Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 19:53

Heb ik weer Clown

Vandaag mijn vervolgrecept van de pil opgehaald, ik had Microgynon 30, voor drie maanden op proef. Aangezien mijn laatste strip bijna op is maar langs de apotheek gefietst, zit toch naast m'n werk.

En hij kwam aan met twee doosjes *bekijkt label* Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0.03/0.13 A. Ja, die Ja

Volgens hem was Micro. overgenomen door dittem. Maar daar heb ik verder niks van gehoord ofzo. Was nogal overdonderd en ik had haast, dus maar meegegrist. Mijn moeder kwam echter met het verhaal dat dit helemaal niet mag? Dat als dokter met Micro. voorschrijft, de apotheek niet zomaar wat anders mee mag geven.

Weten jullie hier mee van? Is Micro. inderdaad veranderd in.. bovenstaande Clown of heb ik een hele ondeugende apotheek?

Keet

Re: Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:55

Ja, zelfde werkende stoffen, ander naampje.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:56

Ja, gebeurt vaak zat.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:56

Klopt. Ik zat ook al raar te kijken toen ik andere meekreeg, maar inderdaad precies hetzelfde als MG30. Ik blijf het ook gewoon zo noemen trouwens, ik kan dat andere niet uitspreken. Clown

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:03

Ik heb hem ook meegekregen, heeft dezelfde werkende stoffen als microgynon. Alleen dat microgynon overgenomen is lijkt mij onzin, want ik kon kiezen. Het is gewoon een merkloze en dus goedkopere variant. Als je dus micro30 terug wil kun je dat zo even bij de apotheek vragen Knipoog

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:47

ja mag, werk in een apotheek

maar vind het wel netjes om een uitleg erbij te krijgen
meestal vraag ik of ik het om mag zetten

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:52

Ja dit mag. Het heeft oa te maken met de zorgverzekeraars. Die maken lijsten wat en hoeveel vergoed wordt. Ik heb bij VGZ in het callcenter gewerkt, en kreeg hier meer vragen over.

Je kunt in aanmerking komen voor de volledige verg van de Microgynon, maar dan moet dit expliciet op het recept staan. En dan iedere keer weer. Zou het alleen even na vragen, weet niet of dit ook over de anti conceptie gaat, ivm het eigen risico.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:31

Geen idee hoe dat met mijn verzekering gaat Bloos Regelen mijn ouders nog heel fijn voor me *LOL*

Helder Ja Ach, zolang het ook maar hetzelfde werkt. Kinderen zitten nu en later niet in de planning, en mijn lichaam is eindelijk de oorlog tegen de hormonen gestopt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:38

Het gaat om de stof, de stofnaam, merknaam is dan niet belangrijk. Ik krijg ook wel eens andere dan de arts voorschrijft, is dan een stofnaam, de merknaam is dan duurder en zij verkopen dan de goedkopere. Zal je ook schelen via je verzekering, je moet immers nu zelf de eerste 150 euro zelf betalen.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:40

toen ik de titel van het topic zag dacht ik al dat het hier over ging Clown
het mag wel, maar als je even op internet gaat zoeken kom je veel mensen tegen
die geen goede ervaringen hebben met de overstapping..
ik heb zelf nu ook deze pil, en ga even kijken hoe het nu gaat!
ik heb ook gelezen dat het dezelfde pil is qua hormonen e.d. maar met
andere hulpstoffen ofzo, die voor meer bijwerkingen zorgen.. kn best zijn dat dit niet klopt hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:29

Gebeurt bijna altijd met mijn Diane 35, ik heb nog nooit de 'echte' Diane 35 gehad, altijd andere dingen met dezelfde werkzame stoffen- heb nu zelfs al 3 of 4x een andere gehad. Het is niet per se vanwege overname, maar bij mij omdat een andere goedkoper is, en dan geven ze die standaard mee..

De hoofdsbestanddelen zijn hetzelfde, hulpstoffen niet, voor de meeste mensen maakt dat niet uit Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-08 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:39

Ja hoor, dat kan. Een apotheek kan hetzelfde product onder een andere merknaam (of merkloos) geven als dat bijvoorbeeld goedkoper is.

In dit geval: Microgynon = Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0.03/0.13 A (de werkzame stoffen) = Stediril30 (een ander merk)

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:41

Heb ik ook gehad, ik had Stederil 30 en nu een andere kan zo snel niet op de naam komen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:48

Ik had dat laatst met de migrainepillen van mn dochter idd, kreeg gewoon een ander merk in mn handen.. was omdat dit volledig vergoed werd door het ziekenfonds en voor het andere merk moest dan bijbetaald worden.

Maar vind het wel raar eigenlijk, de dokter schrijft een bepaald merk voor en dan krijg je zomaar wat anders. Vorige keer kreeg ze dr medicijnen niet omdat ze er te jong voor was, zijn ze geloof ik uren over aan het bellen geweest..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:16

Heb ik idd ook gehad.
Ze vertelden me toen dat het idd met de verzekering te maken had.
Ik moest voor mijn oude pil ook altijd bij betalen, en voor deze niet. Zorgverzekeraars hebben schijnbaar het liefst de zo goedkoop mogelijke variant. Maar zolang de stoffen hetzelfde zijn, is dat geen probleem natuurlijk. En ik neem aan dat een apotheek ook niet ineens iets héél anders mee geeft.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:51

shemar schreef:
Maar vind het wel raar eigenlijk, de dokter schrijft een bepaald merk voor en dan krijg je zomaar wat anders. Vorige keer kreeg ze dr medicijnen niet omdat ze er te jong voor was, zijn ze geloof ik uren over aan het bellen geweest..

Volgensmij schrijft de dokter geen merk voor, maar schrijft die gewoon een medicijn voor.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:55

Ik vond dat idd ook zo raar.. Maar die verandering waar de TS het over heeft.. die had ik al toen dat gedoe inging, met die verzekeringen die elkaar konden beconcurreren (zoiets was het toch Knipoog)..
Had idd ook de MG30.. en kreeg toen ineens de rigevidon.. Zo'n groen doosje.. Vond ik ook best vreemd..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:56

Ik heb idd ook die pil en dus ook die een andere naam nu.
Vaak kiezen de apotheken ook het merk uit waar zij geld voor krijgen om het te leveren.
Maar de werkzame stoffen moeten het zelfde blijven.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:05

Shyla25 schreef:
Vaak kiezen de apotheken ook het merk uit waar zij geld voor krijgen om het te leveren.
Maar de werkzame stoffen moeten het zelfde blijven.

Ik vind daar toch een raar smaakje aan zitten.
Eerst bombardeerden artsenbezoekers artsen met cadeautjes om hun producten maar voor te schrijven, lijkt wel alsof dat nu verschoven is naar de apotheek.

Steeds andere producten leveren lijkt mij trouwens best fouten in de hand werken, ik kan me best voorstellen dat er een groep mensen is die zegt, ik heb DIT en ik wil DIT houden. B.v. mensen die snel allergisch zijn voor hulpstoffen. Heb trouwens sowieso weleens van iemand gehoord dat het vervangende middel (in dat geval een migrainemiddel) toch echt niet net zo werkte als het oorspronkelijke middel. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen natuurlijk,maar ja.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:59

[quote="Everest"
Had idd ook de MG30.. en kreeg toen ineens de rigevidon.. Zo'n groen doosje.. Vond ik ook best vreemd..[/quote]

die kreeg ik vorig jaar, maar die beviel echt niet. ben na twee weken weer terug gegaan om micro30 te vragen. Was een beetje huiverig toen ik pas dus weer een andere mee kreeg, maar dit gaat nog prima

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:06

Ik krijg nog steeds gewoon de microgynon hoor? Lachen
Maar heb het bij andere medijnen wel gehad. Was eerst wat huiverig want ben vaak allergisch voor bestanddelen van pillen, maar ze waren echt exact hetzelfde.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:40

Het fenomeen substitutie, zoals dit heet, kom ik dagelijks in de praktijk tegen (ik zit in de farma-wereld). Apothekers worden door de overheid en zorgverzekeringen gestimuleerd om merkgeneesmiddelen, indien mogelijk, te substitueren voor generieke (=officiele benaming) middelen. Je kent de reclame wel: zelfde medicijn, ander jasje...
Apotheken substitueren ook nog om commerciele redenen: op generieke middelen valt soms veel te verdienen door de hoge marges die geboden worden door leveranciers.
Echter, voor je akkoord gaat met een generiek middel, overleg dit met je arts of het in jouw geval kan. Er zijn namelijk merkgeneesmiddelen die je beter niet kan substitueren, zoals diverse anti-epileptica en sommige antidepressiva kunnen ook beter niet gesubstitueerd worden. Feitelijk moet een apotheker datgeen afleveren wat jouw arts op het recept heeft gezet! Zeker als de arts het R-merkje op het recept erbij heeft gezet. De praktijk leert echter dat sommige apothekers daar maling aan hebben.
Dus: informeer als je het zeker wilt weten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 06:51

Dat is wel helder. Dat ga ik dus zelf ook even onthouden, hoe dat zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:23

Ik werk zelf ook in een apo en gebeurt idd heel vaak dat dit omgezet om de reden die karijn noemt Ja
Wordt soms wel moe van dat steeds weer uitleggen en dat die mensen je uiterst wantrouwend aankijken alsof je ze een veeeeel minder goed middel meegeeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:14

Karijn, duidelijk. Kan het zijn dat je met de ene wel of meer bijwerkingen hebt dan met de andere??