Help moet onder narcose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Help moet onder narcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 18:38

Ik moet over twee weken naar het ziekenhuis voor een kijkoperatie. Het zit allemaal niet lekker bij mijn baarmoeder, eierstokken enz.
Nu moet ik dus ook onder narcose. Ik ben zelf nog nooit onder het mes geweest (behalve om mijn verstandskiezen eruit te laten snijden). Ik maak me dan ook gignatisch druk om die narcose. Ik mag 6 uur van te voren niks eten en ook niets drinken (ook geen water). Gelukkig ben ik om kwart voor 9 aan de buurt.

Maar ik weet dus echt niet wat ik kan verwachten. Wie kan mij daar verder mee helpen. Krijg je een zuurstofmaskertje op met slaapmiddel of word het via een infuus ingespoten en wat voel je dan?
Hoe gaat dat dan? En wat als je wakker word? Heb je dan het idee dat je goed geslapen hebt of heel anders? En heb je na die narcose heel veel honger of juist niet (omdat je 6 uur niets mag eten en drinken). Kortom wat kan ik verwachten?

lesilla

Re: Help moet onder narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:41

Je voelt niks één twee en je bent weg Lachen het voelt zelfs niet als slapen je bent gewoon enkele uurtjes verder zonder dat je het weet.
Honger heb ik nooit gevoeld

via infuus een wit middel is het altijd bij me

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:45

Deze vraag mag je ook aan je anesthesist stellen, maar meestal krijg je een infuus en dan ben je heel vlot weg. Ene moment denk je he het werkt niet en het volgende moment ben je aan het wakker worden. Het wakker worden vond ik persoonlijk irritant. Net het gevoel dat in slaap valt. Niet helemaal wakker kunnen worden, maar ook niet lekker kunnen slapen. Ik was persoonlijk een beetje duf tot een paar uur erna(dus wel even een chauffeur regelen).

Ik had geen honger, maar dat kwam ook om dat ze mijn wijsheidstanden hadden getrokken.

Als je weet dat je nerveus of bang wordt/bent laat dat dan weten en dan kunnen ze als je dat wil een middeltje geven om wat rustiger te worden.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:47

Zo erg is het heus niet hoor. Ben het laatste jaar 2 x onder narcose geweest voor een curretage en dat valt best mee. Als je er heel erg tegen op ziet, kan je een pilletje krijgen voor een beetje rust. Kan je altijd vragen.

Dat je voor de operatie niets mag eten is normaal, maar als je 's morgens vroeg moet heb je daar niet zoveel last van.
Bij mij werd het slaapmiddel steeds ingespoten met een infuus en dat werkt zeer vlug. Je voelt je direct loom en dat ben je vertrokken. Daarna wordt je gewoon wakker, met een heleboel draadjes aan je lijf. Dat is om alles goed in het oog te houden. Van heel de narcose merk je niets. Ben je voldoende bijgekomen dan mag je terug naar je kamer.

Drinken mocht ik wel, vermits ik niet naar huis mocht voordat ik naar het toilet was geweest.

Als je nog vragen hebt, stel ze maar.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 18:49

Vriendlief gaat gelukkig mee als chaffeur en om mijn handje vast te houden.
Echt heel zenuwachtig ben ik niet. Maar wil wel graag weten hoe het allemaal werkt.
Het is te hopen dat ik daarna wel honger heb. Moet s'avonds mee uit eten.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:50

ik ben al best vaak geopereerd dus ik kan je wel wat info geven Lachen
Ik zie dat je 20 bent dus dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een plakkertje met witte zalf en daarna krijg je een infuus Knipoog

Je wordt naar de operatie tafel gebracht en dan krijg je te horen als ze het narcosespul inspuiten, dit doen ze in een klein gaatje die in je infuus zit, dan ben je na een seconde of 4-5 weg Knipoog

Uhm ik had nooit het gevoel dat ik geslapen had want je droomt niet, ik vind het wakker worden altijd een beetje raar, je wil wakker worden maar dat lukt nooit 100 % het duurt altijd even Lachen

En aangezien jij om kwart voor 9 mag is dat erg fijn, dan kun je savonds goed eten voordat je gaat slapen en dan ben je sochtens al aan de beurt ! Lachen

Niet te veel druk maken meis en mijn pb staat altijd open Lachen

(nou niet denken omdat ik 16 ben dat ik er geen verstand van heb, ben al 4 keer geopereerd --> oogoperatie, reuma, tanden, blinde darm ontsteking)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:53

Tja, ik ben niet echt een ervaringsexpert... maar ik heb een tijdje terug voor een kijkonderzoek onder narcose geweest.

Ik mocht helaas geen zuurstofmaskertje, zoals ik als kind ooit heb gehad. (Dat vond ik geen probleem, je viel gewoon ineens weg, niks aan de hand)
Ik kreeg nu een injectie. Ik moest op mijn zij in het ziekenhuisbed liggen, en hij pakte mijn pols. Hij moest wel een ader hebben, en die kon hij niet vinden... dus hij zei; ''Ik ga je even pijn doen hoor, want ik moet een adertje hebben.'' Vervolgens heeft ie een paar stevige tikken op mijn pols gegeven (niet zo fijn maar wel kort) zodat er een ader omhoog kwam. Vervolgens ingespoten (ik haat injecties, maar 't ging wel) en wachten. Ik was verbaasd dat het toch nog even duurde voor ik weg was. Eerst voelde ik niets... daarna ging ik ineens wazig zien, en direct daarop was ik weg.

Helaas was mijn roesje niet sterk genoeg en ben ik halverwege bijgekomen. Het verhaaltje zal ik niet vertellen, maar hoe dan ook; geen reden tot paniek. Bij jou zullen ze het heus goed doen. Ik was ook maar enkele seconden wakker, ze hebben me direct weer platgespoten denk ik! Haha!

Ik was doodsbang misselijk te zijn bij het bijkomen (angst voor braken), maar nee. Ik werd wakker, en mijn moeder vertelde dat ik al ''wakker was geweest'' en van alles had gezegd, heel raar. Ik wist van niks, ik was echt niet ''bij'' geweest.
Ik was totaal niet misselijk en ook niet moe meer. Ze zeiden nog; ga nog maar even slapen. Maarja... ik was wakker. Knipoog Ik wilde alleen wel graag dat stomme infuusstukje uit mijn pols, want ik houd niet van gekke dingen aan mijn lijf. Dus dat hebben ze toen verwijderd. Ik had trek (geen razende honger, gewoon trek) en heb twee boterhammen opgegeten, terwijl ik al een hele tijd weinig gegeten had ivb. maagklachten. Heerlijk. Lachen Geen last van gehad. Direct erna mocht ik al naar huis.
Laatst bijgewerkt door Nakisha op 15-05-08 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:53

idd krijg je gewoon via infuus. meestal wordt je heel vriendelijk begeleid en wordt alles aan je verteld wat ze doen. over algemeen ben je weg voordat je het weet. wakker worden tja dat verschilde bij mij, maar voelt nog meest of je uit hele hele diepe slaap komt. het kan zijn dat je het koud hebt op dat moment, maar er wordt heel goed op je gelet dus krijg je dan een lekker verwarmd dekentje. honger zul je zeker niet hebben, tenmiste heb ik de eerste paar uur nooit gehad.

uit eten zou ik rekening mee houden dat je daar op dat moment geen puf voor hebt, ik bleef altijd wel wat moe en vergeet niet pijn van operatie wond en evt misselijkheid door narcose

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:54

Ik zou savonds wel rusten eigenlijk eerlijk gezegd.

Zoveel draadjes zul je niet hebben hoor, voor een kijkoperatie alleen infuus, en een dingetje aan je vinger. Zuurstof is er vaak al vlug uit

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:55

felicity schreef:
Echt heel zenuwachtig ben ik niet. Maar wil wel graag weten hoe het allemaal werkt.

dat zou ik niet doen eerlijk gezegt Nagelbijten / Gniffelen je kunt daar dan ziek van worden want de narcose blijft nog wel even in je lichaam zitten Knipoog

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:07

Ik ben maar heel even onder narcose geweest om mijn wijsheidstanden uit te snijden. Ik knipperde nog 2x met
mijn ogen, en de derde keer kreeg ik ze niet meer open en was ik weg. Het duurde maar kort dus ik was ook meteen echt
klaarwakker. Ik kreeg het via een infuus trouwens. Ik werd wakker met een zuurstofmaskertje op men gezicht Lachen
Helemaal niets om je zorgen over te maken hoor!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 21:00

Hilde_q schreef:
felicity schreef:

dat zou ik niet doen eerlijk gezegt Nagelbijten / Gniffelen je kunt daar dan ziek van worden want de narcose blijft nog wel even in je lichaam zitten Knipoog

Dan moeten ze zonder mij gaan Knipoog
ALs ik geen honger of geen puf heb is het ook niet gezellig.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:06

Maar als het niet te lang duurt waarom vraag je dan niet om een ruggeprik?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:55

pubelia schreef:
Maar als het niet te lang duurt waarom vraag je dan niet om een ruggeprik?

is dat niet onwijs griezelig als je bij bent ? dus dan krijg je alles mee van de operatie toch ? Nagelbijten / Gniffelen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:59

Mijn moeder wilde ook perse geen narcose en heeft ook een ruggeprik gedaan, zodat ze zelf goed bij bleef.

Zij had ook een kijk operatie, een kijkoperatie klinkt heftiger dan het is. Je word niet opengesneden,maar door een piepklein gaatje gaat een camera naar binnen.

Mijn moeder word heel erg ziek van narcose, dus vandaar dat ze dat echt niet wilde

Ruggeprik is ook eventjes akelig, maar naderhand herstellen de meeste mensen sneller dan na narcose.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 17:03

Iehhhhhh dat lijkt me dus heel eng he. Dat je precies kan zien wat er gebeurt.
Ik vond het al niks om onder verdoving mijn verstandskiezen eruit te laten snijden.
Ik heb dan toch liever dat ik helemaal weg ben en er ook niks van merk.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:07

alsof een ruggeprik een pretje is heb er twee gehad en kan je vertellen: nooooooooit meer...!!!

narcose is gewoon lekker slapen, ultiem chillen noem ik het Clown ben al vaak onder narcose geweest en is elke keer prima verlopen Lachen niet bang zijn, ze houden je prima in de gaten daar Ach gut

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:08

Ik ben in mijn leven toch al zeker een keer of 20 onder narcose geweest, en tja.. vanuit mijn ervaring zou ik zeggen, maak je niet druk Lachen je mag inderdaad vantevoren niets eten, maar tot 3 uur vantevoren mocht ik gerust nog een slokje water nemen. Zodra ik weer goed wakker was, mocht ik direct eten, hoefde echt geen uren meer nuchter te blijven daarna Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:15

felicity schreef:

Ik ben diverse keren onder narcose geweest in mijn leven. Heb ook zo'n kijkoperatie gehad (ik heb endometriose) en ik kan je vertellen dat ik die avond echt de energie niet had om uit eten te gaan, hoor. Knipoog
Heb best nog wel wat pijn gehad, maar goed, ik werd wakker met 5 gaatjes in mijn buik. Knipoog
En de gynaecoloog had meteen de verklevingen e.d. weggehaald, dus er was nog wel iets meer gebeurd, dan we van tevoren van plan waren. Misschien scheelde dat........

Van narcose kun je erg moe en/of misselijk worden trouwens. Heb ooit een 4 uur durende buikoperatie gehad en daar ben ik nog maandenlang moe van geweest......
De narcose zelf valt allemaal erg mee. Je valt heel snel heerlijk in slaap. Sterkte!!!!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:16

tegenwoordig hebben ze iets wat ze in je infuus kunnen doen waardoor je misselijkheid weg gaat, en dat spul werkt snel Haha! Haha!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:53

Zo'n maskertje is verschrikkelijk. Ik had er 1 met smaak en oh god, als ik er weer aan denk, moet ik half overgeven Verdrietig Het is benauwend, misselijkmakend en eigenlijk onnodig. Ik doe het sindsdien altijd via infuus. Voel je niets van, zo gebeurd.

Ik word van een narcose altijd heel emotioneel en vooral erg moe. Als ik net wakker werd erna, ging ik altijd janken. (En er kwam niemand om mij te troosten Boos!!!). Daarna doezelde ik steeds weg, zo moe was ik dan.
Anderen worden misselijk (heb je medicijnen tegen) of hebben nergens last van.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:06

De eerste keer onder narcose was heerlijk, hoewel het wakker worden wel heel raar was.
Eenmaal op de kamer heb ik constant overgegeven.
Ik kreeg via een infuus en ik kreeg een maskertje op voor de narcose.

De tweede keer was ook weer heerlijk en raar wakker worden. Deze keer heb ik niet overgegeven, ik voelde me uitgerust en wilde nog wel een narcose hebben om lekker te kunnen slapen Bloos
Ook hier kreeg ik via een infuus en een maskertje.

Beiden keren was ik doodsbang voor de narcose maar al met al viel het reuze mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:08

felicity schreef:
Ik moet over twee weken naar het ziekenhuis voor een kijkoperatie. Het zit allemaal niet lekker bij mijn baarmoeder, eierstokken enz.
Nu moet ik dus ook onder narcose. Ik ben zelf nog nooit onder het mes geweest (behalve om mijn verstandskiezen eruit te laten snijden). Ik maak me dan ook gignatisch druk om die narcose. Ik mag 6 uur van te voren niks eten en ook niets drinken (ook geen water). Gelukkig ben ik om kwart voor 9 aan de buurt.

Maar ik weet dus echt niet wat ik kan verwachten. Wie kan mij daar verder mee helpen. Krijg je een zuurstofmaskertje op met slaapmiddel of word het via een infuus ingespoten en wat voel je dan?
Hoe gaat dat dan? En wat als je wakker word? Heb je dan het idee dat je goed geslapen hebt of heel anders? En heb je na die narcose heel veel honger of juist niet (omdat je 6 uur niets mag eten en drinken). Kortom wat kan ik verwachten?

ik heb gisteren operatie gehad onder narcose

ik kwam om 7.15 binnen, werd in bed gelegd en kreeg een pakje aan. Moest half uurtje wachten en werd kamer uitgereden en werd wachtruimte ingereden waar meer mensen lagen
kreeg plakkertjes opgedaan, zuurstof metertje op vinger, bloeddruk meter om en infuus
kreeg narcose ingespoten en zuurstofkapje om en weg was ik

om 10 uur kwam ik bij en werd weer naar mijn kamer gereden
was wel erg misselijk en moe erna, kwam ook omdat ik wat bloed in mn maag had gekregen ( operatie was oa ook 3 tanden wegsnijden en bloed liep mn maag in)
Topen ik wakker werd was ik niet verward of raar, keek gewoon op klok en vroeg me af of het nu gedaan was of niet

verder totaal niet bang geweest
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-05-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:09

Ik kreeg met een infuus en de chirurg en verplegers hadden me heel goed voorbereid, ze stelden me gerust en ik mocht alles vragen wat ik wilde. Die mevrouw die mij het infuus gaf zei weltrusten en daar ging ik. Niks van gemerkt, alleen werd ik heel vervelend wakker.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:11

Ariebombarie schreef:
alsof een ruggeprik een pretje is heb er twee gehad en kan je vertellen: nooooooooit meer...!!!

narcose is gewoon lekker slapen, ultiem chillen noem ik het Clown ben al vaak onder narcose geweest en is elke keer prima verlopen Lachen niet bang zijn, ze houden je prima in de gaten daar Ach gut

Vind ik dus ook ik ben al zeven keer geopereerd en vind het altijd een feestje Nagelbijten / Gniffelen hopelijk gaat de achtste keer ook zo super zijn