vanmorgen heb ik een lelijke val met me scooter gemaakt en daarbij een flink aantal zeer vervelende schaafwonden opgelopen, dit brand en schijnt als de ziekte.. iemand hier die me een handige tip kan geven wat zou kunnen helpen??
je kunt er calendulazalf van VSM opsmeren. vroeger gebruikte mijn moeder dit ook altijd als ik zulke schaafwonden had en het is wel een fijne zalf om te gebruiken.
Het zijn ook rot plekken, vooral die op je vingers, dat doet altijd al extra zeer. Naast goed ontsmetten en laten drogen aan de lucht kan ik je weinig tips geven. Het is iets wat uitzichzelf moet genezen.
Hopelijk geneest het snel en heb je er snel minder last van.
Kun je anders proberen er eerst langzaam wat water overheen te druppelen en zo telkens meer? (Heeft ervaring, is in maart onderuit gegaan met scooter )
heel goed ontsmetten! Ik ben deze week ook met de scooter gevallen (zat achterop) omdat er een kat voor sprong, ik heb precies hetzelfde als jou.Durfde het eerst niet te ontsmetten omdat het ontzettend pijn doet, maar water met soda en veel betadine helpt goed! edit: wat bij mij goed helpt is als het dicht is er uierzalf op doen..
Laatst bijgewerkt door YentlKG op 11-05-08 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt
ooh schaafwonden doen altijd zoon pijn he, ik ben vorig jaar ook met mn scooter gevallen met blote armen, gelukkig wel spijkerbroek aan dus mn benen niks. maar heel mn armen lagen op en met deze hitte brand dat nog lekker erg. goed schoonmaken met betadine of zo en indd de calendula helpt goed!
naja ik had een rijbroek aan maar daar was niks meer van over, van me enkel tot bovenbeen helemaal afgesleten.. verder had k gelukiig ook een dikke ski-jas aan maar ook daar zitten de gaten in
Auw auw, ik kan me voorstellen dat je een behoorlijke smak hebt gemaakt. Heb je in het ziekenhuis ook een tetanus prik gehad? Dan loop je namelijk al iets minder risico op straatvuil.
Ik zou toch even informeren of iemand je niet kan helpen aan calendula zalf dat verkoelt ook nog eens. Toch maar even doorbijten meis!
Vreselijk joh, die schaafwonden! Ik heb er best wel ervaring mee inmiddels. Ontsmetten is echt het beste. Jodium werkt bij mij meestal goed. Ik zou het op je vingers proberen af te dekken met pleisters (losjes) overdag, zodat er geen vuil bij kan. 's Avonds kun je het wondje het beste "bloot" laten, zodat het droogt en beter geneest.
Als verbandjes trouwens vastplakken kun je er zo'n jodiumgaasje onder doen, dat scheelt een hoop ellende met het eraf halen!
ik heb het ook gehad.. ik moest geen tetanus prik omdat ik nog 13 was, is tot 15! jaar geldig. dus had verwacht dat jij er wel een moest.
ik heb met steriel betadine gaas en verband afgedekt. let wel op als het dichtgroeit dat het niet vast groeid( erg pijnlijk eraf halen!) maar het steriel gaasje groeit niet snel mee.
Gewoon douchen, goed zeep er overheen laten stromen (ja even tanden op elkaar!) en daarna op laten drogen. NIETS maar dan ook NIETS erop smeren of erop plakken. Geen gaasjes of zalf of wat dan ook, want dan komt er geen korst op en gaat het zweren. Lekker op laten drogen en morgen is alles wat nu vochtig en branderig is, opgedroogd, hard en hooguit nog pijnlijk bij aanraking.
Tetanusspuit is idd nog van kracht. Ik heb ongeluk gehad toen ik 18 was en zat toen nét op de grens, maar omdat ik panisch voor spuiten ben en toen een beetje gek deed, hebben ze het maar niet gegeven
Als ze het in het ziekenhuis hebben ontsmet zou ik het gewoon zo laten! In de lucht laten drogen en zo min mogelijk mee doen. Hooguit met water schoonmaken (geen zeep! Dat prikt verschrikkelijk en helpt niks) als het vies is. Calendula zalf van VSM (heb je ook in wat dunnere oplossingen, erg fijn spul) zou je er ook op kunnen doen, voelt erg fijn en schijnt ook wel te helpen bij de wondgenezing (kreeg het van een chirurg na een operatie als advies). Dit kan je dus ook dinsdag wel halen en dan pas smeren. Gaasjes en pleisters blijven bij dit soort vochtige wonden vreselijk plakken en dan trek je steeds de korst eraf dus dat zou ik zeker niet doen. Betadine gaas is dan al beter maar dat moet je ook in huis hebben zo met de pinksteren... (er zijn ook hele vettige gaasjes die niet vastplakken maar die zijn erg duur en hebben de meeste mensen helemaal niet in huis) Sterkte ermee! Het ziet er erg pijnlijk uit!