EMDR

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 13:17

Ik vroeg me af of hier op bokt mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Vanaf volgende week krijg ik ook EMDR-sessies, maar ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik me erbij moet voorstellen. Natuurlijk heb ik om uitleg gevraagd, en die heb ik ook gekregen, maar ik begrijp nog steeds niet goed wat het met je 'doet'.
Wie heeft hier ervaring mee? In wat voor soort situaties? Heeft het geholpen? Hoe lang heeft het geduurd?

KylaLover

Re: EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:20

ik lees even mee, het wordt mij ook aangeraden om EMDR therapie te gaan volgen. Maar snap ook niet echt wat het nou doet en hoe het werkt en zo.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:07

KylaLover schreef:
ik lees even mee, het wordt mij ook aangeraden om EMDR therapie te gaan volgen. Maar snap ook niet echt wat het nou doet en hoe het werkt en zo.

Mag ik vragen wat ongeveer de reden is? (mag ook via pb hoor Lachen ) Is het specifiek op traumaverwerking? Of is het ruimer dan dat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:08

Ik sta ingeschreven voor EMDR, maar heb nog niet de eigenlijke behandelingen gehad. (Ik sta dus nog op de wachtlijst)
Dus ik blijf dit ook nog even volgen. Er wordt geschat dat ik wel een behandeling of 8 nodig ga hebben.
Ik ga het volgen ivm PTSS (traumaverwerking)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:31

Het lijkt op hypnose, je krijgt een koptelefoon op en je krijgt een soort klikjes te horen. Vervolgens wordt gevraagd of je een herinnering naar voren wil halen. De traumatische ervaring gaan ze dan kleiner maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:41

Ik heb EMDR gehad, en er goede ervaringen mee. Was voor traumaverwerking, meer specifiek mag via PB ivm privacy Lachen Ik heb 6 behandelingen gehad, en nog een paar 'nabehandelingen' (waren gewoon gesprekken).

Bij mij waren het klikjes via een koptelefoon, zoals Arabesk al beschrijft. Het kan ook met iets volgen met je oog geloof ik, maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

Kort samengevat moest ik teruggaan naar de gebeurtenis, zeggen wat ik daarbij voelde. De therapeut stelde af en toe wat vragen en liep me vaak opnoemen wat ik voelde, en hoe ik me zou willen voelen. Reken er op dat het heel heftig kan zijn, bij mij was het vooral heel veel woede, maar ben ook eens intens verdrietig geweest. Heel naar op het moment, maar het werkte toch, ik voelde me al heel snel na de behandelingen veel beter.
En hoe het precies werkt weet ik niet hoor, ik was er echt verbaasd over. Had al veel 'gewone' therapie gehad zonder veel resultaat, en dit had gewoon effect.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:45

Ja ik ben er ook erg over te spreken. Ik had al eens hypnotherapie ondergaan, maar dan ben je veel verder 'onder zeil'. Maar dit is minstens net zo effectief.

Bij mij was het absoluut niet heftig, omdat ik ook gewoon 'bij' was en klaarwakker, maar misschien ook omdat het grootste deel al was opgelost met hypnotherapie in de jaren ervoor. Maar dan kan natuurlijk per persoon verschillen.

Je gaat wel een veranderingsproces doormaken, ook in andere dingen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:50

RedPassion schreef:
Kort samengevat moest ik teruggaan naar de gebeurtenis, zeggen wat ik daarbij voelde.

Is dat niet doodeng? Scheve mond Sowieso het teruggaan, maar ook om je zo te 'laten gaan' bij de therapeut?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:51

Hypnotherapie heb ik nooit gehad, lijkt me ook helemaal niks. Ik was ook wel gewoon 'bij', maar alles zo omhoog halen en er ook eens bij (durven!) voelen (nooit gedaan daarvoor) was toch wel even heel pittig.

En je maakt zeker een veranderingsproces door Ja

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:52

Het lijkt mij enorm interessant, en ik heb er tot nu toe alleen nog maar goede ervaringen over gehoord.
Is het alleen niet moeilijk om die herinneringen/gebeurtenissen naar boven te halen wanneer je ze voor jezelf nogal (onbewust) hebt weggestopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:53

Toekie schreef:
RedPassion schreef:
Kort samengevat moest ik teruggaan naar de gebeurtenis, zeggen wat ik daarbij voelde.

Is dat niet doodeng? Scheve mond Sowieso het teruggaan, maar ook om je zo te 'laten gaan' bij de therapeut?

Ja. Maar het was een soort laatste optie voor me en ik ben er maar voor gegaan. Scheelde dat ik die therapeute al kende van een andere therapie. De eerste 2 keer vond ik het moeilijk, maar toen ik er eenmaal 'doorheen' was ging het eigenlijk vanzelf (ik kon de woede en het verdriet niet eens meer stoppen, al had ik gewild) en daarna was het zo'n opluchting.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:55

Mogen er trouwens mensen mee tijdens EMDR? Of moeten die ergens wachten? Ik heb namelijk de eerste keer liever iemand mee omdat ik begrepen heb dat het echt heel heftig kan zijn.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:57

Ook ik heb PTSS,en heb EMDR gehad,ik heb het met bewegingen gedaan omdat ik van die klikjes erg nerveus wordt en kan flippen..Ik heb er veel baat bij gehad en heb mijn gevoelens en boosheid veel beter leren plaatsen.
Vooraf heb ik een hypnose sessie gehad die is wel slecht bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:58

Cayenne schreef:
Het lijkt mij enorm interessant, en ik heb er tot nu toe alleen nog maar goede ervaringen over gehoord.
Is het alleen niet moeilijk om die herinneringen/gebeurtenissen naar boven te halen wanneer je ze voor jezelf nogal (onbewust) hebt weggestopt?

Ja, dat is wel heel moeilijk, maar het is wel zo (bij mij tenminste) dat je het niet gedetailleerd hoeft terug te halen, wel de gedachtes en gevoelens. Dat was een heel verschil, in andere therapie had ik altijd de gebeurtenis uitgebreid moeten vertellen, en dat kon ik heel goed zonder er maar iets bij te voelen. Heel gedetailleerd, maar ik had er niks aan want ik vertelde het alsof het over een ander ging. Dan vroeg zo'n therapeut wel naar hoe ik me voelde, maar dan kwam ik daar al helemaal niet meer bij. Bij EMDR was dat heel anders, en daarom heeft het ook gewerkt waarschijnlijk.

Ik had ook de gevoelens weggestopt dus, maar op de 1 of andere manier kwamen ze gewoon wel naar boven, heel apart.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:59

RedPassion schreef:
Ja. Maar het was een soort laatste optie voor me en ik ben er maar voor gegaan. Scheelde dat ik die therapeute al kende van een andere therapie. De eerste 2 keer vond ik het moeilijk, maar toen ik er eenmaal 'doorheen' was ging het eigenlijk vanzelf (ik kon de woede en het verdriet niet eens meer stoppen, al had ik gewild) en daarna was het zo'n opluchting.

Knap hoor! Ik zou er niet eens aan durven beginnen. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:59

Cayenne schreef:
Mogen er trouwens mensen mee tijdens EMDR? Of moeten die ergens wachten? Ik heb namelijk de eerste keer liever iemand mee omdat ik begrepen heb dat het echt heel heftig kan zijn.

Mocht bij mij wel Lachen Mij werd in elk geval afgeraden zelf te gaan autorijden (heb toch geen rijbewijs, maar goed Clown ) na de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:01

Toekie schreef:
RedPassion schreef:

Knap hoor! Ik zou er niet eens aan durven beginnen. Bloos

Bedankt Lachen, maar ik 'moest' op een gegeven moment wel. Ik liep overal zo in vast. Heeft ook lang geduurd voor ik daar aan wilde natuurlijk, maar ik ben nu zo blij dat ik het heb doorgezet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:03

Bedankt!
Ik wil het wel heel graag proberen. Ik sta sinds een maand of 2 op de lijst en heb al de intake gehad, maar er komt nog extra begeleiding bij en daardoor duurt het wat langer.
Ik ben erg benieuwd!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:04

Trek maar een paar jaar uit voor alle veranderingen. Je gaat wel vooruit hoor, maar je komt weleens dingen tegen en je gaat heel intens leven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:05

Dat merk ik nu al hoor Ja Opeens hoor ik de vogels om me heen weer fluiten Verward Voor mijn gevoel heb ik die 2 jaar niet gehoord. Heel raar is dat.
Is er eigenlijk ook nog een soort van nazorg na EMDR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:11

Cayenne schreef:
Is er eigenlijk ook nog een soort van nazorg na EMDR?

Ik heb een paar 'gewone' gesprekken met de EMDR therapeute gehad na de tijd. Daarna mocht ik zelf beslissen of ik nog verder ging met reguliere psychotherapie, heb ik niet meer gedaan. Ik was er wel klaar mee, EMDR had het meeste wel voor me afgesloten. Ben ook echt een tijdje therapie'moe' geweest daarna, maar ik had er ook al een heel traject voor gehad Knipoog

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:21

Ik heb op dit moment EMDR. Het is heel erg zwaar. Absoluut niet makkelijk. Pff zie al op tegen de volgende sessie.

Ook ben ik een jaar geleden onder hypnose geweest. Doodeng. Ik beleefde alles weer in het echt. Dat was te heftig voor mij.
Het EMDR werkt wel voor mijn gevoel. Maar het is wel pittig. Scheve mond

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:21

Hypnose trekt mij op de een of andere manier niet. Ik denk dat ik daar te nuchter voor ben en dat het niet bij mij werkt, maar misschien heb ik dat mis.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 01:09

Mijn vriend gaat gewoon mee als een soort 'toeschouwer'. Ik ben stiekem wel enorm nerveus als ik eraan denk wat me te wachten staat, maar na een aantal positieve verhalen voel ik me wel weer een pak opgeluchter Lachen

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 01:14

Ik heb het ook gehad, met de tikjes. Maar een beetje tegenstrijdig met al het hierboven.
Voor mij heeft het namelijk helemaal niks geholpen.
Ik heb 2 sessies gehad en ze komen er niet bij.

Bij mij werd de koptelefoon opgzet en werd er een vraag gesteld, daar moest ik overna denken voor een aantal seconden, en dan werd er de vraag gesteld wat er bij me op kwam.
Denk aan school, daarna kwam er ruzie bij me op.
En dan werd er gevraagd wat ik dan bij ruzie dacht, daar weer overnadenken enzo voort.
Maar het zit blijkbaar zo diep of weggedrukt dat ze er niet bijkomen, dus hebben ze het opgegeven. Zeker aangeizen ik er ook geen nadelige gevolgen van heb momenteel.

Het was dus ook absoluut niet heftig voor mij, maar ik denk dat ik een rare uitzondering ben.