Bloedarmoede; aan het infuus.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Bloedarmoede; aan het infuus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:15

Sinds donderdag heb ik te horen gekregen dat ik zware bloedarmoede heb
en daardoor nu 2 dagen per week een uur aan het infuus moet.

Toen de dokter vertelde van ijzer tekort dacht ik: nou schiet er maar
eens in de zoveel tijd een injectie in, maar dit kan niet vanwege dat je spieren
ijzer niet zo fijn vinden.

Ik heb nu de eerste 3 weken dan dit programma (2 keer per week infuus) om mezelf
"op te laden" zoals de dokter het noemt. De normale ijzerwaarde van een menstruerende hoort
ronde de 8 te zijn, de mijne is 4.7.

Gisteren heb ik dan voor het eerst een infuus gehad, en als je zo'n zaal inkomt is het
toch even slikken. Het is een grote zaal met allemaal stoelen en bedden met mensen
die aan het infuus liggen, ook mensen die hun pruik even aan de kant hebben gelegd Lachen , en
dan voel je je toch even raar als je op zo'n stoel zit met een infuus.

Zijn er meer mensen die een beetje armoedig zijn en aan 't infuus moeten Knipoog ?

Astorga

Re: Bloedarmoede; aan het infuus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:21

Ik ben wel armoedig, maar niet zo armoedig als jij Knipoog

Ik vraag me af waarom ze er bij jou voor hebben gekozen om ferro via infuus te geven en geen zakken bloed (rode bloedcellen).

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:23

Ik heb een maagverkleing gehad waardoor mijn maag geen vitamines en ijzer opneemt. Misschien daardoor? Haha!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:44

Eum, je maag kan geen dingen opnemen, alleen afscheiden? Nors opkijken
Het is eerder dat er nu te weinig vitamines en ijzer wordt opgenomen in je darmen, omdat er niet zoveel voedsel doorheen gaat als voor je operatie.

Ik heb altijd al een laag ijzer-gehalte. Soms is het erger dan andere keren (dan heb ik om niks een duizelig gevoel en dat ik ga flauwvallen. Echt zo vervelend!) Gelukkig gaat het de laatste paar maanden redelijk goed Haha!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:50

Ah dat is schrikken zeg Ach gut lijkt me niks aan zo'n infuus.

Ik heb ook bloedarmoede gehad (hb van 3.6 dus nog wat lager maar ik had er verder niet echt last van). Ik hoefde alleen van die ijzerpillen te slikken.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:53

3.6??? Weet je zeker dat dat klopt?
En dat je daar geen last van hebt?

Dan lijkt het me nl logischer als je een bloedtransfusie krijgt en de artsen druk op zoek gaan naar de oorzaak van de anemie. Dat krik je niet omhoog met een paar pilletjes.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:01

Er is een verschil tussen hemoglobine en ijzer gehalte, mijn hemoglobine zit net op de rand met 7,4. Vriendin van mij heeft een probleem met ijzer opname in haar bloed en moet daarvoor ook naar het ziekenhuis.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:48

Ik heb eigenlijk ook altijd bloedarmoede. En een te lage bloeddruk. Ik heb ook vaak zat in de 3 gezeten maar heb nog nooit aan een infuus gehoeven. Als ik een tijdje ijzerpillen slikte was het zo weer wat op gekrikt.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:51

@ superlotje: is alweer een paar jaar geleden, maar het was idd 3.6. Vanaf 3.4 word je opgenomen in het ziekenhuis voor een acute bloedtransfusie, dus daar zat ik wel tegenaan.
Maar omdat het bij mij waarschijnlijk door voeding (ben vegetarisch) veroorzaakt was en geleidelijk aan omlaag gegaan was hoefde ik alleen maar van die pillen. Zolang er niks mis is met de opname van ijzer en je geen ernstige klachten hebt is een bloedtransfusie oid ook niet nodig en werken die pillen prima.

Daarom had ik er ook weinig last van, als je hemoglobine geleidelijk omlaag gaat went je lichaam eraan. Had het af en toe wel een beetje benauwd en begon dan een beetje te piepen. Verder was ik niet echt heel moe en ben ook nooit flauwgevallen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:11

Ik viel wel redelijk vaak flauw. Maar zodra ik weer aan de ijzerpillen ging was ik daar ook zo weer vanaf.
Ik ga nu niet eens meer naar de dokter om het te laten meten. Zodra ik elke keer licht in mijn hoofd word en veel moe ben neem ik wat ijzer pillen en is het weer een tijdje over.
Mijn bloeddruk is trouwens ook altijd veel te laag. Maar doordat ik pillen slik voor mijn schildklier waar ook energie in zit blijft die op een lage maar goede hoogte. Volgens de dokter heb ik gewoon van nature een laag hb en een lage bloeddruk. Net als dat mensen ook het tegenovergestelde kunnen hebben.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:19

Hoe zit het dan met jullie B 12 gehalte?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:20

daar heb ik nog nooit wat van gehoort dus dat zou ik niet weten Haha!
ik moet er wel bij zeggen dat ik al heel lang geen last meer heb gehad van een hele lage hb. Ik ben wel vaak moe maar dat heeft ook andere oorzaken. Flauwvallen doe ik al lang niet meer gelukkig.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:27

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:46

superlotje schreef:
Ik vraag me af waarom ze er bij jou voor hebben gekozen om ferro via infuus te geven en geen zakken bloed (rode bloedcellen).

Aan het geven van een bloedtransfusie zitten toch nog heel veel nadelen hoor!
Antilichamen en antistoffen kunnen ze niet uit het bloed verwijderen. Het kan dus zijn dat je bepaalde irregulaire antistoffen meekrijgt van de donor waar je niet bepaald op zit te wachten...
In zo'n infuus zit ook bizar veel ijzer. En een verder gezond mens kan het goed verwerken waardoor het Hb en ferrogehalte vanzelf zal stijgen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:54

Nou dit is de lijst en volgens mij kan ik wel conluderen dat ik het heb Clown
Maar ik zit nu aan medicijnen voor al een aantal van deze klachten. Wat ook met mijn stofwisseling en schildklier te maken heeft dus eerst dat maar even afwachten.

Glossitis (pijnlijke tong, z.g. biefstuktong, vooral bij scherp en gekruid eten en zure dranken en bij tandenpoetsen; ontstoken, bloedend tandvlees; aften)

Raar gevoel in de voeten (gevoel van op vilt, watten of kussentjes te lopen, "mieren lopen", het oppervlaktegevoel is verstoord, branderig gevoel op de huid)

Psychische problemen (van prikkelbaarheid en onredelijkheid tot ernstige psychische klachten, stemmingswisselingen)(organisch psychosyndroom)

Concentratie problemen (niet helder meer kunnen denken, sufheid) Ik ben altijd al wel snel afgeleid geweest maar suf heid heb ik wel van de laatste tijd.

Tintelingen (eerst in de voeten en handen en later ook in benen, armen en gezicht "onder stroom staan"; ook doof gevoel in handen en voeten, trillende handen)

Bloedarmoede, soms weinig of niet (duizeligheid, flauwvallen, droge huid, bleekheid, geelverkleuring huid en oogwit, spontane blauwe plekken) Toevallig zei ik vorige week nog tegen mijn moeder dat het wel leek of ik geel zucht had. Inmiddels is dat wel weer minder wel heb ik gelige stukken op mijn oogwit ontdekt

Moeheid(soms heel erg moe) zeg maar gerust altijd heel erg moe :+

Slaperigheid(veel slaap nodig hebben om uitgerust wakker te worden zeker 10 uur maar daar kom ik niet aan ivm veel werken en weinig tot geen vrije tijd, zomaar spontaan in slaap vallen) Het laatste heb ik soms wel het idee maar gebeurt niet.

Benauwdheid op de borst(angineuze pijnen, hartkloppingen, versnelde hartslag, kortademigheid) ik ben 3 weken geleden bij een dokter in duitsland geweest die er ook achter kwam dat mijn stofwisseling en schildklier niet werken die vroeg of ik last van stress had want mijn hart was onregelmatig en versneld ik heb vaak benauwde momenten met pijn links boven mijn zij of in het midden bij mijn borst

Het koud hebben(soms ook een branderig gevoel op de huid) Koud had ik het altijd , mijn leven lang sinds mijn medicijnen van de dokter uit duitsland niet meer. Eerder heel warm en snel zweten Clown

Zwaar en stijf gevoel in de benen (pijn in de heupen) soms, vaker in mijn handen en armen

Spierpijn (spierpijn, is na inspanning erger dan voorheen, soms ook spierkrampen, krachtsverlies, ik voel me al een tijdje heel slap)

Fasciculaties (spiertrillingen, samentrekking van een klein deel van een spier, onwillekeurige bewegingen, onrustige benen vaak bij mijn oog)

Pijn (o.a. in rug, handen, polsen, heupen en knieën allemaal)

Ontstekingen in het spijsverteringskanaal(tot aan darmperforatie toe) Voor zover ik weet niet in het spijsverteringskanaal maar wel verder op mijn lichaam. Gezicht, schouders, rug, lies, dijbeen.

Misselijkheid (geen trek, onbestemd gevoel in de maagstreek) wel trek, veel trek, maar na het eten voelt het of ik een balon in mijn buik heb. Opgezet, net of het op ontploffen staat en dan word ik misselijk.
Diarree (met enige regelmaat) nooit eerder tegenover gestelde

Ataxie, verminderde positiezin(onstabiele gang, dronkemansgang, tot helemaal niet meer kunnen lopen, vallen of zomaar iets uit de handen laten vallen) wel soms het gevoel minder kracht in de handen te hebben en pijnlijke handen soms

Gewichtsverlies (verlies van eetlust) nee had ik het maar. ik heb juist meer eetlust

Afasie (problemen met spreken, verkeerde woorden gebruiken, niet op het juiste woord kunnen komen, met "dubbele tong" praten) beetje

Problemen met de ogen (optische neuropathie, wazig zien, gezichtsvelduitval) ik heb zoiezo al een oogafwijking dus moeilijk te zeggen.

Gehoorproblemen (oorsuizingen, vervormd geluid)

Haaruitval,brokkelige nagels (beide zeldzaam) haaruitval heb ik zoiezo al veel gehad maar daar heb ik mijn nioxin voor Clown

Hypertone blaas (plas niet op kunnen houden)

Hoofdpijn (soms migraine)

Infecties (een verhoogde kans op vaginale- en urineweginfecties)

Menstruatieproblemen (onregelmatig, soms wegblijvend, onvruchtbaarheid, miskramen, fout-positieve pap-uitstrijk)

Dementie(geheugenverlies)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:00

ik ben al maanden aan de ijzer pillen omdat ik een hb gehalte van 5,9 had. dit komt hoogstwaarschijnlijk door dat ik enorm hetige mensturuaties heb. tijdens mijn zwangerschap was ie ook een keer 4,5 en kreeg ik bruistabletten. ik moet vlogende week weer bloed laten prikken om te kijken hoe het hb nu is. ik hoop maar dat ie gestegen is. ik voel me altijd erg moe en duizelig. gelukkig hoef ik nog niet aan t infuus.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:04

Bij ijzer tabletten moet je ook altijd vitamine B pillen slikken anders werkt de ijzer niet goed.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:05

marleen_usar schreef:
Bij ijzer tabletten moet je ook altijd vitamine B pillen slikken anders werkt de ijzer niet goed.

huh??? daar heeft mijn ha niks over gezegd. ik slik die ijzertabletten al maanden. wel vreemd dat hij dat dan niet vermeld heeft. volgende week toch eens vragen of dit waar is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:07

Mijn man heeft een studie gedaan,ortho moleculaire voedings suplementen en die vertelde dat tegen mij.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:08

ga het volgende week gelijk even navragen. ik heb dat eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord. maar je kan best wel eens gelijk hebben.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:28

Als je B 12 wilt laten onderzoeken, dan zou ik nu geen supplement nemen. Dit kan de waarde in je bloed vertekenen.
Ik spuit B12, 2x per week en voel me inmiddels al een stuk beter.
Ik heb een opnameprobleem, dus kan vanuit een pilletje ook niets opnemen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:50

Wat ik nu slik is voor mijn schildklier, mijn stofwisseling, het zuurtegraat in mijn lichaam en voor mijn moeheid.
Daar ga ik dus niet mee stoppen dat is voor mij nu toch even het belangrijkste. En hoop van mijn klachten zullen hiermee al weggaan. Dus dan maar even geen B 12 onderzoek

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:54

Kims schreef:
superlotje schreef:

Aan het geven van een bloedtransfusie zitten toch nog heel veel nadelen hoor!
Antilichamen en antistoffen kunnen ze niet uit het bloed verwijderen. Het kan dus zijn dat je bepaalde irregulaire antistoffen meekrijgt van de donor waar je niet bepaald op zit te wachten...
In zo'n infuus zit ook bizar veel ijzer. En een verder gezond mens kan het goed verwerken waardoor het Hb en ferrogehalte vanzelf zal stijgen.

Deze vraag stelde ik uit interesse.
De nadelen van bloedtransfusie zijn mij bekend, maar op mijn werk wordt toch bijna altijd voor transfusie gekozen, vandaar...

Overigens wordt er hier vaak al vanaf een hb van 4.5 bloed gegeven, soms zelfs eerder, afhankelijk van die situatie/toestand van de patiënt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 02:15

Ik heb 5 jaar colitis ulcerosa gehad en mijn dikke darm was dus continu ontstoken en ik verloor ook continu bloed. Mijn hb was op een gegeven moment 4. Ik zou pas een week later de uitslag horen van het bloed, maar werd de volgende dag gebeld en moest echt meteen komen. Ik heb 5 zakken bloed gehad en ging met een hb van 6 weg. daarna ferro geslikt en op goed niveau gekomen.
Nu heb ik geen dikke darm meer en blijf er net tegenaan hangen, maar de ferro tabletten hebben ook een negatieve kant voor mijn dunne darm en pouch. Daarom is roosvice ferro beter voor me en genoeg.
Ik kreeg er nooit iets bij. Slikte ook prednison en andere dingen daarvoor, maar geen B.
En tijdens de zwangerschap heb ik ook ferro gehad, maar niks erbij........
Het is wel vaak zo dat het ene het andere helpt, dat weet ik, maar dan kan je wel bezig blijven en artsen kijken naar meer dingen. Zoals bij een darmziekte dingen ook negatief kunnen zijn.

Ik gebruik nu wel iets met B vanwege mijn haar, maar herken wel dingen uit die lijst. Alleen zijn het wel hele algemene klachten, die bij meer dingen kunnen voorkomen. Wat atuurlijk ook vaker zo is. Maar de moeite waard om het bij een volgend bloedonderzoek te laten prikken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:10

Het moet dus de B12 zijn, heb het even na gevraagd.