Ervaringen met een EEG?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen met een EEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:32

Hallo allemaal,

Wie kan mij meer vertellen over een EEG? Ik krijg er aanstaande dinsdag eentje en ik vind het best spannend.
Ik heb een brief met uitleg gekregen en heb de kap zegmaar al gezien. Maar doet dat schrapen op je hoofd echt zeer? En voel je die stekkers? Hoe voelde je je naderhand enzo? En ze gaan ook iets doen met licht, zo'n stroboscoop of iets dergelijks, is dat niet heel vervelend?
Wie kan mij een beetje meer vertellen hierover? Heb wel het een en ander gelezen, maar ik hoor graag persoonlijke verhalen.

Dit bedoel ik:
Afbeelding

Groetjes, Linda

Barmat

Re: Ervaringen met een EEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:18

Hoi Linda,

Ik heb al ik-weet-niet-hoeveel EEG's gehad en toevallig vandaag ook weer eentje (die ik niet eens verwacht had) Tong uitsteken

Het schrapen over je huid doet geen pijn, het is wat ongemakkelijk en het ligt ook aan de assistente die het doet. Zeg er gerust iets van als het je pijn doet, want het hoeft geen pijn te doen. Het doel van het schrapen over je huid is dat de contactgel goed contact kan maken met jouw hoofdhuid en de electrode Lachen

Het mutsje zit strak maar niet onaangenaam, je kunt gewoon slikken en ademen, het is niet benauwd oid.

De assistente, die het onderzoek uitvoert, zal je vragen je ogen te sluiten en je mond een klein beetje te openen, zodat je niet op je tanden kunt bijten, die mogen namelijk geen contact met elkaar maken Knipoog

Je ligt meestal gemakkelijk achterover in een redelijk comfortabele stoel.

Regelmatig zul je je ogen moeten openen en weer sluiten op het commando van de assistent. Verder lig je alleen maar.

Soms moet je 3 minuten lang zuchten, dus diep in- en uitademen, eigenlijk hyperventileren op commando Knipoog Je kunt je dan wat duizelig gaan voelen of wat licht in je hoofd, maar je hoeft niet bang te zijn dat er iets gebeurt, het is een normale reactie.

De stroboscoop is inderdaad een lichtapparaat, waarmee ze lichtflitsen voor je ogen laten afgaan. Soms snel, soms langzaam. Uiteindelijk voeren ze de snelheid steeds verder op en krijg je - ik geloof - 15 flitsen per seconde te zien.

Deze onderzoeken kunnen onder andere als doel hebben reacties uit te lokken als bijvoorbeeld een epileptische aanval.

Je hoeft je echt geen zorgen te maken, want het is pijnloos en snel. Alleen heb je daarna een coupe "öntploft" op je hoofd Haha!

Succes! Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg uitgelegd heb Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:23

Dank je wel Barmat!! Voor je super uitgebreide beschrijving! En weet je toevallig ook wanneer je de uitslag krijgt? Is dat meteen of moet je daar weer een aparte afspraak voor maken...
En mag er iemand mee naar binnen?

(Ik was gisteren zo in "shock" dat ik dat dus allemaal vergeten ben te vragen Bloos Nagelbijten / Gniffelen)

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:24

Wat is EEG ? x

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:25

Brnc schreef:
Wat is EEG ? x

Een onderzoek waarbij ze je hersenstroming meten Knipoog

Anoniem

Brnc schreef:
Wat is EEG ? x

Zie de foto en de beschrijving van Barmat Lachen
Het is een onderzoek om je hersenactiveit te meten.

Ik mijn geval omdat ik 6 weken geleden ben geraakt door de bliksem Vork Nagelbijten / Gniffelen

SteffiiY

Brnc schreef:
Wat is EEG ? x

Ik zou het ook graag willen weten!

Barmat

Lavandula schreef:
Dank je wel Barmat!! Voor je super uitgebreide beschrijving! En weet je toevallig ook wanneer je de uitslag krijgt? Is dat meteen of moet je daar weer een aparte afspraak voor maken...
En mag er iemand mee naar binnen?

(Ik was gisteren zo in "shock" dat ik dat dus allemaal vergeten ben te vragen Bloos Nagelbijten / Gniffelen)

Er mag niemand mee naar binnen, aangezien het een "rust" onderzoek is, je mag niet praten oid.
Als het goed is krijg je direct de uitslag, tenminste, ik krijg dat wel altijd.

Mag ik weten waarom je een EEG "moet" (mag ook per pb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:26

Barmat schreef:

Omdat ik ben geraakt door de bliksem Nagelbijten / Gniffelen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:27

Euhhh... door de BLIKSEM GERAAKT??? Hoe krijg je DAT voor elkaar joh? man, dát is schrikken! Deed dat niet ongelooflijk veel pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:28

Ghehe, ik weet er niet veel meer van.. Clown Ik weet alleen dat ik een flits zag en even later wakker werd Clown Het was in mn paraplu geslagen, en die had ik vast Clown
6 weken geleden gebeurt. 2 weken plat op bed gelegen, nu weer aan het werk maar veel meer dan dat kan ik ook nog niet hoor. Ik blijf een constante hoofdpijn en oorpijn houden, daarom moest ik gisteren naar de neuroloog en die zei binnen 5 minuten; dat wordt een EEG én een MRI mevrouw Clown Nagelbijten / Gniffelen Ben beetje zenuwappig nu dus Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-08 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:28

EEG:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektro-encefalografie

Elektro-encefalografie is een methode om elektrische potentiaalverschillen die in de hersenen zijn ontstaan, via de hoofdhuid te registreren. Het elektro-encefalogram (EEG) kan bij ziekteprocessen inlichtingen geven over zowel de aard als de plaats van de afwijking.

Bij het maken van een EEG wordt een aantal elektroden op het hoofd geplaatst. Meestal zijn dit er ongeveer 20 en zijn ze bevestigd in een soort muts. Een standaardsysteem om deze elektroden op de scalp te bevestigen is het zogeheten 10-20 systeem. Om goed contact te kunnen maken met de hoofdhuid wordt tussen de elektroden en de huid een geleidende contactvloeistof aangebracht. De gemeten spanning is bijzonder klein (ca 100 µV) ten opzichte van de eveneens aanwezige stoorvelden van het lichtnet (1-10 V), het elektrocardiogram (ca 1 mV) en elektromyogrammen van spiercontracties elders in het lichaam.

Een EEG-signaal wordt weergegeven als een aantal grafieken, waarin de gemeten spanning op de verticale as staat en de tijd op de horizontale as. Het uiterlijk van deze grafiek kan informatie geven over de staat waarin de hersenen zich bevinden, bijvoorbeeld of men slaapt, opgewonden of juist ontspannen is.

EEG wordt ook veel gebruikt als onderzoeksmethode binnen de cognitieve neurowetenschappen. Er wordt dan vaak gebruikgemaakt van zogenaamde Event-related potentials (ERP's). Hierbij wordt een proefpersoon herhaaldelijk blootgesteld aan een bepaald type stimulus (bijvoorbeeld een toon), terwijl er een EEG wordt gemaakt. Van de EEG-signalen wordt dan het gemiddelde berekend, zodat een weergave van alleen de hersenenactiviteit naar aanleiding van de stimulus overblijft. Men kan zo de reactie van het brein op verschillende typen stimuli met elkaar vergelijken.

De apparaten waarmee EEG's gemaakt worden, vallen onder de medisch hulpmiddelen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:29

MRI heb ik ook ervaring mee Knipoog

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:29

Lavandula schreef:
Barmat schreef:

Omdat ik ben geraakt door de bliksem Nagelbijten / Gniffelen

watt !?
heftig ! Gelukkig leef je nog
Waarvoor hebben mense nog meer EEG's nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:30

Barmat schreef:

Ik ook, dit word mn 4e Haha! Dus daar maak ik me niet zo druk om Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:34

Citaat:

ik heb een EEG gehad nadat ik met paard onderuit gegaan ben en een schedelbasisfractuur had .
ik kan me alleen niet herinneren dat ik zo'n hoedje op had.
bij mij werd er van alles op mijn hoofd geplakt..
heel leuk toen dat allemaal weer losgehaald moest worden Clown

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:49

Lavandula schreef:
Barmat schreef:

Ik ook, dit word mn 4e Haha! Dus daar maak ik me niet zo druk om Knipoog

MRI is véle malen erger vind ik zelf (die geluiden!)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:50

Ik heb EEG's vanwege mijn hersenbloeding en de daaraan overgehouden epilepsie Lachen

Alles wat met hoofdzaken te maken heeft en je hersenen, daarvoor worden EEG's "ingezet" zeg maar Lachen Dus ook voor bijvoorbeeld migraine Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:22

En Barmat, hoe is het daarna, ben je niet moe door al dat licht enzo? Ik bedoel het zijn allemaal prikkels, waar ik nog niet zo goed tegen kan. (kan bijvoorbeeld ook niet in de kroeg staan, teveel flitslicht en teveel geluid) Ik heb al hoofdpijn Clown Krijg ik niet meér hoofdpijn ervan? Clown Nagelbijten / Gniffelen

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:24

waarom mogen je tanden elkaar niet raken dan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:27

Ik vermoed met eventuele vullingen die erin kunnen zitten en de metalen e.d. wat daar weer in zit. Ik denk dat dat het aparaat van de leg brengt Vork

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:40

Citaat:

Ik heb er een aantal gehad in verband met epilepsie. Een nog een paar jaar geleden, maar die werd gedaan terwijl ik aan het slapen was. Ook een mri scan heb ik gehad, maar weet daar nog maar weinig van.
De EEG's waren niet vervelend (vooral de laatste niet haha, lekker slapen), ik voelde me ook niet raar na afloop. Succes ermee! En ik hoop dat je hoofd- en oorpijn overgaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:11

Ik heb ook een EEG gehad omdat ik hersenletsel heb opgelopen nav een ongeluk.

Ik had ook geen muts op mijn hoofd.
Het krassen over je hoofdhuid doet idd niet zeer, maar het is wel een irritant gevoel.

Verder stelt het vrij weinig voor.

Ik zat alleen onder t plakspul in mijn haar. Er zat echt megaveel geleidingsspul op mn hoofd en aangezien ik niet mocht douchen kregen ze het er ook niet goed uit. (moest op bed liggen ivm breuk in nekwervels)

Uiteindelijk is een zuster twee uur bezig geweest met mijn haren uitkammen en werd ik weer 'wakker' met twee vlechtjes in mn haar. Ik heb het hele EEG wel bewust meegemaakt, maar ik had ook hele perioden dat ik gewoon buiten bewustzijn was. Toen heeft de zuster snel de kam gepakt zodat ik er niets van zou voelen. Haha!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:37

kan mijn bericht niet meer editten, maar heb een ct scan ipv mri gehad, vandaar dat er me van geluid ook niks bij staat (rare zin).
Zonder muts is het inderdaad vrij ranzig, het is een soort tandpasta wat ze op je hoofd smeren, maar jij krijgt een muts. scheelt weer vies haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:39

Haha! Vies haar krijg ik wel, want volgens mij doen ze eerst die pasta op mn hoofd en dán pas de muts met gaatjes Nagelbijten / Gniffelen