zonne-allergie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

zonne-allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:11

gisteren even lekker in de zon gezeten. ik verbrand niet snel, maar krijg wel snel last van zonne-allergie. vroeger had ik het over mijn hele lijf, nu alleen nog maar op mijn decolletee. ik zit onder de blaasjes en het is vurig rood.
wie weet welke smeerseltjes er zijn die helpen tegen de jeuk en die misschien ook wat kunnen voorkomen?

Kapi_Dust

Re: zonne-allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:17

bij kruidvat hebben ze anti-zonneblaas. Dat smeer ik er altijd op, zodra ik het heb.

Wat verder werkt: ik ben aan de ARIUS, als ik dat slik heb ik minder snel last ervan. Kan nu gewoon lekker buitenrijden zonder blaasjes:)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:19

Urtizon, verkrijgbaar bij DA en Etos e.d. helpt goed ter voorkoming en genezing van de allergie!

Verder is er een speciale cooling gel van Novartis, weet de naam ff niet, die bij de apotheek te verkrijgen is..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:59

arius? wat is dat voor middel en waar haal je dat?

urtizon zal ik vanmiddag gelijk even halen bij de drogist en zal ook even langs de apotheek rijden voor die cooling gel.

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:01

Aloe vera van the body shop wil ook wel helpen! Lachen
Ik heb ook wel eens last van zonne allergie. En dan smeer dat erop.. Je hebt er dan al veeeeeeeeel minder last van het jeuken enz! Lachen

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:18

ik heb dit hier al vaker geschreven, maar niemand gelooft me ooit, toch doe ik nog een poging Haha!
zonne-allergie kómt juist van smeerseltjes, de verbinding die de vetten met je huid maken zorgen voor de allergische reactie, ookal is het sunblock 200, wat niet bestaat natuurlijk, maar dat heeft dus al geen zin.
er zijn twee dingen die je kunt doen;
eerste is aan de P20 gaan, dat is een vloeistof zonder vet die je anderhalf uur voor je in de zon gaat op moet smeren en geeft een goede bescherming, hiermee kun je langer in de zon.
ik heb het gebruikt maar ik vind het geen fijn spul, ook moet je eraan denken om het minstens anderhalf uur van te voren op te smeren, en als je dat vergeten bent kun je wachten, je kunt je er ook standaard 's morgens ermee insmeren maar het is best duur spul, en dan is het zonde als je je er voor niets mee ingesmeerd hebt.
de tweede methode is mijn huidige; water.
deze methode biedt geen enkele bescherming en de zonnetijd moet opgebouwt worden.
kwartiertje/half uurtje, uurtje, tot je een goede basis hebt en dan kun je lager in de zon blijven.
tijdens het zonnen spuit ik me voortdurend in met een plantenspuit [zo eentje die onder druk een nevel geeft].
zal wel weer ongelovige reactie's krijgen, maar ik spreek uit ervaring, ik heb heftige zonne-allergie als ik me ergens mee insmeer en ben met mijn eigen beproefde methode nu poepiebruin en heb geen enkel bultje of blaasje, het is hier nu 28 graden en ik heb gisteren [onderwijl mezelf voortdurend bevochtigend Haha!] 5 uur in de zon gelegen.
uiteindelijk wordt de bruine kleur je natuurlijke bescherming en verbrand je niet meer, maar die moet je dus wel ten allen tijde langzaam opbouwen, omdat je geen bescherming gebruikt moet je natuurlijk enorm oppassen voor verbranden.
en vooral dus niets maar ook werkelijk niets opsmeren, na het zonnen smeer ik me altijd wel erg goed in, maar dan ga ik dus ook beslist niet meer in de zon, en de volgende ochtend eerst goed douchen zodat mijn huid weer vrij van deze smeersels is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:21

mm...ik smeer eigenlijk nooit...totdat het jeukt.
Dus dat het van de smeerseltjes komt...dat trek ik dan voor mezelf in twijfel Lachen

Verder ga ik eens kijken nar wat voor tips er voorbij komen.
Ik heb nu namelijk ook alweer jeukende bultjes

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 10:22

ik weet dat als ik bruin ben ik geen allergie meer ontwikkel. tussen de vettigheid en mijn allergie heb ik nog geen verband ontdekt. gisteren heb ik zonder bescherming een half uurtje in de zon gezeten, dus zonder vet op mijn huid.
ik wil me echter wel beschermen en dat doe ik met alleen water niet. Ik ben echter geen type voor de P20, want me zo ruim van te voren insmeren vergeet ik geheid.
sowieso bouw ik heel langzaam op, gisteren heb ik me iets vergist in de zonnesterkte.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:23

Langs de huisarts gaan, misschien krijg je dan ook Arius mee.
Dat werkt bij mij opzich wel goed, ook tegen m'n alergie voor graspollen enzo.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:24

info van huidarts.com
Citaat:
Wat kunt u zelf eraan doen
- Uit de zon blijven; vooral tussen 11.00 en 15.00 uur. De UV straling is dan het sterkst.
- Kleding geeft de beste bescherming tegen zonnestralen. Luchtige lange broeken of rokken en (T-)shirts met lange mouwen kunnen goede diensten bewijzen. Hoe dunner geweven, hoe meer zonnestralen kleding doorlaat. Bedenk verder dat natte kleding meer zonnestralen doorlaat dan droge kleding. Draag ook een breed gerande hoed of pet.
- De beste oogbescherming geeft een zonnebril die aan de zijkant gesloten is.
- Houd er rekening mee dat de wind verkoelend werkt, waardoor men minder van de zon merkt.
- Bij stilzitten of liggen is het effect van de zon groter dan bij bewegen.
- Een natte huid is gevoeliger voor zonlicht.
- Sneeuw en zand reflecteren veel zonlicht; water en gras weinig.
- Ook onder de parasol bereikt veel zonlicht (m.n. UVA) de huid.
- Achter glas bereikt UVA de huid wel en UVB juist niet.
- Ook bij een uitgebreide bewolking bereikt veel zonlicht de aarde.
- In het hooggebergte bereikt meer zonlicht (m.n. UVB) de aarde.
- Zonnebrandmiddelen of beter zonbeschermende middelen beschermen voornamelijk tegen UVB en weinig tegen UVA. Gebruik bij zeer gevoelige huid altijd een zonwerende middel met een hoge beschermingsfactor (minimaal factor 25) wanneer U voor langere tijd onder de (felle) zon terecht komt (bijv. tijdens een hete zomerdag, tijdens vakanties in zonnige landen). Dit zonwerend middel moet dik en evenredig worden ingesmeerd op de aan zon blootgestelde huid. Dit geldt ook wanneer U in de zon fietst, tuiniert, sport, het huis schildert, enzovoorts. Smeer om de twee uur of na het zwemmen opnieuw in. Gaat U zwemmen, gebruik dan een waterproof middel en smeert U ook dan na het afdrogen opnieuw in. Een "after-sun" middel is bedoeld om de functie en structuur van de huid te helpen herstellen na het zonnen en geeft dus geen bescherming tegen UV straling

http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo ... 1020972992

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:24

runningkawa schreef:
mm...ik smeer eigenlijk nooit...totdat het jeukt.
Dus dat het van de smeerseltjes komt...dat trek ik dan voor mezelf in twijfel Lachen

Verder ga ik eens kijken nar wat voor tips er voorbij komen.
Ik heb nu namelijk ook alweer jeukende bultjes

het water is ook erg belangrijk erbij; =koelen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:26

Ik douche me áltijd voor ik de zon in ga, zodat er geen resten van deo of parfum of wat dan ook zitten. Niet smeren met zonnebrandcreme is voor mij absoluut geen optie, want ik heb een heel lichte huid. De afgelopen 2,5 maand heb ik middels zonnebank een kleurtje opgedaan, maar een halve dag in de marokkaanse zon is al teveel zonder smeren (ook met smeren trouwens). Afgelopen donderdag kreeg ik voor het eerst uitslag, dat was dus na 2,5 maand zonnebank en 5 dagen marokkaanse zon Cool

Ik zal eens proberen of het vanaf nu -stevig gekleurd- zonder zonnebrandcreme kan en hoe mijn huid dan reageert op de zon.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:28

benangelique schreef:
ik weet dat als ik bruin ben ik geen allergie meer ontwikkel. tussen de vettigheid en mijn allergie heb ik nog geen verband ontdekt. gisteren heb ik zonder bescherming een half uurtje in de zon gezeten, dus zonder vet op mijn huid.

het is ook de combie met water die het grote verschil maakt.
maargoed, ik heb mijn zegje gedaan, jullie moeten allemaal zelf weten of je er iets mee doet of niet, ik weet maar 1 ding, en dat is dat ik iig allergie vrij ben.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:40

heb nog even wat info erbij gezocht, ik had niet helemaal gelijk, het is niet alle creme maar creme's waar bepaalde stoffen inzitten;
Citaat:
Zonne-allergie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de wisselwerking zonintensietijd en het conserveermiddel in de creme/olie;nl.methylparabeen en propylparabeen,dus de simpele oplossing:koop een creme waar dat niet in zit.

Welke?makkelijke vraag;
Garnier Ambre solaire kids factor 30 bij het Kruidvat,maar er zijn er meer;gewoon even op de achterkant kijken bij ingredienten;staan een of beide erop,gewoon terugzetten.

Je voorkomt dus een hoop ellende als je je hiermee insmeert.

-Fenistil is trouwens onder die naam te verkrijgen in de apotheken in Turkije.

-Antihistaminica tabletten slikken is dus dweilen met de kraan open als je toch doorgaat met smeren met creme waar die conserveermiddelen inzitten.

-Corticosteroide creme is natuurlijk helemaal uit den boze,het helpt bij onstekingen,niet tegen allergie.

overigens is natuurlijk iedere huid anders en wat voor mij werkt hoeft voor een ander niet te werken...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 10:44

kijk luxx, dat is nou goede info!
heb de 2 stoffen gelijk opgeschreven, moet vanmiddag toch even zonnebrandcreme gaan halen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:52

in die p20 heb ik me trouwens vergist, dat is maar een kwartier van te voren, dus dat valt ook weer mee.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:55

Fenistil inderdaad, ook in Hongarije onder die naam verkrijgbaar Knipoog

Dat van die stoffen is een goede tip! Ik gebruik altijd Nivea, maar die gaf verleden week dus toch ook reactie, ook ondanks de Urtizon.. In milde mate trouwens, had wel blaasjes maar niet echt jeuk..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 10:56

oh, dat valt wel mee ja.
nou ja, eerst maar op jacht naar een middel waar die 2 stoffen niet inzitten. ook heb ik bij de huisarts via een e-consult gevraagd om aerius tabletten.

fenistil kan je bij de drogist halen of bij de apotheek?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:04

mmmm ik smeer eigenlijk zelden en heb toch last van allergie, gebruik ook heel weinig ander smeersels dus mijn huid is altijd gewoon puur. moet ook maar weer aan de urtizon, dat werkt bij mij het best, gewoon alleen urtizon en na het zonnen douchen en evt insmeren met bodylotion

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 12:38

via het e-consult heb ik Aerius gekregen, dat kan ik straks ophalen bij de apotheek. Fentisil ga ik dan ook gelijk maar halen.
zit nu in de tuin onder de parasol met mijn beentje in de zon, maar wordt gek van de jeuk op mijn decollete

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:06

als je het hebt, meteen innemen, werkt meestal binnen een half uur...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:31

apotheek is om 1 uur open gegaan. ga me dus zo even op de fiets hijsen om die kant op te gaan.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:33

Cardiflor Forte van VSM helpt ook heel goed tegen zonne-allergie..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:39

dat is om te smeren als je het al hebt of juist om het te voorkomen?

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:02

benangelique schreef:
dat is om te smeren als je het al hebt of juist om het te voorkomen?

Nee ter behandeling..