Doof been na schop paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loveyoutoo

Doof been na schop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:40

Hallo!

Gisteren was ik met een vriendin een buitenrit aan het maken op onze IJslanders. We kwamen 2 meiden op paarden tegen die ons de weg vroegen. Na die verteld te hebben wilden ze weer weg rijden, maar 1 van de paarden schopte hard achteruit richting mijn paard. Hierbij raakte hij mijn been in plaats van mijn paard (gelukkig). Het begon meteen te tintelen en snel daarna was mijn been doof. Het werd meteen dik. Ik ben naar de EHBO gebracht. Daar zijn geen foto's gemaakt. De kans dat er iets kapot gaat van zo'n klap is klein (vertelden ze me). Zwaar gekneusd was de conclusie. Ik heb een drukverband gekregen. Als het niet goed ging moest ik even een afspraak maken met mijn eigen huisarts.

Op zich gaat het al wel een stukje beter als gisteren. Ik heb een stuk minder pijn. De zwelling is ook niet toegenomen. De pijn zit nu meer in mijn kuit (ben aan de zijkant van mijn been geschopt). Ik heb voor de zekerheid toch maar een afspraak met mijn huisarts gemaakt. Als ik zeker weet dat er niks kapot is kan ik een beetje gaan oefenen met het lopen, nu ben ik daar een beetje terughoudend mee aangezien ik elke keer een pijnscheut voel. En het verontrust me een beetje dat mijn been nog steeds doof is.

Iemand ervaring met zo iets dergelijks? Lachen

loveyoutoo

Re: Doof been na schop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:04

Ik haalde net het verband er af (wil gaan douchen). De zwelling is naar beneden gezakt (er lijkt wel vocht in mijn enkel te zitten). En het lijkt alsof ik minder gevoel in die voet heb dan in de andere.... Sigaar

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:06

hee, ik heb 3 weken geleden ook zoiets gehad, alleen dan bij m'n tenen, ook door een schop van een paard
eerst heel raar gevoel, toen pijn, gelukkig meteen gekoeld en toen is het bijna niet dik geworden, wel had ik een brandend gevoel langs mn been omhoog
ik wilde eerst ook niet lopen, omdat dat pijn deed, maar na een paar dagen werd het beter, en zat ik alweer op mn paard
op het paard deed het zelfs minder zeer, omdat je dan op je voet steunt en je tenen niet echt gebruikt
bij jou zal dit wel anders zijn angezien het je been is
nu heb ik trouwens nog steeds wel last van mn dikke teen, hij is nog wel wat dikker en wil minder buigen en 'knakt' steeds wat apart als ik em buig Verdrietig

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:07

dak komt door de zwelling.
zou het ook voor de zekerheid na laten kijken. heb nu 2 gebroken pinken deed totaal geen pijn. maar toch gebroken

daniella74

Dat kan goed dat het been doof voelt. Bel morgen even de HA en bespreek het. Vaak na letsel door geweld van buitenaf raakt het zachte weefsel wat beschadigd en kan een zenuw daardoor tijdelijk wat minder goed functioneren. Meestal trekt het al vrij snel goed bij maar beter even de HA bellen of controle noodzakelijk is of misschien toch nog foto's laten maken in overleg.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 19-05-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

riannhuh

dat vocht zakt geloof ik als het goed is vanzelf wel af
mocht het de komende dagen niet beter worden dan zou ik nog even een keer langs de dokter oid langsgaan Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:09

Bedankt voor jullie antwoorden Lachen
Dat stelt me toch wel gerust Haha!
Ik denk dat ik de rest van de avond maar op de bank ga liggen met het voetje omhoog en een coolpack er op Pling

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:09

Dat de zwelling uitzakt kan helemaal kloppen, dit is ook het geval met blauwe plekken. Ik zou voor de zekerheid gewoon even naar de HA gaan, beter één keer teveel als één keer te weinig.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:11

Mijn vraag aan jou : Waar ben je precies geraakt op je been?Heeft het dier toevallig ook je kuit(spier) geraakt?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:18

Het paard heeft me vlak boven mijn enkel geraakt (toevallig ook nog de enkel waar ik 2x aan geopereerd ben). Echt aan de zijkant van mijn been, ik geloof niet dat hij mijn kuitspier heeft geraakt (dan zou hij denk ik iets verder naar achteren moeten hebben geschopt).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:26

Het kan zijn dat er een zenuw geraakt is, net zoiets als een heel hard telefoontje in je elleboog. Als dat het geval is dan komt het goed, maar het kan echt wel een poosje duren. Aangezien je in het ziekenhuis geweest bent en er geconcludeerd is dat er een kneuzing zit zou dit een mogelijkheid kunnen zijn. Ik verwacht met mijn dokter pipi instelling niet dat het blijvend is. Maar vraag het gerust na bij je huisarts, zou ik ook doen. Hoop dat je een beetje gerustgesteld bent....

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:30

Je houdt er sowieso nog een aantal weken last van maar zo'n drukverband zit natuurlijk vrij strak dus dan kan het vocht naar een plek verplaatst worden waar meer ruimte is, boven of onder het drukverband in dit geval.
Het enigste wat je tegen het oedeem (vocht) kan doen, is hoog leggen.
Vannacht ook ff een kussen onder je voet/onderbeen.

Mocht je het drukverband wel verwijderen?

Ik zou ook voor controle even langs de HA gaan..
Sterkte met het herstel!!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:46

Ik weet eigenlijk niet of ik het drukverband mocht verwijderen. Bloos
Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat wel mocht aangezien ik het er ook zelf om heb gedaan. Ik had een paardrijbroek aan en anders zou ik die niet meer uit krijgen. Ik heb goede instructies meegekregen en mocht het zelf doen.

Edit: bedankt voor jullie berichtjes Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:51

Mijn bovenbeen is al 5 jaar redelijk gevoelloos na een val van een paard. Heb er verder niet al teveel last van.

Hoop voor jou dat het snel wegtrekt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:56

Ik hoop voor je dat het niet te erg is.
Ik ben een paar jaar geleden onder de voet gelopen door een paard, is oa met zijn volle gewicht op de binnenkant van mijn knie gaan staan. Eerst leek het gewoon flink gekneusd, ik had een blauwe plek perfekt in de vorm van een hoef.

Nu zo'n 3 jaar later heb ik nog steeds last als ik ergens tegenaan stoot, hoeft maar een heel zacht tikje te zijn of het doet weer gruwelijk pijn en kan ik bijna een dag niet goed staan. Het zit niet in het bot, het zijn puur de spieren, misschien gescheurd ofzo.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:00

Klinkt een beetje als dystrofie anneliesdj. Heb je het wel goed laten onderzoeken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:01

wat is dystrofie?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:04

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:08

Lijkt me niet, er staat dat het in een groter gebied pijn doet dan het aanvankelijke letsel, dat is bij mij niet zo. Plus dat het alleen pijn doet als ik het stoot, niet continu.

Edit; ik ben er nooit mee naar de dokter geweest, ik ben meer van pleister erop en doorgaan. De volgende dag was het alleen blauw en verder niet veel bijzonders behalve dat het pijn deed.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:10

Gelukkig maar want het is nogal een heftige aandoening.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:13

Als ik dat zo lees begint het ook meteen na het letsel en heb je continu pijn wat behoorlijk ondraaglijk wordt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:01

Ik ben in januari door mijn paard getrapt, met beide benen vol op mijn bovenbenen. Ik ben toen met ambu opgehaald, op foto's niks te zien.
Uiteindelijk had ik wel heel harde knobbels op mijn bovenbeen spieren, dus naar de fysio gegaan, en die zei dat het littekens waren, dus had wel spierscheuren gehad.
Ben nu eindelijk klaar met de fysio, gelukkig is het al een stuk beter, maar ik ga ook nog steeds door de grond als ik mijn benen stoot ofzo.
Heeft bij jou je huid een doof gevoel of zit het ook dieper? Mijn huid zelf is ook nog steeds op de plekken waar hij geschopt heeft nogal doof, maar als het dieper zit kan er best een zenuw een flinke tik hebben gehad en dat het daardoor komt.
Hopelijk gaat het vanzelf weer over. Maar wel in de gaten houden, het lijkt soms minder erg als het is.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:42

Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest. Hij vond het (gelukkig) toch wel nodig om voor de zekerheid even foto's te maken. Ook omdat ik een breuk heb gehad vlak boven mijn enkelgewricht (vlak bij de plek waar ik nu getrapt ben). Gelukkig is er niks gebroken. Over een week zou ik wel met 1 kruk moeten kunnen lopen. Ik kan er nog wel lang last van blijven houden. Het dove gevoel (het is alleen de huid, niet dieper) zal vanzelf bijtrekken maar dat kan ook wel een half jaar duren.

Bedankt voor jullie antwoorden Lachen

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:31

anneliesdj schreef:
Als ik dat zo lees begint het ook meteen na het letsel en heb je continu pijn wat behoorlijk ondraaglijk wordt.

Helemaal normaal is dit toch niet hoor Ach gut De dokter zal je zeker niet vreemd aankijken als je hier een keer mee langs gaat. Continue pijn is inderdaad wel een stereotyp beeld van dystrofie, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het feit dat je het al 3 jaar hebt en dat het niet veel erger wordt (of wel?) stelt wel gerust, maar het zou misschien toch geen kwaad kunnen eens een afspraak bij je HA te maken.

@ts: je hebt in ieder geval last van een uitgevallen zenuw. Dit kan enerzijds komen door de zwelling, die drukt op de zenuw waardoor deze even niet meer goed functioneert. Dat zou dus over een weekje wel weer terug moeten komen. er kan ook een oppervlakkig huidzenuw geraakt zijn die eerst weer moet herstellen (wat heel erg lang duurt en ook niet altijd gebeurt). Ook hier is het inderdaad wel een goed plan even langs je HA te gaan.

Sterkte ermee!

Edit: ik zie dat de dokter je al hetzelfde verteld heeft Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:49

Hmm ja, misschien moet ik dat maar eens doen, als ik me weer eens flink gestoten heb...