Eetprobleem.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lacrymosa

Eetprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:36

Hey bokkers Lachen
Ik zit met een probleempje en hoop dat julie me enkele tips kunnen geven.

Het zit namelijk zo,
mijn vriendin wil niet eten.
Geen idee waarom ze het doet, het is nou niet dat ze te dik is ,
ze is ongeveer 1.55m en weegt 39 kilo, ze is zelfs nooit dik geweest.
Ze gaat vrij ver naar school. Ze moet de trein nemen en in het station is er een Panos, 's morgends eet ze sowiso niet omdat ze dan misselijk wordt, 's middags zegt ze dat ze iets op school zou eten (wat ik niet geloof) en als ze savonds thuis komt zegt ze dat ze geen honger heeft omdat ze al iets bij de Panos heeft gehaald.
Meestal geloof ik haar toch niet en probeer ik om ze 's avonds dan toch maar iets te ete te geven.
Als ze begint met eten, schrokt ze ineens zoveel naarbinnen dat ze het moet uitbraken in het toillette.
Eerst dacht ik dat het een opvlieger van haar was en dat het wel vanzelf zou overgaan, maar het duurt nu al zo lang.

Ik & haar zus hebben ook al geprobeert om haar een paard op contract te geven, Dat zij dus een paard krijgt en mee doet wat ze wilt, als ze op een bepaald gewicht zit en als ze eronder zit dat het paard afgenomen wordt.
Dat heeft ze even volgehouden, maar dan is ze weer hervallen want ze had een paard op de kop kunnen tikken van een vriendin, en dat konde we dus niet van haar afnemen...

Ik maak me echt serieus veel zorgen om haar en daarom vraag ik julie of julie nog enkele tips kunnen geven die misschien kunnen werken.

Alvast bedankt
Doei!

Dirndl

Re: Eetprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:38

Dit is echt heel moeilijk, vooral omdat je haar dus niet kunt dwingen tot eten. Kun je haar niet in ieder geval laten zien wat ze zichzelf aan doet, desnoods een powerpoint met echt schokkende beelden van eetstoornisslachtoffers laten zien?

Succes hiermee, en kan je anders met haar ouders gaan praten?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:42

Dit is een probleem dat jullie niet kunnen oplossen! Waar zijn haar ouders. Zij moet echt behandeld worden.

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:44

Heb ik al geprobeert, maar ze houdt zelf vol dat er niets aan de hand is en dat ze geen eetprobleem heeft.

Haar ouders geloven het niet omdat ze thuis wel normaal eet zogezegt, maar ze gaat direct daarna wel naar boven naar het toillet, dus merken ze er niets van en geloven het niet als ik er iets van vertel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:45

Idd. Jullie kunnen niets doen. Waarschuw haar ouders, je mentor, iemand. Maar ga zelf verder niets doen. Zo heb je toch het gevoel dat je haar geholpen hebt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:46

bizzybijtje schreef:
Idd. Jullie kunnen niets doen. Waarschuw haar ouders, je mentor, iemand. Maar ga zelf verder niets doen. Zo heb je toch het gevoel dat je haar geholpen hebt.

Inderdaad ga praten met de school, als je niet direct tegen de ouders durft zeggen. Ligt soms moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:48

LarissaXX schreef:
Dit is echt heel moeilijk, vooral omdat je haar dus niet kunt dwingen tot eten. Kun je haar niet in ieder geval laten zien wat ze zichzelf aan doet, desnoods een powerpoint met echt schokkende beelden van eetstoornisslachtoffers laten zien?

Succes hiermee, en kan je anders met haar ouders gaan praten?

schokkende beelde is een slecht idee. sommige patienten reageren daar juist motiverend op. Verder zien ze zichzelf absoluut niet als te dun of ziek, dus ze hebben zoiets van: dat wordt ik niet want ik heb het toch zelf wel allemaal in de hand

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:54

Jou vriendin heeft Anorexia Boulimia/ Boulimia Nervosa.
Niks eten en als ze wat eet zulke grote hoeveelheden eten als ze kan om het daarna uit te braken, dit laatste gebeurd echter niet per ongeluk, dit wordt expres opgewekt door een vinger in de keel. Jou vriendin heeft een zeer ernstige ziekte, ik zou als ik jou was hulp inschakelen van een organisatie die er meer over weet, of des noods haar of jou ouders, of een leerkracht. Want als ze op deze manier doorgaat kan het zo erg worden dat ze er aan 'onderdoor' gaat.

Veel sterkte in je beslissingen, het lijkt me zeker geen fijne situatie.

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:54

Haar ouders zijn te blind om dat te zien denk ik.
Volgens mij weten ze het eigelijk wel, maar ze zijn te gierig om geld aan haar uit te geven.
Luna was vorige keer van haar paard gevallen (Cassandra, haar paard van 1.80m) omdat ze geen energie meer had.
Ik von het al een slecht idee dat ze erop zou kruipen, maar zo koppig als ze was deed ze het toch,
in galop is ze flaugevallen en viel van haar paard.
Ik belde haar pleegouders.
Zun zeide dat ze niet naar een ziekenhuis mocht gaan.
Ik belde toch omdat ze toch een beetje mijn verantwoordelijkheid was vond ik,
Het ziekenhuis belde naar haar ouders en toen we uit het ziekenhuis waren begonnen ze te roepen tegen mij dat ze duidelijk ziede geen ziekenhuis te bellen.

Conclusie : Ze zien Luna nog liever dood gaan dan er geld aan te moeten uitgeven.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:05

als ik dit zo lees eet ze misschien wel niet omdat ze het gevoel heeft dat ze niet mag bestaan van haar ouders/pleegouders ik zou als ik jouw was naar een mentor of vertrouwenspersoon gaan op school want als ze zo doorgaat dan gaat haar hart eraan. En vaak het enige wat jij kan doen is haar steunen en haar het gevoel geven dat ze bij jouw terecht kan als ze problemen heeft of behoefte aan een gesprek. sterkte met je vriendin

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:12

Ze weet dat ze bij mij terechtkan.
Ik heb haar al vaak in huis genomen,
als ze thuis problemen heeft komt ze naar mij en blijft ze hier ook een tijdje.
Zo heeft ze hier al eens 3 maand aan een stuk gewoond Lachen. Het houd dan wel niet op want ik denk echt dat het iets psychisch geworden is dan, omdat ze dan misschien al te lang bij haar pleegouders gewoond heeft.
Allej heb eigelijk geen idee wat ik ervan moet denken, ik wil alleen dat het ophoud, dat ze weer normaal eet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:18

Nogmaals hier kan je echt niks mee, dit is waarschijnlijk een psychiatrisch probleem. Ze heeft professionele hulp nodig.

edit : typo
Laatst bijgewerkt door Nikka op 17-04-08 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:24

dan zou ze proffesionele hulp moeten gaan accepteren en misschien gewoon een afspraak bij de dokter voor haar maken en met haar meegaan dat ze het gaat. Maar besef wel dat het daar niet mee opgelost is. Ze is niet in twee dagen weer beter en voor dat ze weer helemaal gezond kan eten zonder terugvallen enzo gaat een hele lange tijd.

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:29

Maar naar een dokter gaan kost geld, en haar ouders willen geen geld aan haar uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:33

Lijkt me sterk Knipoog Bovendien vergoed de verzekering dat.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:34

Ongelofelijk hoe mensen oordelen via het internet ..
Ten eerste, als je niks van de ziekte weet.. Kom dan ook niet aan met mogelijke 'oplossingen' .
Ten tweede, een diagnose stellen via het internet?

TS, je vriendin heeft zo te horen idd hulp nodig... Lijkt me een hele moeilijke situatie aangezien haar ouders zo tegenwerken... Maar de ziekenhuis kosten e.d. gaan toch allemaal via de verzekering?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:39

Liedje schreef:
Ten eerste, als je niks van de ziekte weet.. Kom dan ook niet aan met mogelijke 'oplossingen' .

TS, je vriendin heeft zo te horen idd hulp nodig... Lijkt me een hele moeilijke situatie aangezien haar ouders zo tegenwerken... Maar de ziekenhuis kosten e.d. gaan toch allemaal via de verzekering?

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Verward Hoe kan jij via het internet beoordelen dat wij niks over die ziekte weten? Ik weet er toevallig genoeg van, en afgaande op mijn kennis mag ik (mijn mede bokkers trouwens óók) gewoon een diagnose stellen en oplossingen voorstellen aan de hand van ide kennis. Dus lees eerst goed, denk dan na en reageer dan pas voor je mensen hier gaat beoordelen op hun weten of niet weten.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:43

Lara_Silver schreef:
Liedje schreef:

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Verward Hoe kan jij via het internet beoordelen dat wij niks over die ziekte weten? Ik weet er toevallig genoeg van, en afgaande op mijn kennis mag ik (mijn mede bokkers trouwens óók) gewoon een diagnose stellen en oplossingen voorstellen aan de hand van ide kennis. Dus lees eerst goed, denk dan na en reageer dan pas voor je mensen hier gaat beoordelen op hun weten of niet weten.

Ik ben het eerlijk gezegd met Liedje eens dat je niet 'zomaar' een diagnose via internet kan stellen aan de hand van 'tweedehands' (niet van de persoon zelf dus) informatie.
Ik zeg niet dat je er niets vanaf weet, ook dat kan ik niet via internet zien, maar wel dat jij tegenstrijdige of onvolledige dingen over eetstoornissen zegt.

Edit:
Lacrymosa, ik denk dat er wel wat aan de hand is, alleen moet je vriendin dat wel zelf gaan inzien. Ga eens met haar in gesprek en zeg dat je je zorgen maakt en waarom/waardoor, vraag haar eens te gaan praten met een vertrouwenspersoon op school of met haar huisarts. 'Chanteren' met het wel of niet verzorgen van een paard werkt niet, ook niet op een andere manier dwingen, hiermee is de kans groot dat je vriendin juist niet meer in vertrouwen neemt als zij er wel klaar voor is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:21

Annemiek80 schreef:
Ik ben het eerlijk gezegd met Liedje eens dat je niet 'zomaar' een diagnose via internet kan stellen aan de hand van 'tweedehands' (niet van de persoon zelf dus) informatie.
Ik zeg niet dat je er niets vanaf weet, ook dat kan ik niet via internet zien, maar wel dat jij tegenstrijdige of onvolledige dingen over eetstoornissen zegt.

Edit:
Lacrymosa, ik denk dat er wel wat aan de hand is, alleen moet je vriendin dat wel zelf gaan inzien. Ga eens met haar in gesprek en zeg dat je je zorgen maakt en waarom/waardoor, vraag haar eens te gaan praten met een vertrouwenspersoon op school of met haar huisarts. 'Chanteren' met het wel of niet verzorgen van een paard werkt niet, ook niet op een andere manier dwingen, hiermee is de kans groot dat je vriendin juist niet meer in vertrouwen neemt als zij er wel klaar voor is.

Tegenstrijdige of onvolledige informatie? Meid ik heb dit probleem zelf gehad! Ik was in het beginstadium, maar heb me direct laten voorlichten door sites op het internet (en mijn ouders die een halt toeriepen) en ik (h)erkende mijn probleem en ik heb het op tijd kunnen stoppen. Dus nee je kunt dat écht niet via het internet zien.

Met het tweede stuk ben ik het wel eens.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:06

Ik zie ergens in dit topic dat het volgens mij niet over je vriendin gaat maar over....
Omdat je pas geregistreerd ben en dan zulke dingen al op bokt zet en....welke vriendin kan nu zgn een paard en contract geven aan dr vriendin.
Ouders die te gierig zijn om naar een ziekenhuis cq dokter te gaan? Ben je bang soms dat ze op de hoogte worden gebracht als je er heen gaat?
En welke ouders willen nu dat hun kind zo doodongelukkig is en willen daar niets aan uit geven?
Zal nu wel weer heel bokt over me heen krijgen (wat me overigens worst zal zijn) maar ik lees in dit topic iets door de regels heen...

(want hoe weet jij al die dingen als je vriendin zegt dat het allemaal niet waar is...als zij nl braakt na t eten kan ze dat zo sluw doen dat jij er niets van merkt, mensen met boulimia of anorexia zijn zo sluw als maar zijn kan dat te verbergen)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:48

Lara_Silver schreef:
Liedje schreef:

Bij mogelijke oplossingen doelde ik meer op de post van LarissaXX. Verder ben ik van mening dat je niet over het internet kan oordelen dat diegene een eetstoornis heeft of niet. Natuurlijk klinkt het zo, maar dingen zijn niet altijd zoals ze lijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:05

kamaron schreef:
Ik zie ergens in dit topic dat het volgens mij niet over je vriendin gaat maar over....
Omdat je pas geregistreerd ben en dan zulke dingen al op bokt zet en....welke vriendin kan nu zgn een paard en contract geven aan dr vriendin.
Ouders die te gierig zijn om naar een ziekenhuis cq dokter te gaan? Ben je bang soms dat ze op de hoogte worden gebracht als je er heen gaat?
En welke ouders willen nu dat hun kind zo doodongelukkig is en willen daar niets aan uit geven?
Zal nu wel weer heel bokt over me heen krijgen (wat me overigens worst zal zijn) maar ik lees in dit topic iets door de regels heen...

(want hoe weet jij al die dingen als je vriendin zegt dat het allemaal niet waar is...als zij nl braakt na t eten kan ze dat zo sluw doen dat jij er niets van merkt, mensen met boulimia of anorexia zijn zo sluw als maar zijn kan dat te verbergen)

Nu je het zegt.
Het kan idd zijn dat het over de TS zelf gaat... maar je weet het niet.
Maar idd wel knap dat ze al die dingen weet.
Naja....... veel kunnen we niet doen via internet. Ik zou dus echt hulp zoeken bij de ouders. Jou ouders of die van je event. vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:25

Ik ga mee met de rest. Haar dwingen kun je niet, werkt alleen maar tegenstrijdig. Misschien tijd voor een góed gesprek? Face to face, confronteren met feiten maar wel op een rustige manier.. probeer haar niet ergens tot te pushen.
Misschien hulp zoeken bij school, vragen of haar ouders ook dingen opvallen enzo?

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 18:00

kamaron schreef:

Nee ik heb het niet over mezelf als je dat zou denken.
Ik weet ook wel dat die mensen heel sluw zijn en dat ze krak zijn in het verbergen ervan,
maar doordat ze (nu spreek ik wel over een paar jaar terug) ook al vaak genoeg bij har zus heeft gewoont voor lange tijd,
heeft haar zus wel eens opgemerkt dat ze serieus begon te vermagere en uitvluchten verzon om niet te hoeven eten.
Als ze dan at ging ze daarna direct naar het toilette.
Opzich niets mis mee, maar als je dan op een relatief korte tijd zoveel vermagert begin je je wel vragen te stellen.
Maythe (haar zus) heeft haar dan al eens kunnen betrappen en heeft haar er toen mee geconfronteert.
Na een lang gesprek gaf Luna dan uiteindelijk toe dat ze slecht bezig was en hulp zou zoeken.

En inderdaad even ging alles terug goed, maar een paar maand daarna herviel ze toch weer en nu blijft ze volhouden dat er niets scheelt en dat ze niet hervallen is.

Ik heb gisteren ook nog eens een gesprek met haar gehad,
Ze zei gewoon een gigantische hekel te hebben aan eten,
Ze vindt zichzelf niet te dik, ze wil gewoon lichter wegen door het een of het ander.
(weet zelf ook niet waarom)

En ja wat haar pleegouders betreffen,
van hun snap ik al helemaal niets.
Luna heeft mij al wel duidelijk gezegt dat haar pleegouders haar nog liever dood hebben dan haar naar een ziekenhuis ofzo te laten gaan.
En dat merkte ik ook wel vorige keer toen ik het ziekenhuis belde toen ze flauwviel van haar paard.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:46

Hoe oud is deze meid in kwestie?
En vreemd dat pleegouders zo zouden denken over hun pleegdochter...(je neemt normaliter toch alleen een pleegkind omdat je gek met kids bent en niet dat je wilt dat het slecht met kids gaat)