Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:02

Ik vraag het me nu al een tijdje af, maar ik hoor en lees wel eens dat Sonja Bakkeren zo slecht zou zijn, maar waarom zie ik alleen maar mensen die onwijs veel zijn afgevallen, er erg goed uitzien, zich goed voelen en ook op gewicht kunnen blijven??

Wie legt mij nou eens uit waarom het zo slecht zou zijn? Of waarom toch juist niet Knipoog

Schafstall

Re: Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:04

Ik zie niet in waarom het slecht zou zijn. Het is gezond en gevarieerd eten.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:44

Omdat je (schijnt) maar 1200 tot 1300 calorieën per dag binnenkrijgt en dit veel te weinig is om op lange termijn vol te houden.
Ik vind ook dat je erg weinig mag eten, heb weleens zo'n boek ingekeken, maar ik zou het er niet op volhouden...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:46

Misser schreef:
Omdat je (schijnt) maar 1200 tot 1300 calorieën per dag binnenkrijgt en dit veel te weinig is om op lange termijn vol te houden.
Ik vind ook dat je erg weinig mag eten, heb weleens zo'n boek ingekeken, maar ik zou het er niet op volhouden...

Het is toch ook een periode van 6 of 8 weken (even uit m'n hoofd) niet voor lange termijn. Het is de bedoeling dat je daarna weet welke combi's/variaties mogelijk zijn en moet je dus ook weer meer gaan eten om niet af te blijven vallen. Ik heb 't een tijdje gevolgd en qua hoeveelheid eten vond ik het goed te doen (ook met fanatiek sporten erbij).

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:48

Je mag best veel eten hoor, nouja misschien niet veel per portie maar wel vaak en daardoor is het weer veel.

Je verspreid je eten goed over de dag en je eet erg gevarieerd.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:31

Bij sonja bakker krijg je te weinig binnen. Een volwassene moet MINSTENS zo'n 2000 kcal binnen krijgen (mannen nog meer: 2500) om voldoende energie te hebben om alle organen en processen in het lichaam werkzaam te kunnen houden. Daarnaast kan ook alleen bij minstens 1500 kcal voldoende van de verschillende voedingsstoffen binnengekregen worden, dus vitamines, mineralen, eiwitten, vetten en koolhydraten.
Bij sonja bakker krijg je maar ong. 1100 kcal binnen. Je zal dus nooit voldoende van alle voedingsstoffen binnen krijgen, dat is gewoon niet mogelijk. Daarnaast worden er zoizo al kcal verspilt aan bijvoorbeeld een croissantje op zondag.
Voor mensen die willen afvallen, maar eigenlijk voor iedereen is regelmaat HEEL belangrijk en er moet voor een goede bloedsuikerspiegel eigenlijk om de 2 uur gegeten worden. Bij sonja bakker haar dagmenu wordt op zondag ook wel is gzegt als er nogal stevig ontbeten wordt dat je bij het ochtendtussendoortje 'sterk' moet zijn, dus even niks.
Daarnaast is het ontbijt de belangrijtkse maaltijd van de dag. Je spijsvertering moet na een nacht weer op gang gezet worden voor de rest van de dag. Plus dat het voor mensen die willen afvallen goed is flink te ontbijten om het zo gezegde 'snaaien' van ongezonde dingen later op de ochtend te voorkomen.
Bij sb echter wordt ontbeten met bijv. maar 1 plakje ontbijtkoek of een cracker.
Omdat je bij het dieet dus minder binnenkrijgt dan voorheen in je voedingspatroon zal je afvallen. Je lichaam verbruikt namelijk alle energie op, er gaat meer energie uit dan erin komt en dat resulteert zeker in afvallen! Plus dat er ook vaak gezonde producten gebruikt worden, waardoor je ook zal afvallen.
Het probleem is alleen dat het niet goed is dat langer dan een bepaalde tijd te doen, en dan kom je weer bij het verhaal van de voedingsstoffen e.d. Je pleegt dus als het ware roofbouw op je eigen lichaam als je dit doet.
Wanneer je weer wat meer zal gaan eten na het dieet, is je lichaam heel blij dat deze weer meer binnenkrijgt na een tijd van 'vasten' of ten minste na een tijd van zuinig aan doen. Omdat je lichaam zichzelf wil beschermen voor een volgende periode van te weinig energie die binnenkomt zal deze alles wat hij extra binnenkrijgt in vergelijking met eerst gaan opslaan voor de zekerheid: want stel er komt straks weer te weinig, dan heeft het lichaam zijn eigen voorraad. Die voorraad die je lichaam opslaat resulteert in een extra massa wat betekend dat je ontzettend aankomt in gewicht! En dat was dus net wat je niet wilde. Het wel bekende Jojo- effect. Neem nou Frans bauer... hij was behoorlijk aan de maat wees eerlijk, tijdens zijn real life soap in de tijd dat hij niet mocht zingen hebben we kunnen volgen dat hij aan het sonja bakkeren was.. en wat schetste onze verbazing toen hij weer echt op tv kwam: WAT ZAG HIJ ER GOED UIT!! hij was hartstikke slank (misschien zelfs te) hij was echt de helft van wat hij was. Jeetje : lang leve sonja bakker!
Maar toen ik hem tijdens zijn bruiloft niet lang geleden weer zag viel mijn mond wel even op: woow dat is hard gegaan, hij is gewoon weer terug bij af !! Zijn hoofd is weer rond en vol net als zijn buik. Toch jammer dat dat gebeurt als je eenmaal weer stopt met het dieet.
De persoon die wil afvallen heeft waarschijnlijk overgewicht, en er zal dus iets mis kunnen zijn in het voedingspatroon van deze persoon. Wanneer deze dan sb volgt krijgt hij alle menu's voorgeschoteld. Maar hij kan toch moeilijk de rest van zijn leven (wat dus al niet gezond is) deze menu's volgen. Het is belangrijk dat je leert om ZELF binnen het eindeloze assortiment producten jou dag weet in te vullen. En dat betekend dat je heus is wat lekkers mag. Maar belangrijker nog is dat het voedingspatroon bij JOU past en op jou wensen en behoefte is ingevuld. Bij sb leer je niet wat nou echt gezond is en wat niet en hoe je zelf een gezond dagmenu kan samenstellen, want combineren van haar dagmenu's dat mag niet want dan kloppen de samenstellingen niet meer. En zo staan er fabels en feiten in die absoluut niet wetenschappelijk bewezen zijn en ook gewoon niet waar zijn !!!!!
DAarnaast ligt bij mensen met ernstig overgewicht de oorzaak niet altijd in de onwetendheid van eten, maar is er een psychische factor die meespeelt, zoals bijv. emotionele eters of mensen met een eetstoornis (bijv. Binge eating disorder)
De menu's van sb zijn te algemeen, ze worden door een ieder opgevolgd. Neem nou bijvoorbeeld een bouwvakker met overgewicht. Een grote sterkte zware man, die de hele dag zeer zwaar werk verricht. Zo'n man die bijv. op een dak staat om daar iets te maken... een man die dan voor zijn ontbijt een cracker eet, je moet er toch niet aan denken wat er dan gebeurt!!!
Het belangrijkste is dat de voeding afgesteld is op de persoon.
De ene persoon heeft al genoeg aan kennis (wat is eigenlijk gezond? ik dacht dat ik gezond at maar als ik dit hoor!), andere aan structuur en bij weer andere zal bijv. de psychische kant aangepakt moeten worden.

En het dan heb ik het nog niet gehad over de ECHT ZEER gevaarlijke boeken voor kinderen!!!!!!!!!!
Kinderen zijn in de groei en hier hebben ze voeding voor nodig, en GOEDE voeding met voldoende voedinsstoffen!! wanneer ze overgewicht hebben betekend het niet dat ze minder moeten eten, en dit gebeurt wel met sb, net als bij volwassenen krijgt een kind te weinig binnen. Wat hartstikke gevaarlijk is! Kinderen met overgewicht zullen ook vaak niet eens afvallen maar aankomen, maar waarom?? Omdat ze ook groeien, keihard groeien de lucht in. De verhouding zal dus langzaam aan steeds meer op zijn plek komen, ook wanneer ze aankomen!

Al met al ik kan nog uren typen over Sonja Bakker en zal vast ook niet overal even volledig zijn gweest. Maar ik ben blij dat ze veel mensen kan helpen, want afvallen = geluk voor deze mensen. En als je iets wat overgewicht hebt en is een paar kilo's kwijt wil en je het korte tijd volgt dan kan het ook echt geen kwaad. En als je er geloof in hebt scheelt dat ook al weer een hoop om door te zetten en om het resultaat te bereiken.
Maar realiseer je wel bij Sonja Bakker, dat ze GEEN dietist is.
Ze is gewichtsconsulente: een simpele cursus bij de NTI (zo'n thuisstudie)
Een dietist die studeert minstens 4 jaar om alle ins en outs van voeding te kennen, en kan dus niet alleen mensen met overgewicht behandelen. Sterker nog sonja bakker mag dit niet eens. Wanneer er sprake is van ERNSTIG overgewicht ---> obesitas genoemd, is er eigenlijk sprake van een 'ziekte' en sb mag geen zieke mensen behandelen. Het kan dus ook nog is gevaarlijk zijn om sonja bakker te volgen, omdat zoals ik al zei het niet afgestemd is op ieders behoefte !!!!!!!!
En juist ddoor die studie kan een dietist ook verder kijken dan alleen het overgewicht.
En waarom zijn er zo weinig boeken van echte dietisten te vinden??? Omdat een dietist hier boven staat. Een dietist weet hoe gecompliceert voeding is, er is zo veel wetenschappelijk onderzoek en binnen korte tijd veranderd er ook steeds weer zo veel binnen de voedingswereld dat hier geen boek over te schrijven valt. Op het moment dat het uitgegeven is zijn er alweer nieuwere inzichten.

Als je echt overgewicht hebt zou ik zeggen: stap naar een dietist, de eerste 4 uur zijn gratis want zijn opgenomen in het basispakket van de verzekering en worden dus gewoon vergoed.
Dat is dus goedkoper dan de boeken en zeer dure producten die sonja bakker aangeeft in haar boeken.
Want ook al die merkproducten zijn gewoon onzin!!

Maargoed ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag Lachen En niet weer een eindeloos lange discussie over sonja bakker uitlokt want daar zijn zeer uiteenlopende meningen over en die blijven er hoe dan ook.
Dit is alleen gewoon de informatie en het antwoord waar je om vroeg geschreven door iemand die ervoor gestudeerd heeft Knipoog

Dan lijkt me dit voldoende voor dit topic en denk ik dat het weer gesloten kan worden, antwoord is er, voordat de discussies weer losbarsten Knipoog

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:38

Ik zie niet in waarom dit topic gesloten moet worden na 1 informatief antwoord Verward

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:39

Ik sluit me aan bij littlelady.

Ik stond onder behandeling van een neuroloog en hij kon me vertellen dat je van SB vetten en spieren afbrak en zodra je weer normaal ging eten, er alleen maar vetten bijkwamen.

Wil je echt afvallen ga dan voor een eiwitrijk dieet.,
Echt heel goor, maar ben zelf in 2 maand 10 kilo afgevallen. Vork

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:42

Ik ben van mening dat Sonja inderdaad te weinig caloriën hanteerd, MAAR ik ben het toch gaan proberen MAAR wel met een eigen draai er aan. Ik was iemand die dus veel te weinig at en daardoor ook niet afviel, want 's avonds ging ik zitten snaaien natuurlijk. Het helpt mij heel goed om me aan die gezette tijden te houden en ook een idee te hebben wat ik kan eten overdag. Ik eet dus wel meer dan wat in het boek staat, maar dat "meer" bestaat in mijn geval dus uit meer groentes en extra stukken fruit. Ik zorg dat ik dagelijks alles uit de schijf van vijf binnen krijg en probeer ook het vereiste aantal calorien binnen te krijgen (heb ook lang calorien geteld dus ik besef wat waar in zit) Dus in mijn geval heeft Sonja B. me op de goede weg gezet. Ik weet nu hoe ik verder moet en ben ondertussen ook 11 kilo afgevallen.
Dus mijn mening is dat het je wel op de goede weg kan zetten, maar dat je wel een beetje aan de hoeveelheden moet sleutelen. EN je moet er ook bij gaan bewegen, want minder snoepen, water drinken en meer bewegen zijn nog altijd de basisregels om goed af te kunnen vallen (en blijvend) En je moet beseffen dat als je aanleg hebt om dikker te worden je gewoon je hele leven op moet blijven letten. Dus niet je hele leven gaan lijnen, maar jezelf goed bewust zijn van hoe je leeft en wat je naar binnen werkt en dan op letten dat is denk ik al de helft van de basis voor een gezond gewicht.
Laatst bijgewerkt door deedee19 op 23-05-08 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:43

Het zal waarschijnlijk niet goed zijn om eeuwig te blijven SB. Ik heb 1,5 jaar geleden 6 weken geSB en ben toen 10 kg kwijt geraakt, terwijl ik daarvoor nooit heb gedieet of iets dergelijks...ik dacht gewoon, je wordt ieder jaar wel 1 kg zwaarder.... we gaan het eens proberen....

Na de 6 weken heb ik het weer opgebouwd en na 1 maand at ik praktisch weer hetzelfde al ervoor, alleen was en ben ik nu wat bewuster van bepaalde combinaties en neem ik bijvoorbeeld geen toetje meer na het avondeten. Ik zit ondertussen al 1,5 jaar op hetzelfde gewicht. Dus ik ben super tevreden over de methode om het even tijdelijk te proberen. Ik heb er wel voor gekozen het in de zomervakantie tedoen, omdat ik dan veel minder doe en sport. Je gaat namelijk ook spierweefsel afbreken...en ik doe fanatiek aan wedstrijdzwemmen, dus die combinatie was niet goed geweest.

Mijn leven is zoveel fijner geworden van die 6 weken SB Cool Ik haalde zelf met zwemmen weer nationale limieten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:44

Haha nou dat is zeker duidelijk Tong uitsteken

Over dit soort dingen ga ik echt niet in discussie, dat is het me niet waard, maar vind je antwoord wel super duidelijk! Dat van die calo's klopt idd als een bus Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:47

Mensen die altidj maar zeggen dat dieten niet werken durven gewoon niet zelf die stap te nemen, gewoon lekker de kift *LOL* Geef dan gewoon toe dat je het moeilijk vindt om te dieten en gewoon wil blijven snaaien.
Zo even lekker kort door de bocht Tong uitsteken

kaatje77 schreef:
Ik stond onder behandeling van een neuroloog en hij kon me vertellen dat je van SB vetten en spieren afbrak en zodra je weer normaal ging eten, er alleen maar vetten bijkwamen.

Levend bewijs zit hier aan de andere kant, of je het horen wil of niet....Ik ben weer normaal gaan eten, eet ook lasagna, patatje, snackie, en kom niet aan...Als ik het gevoel heb dat ik iets gegroeid ben zal dit hooguit 500 gram zijn per week, ga ik weer even drie dagen Sonjaen en hup zit weer op mn streefgewicht.
Het afvallen gaat erg snel en je kan het bijhouden want je mag juist ontzettend veel van Sonja.

Misser schreef:
...

Boek bekijken en dan een oordeel kunnen geven, dat vindt ik knap Haha! Begin dr gewoon eens aan dan praten we wel weer verder....Goed geef toe week 1 en twee zijn pittig, maar daarna wil je niet anders meer.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:48

Natasja91 schreef:
Ik zie niet in waarom dit topic gesloten moet worden na 1 informatief antwoord Verward

omdat... ze antwoord heeft op haar vraag, maar inderdaad het maakt ook niet uit misschien heeft iemand er nog iets aan toe te voegen Knipoog zoals ik zelf Tong uitsteken Want nu ik lees over het water drinken: bij het dieet van sonja bakker moet je ook te veel drinken. Ze geeft aan dat je zoizo 2 liter water per dag moet drinken exclusief andere dranken. Maar dat is dus niet waar. 2 liter is voldoende en dat is zowel water als andere dranken en melkproducten zoals vla en yoghurt Lachen

En dat van dat toetje; das nou typisch zo'n fabel dat niet waar is, je mag best een toetje. Je mag ook best na 8 uur wat eten en vele combinaties die genoemd worden zijn ook niet wetenschappelijk bewezen en eigenlijk onzin!

maar wat ik wilde zeggen, nu geeft iedereen zijn mening en dat wijkt af van de vraag: waarom is het slecht Knipoog De meningen en discussies zijn er volgens mij al genoeg na te lezen op het forum.

En 1 tip: als je echt wil afvallen: GA DAN NIET OP DIEET !
Verander je voedingspatroon en leefwijze, alleen dan bereik je het beste resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:50

Persoonlijk denk ik ook datje er toch wel een beetje je eigen draai aan kan geven? Zoals idd 1 broodje 's ochtends, kan je toch ook gewoon 2 doen en dan verder je er wel aan houden? Niet dat je dus alles maar gaat verdubbelen Tong uitsteken

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:52

kijk en dan ga je dus al de mist in. Dan is haar menu al niet meer kloppend en daar gaat het bij sb nou juist om, juist omdat zij de standaard menu's maakt.
En daarom kan je beter niet aan zo'n dieet beginnen maar informatie verzamelen hoe dan ook over gezonde voeding zodat je zelf zo'n menu kan maken en samenstellen.
Want er zit nogal een verschil tussen een 1 broodje extra, neem je een witte, bruine, volkoren, boterham, bruine, witte, volkoren? enz enz enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:52

llittlellady schreef:
En 1 tip: als je echt wil afvallen: GA DAN NIET OP DIEET !
Verander je voedingspatroon en leefwijze, alleen dan bereik je het beste resultaat.

Dus tóch op dieet Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:53

Wat betreft dat water dat hou ik ook niet vol hoor. Ik drink anderhalve liter water op een dag en voor de rest een keer een kopje thee of een glaasje fris. Die twee liter water is dus echt niet te doen.

llittlellady schreef:

ben ik helemaal met je eens! Alleen heb je soms een dieet nodig (en ik zeg niet dat dat persé sonja is) om je een zetje in de juiste richting te geven (dat heeft mij geholpen iig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:05

llittlellady schreef:
kijk en dan ga je dus al de mist in. Dan is haar menu al niet meer kloppend en daar gaat het bij sb nou juist om, juist omdat zij de standaard menu's maakt.
En daarom kan je beter niet aan zo'n dieet beginnen maar informatie verzamelen hoe dan ook over gezonde voeding zodat je zelf zo'n menu kan maken en samenstellen.
Want er zit nogal een verschil tussen een 1 broodje extra, neem je een witte, bruine, volkoren, boterham, bruine, witte, volkoren? enz enz enz...

Heel verhaal getypt is het weer weg Boos!

Nog een keer Knipoog Wat ik dus wou zeggen is dat met een beetje gezond verstand er toch best een eigen gezonde invulling aan te geven is? Iedereen die zich er ooit in heeft verdiept weet dat volkoren brood gezonder is dan wit brood bijvoorbeeld. Probleem bij mij is namelijk dat ik erg onregelmatig leef (qua werk en studie) hierdoor kook ik weinig en als ik kook is het snel en makkelijk. Ook lust ik erg weinig.. Hierdoor lijken mij die dagmenu's zo ideaal.. Ja Je hebt een soort leiddraad en met een beetje gezond verstand kan je er een eigen aanvulling aangeven zodat je iets meer calo's binnenkrijgt dan die minimalen die zij aangeeft..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:10

sinds sonja, eet ik veel gevarieerder en gezonder, af en toe red ik een paar weken de 1200-1400 kalorien, ik denk dat ik vaak op de gewenste hoeveelheid zit omdat ik vaak even meer eet dan het dieet, maar dus toch wel sonja. Bijna geen suikerproducten, bijna geen vlees en geen snacks meer hier evenals de kant en klare hap. Zeer veel variatie en vooral veel bewuster. Dus hier heel veel winst met sonja, ook al 8 kilo eraf. Van mij mag Sonja een dikke knuffel.
En waarschijnlijk had ik dit ook wel bij een dieetist voor elkaar gekregen maar het punt is dat Sonja gewoon werkt, Sonja is hot en niet de dieetist om de hoek ( of ze moet net zo succesvol zijn als Sonja) , en ik zie veel mensen met blijvend resultaat om me heen.
En buiten dat hebben we hier een gezellig SB topic en geen: afvallen met de dieetist topic.
Dus voor mij is het niet slecht, mijn lijf komt eigenlijk helemaal bij, dus voor degene die zoveel commentaar hebben op haar methodiek, ik zou zeggen kom met een beter alternatief ipv alleen maar te wijzen, ik sta er zeker voor open.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 00:29

llittlellady schreef:
En daarom kan je beter niet aan zo'n dieet beginnen maar informatie verzamelen hoe dan ook over gezonde voeding zodat je zelf zo'n menu kan maken en samenstellen. Want er zit nogal een verschil tussen een 1 broodje extra, neem je een witte, bruine, volkoren, boterham, bruine, witte, volkoren? enz enz enz...

Ja en die kennis en motivatie ontbreekt nou eenmaal bij veel mensen. En daar heeft Sonja op ingespeeld door haar boeken te schrijven. En het slaat in als een bom. En heeft 4 uur consult wel een effect op je hele eetpatroon? Kan jij dat als diëtiste in 4 uur tijd uit iemands hoofd praten?

Erg jammer voor de diëtisten want zij ondervangen hier erg veel tegenwind van. But hee!? Als zij toch 4 jaar hebben gestudeerd en Sonja maar een 'simpele' cursus heeft gevolgd dan moeten zij dit toch makkelijk kunnen overtreffen? Toch kiest Nederland massaal voor Sonja en minder voor de diëtist. En dat wordt niet zo leuk gevonden... hoge bomen vangen veel wind en Sonja ook. Daarom hoor ik jou ook denk ik niks goeds zeggen over Sonja en wel over diëtisten.

BTW, mag ik vragen hoe jij berekent hoeveel iemand nodig heeft om af te kunnen vallen op een 'diëtisten' manier? Laat je ze dan alleen een eetdagboekje bijhouden of laat je ze ook een beweegdagboekje vasthouden? En hoeveel mensen houden het op langere termijn vol als ze een dieet volgen bij een dietist? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik vind het Sonja Bakker dieet een prima dieet om te volgen, mits je na het bereiken van je streefgewicht weer meer gaat eten (volgens de richtlijnen goede voeding). Zodat je dus uiteindelijk een gezondeetpatroon hebt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 02:15

Ik vind het 'mannen hebben 2500 calorien en vrouwen hebben 2000 calorien op een dag nodig' erg algemeen, het ligt eraan wat je op een dag doet.

Een tijdje geleden vond ik dat het ook tijd was om af te vallen (paste nog steeds in maat 36, maar ging niet meer zo soepeltjes als voorheen met mijn nieuwe 5kg) en kocht het boek. Een week heb ik het strikt vol kunnen houden (t/m de Coolbest light aan toe), maar hield het niet vol op die hoeveelheden. Het is niet ideaal om met zwart voor de ogen dagelijks 2 stallen te mesten.

MAAR... ik ben er wel bewuster door gaan eten, dat absoluut, maar ik laat er weinig voor hoor. Ik geef mijn eigen slinger en maak een combi van SB en SpecialK en als ik wat lekkers neem, dan neem ik iets 'verstandigs'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:31

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:21

ik vind het niet slecht mijn vader en me moeder zijn allebei 7 kilo kwijt .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:26

Ik hoor van veel mensen dat ze na Bakkeren toch weer aan komen,je kan toch zelf wel lijnen?

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:27

marleen_usar schreef:
Ik hoor van veel mensen dat ze na Bakkeren toch weer aan komen,je kan toch zelf wel lijnen?

Ja maar als je aankomt is het je eigen schuld toch?
weer door blijven eten
het belangrijkste is gewoon bewegen en op je eten letten