Epilepsie en autorijden - zulk goed nieuws gekregen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Epilepsie en autorijden - zulk goed nieuws gekregen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:01

Ik ben zó blij!

Sinds augustus 2007 mocht ik geen auto meer rijden omdat bij mij toen epilepsie geconstateerd is. Erg balen maar wel begrijpelijk aangezien het niet verantwoord is voor mezelf en de mensen om mij heen om auto te gaan rijden als je ieder moment plat kunt gaan natuurlijk Knipoog

Maar nu heb ik afgelopen vrijdag bij de neuroloog te horen gekregen dat ik, omdat ik nu al ruim 3 maanden aanvalsvrij ben én mijn medicijnen goed ingesteld zijn, ik weer auto mag gaan rijden!

Ik ben er zó gelukkig mee, alleen al omdat het dichtsbijzijnste winkeltje hier al ongeveer 10 kilometer hier vandaan zit! Niet meer afhankelijk van anderen zijn, niet meer hoeven vragen of anderen voor je kunnen rijden, niet meer aan huis gekluisterd zijn. Oh wat FIJN!

Ik ben er super gelukkig mee, een klein stapje voor mij op de weg naar een beter leven!

Lynn_Nikita

Re: Epilepsie en autorijden - zulk goed nieuws gekregen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:02

gefeliciteerd!!!

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:04

Fijn zeg! Gefeliciteerd!

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:05

Oh fijn nieuws zeg! Lekker zelf wel alles kunnen doen, veel plezier ermee! Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:58

Super zeg, gefeliciteerd!

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:53

Mooi zeg!! Hopelijk blijft het zo goed gaan! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:54

Geweldig!
Gefeliciteerd

Heerlijk voor je dat je nu weer meer je eigen ding kan doen Ja

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:24

Super, gefeliciteerd! Haha!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:18

Fijn hoor! Geniet ervan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:19

super!!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:03

Bedankt! ja, ik ben ook zó blij! Heb gisteren voor het eerst helemaal alleen gereden, was wel spannend natuurlijk, maar ook wel heel erg leuk om te doen Ja

Het is toch een stukje vrijheid die je terug krijgt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:04

Gaaf!!!
kun je weer je eigen gang gaan!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:11

Wat een heerlijk nieuws zeg!
Ik ben nog maar 15 maar kan niet wachten om 18 te zijn om mijn rijbewijs te halen!
Geniet nog maar lekker van dit prettige nieuws!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:54

Jee, wat ontzettend fijn, zeg, wat een gevoel van vrijheid geeft dat Party!! !

Heb meteen een vraagje: is de regelgeving mbt tot epilepsie en autorijden in Duitsland anders dan in Nederland?

In maart 2007 kreeg ik mijn 1e (achteraf gezien 2e) grote aanval, ik mocht toen drie maanden niet rijden, maar kreeg geen medicijnen. Exact op de dag dat ik weer mocht rijden volgde de 3e grote aanval Zij zijn groot en ik is klein! , waarna ik wel medicijnen kreeg en 12 maanden niet meer mocht autorijden. Algauw bleek dat de medicijnen prima aansloegen, heb ook geen aanval meer gehad, helemaal niks, toch bleven het 12 maanden. (er is overigens geen oorzaak gevonden voor de epilepsie, en het is bij die drie grote aanvallen gebleven en daarvoor een aantal kleine aanvalletjes).

Van die 12 maanden zijn er nu 11½ verstreken, op 9 juni 2008 zou ik in principe weer mogen rijden (mijn eigen neuroloog geeft iig akkoord), máár, ik moet me eerst medisch laten keuren en door de hele bureaucratische rompslomp van het CBR heen. Inclusief naar nu blijkt hele lange wachttijden bij zowel het CBR als de meeste ziekenhuizen. De keuring moet namelijk door een neuroloog uitgevoerd worden, niet door een huisarts.

Na een jaar moet ik weer een nieuw rijbewijs aanvragen, na drie jaar weer, daarna na vijf jaar, en daarna geloof ik niet meer, tenzij de regels in de tussentijd weer eens veranderd zijn Clown , maar dat zie ik dan wel.

Het is niet wettelijk verplicht me te laten keuren en een rijbewijs met aantekening aan te vragen, máár, als ik onverwachts toch weer een aanval zou krijgen en een ongeluk veroorzaak is er bijzonder grote kans dat de verzekering niets uitkeert of dat alle schade achteraf op mij wordt verhaald. Als ik 'gewoon' een ongeval krijg/veroorzaak, niet door een aanval, is de kans op ontdekking minder groot, maar toch, het is een behoorlijk groot risico.

Bij jou was de epilepsie veel ernstiger dan bij mij voor zover ik heb begrepen uit je eerdere topic (jij hebt er echt een hoop mee meegemaakt, jemig Scheve mond ), maar toch mag jij al weer na drie maanden rijden zonder keuring. (Ben blij voor je, hoor! Scheelt een hele hoop geld, rompslomp en frustratie Ja !), maar zijn de regels in Duitsland dan zo anders dan hier? Ik heb echt ongelooflijk de pest in dat ik nog zó lang moet wachten... Huilen

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:22

Dat verschilt inderdaad per land. Dat is namelijk een overheids-kwestie, niet een die door de geneesmiddelenfabrikant wordt bedacht.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:54

Met de geneesmiddelenfabrikant had ik het sowieso niet in verband gebracht, en in hoeverre het nou echt een overheidskwestie is begrijp ik ook niet helemaal. Je moet je wel laten keuren, maar je bent het niet wettelijk verplicht. Dat betekent dat ik wettelijk gezien dus wel gewoon weer auto zou mogen rijden, maar verzekeringstechnisch gezien niet. Of zoiets dan.

Nou ja, heeft verder weinig met Barmat te maken Clown , ik ben allang blij voor haar dat zij niet zo'n lang en vooral duur traject door moet Ja . (Eigen Verklaring bijna € 19,75, keuring ca € 70,-, pasfoto's ca. € 10,-, nieuw rijbewijs € 36,30 (en ik had net een nieuwe Cool ), allemaal voor eigen rekening Geld, geld! ).

Nou ja, het is zoals het is, ik wacht maar gewoon tot ik officieel weer mag rijden.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:56

Super nieuws! Gefeliciteerd!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:32

hee wat een goed nieuws. ik moet nog even wachten tot ik weer mag rijden. ik mocht 1,5 jaar geleden niet meer rijden vanwege suicidaliteit en moest eerst weer een jaar stabiel zijn. nu ben ik dus een half jaar stabiel en mag ik t eind van t jaar weer terugkomen bij t cbr. hopen dat ik dan net zulk goed nieuws krijg als jij nu. veel rijplezier toegewenst.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 00:59

Hoef je dan niet voor een medicekeuring van het CBR

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:00

Ohh Gefeliciteerd ermee! Haha!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:17

Gwen schreef:
Met de geneesmiddelenfabrikant had ik het sowieso niet in verband gebracht, en in hoeverre het nou echt een overheidskwestie is begrijp ik ook niet helemaal. Je moet je wel laten keuren, maar je bent het niet wettelijk verplicht. Dat betekent dat ik wettelijk gezien dus wel gewoon weer auto zou mogen rijden, maar verzekeringstechnisch gezien niet. Of zoiets dan.

Nou ja, heeft verder weinig met Barmat te maken Clown , ik ben allang blij voor haar dat zij niet zo'n lang en vooral duur traject door moet Ja . (Eigen Verklaring bijna € 19,75, keuring ca € 70,-, pasfoto's ca. € 10,-, nieuw rijbewijs € 36,30 (en ik had net een nieuwe Cool ), allemaal voor eigen rekening Geld, geld! ).

Nou ja, het is zoals het is, ik wacht maar gewoon tot ik officieel weer mag rijden.

Niemand zal ooit de overheid begrijpen! Haha!
Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je ongelooflijke lange weg om je rijbewijs weer terug te krijgen!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:18

Urielle: Nee, die keuring hoef ik niet, straks als mijn rijbewijs verlengd moet worden weer wel en dan krijg ik automatisch maar een rijbewijs voor 5 jaar ipv 10 jaar natuurlijk. Maar ik hoop tegen die tijd een Duits rijbewijs te hebben, daar zijn de regels weer anders voor geloof ik.

Ik weet dat Nederland daar een stuk moeilijker in is ja. Eigenlijk had ik ook een fahrverbot voor 12 maanden, maar omdat het nu zo goed ging, is dat naar 3 maanden teruggebracht. Dus mij hoor je niet klagen. Alles wordt wel netjes geregistreerd enzo, dus niets gaat "zomaar" en alle medische gegevens staan met elkaar in contact, dus te allen tijden opvraagbaar zeg maar.

Tegen de tijd dat mijn rijbewijs afloopt, moet ik hetzelfde traject door als jij, met ook alle kosten van dien. Ik denk dat het grote verschil is dat ik mijn rijbewijs niet echt kwijtgeraakt ben, ik heb mijn rijbevoegdheid voor een x aantal maanden opgeschort gekregen, maar mijn rijbewijs bleef geldig, ik wist aleen dat als ik ging rijden, ik niet verzekerd was en dat ik dan een misdrijf beging Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:48

Als jij nu nog een Nederlands rijbewijs hebt zou ik dat dan toch nog maar eens goed navragen, Barmat.

Ik had zelf ook een net nieuw rijbewijs (zo'n pasje), mijn rijbevoegdheid is niet ontnomen, en mijn rijbewijs is niet in beslag genomen. Wettelijk gezien mag ik nu gewoon weer autorijden, mijn neurologe geeft iig weer toestemming*, máár, en daar zit hem de crux: je verzekering dekt het niet als je een ongeluk krijgt, laat staan wanneer je het ongeluk veroorzaakt hebt, laat helemaal staan wanneer dat door een onverwachte aanval komt. Ik weet niet of je neuroloog in Duitsland zit, maar als je een Nederlands rijbewijs hebt geldt ook de Nederlandse regelgeving.

Hoe oud je rijbewijs is heeft er niets mee te maken, het gaat er om dat er bij het CBR geregistreerd moet worden dat jij 'fit to drive' bent Lachen . Hier is een link waar je veel info in kunt vinden: http://www.epilepsie.nl/attachments/rijgeschiktheid.pdf .

Je kunt daarvoor een spoedbehandeling aanvragen: je moet je dan eerst telefonisch aanmelden daarvoor bij het medisch secretariaat van het CBR in jouw regio, dan moet je in persoon naar het CBR, je betaalt per pin of chip € 6,10 en je koopt daar (of al eerder bij het gemeentehuis) een Eigen Verklaring voor € 19,75. Je aanvraag wordt dan versneld ion behandeling genomen, je krijgt bericht van het CBR of je al dan niet gekeurd moet worden a.d.h.v. wat je hebt ingevuld op de Eigen Verklaring vragenlijst.

*Even een editje: mijn neuro zegt dat ik wat haar klaar ben om weer auto te rijden, ze geeft geen toestemming om zonder het CBR in te lichten achter het stuur te kruipen. Da's een belangrijk verschil.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:14

Wat een supernieuws.
Gefeliciteerd!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 13:01

Gwen (ik had per ongeluk Urielle geschreven, geen idee waarom...) Bloos Ik woon in Duitsland, heb Duitse verzekeringen, val onder het Duitse stelsel, dus misschien is dat het?