oma verplicht op laten nemen, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

oma verplicht op laten nemen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:10

Gisteren werd mijn oma 90 jaar en gingen we uit eten. En toen schrok ik best... Ik heb haar bijna een jaar niet gezien maar het gaat slecht, ze is flink aan het dementeren. Maar... ze woont nog steeds zelfstandig. Ik begrijp van mijn oom dat het in huis een bende is (er komt een hulp maar doet bijna niks) en ze zorgt ook niet meer goed voor zichzelf, ze is ook flink afgevallen. En ze leeft ook volledig in haar eigen wereld, normale communicatie is vrijwel niet meer mogelijk. Ook bankzaken etc is allemaal een groot mysterie. Uiteraard wil ze niet opgenomen worden maar dit kan niet meer. Maar waar en hoe begin ik? Met welke instanties moet ik hierover contact opnemen en waar kan ik info vinden hoe ik zoiets aanpak?

Nikka

Re: oma verplicht op laten nemen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:11

De huisarts bellen en laten komen. Hij kan de betreffende instanties inschakelen.

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:00

Inderdaad via de huisarts. Maar iemand gedwongen op laten nemen gaat niet zomaar. Ze moet dan een gevaar zijn voor zichzelf of voor haar omgeving. De rechter moet hierover oordelen. Heeft ze al thuiszorg? Zo niet, zou ik eerst die eens inschakelen die kunnen ook veel doen. Bijvoorbeeld zorgen dat ze weer een dagritme heeft, goed eet enz. Vaak knappen (dementerende) mensen daar ook enorm van op. Maar het is en blijft moeilijk. Voor thuiszorg kan je contact op nemen met het CIZ, maar dat kan ook de huisarts voor je doen, dan gaat het vaak sneller. Sterkte!!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:01

idd goed oppassen met wat ze doet.
regel thuiszorg.
Bij mijn oma moesten we op een gegeven moment het gas laten afsluiten, omdat ze dit open liet staan.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:08

idd huisarts consulteren, echter kan het zijn dat ze niets kunnen doen omdat je oma niet wil, om dan toch wat te kunnen doen zal er gekeken/getetst moeten worden in hoeverre je oma nog wilsbekwaam is

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 14:09

Ik heb begrepen dat ze van de thuiszorg een huishoudelijke hulp heeft maar het stinkt enorm in huis. Ze heeft ook nog een kat die overal zn behoeft doet maar ja, een hulp hoeft geen tapijt te reinigen dus restjes blijven liggen.... Ze eet ook vrijwel niet meer, alleen een droge beschuit of iemand moet echt eten voor haar klaarmaken. Maar ja, tijdens heldere momenten wil ze natuurlijk absoluut niet uit haar huis. Maar ik zal eens proberen of ik haar mee krijg naar de huisarts.... En idd, ze heeft geen gas maar electra maar toch.. als je dat uren aan laat staan en ze komt er met een arm ofzo tegenaan..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:12

Als je oma echt aan het dementeren is het toch niet van belang of zij nog wel of niet wil? Ze kan op die momenten niet meer voor zichzelf beslissen en dan lijkt mij idd dat de huisarts daar best mee kan helpen. Een dementerende zal zich naar mijn idee (bijna) nooit vrijwillig laten opnemen in een verzorgingstehuis, en dat kan ik me goed voorstellen Nagelbijten / Gniffelen

Daarnaast hoef je haar natuurlijk niet mee te nemen, je kan ook de huisarts bellen en gewoon vragen om advies. Grote kans dat hij op huisbezoek komt (zou dat wel doen als er nog iemand van de familie bij aanwezig is)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:15

Hmm.. je hebt haar een jaar niet gezien en nu vind je dat er van alles moet veranderen. Zijn er niet familieleden die meer betrokken bij haar zijn? Trouwens komen vele huisartsen langs bij dergelijke oude mensen. Ik zou voordat je meteen hulp gaat zoeken eerst proberen meer tijd te besteden aan oma. Verplicht oplaten nemen gaat niet 1,2,3.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:16

is er bij jullie geen tafeltje dekje of iets dergelijks? hier in de buurt worden voor ouderen vaak maaltijden gebracht, zo krijgen ze elke dag rond uurtje of 12 een warme maaltijd thuis.

je kan ook je huisarts bellen en vragen of hij naar haar huis komt, vaak zijn ze in andere omgeving toch even wat helderder/ gewiekster. als haar h.a. bij haar thuiskomt is de situatie ook zichtbaarder door de rommel daar. verder zou je contact kunnen opnemen met de thuiszorg waar ze de hulp van heeft om uitbreiding van de zorg, Voor evt hulpmiddelen kan je contact opnemen met gemeentehuis

van wat ik zo lees hangt je oma nog in de 1e fase van de dementie, ze is zich nog wel bewust van het feit dat e.a. anders is dan vroeger, toch lijkt ze (van wat ik dan kort lees) wel al richting fase 2 te gaan. dat is een fase waarin ze geen besef meer heeft dat ze anders doet. ik zou idd eens wat stappen gaan ondernemen voordat dingen dadelijk echt fout gaan

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:17

overgens moet je er wel rekening mee houden dat als je haar verplicht zou kunnen laten opnemen dit ook heel veel emotionele dingen met zich meebrengt, zo kan het zijn dat ze steeds probeert weg te lopen, of dat ze doordat ze uit vertrouwde omgeving is in 1x heel erg hard achteruit gaat

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:18

Helaas heb ik ook verhalen gehoord, dat ondanks de urgentie, evengoed een wachtlijst bestaat Ach gut .

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 14:19

Die zijn er wel.... maar doen niks. Helaas woont ze niet echt in de buurt dus heb ik haar niet veel gezien de laatste tijd. En misschien juist daarom dat ik vind dat er iets moet gebeuren, of nou ja, familie is het er mee eens maar niemand doet iets... Haar huisarts eerst eens bellen is ook een goede tip, dat kan ik mooi van huis uit doen en even informatie inwinnen. En meer tijd besteden is zeker ook een goed punt maar ik blijf zitten met de reisafstand en als ze toevallig een slecht moment heeft is het zelfs nog maar afwachten of ze open doet...

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:19

Inderdaad contact opnemen met je huisarts, hij kan de juiste personen laten komen om te kijken in hoeverre je oma nog voor zichzelf kan zorgen en of ze een gevaar vormt voor zichzelf.

Ook kan je contact opnemen met de thuiszorg om daar jullie probleem te bespreken..

Verder is het misschien verstandig om te kijken of je nog iemand kan aanwijzen om haar financien te beheren. Dit moet via de juridische weg en daarvoor moet gekeken worden of ze nog wilsbekwaam is..

Kort gezegd: huisarts bellen en hem je problemen voorliggen. Hij kan op huisbezoek komen of de juiste mensen langs laten komen om te beoordelen of je oma onvrijwillig opgenomen 'moet' worden..

Sterkte en succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:20

cornelie schreef:
Ik heb begrepen dat ze van de thuiszorg een huishoudelijke hulp heeft maar het stinkt enorm in huis. Ze heeft ook nog een kat die overal zn behoeft doet maar ja, een hulp hoeft geen tapijt te reinigen dus restjes blijven liggen.... Ze eet ook vrijwel niet meer, alleen een droge beschuit of iemand moet echt eten voor haar klaarmaken. Maar ja, tijdens heldere momenten wil ze natuurlijk absoluut niet uit haar huis. Maar ik zal eens proberen of ik haar mee krijg naar de huisarts.... En idd, ze heeft geen gas maar electra maar toch.. als je dat uren aan laat staan en ze komt er met een arm ofzo tegenaan..

nou ik zou in elk geval thuiszorg dan es bellen?
als ik bij iemand aan het schoonmaken ben en er ligt poezenpoep dan moet ik dacht echt wel opruimen hoor.
tapijtreinigen hoort wel degelijk bij huishoudelijke hulp zijn Knipoog
waarschijnlijk komt er een ongemotiveerd persoon bij je oma....

neem inderdaad contact op met de huisarts,die kan je er bij helpen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:21

heeft iemand in de fam. een sleutel van haar huis? want het lijkt mij toch wel wenselijk dat er in ieder geval iemand is die in geval van nood naar binnen kan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:25

wat je kunt proberen is de stichting MEE te bellen.dit is hun site:

http://www.mee.nl/nederland/

zij kunnen je waarschijnlijk ook helpen.
als het echt heel slecht gaat,zouden jullie misschien in de familie iets kunnen afsprken over bepaalde zaken?
misschien willen buren van je oma ook wel helpen als je bij ze aanbelt en de situatie uitlegt.

heb zelf tijden naast een dement vrouwtje gewoond die steeds de huissleutel vergat en mijn poes naar binnen lokte omdat ze dacht dat het de hare was. Clown
haar familie heeft me ingelicht en me een extra sleutel gegeven..
pas toen ze na enkele maanden midden in de nacht bij me aanbelde om te vragen of ik mee ging boodschappen doen heeft de familie haar laten plaatsen in een verzorgingshuis..
toen ging het echt niet meer..

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:26

Lastig, soortgelijke situatie meegemaakt. Zolang je oma geen gevaar is voor de omgeving of zichzelf en ze zelf niet wilt, kan je niks.
Je kan de HA op de hoogte brengen over de situatie.

Wat je ook kan doen, is je oma bij zo'n telefooncirkel aanmelden.
Dan word ze dagelijks een of tweemaal gebeld en dat is een soort van controle. Er wordt een praatje met haar gemaakt etc.

En verder: afwachten en in de gaten houden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 14:55

Bedankt allemaal, ik heb weer heel wat punten waar ik mee aan de slag kan ( ook bedankt voor de pb's ). Ik ga eens wat rondbellen en ervoor zorgen dat mn oma tenminste een menswaardige oude dag krijgt Lachen

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:58

Er zijn al heel wat tips gegeven waar je mee aan de slag kan, en die kan ik dan wel gaan herhalen, maar dat heeft natuurlijk weinig zin.
Wat ik wel nog graag kwijt wil: je zegt dat je je oma bijna een jaar niet hebt gezien. Maar dan wil jij dit nu wel gaan regelen. Is het niet verstandig dit in samenwerking met familie/mensen te doen die meer bij je oma te vinden zijn?
Niet verkeerd bedoeld, maar die kunnen de situatie waarin je oma zit denk ik beter inschatten, en zo voorkom je ook scheve gezichten Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:03

Zo te lezen zijn er een paar dingen die geregeld moeten worden, het makkelijkste is waarschijnlijk om contact op te nemen met het zorgloket van de gemeente waarin ze woont.
Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de thuiszorg en eventuele uitbreiding van de zorg. Maaltijdservice zou je bijvoorbeeld aan kunnen denken, persoonlijke verzorging wellicht.
Gedwongen plaatsen wordt lastig waarschijnlijk, maar je zou het CIZ eens kunnen bellen hierover.

MEE kan weinig voor je doen, die zijn gericht op mensen met een beperking. Je oma heeft die zo te lezen niet, dit zijn waarschijnlijk gewoon ouderdomsverschijnselen.

Succes ermee! Kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:03

Begrijp je wel hoor Lachen En daar is al over gepraat maar ja, oma wil niet... dus wordt er niks gedaan. Snap ik wel maar het kán gewoon niet.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:09

Als het goed is werkt er bij de thuiszorg ook een dementieverpleegkundige die kan je ook inschakelen.
En tja als er 1 keer per week huishoudelijke zorg komt kan die er echt niet voor zorgen dat het huis schoon blijft...
Wel had ze contact met haar leidinggevende kunnen hebben over de situatie van je oma.
Als de HA het een en ander voor je oma gaat regelen zou er veel verbeteren. Je kan prima zelf (of je ouders) de HA spreken over je oma, als ze zelf niet mee wil. Succes!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:15

Ik werk (nog) bij een thuiszorgorganisatie en herken deze situatie. Een heel groot deel van ons klantenbestand zou intramuraal beter af zijn dan thuis, maar dat gaat idd heel heel heel erg moeilijk.
Het is al gezegd, je kunt een huisarts aan het werk zetten door meer bemoeienis te 'vragen'. Mijn ervaring met de meeste huisartsen hier in de omgeving is dat ze liever achter over blijven zitten en de thuiszorg aan laten rommelen. Een huisarts is VERPLICHT actie te ondernemen, niet dat dat dan direct geregeld is maar helaas heeft een huisarts vaak meer overredingskracht dan ieder ander.
is je oma gescreemd door een geriater?
Wat wij ook wel hebben meegemaakt is dat we een situatie echt moesten laten escaleren zodat iemand wel opgenomen MOEST worden. Schrijnend maar waar.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:21

Tja, zo simpel is het jammer genoeg niet.. Het ging al jaren slecht met mijn oma en er waren regelmatig gevaarlijke situaties, maar haar huisarts wilde niet mee werken. Pas toen ze bijna het huis + zichzelf er bij op blies omdat ze het gas een hele tijd open had laten staan wilde haar huisarts meewerken om haar in een verzorgingshuis te krijgen. Maar vergis je niet, als je oma daar terecht komt gaat het heel snel bergafwaarts omdat ze uit haar vertrouwde omgeving en ritme wordt gehaald. Het is dat er voor mijn oma echt geen andere optie is omdat ze tegenwoordig niet meer kan praten en alleen maar kan liggen, maar ik zou zo'n verzorgingshuis toch niet bepaald menswaardig noemen.. Het is triest om te zien hoe dat soort dingen gaan, dus ik zou er als ik jou was een niet te rooskleurig beeld van hebben. Natuurlijk is het goed om haar zo lang mogelijk thuis te laten wonen met thuiszorg en bijv. tafeltje dekje, maar als het gevaarlijk voor haar wordt kan het niet meer. Misschien moet je eens in een verzorgingshuis gaan kijken, dan weet je hoe de dingen daar gaan. En dan moet je naar de gesloten afdeling gaan kijken, want daar zou jouw oma dan waarschijnlijk ook terecht komen. De open afdelingen zijn voor mensen die daar wel vrijwillig komen wonen en die voor zichzelf kunnen zorgen..

Als je meer wilt weten mag je me altijd even pb-en

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:25

@mlvanmelle: een verzorgingshuis is wat anders dan een verpleeghuis he? Dat laatste heeft idd een gesloten afdeling en dat is vaak idd niet echt menswaardig meer.