Prikpil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Prikpil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:33

Hallo!

Ik ben heel nieuwsgierig naar hoeveel mensen er aan de prikpil zijn.
Wat jullie ervaringen ermee zijn etc.
En waar worden jullie geprikt? Ik namelijk in mijn 'bilspier' om het maar even netjes te zeggen Nagelbijten / Gniffelen
Wat voor bijwerkingen hebben jullie?
Ik ben zelf inmiddels 2 keer geprikt, vind het ontzettend makkelijk, heb alleen na de prik last van spierpijn. Maar dat heb ik altijd als ik geprikt wordt.
Ik ben benieuwd!

Groetjes!

aronneke

Re: Prikpil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:17

Ja ik!
Heerlijk is het. In het begin een hele tijd ongesteld geweest, alles door de war enzo. Daarna kon het wel eens gebeuren dat ik een maand lang licht ongesteld was.
Laatste half jaar niet meer ongesteld geweest Knipoog
Maar nu toch weer een beetje begonnen.

Worden jullie wel gewoon iedere maand ongesteld andere meiden??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 12:24

Ik heb 3 maart mijn eerste prik gehad, daarna nergens last van gehad. Na anderhalve maand ben ik 3 weken ongesteld geweest, eerst 2,5 week en toen een dag of 4 niets, daarna nog een paar dagen.
Sindsdien nog niets gehad.
Had van het weekend wel door dat hij uitgewerkt was, was steeds beetje verdrietig om niets. Zag spoken over mijn vriendje enzo. Terwijl dat nergens voor nodig is.
Mijn zusje is altijd aan het eind van de periode ongesteld.

Er zijn echt maar weinig mensen die de prikpil hebben geloof ik! Terwijl het zó makkelijk is.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:06

Ik heb iets van vier jaar geleden de prikpil een keer gebruikt heb er 5 maanden aan een stuk door van gevloeid en ben er ook zwanger meegeraakt. Dus niks voor mij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:59

Dat is raar!
En je hebt maar een injectie gehad? In 5 maanden tijd?
Ik weet niet, maar je moet elke 12 weken een injectie hebben, als dat niet is gebeurd, is het niet zo raar.
En welke prikpil had je? Depro provera 150?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:02

mijn schoonzusje heeft die ook Pling en die is er echt super gelukkig mee! je hoeft niet vaak een prikje te halen en je hoeft geen pil te slikken die je (vaak) vergeet Ach gut het is dat ik de diane slik voor acne maar anders had ik ook echt de prikpil genomen Haha!

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:26

Mijn zusje heeft hem ook.
Maar echt gezond is een prikpil volgens mij niet, door al de hormonen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:43

ik denk dat niks met hormonen echt gezond is Bloos

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:47

Nee dat is waar,

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:34

ik heb gehoord van de gynecoloog dat er veel mannelijke hormonen inzitten en dat als je stopt en straks kindjes wil het 2 jaar kan duren voor hij helemaal uitgewerkt is en je dus nog lang moet wachten op je kindje,

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:35

en dat je overbeharing door het mannelijke hormoon krijgt enzo??

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:07

Ik ben 9 jaar geleden ook ondanks de prikpil zwanger geraakt. Nou heb ik er een prachtige dochter aan overgehouden, maar het was wel moeilijk zo in mijn eentje als net 20-jarige. Knipoog (kwam er ook nog pas na 7,5 maand achter dat er een baby op komst was... Ziek )

Verder is het idd zo dat geen enkele vorm van hormonen goed voor je zijn, maar er zit nogal een verschil in de hoeveelheid die je "binnen" krijgt. Ik heb later voor het mirena spiraaltje gekozen en deze geeft de kleinste hoeveelheid hormonen af van alle soorten op hormoon-gebaseerde anticonceptie. Dat komt dat hij zeg maar dicht bij de te bestrijden bron geplaatst wordt. Ook is deze methode de veiligste na een sterilisatie...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:01

june20 schreef:
ik heb gehoord van de gynecoloog dat er veel mannelijke hormonen inzitten en dat als je stopt en straks kindjes wil het 2 jaar kan duren voor hij helemaal uitgewerkt is en je dus nog lang moet wachten op je kindje,

In mijn prikpil zit maar 1 hormoon, en als ik me niet vergis was dat progestageen. Dit is een vrouwelijk hormoon.
Misschien had die gyneacoloog het over een ander soort prikpil?
De prikpil kan inderdaad lang nawerken, maar dit verschilt per lichaam, je hoort ook verhalen dat vrouwen gewoon meteen zwanger raakten. Ik maak me er niet zoveel zorgen om. Lachen

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:07

Ik heb hem ook!! Heb altijd al gezeik gehad met ongesteld zijn ivm buikpijn... Heb alles eigenlijk al geprobeerd en door gynaecoloog is na onderzoekjes de prikpil geadviseerd. Ze heeft erbij gezegd dat ze dit voorlopig de beste oplossing vond en mij verder zou helpen als ik een kinderwens zou hebben.
Ik heb nergens last van, dit is de eerste anticonceptie waar ik me lekker bij voel! Geen bloedingen meer, geen buikpijn meer, geen last van humeurigheid en noem maar op... HEERLIJK!!!

Nu maar afwachten hoe het zal zijn als we daadwerkelijk aan kinderen willen gaan denken...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:14

Trouwens, June20: Ik heb geen last van overbeharing, dus ik vraag me af of jouw gyneacoloog niet zijn diploma op ebay heeft gekocht Nagelbijten / Gniffelen

Sunshine 80: Ik ben gewoon naar de dokter gegaan, die heeft me vanalles gezegd, maar ik wist meteen al dat ik aan de prikpil wou. Ik ben veel te vergeetachtig voor de normale pil. Ik heb geen last van humeurigheid, maar kan misschien zijn dat ik aan het eind van de periode een beetje humeurig wordt, snel huilerig. En vooral als het om vriendlief gaat.. Nu ben ik dinsdag weer geprikt, maar het wil niet echt over gaan.. Beetje raar.
Hoezo ben jij ervoor bij de gyneacoloog geweest?

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:55

Ik gebruik ook de prikpil, meederendeels omdat ik gewoon geen gewone pillen door me keel kan krijgen. Ik heb nog geen nadelige bijwerkingen gehad ofzo en hoop die ook liever niet te krijgen. Ik wordt altijd in me bil geprikt, afgelopen woensdag voor de 4e keer ongeveer. Vind wel lekker makkelijk op deze manier!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:02

Ikke ook! Al jaren!
Ik ben er echt superblij mee! Als ik nu andere vrouwen hoor. he bah ik ben ongesteld , net nu.. dat soort verhalen, nou dan ben ik zo blij!
Wel heb ik soms ook van die periodes dat ik wat huileriger ben bij films (wedstrijden) enzo, maar vraag me af of dit aan de prikpil ligt... Dit kan waarschijnlijk ook bij gewone pil gebeuren.
Maar ik wil nooit meer anders!
Ik vind het wel heel eng te horen dat er dus ook vrouwen wel gewoon zwanger bij raken!!!!! Ik wil dus absoluut geen kinderen!!!! Ik vind het wel irritant dat elke keer als ik weer moet dan is mijn dokter op vakantie! Deze week moest ik ook weer, maar dan zijn ze ook weer weg grrrrrr.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:04

Ik heb 17 jaar de pil gehad en in combintie met roken longembolien gehad.
Het is allemaal kantje boort gegaan, maar ik ben er nog, alleen anti-conceptie was geen optie voor mij, totdat we bij de prikpil kwamen,.
Heerlijk.
Heb de 2e spuit een paar weken geleden laten zetten en moet 10 juli de 3e ophalen.
Ben alleen aan het twijfelen of ik dat ga doen ivm kids. Bloos
2 jaar onvruchtbaar is best lang en als ik die 3e haal, zijn we weer een halfjaar verder. Bloos
Even goed overleggen dus.
Vloeide eerder altijd heel heftig 7 dagen lang, periode is hetzelfde gebleven maar bijna niks. Haha!
Heel fijn dus. *LOL*

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:05

Janine1990 schreef:
Trouwens, June20: Ik heb geen last van overbeharing, dus ik vraag me af of jouw gyneacoloog niet zijn diploma op ebay heeft gekocht Nagelbijten / Gniffelen

Sunshine 80: Ik ben gewoon naar de dokter gegaan, die heeft me vanalles gezegd, maar ik wist meteen al dat ik aan de prikpil wou. Ik ben veel te vergeetachtig voor de normale pil. Ik heb geen last van humeurigheid, maar kan misschien zijn dat ik aan het eind van de periode een beetje humeurig wordt, snel huilerig. En vooral als het om vriendlief gaat.. Nu ben ik dinsdag weer geprikt, maar het wil niet echt over gaan.. Beetje raar.
Hoezo ben jij ervoor bij de gyneacoloog geweest?

Nou dat zit dus zo... Ik heb ontzettend last van buikpijn, tot en met overgeven van de pijn toe (of in mekaar zakken en niet meer op kunnen staan). Dus werd ik aan de pil gezet, dat werkte niet, dus zwaardere pil, dat maakte het nog erger, dus andere pil en noem maar op. Ik werd er helemaal gek van, de huisarts stuurde me niet naar de gynaecoloog, maar ging zelf aanmodderen. Ze kwam uit bij de Mirena. Die ging een half jaar goed en toen begon de buikpijn en de bloedingen. En ondanks meerdere eisen bij de huisarts werd ik niet doorgestuurd. Uiteindelijk vorig jaar werd het te gek, ik was 4 ongesteld en dan 1 week niet... En toen stuurde ze me wel door. Het bleek na onderzoek dat ik licht last van endometriose had, en daarna is die mirena eruit gehaald (omdat het bloeden echt vreselijk was). En toen kreeg ik dus de prikpil!!!

(zo heel verhaal...sorry)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:56

Blacknestor schreef:
Ikke ook! Al jaren!
Ik ben er echt superblij mee! Als ik nu andere vrouwen hoor. he bah ik ben ongesteld , net nu.. dat soort verhalen, nou dan ben ik zo blij!
Wel heb ik soms ook van die periodes dat ik wat huileriger ben bij films (wedstrijden) enzo, maar vraag me af of dit aan de prikpil ligt... Dit kan waarschijnlijk ook bij gewone pil gebeuren.
Maar ik wil nooit meer anders!
Ik vind het wel heel eng te horen dat er dus ook vrouwen wel gewoon zwanger bij raken!!!!! Ik wil dus absoluut geen kinderen!!!! Ik vind het wel irritant dat elke keer als ik weer moet dan is mijn dokter op vakantie! Deze week moest ik ook weer, maar dan zijn ze ook weer weg grrrrrr.

Die kans is 0,3% bij de Depo Provera 150. Dus schrik niet.
Tuurlijk blijf je altijd wel in je achterhoofd houden. Heb ik ook hoor, stel dat! Ik ben nog maar 17!
En nu helemaal. Vrijdag waren we bij een wat kameraden van mijn vriend. En ze vonden dat ik stil was, waarop ik antwoorde dat ik misselijk was (geen wonder, geen eten en dan in een keer een groot glas cola Nagelbijten / Gniffelen ). Maar dat had ik beter niet kunnen zeggen! Nu zitten ze allemaal te zeggen dat ik zwanger ben. Haha!

kaatje77 schreef:
Het is allemaal kantje boort gegaan, maar ik ben er nog, alleen anti-conceptie was geen optie voor mij, totdat we bij de prikpil kwamen,.
Heerlijk.
Heb de 2e spuit een paar weken geleden laten zetten en moet 10 juli de 3e ophalen.
2 jaar onvruchtbaar is best lang en als ik die 3e haal, zijn we weer een halfjaar verder. Bloos
Vloeide eerder altijd heel heftig 7 dagen lang, periode is hetzelfde gebleven maar bijna niks. Haha!
Heel fijn dus. *LOL*

Een vriendin van mij heeft ook al bijna een jaar lang steeds blaasontsteking, het wil maar moeilijk stoppen. Ze was eerst heel erg tegen de prikpil, maar gaat nu ook aan de prikpil, omdat ze met medicijnen geen bescherming van de pil heeft. En condooms alleen zijn ook niet 100% safe. Had een boekje van de dokter gekregen, las dat bij een jaar gebruik van alleen condooms, 80-90% van de vrouwen zwanger raakte.
Wat leuk dat jullie aan kinderen zitten te denken! Maar 2 jaar hoeft niet per se hoor! Dat verschilt heel erg!

Sunshine80 schreef:
Nou dat zit dus zo... Ik heb ontzettend last van buikpijn, tot en met overgeven van de pijn toe (of in mekaar zakken en niet meer op kunnen staan). Dus werd ik aan de pil gezet, dat werkte niet, dus zwaardere pil, dat maakte het nog erger, dus andere pil en noem maar op. Ik werd er helemaal gek van, de huisarts stuurde me niet naar de gynaecoloog, maar ging zelf aanmodderen. Ze kwam uit bij de Mirena. Die ging een half jaar goed en toen begon de buikpijn en de bloedingen. En ondanks meerdere eisen bij de huisarts werd ik niet doorgestuurd. Uiteindelijk vorig jaar werd het te gek, ik was 4 ongesteld en dan 1 week niet... En toen stuurde ze me wel door. Het bleek na onderzoek dat ik licht last van endometriose had, en daarna is die mirena eruit gehaald (omdat het bloeden echt vreselijk was). En toen kreeg ik dus de prikpil!!!

(zo heel verhaal...sorry)

Wat een verhaal, en met de prikpil heb je echt nergens last van? Wat goed hé!

Mijn dokter heeft trouwens ook gezegd dat de prikpil in Nederland weinig wordt gebruikt, omdat Nederland een echt pillenland is.
In Amerika wordt in meer dan de helft van de gevallen de prikpil gebruikt!
Denk ook dat mensen snel slecht denken over de prikpil, omdat ze zelf gaan bedenken wat er slecht aan KAN zijn.
Als de prikpil zo slecht was, dan was het waarschijnlijk ook niet legaal. Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:21

Mijn ervaring is dat veel mensen het eng vinden dat je menstruatie meestal helemaal stopt.. Kan niet gezond zijn, hoor ik dan.
Maar ik vind het prima zo, ben niet meer ziek en beroerd, en hoef niet dagelijks aan mijn pil te denken.

Bij mij spuiten ze net boven m'n bil, in de dagen erna kan het wat blauwe plekkerig aanvoelen, maar verder weinig last.

Je hebt natuurlijk te maken met de 'voorraad' die je in je lichaam hebt gekregen, als je ineens veel afvalt dan breekt je depot sneller af en zal je eerder om een nieuwe moeten. In dat geval dus even naar de huiarts. Normaal gezien is hij na 12 weken niet meer betrouwbaar, maar je depot is dan nog niet op. Logisch dus dat als je stopt je niet direct van de werking af bent.

Vind hem erg betrouwbaar, ook omdat het een constante vorm is van pilgebruik. Was een beetje bang voor de lange uitloop als je stopt dus overwoog over te stappen naar implanon, maar huisarts raadde dat af.

En trouwens geen last van overbeharing Knipoog

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 17:08

Ik mocht ook kiezen voor Implanon, maar leek me erg onprettig dat je die kon zien en voelen. Bovendien, wat als je op je bovenarm valt en je arm kapot hebt.
En het idee dat je zo'n dikke spuit in je arm zou krijgen, is helemaal niets voor mij.
Je hebt het erg mooi uitgelegd Kelly_ann!!
Waarom raadde je huisarts Implanon af?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:54

Janine1990 schreef:
kaatje77 schreef:
Heerlijk.
Heel fijn dus. *LOL*

Een vriendin van mij heeft ook al bijna een jaar lang steeds blaasontsteking, het wil maar moeilijk stoppen. Ze was eerst heel erg tegen de prikpil, maar gaat nu ook aan de prikpil, omdat ze met medicijnen geen bescherming van de pil heeft. En condooms alleen zijn ook niet 100% safe. Had een boekje van de dokter gekregen, las dat bij een jaar gebruik van alleen condooms, 80-90% van de vrouwen zwanger raakte.
Wat leuk dat jullie aan kinderen zitten te denken! Maar 2 jaar hoeft niet per se hoor! Dat verschilt heel erg!

Ik ben zo'n geval waarvan het wel minimaal 2 jaar gaat duren. Clown
Dus ga van het ergst uit. Knipoog
En ik word ook al 31 over een paar weekjes. Bloos

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:58

Ik ben jarenlang aan de prikpil geweest maar vond dat ik maar eens een lichtere pil moest nemen. Gezien het risico op een embolie. Maar de 'gewone' pil bevalt me eerlijk gezegd helemaal niet dus ik ga volgende week de huisarts weer om de prikpil vragen! Heerlijk van al dat gedoe af te zijn!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:44

Is de prikpil niet relatief licht? Je krijgt wel een berg hormonen in een keer in je lijf maar het breekt zich slechts constant en met kleine hoeveelheden af?

Janine, ze hadden zelf in de praktijk slechte ervaringen met implanon... Qua plaatsing/littekenvorming en ook zwangerschappen nadat hij net was gezet. Als ik echt wilde mocht ik naar de gynaecoloog, maar omdat ik verder dik tevreden ben neem ik het 'wachten' als ik stop met de prikpil wel voor lief.

Werkzame stof is trouwens progesteron, wat overeenkomt met progestageen hoor.... Is in ieder geval een hormoon dat met name bij zwangerschap of na je eisprong wordt geproduceerd. Wij prikpil gebruikers zitten dus in principe constant in die fase Knipoog

Beetje googlen en je kan er een hoop over vinden Ja