AFVALLEN ZONDER REDEN ?! Ik word er gek van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CandyQueen

AFVALLEN ZONDER REDEN ?! Ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:12

Hi..
Ik zit met een klein probleempje. Ik ben een meisje van 14, word over 3 maanden 15. Ik ben rond de 1m54 en weeg een goede 36kg. Het is zo dat ik afval zonder reden. Ik eet echt genoeg. Hieronder even een opsomming..
ONTBIJT = verschillend (laatste week steeds pannekoeken met stroop)
LUNCH = 2 worstenbroodjes (nu ongeveer 2 weken, daarvoor altijd verschillend)
AVONDETEN = meestal aardappelen, maar ook andere dingen (ik eet er soms wel groenten bij maar zeker niet altijd)
Ik eet geen fruit, maar wel zo yoghurts met fruitsmaak.. en fruit extract erin Haha! of hoe zeg je dat..?..

Ik voel me echt ontzettend raar. Ik wil echt graag is een beetje bijkomen. Al is het 100 gram.. maar dit kan gewoon niet langer. Elke week gaat er wel weer 200gram af. Soms heb ik het geluk dat er is een paar honderd gram bijkomt, maar dat is dus meestal niet zo. 5 weken geleden woog ik nog 38,2kg.. nu nog maar 36,65.. dus dat is heel wat minder. Ik wil dit echt niet! En ik snap er ook niets van. Mijn vriendinnen vinden het verschrikkelijk, als we in de kleedkamer staan voor de les turnen, en ze zien mijn ribben kijken ze meteen weg en is het direct van "OOOOOOOOOH" Dat is echt niet leuk meer. Ze steunen me allemaal enorm, maar niemand kan me echt helpen. Ik heb al vanalles gedaan om bij te komen, maar niets helpt. Weet iemand iets om bijtekomen? Of misschien iemand die hetzelfde heeft/gehad heeft ?

Xx.

PS..: Sorry voor de lange uitleg! Weet ook niet of het hier goed staat. Bloos
Laatst bijgewerkt door CandyQueen op 29-04-08 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: AFVALLEN ZONDER REDEN ?! Ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:13

Sport je veel?

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:14

Nee niet echt..
*2uur per week turnen op school
* hooguit 2 uurtjes paardrijden per week..
Dus ik sport niet overdreven veel..

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:16

Je weegt volgens de BMI-wijzer gewoon goed. Je zit in de gezond gewicht zone. Wel richting iets te licht maar je weegt gewoon goed voor je lengte.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:17

Ik denk dat je is langs de dokter moet gaan.
want 14 jaar en dan nog maar 36 kilo
Je bent natuurlijk wel klein, maar toch

Kunnen je ouders je ook niet verder helpen?
Laatst bijgewerkt door iSaBeLL op 29-04-08 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Allejandro

heb je zon pil met lintworm genomen? Tong uitsteken

Iinge_

Misschien even langs de dokter gaan.. Kan het niet iets in je darmen zijn.. Of iets anders, ik heb er geen verstand van.

Maar ik ken wel iemand die ontzettend mager is en die eet ongelovelijk veel, haar schildklier werkt te goed of zoiets.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:18

Ik zou zeggen; stop nu maar even alvast met koffie drinken.
Mijn vriendin is daar ook onbedoeld gigantisch van afgevallen.
Eet ook iets gezonder, ik weet niet wat je met worstebroodjes bedoeld, maar die lijken mij ook niet erg goed...

Als je gezond eet en drinkt (cola bij je brood is ook niet echt goed), en de normale porties neemt, dan val je daar echt niet van af!

Als je niet de goede vitaminen, vezels, e.d. binnenkrijgt, dan wordt je onvoldoende gevoed, en ben je dus de banketstaaf en val je enorm veel af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:19

Volgens mijn BMI wijzer (en opleiding) heb jij absoluut geen gezond gewicht maar ondergewicht.

Wat je op dit moment eet is ook niet bepaald gezond en zal ook niet helpen een gezond gewicht te krijgen. Als ik jou was zou ik het eens met je ouders en huisarts bespreken. Maar zeker niet te lang mee rond lopen, zeker niet omdat je waarschijnlijk nog groeit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:19

Ga naar je huisarts en laat bloedprikken voor schildklier, etc.
Vraag ook om een verwijzing naar een dietiste.

Het eetpatroon wat jij aangeeft lijkt mij trouwens niet erg gezond. Ik mis fruit en zie een hele hoop suiker en vet. Hiervan zou je misschien moeten aankomen, maar volgens mij mis je een aantal voedingsstoffen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:20

Misschien gewoon overstappen op brood smorgens en smiddags?

Overigens denk ik dat je tzt als je ouder wordt je gewicht vast nog wel bijtrekt.. Bedenk alleen dat vet eten geen oplossing is, zorg liever dat je met 'gewoon' voedels je caloriën opvult. Fruit tussendoor of mueslirepen bv. geven je vast ook genoeg energie.

Ik neem aan dat je geen lusteloos, futloos gevoel hebt vanwege te weinig energie?

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:22

@kimmysan,
dat klopt misschien wel.. maar ik blijf afvallen zonder reden kan ik op een dag 100 gram afvallen.. mijn vriendinnen vinden het gewoon weg gestoord.. ik hou nu een boekje bij met wat ik eet en of ik die dag ben bijgekomen of afgevallen, ik probeer te kijken waar ik van bijkom en van wat niet..

@JENNX
ik krijg genoeg vitamines binnen, en slik een extra vitaminepil om er zeker van te zijn, koffie drink ik al 11 jaar.. Haha! en vroeger ging het allemaal goed, maar nu dus niet meer

@ Allejandro
niet echt grappig.. maar nee dat kan het ook niet zijn..

@ iSaBeLL
de dokter vind ik niet fantastisch, maar ik ga eerst proberen om zelf terug bij te komen, maar als het niet werkt ga ik zeker naar de dokter.. en mijn ouders kunnen me niet echt helpen.. ik slik al een vitaminepil om zeker te zijn van alle nodige vitamines.. en ze weten zelf ook wel dat ik goed eet

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:22

Het kan door de pubertijd komen, dan heb je wel vaker last van gewichtschommelingen.
Ik weet trouwens niet waar je het vandaan haalt kimmysan, maar haar BMI zit echt niet in de gezondzone, maar daar moet je eigenlijk nog niet naar kijken als je nog in de pubertijd zit.

Als dit afvallen al lange tijd aan de gang is zou ik eens een bezoekje aan de huisarts brengen. Het hoeft natuurlijk niets te zijn (buiten de pubertijd), maar het kan ook zijn dat er iets niet goed is.Verder moet je ook proberen om meer gezonde dingen te eten (fruit), ook om aan te komen heb je gezonde voedingstoffen nodig.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:22

Je moet veel brood, groente (echt meer dan je denkt) en aardappelen ed eten. Gewone/grote portie's en niet teveel vlees.
Ga anders langs een dieetiste of dokter, die weet er meer van.

Ik weet wel dat het zo niet heel gezond is, je eten ed. Misschien eet je zo omdat je denkt dat er veel inzit, en das ook wel zo, maar het is niet gezond (genoeg).

succes!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:23

Ga eerst eens gezond eten! Dit is echt niet goed voor je. Misschien dat je door al die suikers en cafeine drukker bent geworden en daardoor ook bent gaan afvallen. Gewoon dik belegde boterhammen eten.

En een bezoekje langs de huisarts kan ook geen kwaad. In iedergeval veel vitamines blijven eten, die heb je hard nodig voor je groeiperiode!
En daarmee niet genoegen nemen met 1 vitamine pilletje, die zijn gemaakt ter AANVULLING van je normale voedselpatroon. niet ter vervanging Knipoog

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:23

Ik weet dat het al gezegd is, maar je moet echt gezonder gaan eten! Pak is bruine boterhammen ipv pannekoeken/worstebroodjes, eet meer fruit, en koffie/cola is nou ook niet bep. gezond. Mischien melk?
En als dit door blijft gaan moet je echt even naar de HA gaan..

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:25

Ik ben ook altijd licht geweest, ik ben nu 1.65/45 kg, ook iets te licht dus.
Ik heb nooit veel gewogen, en soms viel ik ook wat af, maar het kwam gewoon goed zonder dat ik er iets aan deed, ja ik ben meer gaan sporten (ok dat klinkt heel erg onlogisch) .
Ik ben ook nooit bij de dokter geweest, maar ik heb er ook nooit last van gehad.
Nu blijf ik ongeveer op dit gewicht, soms komt er iets bij, dan gaat het er weer af.

Als je gebrek aan energie hebt (wat ik nooit heb gehad, behalve nu dan met mijn pfeiffer) dan zou ik wel langs de dokter gaan want dan is er iets mis.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:26

Misschien helpt het als je wat regelmatiger eet. Ik zie dat je de 3 hoofdmaaltijden eet, maar eigenlijk moet je ongeveer om de 2 uur eten ... Dat komt neer op ongeveer 6 tussendoor momentjes. Ik vind als ik heel eerlijk ben je voeding ook niet heel erg gezond.. ik bedoel pannekoeken en worstenbroodjes .. Van de ene kant goed omdat er best veel energie in doordat er veel vet in zit.. maar verder zitten er niet de belangrijker voedingsstoffen en vitamines in die je nodig hebt. Je put daardoor eigenlijk je eigen lichaam uit... alles wat je dan al binnen krijgt aan voedingsstoffen wordt opgebruikt om jezelf in leven te houden als het waren .. ook doordat je niet zo regelmatig eet ('maar' 3 maaltijden) zal dat gene ook zeker opgeslagen worden om vervolgens meteen aan je hersenen gevoerd te worden en laat staan dat er daardoor ook nog maar iets overblijft om op gewicht te blijven, laat staan in gewicht aan te komen. Lastig verhaal.. maar ik denk dat daar misschien wel het probleem ligt. Maar dat is zo natuurlijk nooit te beoordelen. kan er op jou leeftijd ook mee te maken hebben dat je net tegen je 'groei' aan zit... Sommige meisjes zijn later met het uitgroeien (voornamelijk dan in de vormen die je gaat krijgen) dan andere en blijf je een beetje in je 'kinderlijfje' hangen en kan het gewoon nog goed komen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:26

Allejandro wat een enorme kaa uu tee reactie Scheve mond
Beetje lúllig nietwaar? Denk volgende keer even na of je zoiets post Knipoog

@Ts: Rot voor je, dat ten eerste..
Ik zou ten eerste toch stoppen met cola/koffie drinken en meer fruit enzo te eten. Een vitaminepil is geen vervanging van een gezonde en gevarieerde voeding, let daar wel op Knipoog
Ik zou hoe dan ook alsnog even naar de dokter gaan, hetzij een andere dokter als je dat liever hebt, of gelijk naar een dietiste, misschien dat dat ook wel verstandig is. Het is in elk geval al heel slim om bij te houden wat je eet en of je bijkomt of afvalt!

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:30

@ Nessie .. ik heb zeker geen gebrek aan energie.. en ik heb ook niet teveel energie.. en na jou stukje te hebben gelezen geloof ik eigenlijk wel dat het goed gaat komen Haha!

@ o0marije0o .. ik neem de vitaminepillen ook niet als vervanging, mijn laatste bloedtest (november) toonde aan dat ik geen tekorten had.. maar ik neem wel een extra vitaminepil omdat ik niet al te veel groente eet.. fruit wel, maar dan in yoghurt ofzo.. nooit een stuk fruit..

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:34

is Special K van kellogs gezond.. ? want dat heb ik hier staan, en kwil het wel gaan eten om een gezonder gewicht te krijgen Haha!

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:35

ja is gezond Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:36

Special K is een gezonder en beter ontbijt dan twee pannekoeken ja. Er zitten meet vezels en B vitamines in, en daarnaast bevat de melk/yoghurt ook nog eens meer gezonde energie, vetten en vitamines.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:38

Je drinkt koffie sinds je 3 bent? Verward Kan nou niet zeggen dat dat erg gezond is voor je.

Zoals de rest zegt: eet gezonder en meer! Geen pannekoeken met stroop en worstebroodjes, maar boterhammen met kaas of worst. En dan 's morgens EN 's middags 2. Tussendoor neem je een snack of wat fruit. 'S avonds aardappelen, groente en vlees (of vis). Ik zag dat je geen vlees at, maar dat moet je wel doen! Daar zitten eitwitten in die je echt nodig hebt.

Verder: het kan natuurlijk iets van lintworm zijn. Laat dat ook even onderzoeken bij de huisarts.

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:39

Zoals ik lees, krijg je gewoon te weinig voedingsstoffen binnen! pannenkoeken met stroop lijkt me geen ideaal ontbijt, en als lunch 2 worstenbroodjes is niet zo veel en halemaal niet gezond. Maar sowieso zitten er heel weinig voedingsstoffen in.
Af en toe een worstenbroodje en pannenkoeken is natuurlijk niet slecht, maar om nou het elke dag te eten..

Je kan bijvoorbeeld een paar weken álleen maar Mac Donalds eten en niet aankomen. Omdat je helemaal géén voedingsstoffen binnen krijgt.

Ik zou wat gezonder eten, dat kan al veel schelen Knipoog Ik ben geen voedingsexpert, ik vertel gewoon wat mij ook verteld wordt Knipoog

En anders zou ik even langs gaan bij de dokter, die kan je misschien nog wel beter helpen dan ons Lachen

Succes ermee in ieder geval!