ander, dan zit daar vaak zo'n ranzige smaak aan als het een oud flesje is. Dat proef ik echt gelijk, dan ga ik haast over mijn nek.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:39

Nagelbijten / Gniffelen Nou, dan ben ik een zombie. Spoel mijn waterflesje wel elke dag even om met warm kraanwater en dan vul ik hem weer 2x op een dag met ijskoud water.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:41

Ukkiee: wat een milieuverspilling! Oud flesje, volgens mij zit het gewoon tussen je oren.

Maar aan de reacties te zien is er niks aan de hand, en kan ik dus gewoon blijven hervullen! Haha! Ik hergebruik flesjes ook niet te lang. Ongeveer een week.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:48

@ dorientjuh; Nee. Vorige keer gaf een vriend me een fles water en ik wist helemaal niet van hoe of wat. En ik nam daar een slok van. Het ging niet echt om die vieze smaak van het water, maar meer ook gewoon om de ranzige smaak van het flesje zelf. Dus ik vroeg hoe oud dat flesje wel niet moest zijn, toen bleek dus inderdaad dat hij het al heel vaak had bijgevuld. Maar dat was echt heel smerig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:52

ik denk dat je zo'n flesje gewoon moet afwassen Clown

ik had het een tijd geleden ook,flesje al tigduizendkeer bijgevuld tot ik es goed keek naar de rand waar normaal de schroefdop zit.

oeps..die was me toch vies!!!! Bloos
heb het flesje maar weggegooid en die ik nu heb gaat elke dag de vaatwasser in.

dus of flink onder de hete kraan of goed afwassen,dan kan het geen kwaad

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:00

Amerikanen overdrijven graag. Maar ik geloof wel dat hier een kern van waarheid in zit. Bacterien van je mond gaan zeker in het flesje zitten en dat krijg jer niet zomaar uit.

Het materiaal waar die kleine flesjes van worden gemaakt is van ander materiaal dan die grote flessen. Die trouwens wel iets proffesioneler worden schoon gemaakt dan met heet water uit de kraan Clown

Zelf denk ik dat je een klein flesje wel 1 of 2 keer kan hergebruiken, maar meer dan 20 keer. Yuck! Ik heb ooit eens een hervuld flesje van een vriendin gekregen, maar er dreef dus wel mooi schimmel in. Kon zij niks aan doen, maar het toont wel aan dat er weldegelijk bacterien in zitten.

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:04

Ik denk dat het gewoon geld klopperij is. Uit een recent onderzoek kwam naar voren dat wij Nederlanders het vaakst onze plastic flesjes opnieuw weer vullen. HIer waren de fabrikanten minder blij mee. Die hebben veel liever dat we elke keer een nieuw flesje kopen.

Het zou mijn niets verbazen als het vanuit die hoek naar buiten is gekomen. Alhoewel de fabrikanten willen ook niet met giftig worden geassocieerd. Maar als het giftig was, dan hadden we het wel veel eerder geweten en waren die flesjes nooit geproduceerd. Ik denk echt dat het geldklopperij is!

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:06

Het is niet giftig anders hadden we er allang meer over gehoort.
Maar die bacterien kloppen wel.
Als je je flesje hervult komen er steeds meer bacterien, dus na een tijd zijn dat er echt ongelovelijk veel. (niet echt goed dus) (in je mond zitten bactieren, denk maar aan wat je allemaal eet....)
Daarom moet je je fles regelmatig echt afwassen (inc. zeep. Want met koud water om spoelen helpt niet, warm iets meer maar lang niet genoeg)
Of je moet een nieuw flesje kopen Lachen .