Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Misschien kan je het eens proberen! 
niet te veel stressen maar

rockwitch schreef:Ik ken het ja, hoef maar iets gekruid of vets te eten en binnen het kwartier heb ik krampen en moet ik naar de wc. Heel irritant en vaak krijg ik het ook als ik 's avonds een uur na het eten naar mijn paard ga. Zal je altijd zien als je hem uit de wei aan het halen bent dat je zoiets hebt van oh oh.. Gelukkig hebben we nu wel een wc bij de stal haha.
heel vervelend.
Maar ja mijn huidige huisarts zegt dat het een prikkelbare darm is, alleen geloof ik er zelf weinig van want dan was dat wel uit die onderzoeken gebleken, daarnaast komt dat ik niet dezelfde symptomen heb. Ik krijg er wel inderdaad last van bij verkeerd eten en met name stress. De laatste tijd slaat het dan ook door naar mijn rug en heupen, echt heel vaag. Maar ja, niets helpt er tegen, het enige wat ik doe is wat vezels nemen als ik het voel aan komen. Maar het enige wat mijn huisarts zegt is 'leer er mee leven' 

danielle1981 schreef:Ja idd, t blijft heel vaag. T is meer een soort verzamelterm volgens mij voor darmproblemen. 't uit zich bij mensen ook op verschillende manieren. sommige mensen hebben opstoppingen, andere juist altijd diarree, enz enz
MISTRAL94 schreef:PDS is lastig vast te stellen dmv onderzoek omdat er een heel scala aan klachten zijn die erbij kunnen horen. Vaak als ze geen oorzaak kunnen vinden van de klachten, zullen ze het gooien op PDS.

Zij kunnen je vertellen welke onderzoeken er plaats gaan vinden. Maar ze zullen je uiteraard niet doorsturen bij de eerste beste scheet die dwars zit. Dus een keer buikpijn hebben oid daarvoor zul je geen complete onderzoeken voor ondergaan. Niet elke huisarts doet zijn of haar werk goed maar er zijn nog genoeg huisartsen die je wel doorsturen voor onderzoek. Maar zoals ik al omschreef is PDS moeilijk vast te stellen door de vele verschillende klachten die mensen hebben. Maar je kunt wel dingen uitsluiten dmv onderzoek.