Donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:21

Ik hoop dat het hier goed staat...

Maar aangezien ik er steeds meer over hoor ga ik er steeds meer over nadenken om later een donor te worden. Zelf weet ik dan nog niet met wat.. Misschien wel me hart? Nieren, longen, lever, dunne darm.. Of misschien mijn huid?

Ik ben er de laatste tijd echt veel aan het over denken.. Natuurlijk is het prachtig als je er iemand anders een plezier mee doet.. maar jij.. jij bent dan overleden.. en dan wordt er nog aan je gefrutselt.. Opzich een beanstigd gevoel, alhoewel je toch dood bent. Vork

Natuurlijk kan niet iedereen donor worden. Knipoog Daar ben ik me zelf van ook bewust.. Misschien zou ik het ook niet kunnen.. Maarja, dat weet je niet.

Ik weet zelf eerlijk gezegd ook nog niet of ik het wél of niét zou doen. Lachen
Maar ik ga er iig heel goed over nadenken!!

Wat denken jullie van donoren? En willen jullie het zelf wel of niet? En wat zou je dan willen doneren?

Groetjes Melanie.

Kirsten_S

Re: Donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:30

Ik wil donor worden Haha!! En dan alles weggeven. Klinkt best eng, maar als je dood bent heb je toch niks meer aan je lichaam.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:33

Wil je dan niets 'houden'?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:33

Ik ben al donor, voor mijn organen dan. Ik vind als je wat van een ander wilt krijgen, dan moet je ook bereid zijn om te geven....

Ik vind het wel een eng idee, maar dat is dood gaan an sich ook al Haha! Dus dan kan dit er nog wel bij.

Boeddonor durf ik helaas niet. En dat zou ik eigenlijk wel moeten omdat ik een zeer gewilde bloedgroep heb...

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:34

Kirsten_S schreef:
Ik wil donor worden Haha!! En dan alles weggeven. Klinkt best eng, maar als je dood bent heb je toch niks meer aan je lichaam.

Zo denk ik er ook over! Al ben ik pas 15, ik geloof wel dat ik een paar keer duidelijk heb gemaakt tegenover mijn ouders dat ik donor wil worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:35

Ik heb sinds mijn 18e een donorcodicil dat ik ook altijd meeneem. Het geeft me een fijn gevoel dat na mijn dood iemand anders langer kan leven door mij.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:35

Ik ben donor,en vind het een fijn idee dat mijn dood straks toch nog iets "op levert",en dat je dan mensen nog kan helpen,met iets waar jezelf toch niets meer aan hebt.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:36

ik ben ook donor geworden! alleen mijn huid en hoornvliezen sta ik niet af, wil nog wel iets overhouden Knipoog
veel vinden het eng of beangstigend ja, maar je kunt er zoveel mee helpen. prachtig toch!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:37

leonie456 schreef:
Kirsten_S schreef:

Zo denk ik er ook over! Al ben ik pas 15, ik geloof wel dat ik een paar keer duidelijk heb gemaakt tegenover mijn ouders dat ik donor wil worden.

Ik ben ook 15.. en denk er ook steeds meer over.

Idd.. wat hier boven is gezegd.. als je van iemand anders wel wat wilt krijgen.. moet/mag je ook wel bereid zijn om iets weg te geven!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:39

Van mij mogen ze ook álles hebben Haha! . Ik merk het niet meer. En er is wellicht iemand heel blij met mijn organen/ huid .

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:39

leonie456 schreef:
Kirsten_S schreef:

Jaaa, dat heb ik ook zoo vaak gezegd. Me moeder is geen donor, me vader alleen met bloed.
Bloed geven wil ik zoiezo niet, omdat ik daar best wel paniekerig over doe Clown

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:41

Melanieetjuh schreef:
Wil je dan niets 'houden'?

Neee ik denk het niet, bijvoorbeeld als niemand durft ze hoornvliezen af te geven, en jij hebt het zelf een keer nodig, dan weet je precies hoe dat voelt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:42

Ik wil binnenkort gaan bloedgeven en ik ben al een aantal jaar donor. Dood is dood, heb dan toch niks meer aan m'n lichaam, dan red ik er liever iemand anders' leven mee dan dat ik alles houd alleen voor mijn goede gevoel Clown

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:43

Ik ben donor en hoef ook niets te houden. Mijn moeder bv is fel tegen, ik draai het dan altijd zo dat ze die mening niet meer kan onderbouwen.
Stel nou dat je een donororgaan nodig hebt om te kunnen overleven, dan zou je diegene eeuwig dankbaar zijn. Diegene is dood en heeft er helemaal niks meer aan.

In wie zijn voordeel is het wanneer goedwerkende organen, waarmee je een ander mensenleven kunt redden, onder de grond verdwijnen of de brandstapel opgaan?

Sinds een aantal jaar ben ik ook bloeddonor, in het begin vond ik het doodeng en viel ik ook écht bijna flauw. Nu is het gewoon iets in mijn leven dat erbij hoort en waar ik een goed gevoel van krijg.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:44

Je kan toch ook nog dingen afgeven zonder dat je zegmaar dood hoeft te zijn behalve bloed geven dan. Beenmerg toch?!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:47

Wat houdt een bloed donor eigenlijk in?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:49

Melanieetjuh schreef:

Je gaat zeg maar naar een plek toe, waar je eerst een klein onderzoekje krijgt , zoals het aantal ijzer enzo dat je in je bloed heeft.
Dan effe wachten Tong uitsteken! En dan krijg je een naald in je en word het eruit gezogen Clown

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:50

Kirsten_S schreef:
Melanieetjuh schreef:

Je gaat zeg maar naar een plek toe, waar je eerst een klein onderzoekje krijgt , zoals het aantal ijzer enzo dat je in je bloed heeft.
Dan effe wachten Tong uitsteken! En dan krijg je een naald in je en word het eruit gezogen Clown

Dan zou ik dat sowieso niet doen. Ik ben namelijk als de dood voor naalden/prikken..

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:51

Ik ben ook al jaren donor. Ik ben van mening dat het zonde is om organen te laten wegrotten of verbranden terwijl er dringende wachtlijsten zijn. Dood is dood en dan ben je voor niemand geen nut meer als skelet of as.

Het moet wel zo zijn dat de donoren voorrang hebben op de niet donoren als we een transplantatie nodig hebben.

Niks afstaan is hup achteraan. Boos!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:53

Hier zijn al heeel veel topic's over geweest Lachen..

Ik heb zo iets van ik ben dood ben wat kan ik er dan nog mee?
Niks toch Knipoog dus waarom zou ik dan niet een ander er mee helpen?

die genen zal je vast zijn hele leven dankbaar zijn!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:54

speedy66 schreef:
Ik ben ook al jaren donor. Ik ben van mening dat het zonde is om organen te laten wegrotten of verbranden terwijl er dringende wachtlijsten zijn. Dood is dood en dan ben je voor niemand geen nut meer als skelet of as.

Het moet wel zo zijn dat de donoren voorrang hebben op de niet donoren als we een transplantatie nodig hebben.

Precies! Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:07

speedy66 schreef:

Ja, dat ben ik heel erg met je eens! Egoïstische mensen krijgen ook niets... Schijnheilig

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:08

Dus... omdat je niets afstaat ben je egoistisch?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:09

Ik vind een beetje van wel Lachen..
Wat heb je nou nog aan die organen van je als je dood bent!?
En je voelt er ook nog eens niks van!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:10

Wel als je daarna verwacht dat ze staan te springen om je een nieuw orgaan aan te bieden... Vind ik...