Litteken (vervaging)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Litteken (vervaging)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:16

Ik heb door een onwijs stomme actie toen ik 16 was, een megalitteken op mijn knie.
Eigenlijk de laatste tijd nooit meer moeilijk over gedaan, maar nu ik zoveel verhalen hoor over littekenvervaging door cremetjes, ben ik toch wel heel erg benieuwd...

Ik weet nog dat ik toendertijd van het ziekenhuis van die speciale pads had meegekregen, die ook zouden helpen bij de vervaging, maar omdat mijn hele knie onder het mes is geweest, was het een te groot litteken voor die pads en een te beweeglijke plaats...

Heeft iemand ervaring met die cremetje?
Ik hoor Kruidvat, Biodermal en dat zgn. Slakkencreme/ Elicina creme?
Helpt het nou echt of is het gewoon waardeloos en zonde voor je geld?

_Caitje__

Re: Litteken (vervaging)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:18

Bij mij heeft het niet geholpen (heb het 4 keer op mijn knie geprobeert).

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:19

calendulan van vsm of grafietzalf schijnt ook goed te werken Ja

mijn vriend heeft op zijn 16de een tweedegraads brandwond gehad en daar zie je eigenlijk zo goed als niets meer van

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:09

Ben ook wel benieuwt..
Ik heb een aantal littekentjes in mn gezicht van mn exceem, waar ik me aan 'stoor'.
van dat slakkencreme hoor ik veel verschillende reacties, aangezien het best duur is ga ik het niet zomaar kopen om even uit te proberen.

Helpen die dingen trouwens ook voor littekens die al jaaaren 'oud' zijn?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:11

Ik had een zeer groot litteken op mijn heup (tja domme actie, viel over mijn hond.)
Nu ben ik een paar keer onder de zonnebank geweest en heb het toen ingesmeert met hele hoge zonnebrandfactor (anders verbrand het.) moet zeggen dat het al een heel stuk is weggetrokken Knipoog

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:12

Van de week was er een klant in de winkel die vroeg om Vitamine E, nam er een tandenborstel bij en vertelde dat ze die vitamine over de litteken smeerde waardoor het vervaagde enzo Knipoog Dus dat eens proberen, aangezien Biodermal wel goed is maar ook wat kost

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:53

smurffie schreef:
Ik had een zeer groot litteken op mijn heup (tja domme actie, viel over mijn hond.)
Nu ben ik een paar keer onder de zonnebank geweest en heb het toen ingesmeert met hele hoge zonnebrandfactor (anders verbrand het.) moet zeggen dat het al een heel stuk is weggetrokken Knipoog

Dat helpt bij mij dus voor geen meter. Ja, hij valt iets minder op, omdat de huid eromheen donkerder kleurt, maar verder ook niet.
Het gaat me echt om het litteken zelf. Hij is al 5 jaar oud, chirurgisch en gewoon nog steeds rood en af en toe blauwig/ paarsig...

Ik had idd ook wisselende verhalen over dat slakkencreme gehoord, maar het is 25 euro per potje, dus wil eigenlijk eerst weten of het werkt voordat ik het zomaar ga kopen... ::)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:19

Litteken creme van het kruidvat helpt iig niet.
Ik heb een aantal kleine littekens in m'n gezicht. Zijn kleine rode vlekjes, heel lelijk want het lijken net puisten uit de verte.

Calendula heb ik ook al geprobeerd, maar het wordt niet minder.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:19

Een jaar geleden heb ik een litteken opgelopen op mijn elleboog, en in december is de helft daarvan nog een keer opengehaald. Vanaf het begin ben ik al in de weer met littekencremes en littekenpleisters. Ik weet niet hoe het zou zijn als ik het niet gebruikt heb, maar het is in ieder geval wel mooi 'plat' genezen, niet zo hobbelig als wat je wel eens ziet. Het vervagen gaat echter nog steeds langzaam. Het is niet meer rood, maar nog wel behoorlijk roze. Het hangt ook af van mijn eigen lichaamstemperatuur. Heb ik het koud, is mijn litteken paars, heb ik het goed/warm is het mooi lichtroze.
Ik doe nu af en toe nog eens zo'n pleister er op en sowieso iedere dag smeren met die biodermal creme. Die is niet zo heel duur en je hoeft er niet veel van te gebruiken. Met 1 tubetje doe ik nu al bijna een half jaar, terwijl ik toch een fiks litteken heb. Dus dat is misschien het proberen waard..
Die pleisters waren wel behoorlijk duur, maar volgens een kennis die plastisch chirurg is helpen die wel.
Beide zijn toepasbaar op oudere littekens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:22

Gewoon een slak zoeken in de tuin en proberen maar he Haha!

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:10

Ik ben laatst geopereerd, ik heb een knieprothese gehad. Ik heb nu ook een mega litteken op mn knie maar ik vind biodermal niet helpen... Ik smeer er niks op het boeit mij ook eigenlijk niet hij zal toch wel nooit meer weggaan dus tja kan wel smeren...

Maar ja ik heb liever dit litteken als altijd de pijn die ik gehad heb. Ik geloof niet zo in die cremetjes Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:13

Het litteken op m'n been vind ik ook niet heel storend, maar die vlekjes in m'n gezicht vind wel vervelend

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:14

Vlekjes in de zin van pygment? daar heb je van biodermal ook creme voor he Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:15

Samy schreef:
Vlekjes in de zin van pygment? daar heb je van biodermal ook creme voor he Knipoog

tja, maar dat werkt na 4 maanden smeren nog niet Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:16

Nee, het zijn rode vlekjes. Uit de verte lijken het net puistjes, daarom stoor ik me eraan.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:17

Ik smeer nu calendulan op mijn litteken, pas sinds kort, dus kan nu nog niet zeggen of het helpt. Tegen mij is verteld dat niet zozeer de creme die je erop smeert helpt, maar het masseren van het litteken, wat je doet bij het insmeren. Dan stimuleer je de huidlagen om zichzelf te herstellen of zoiets.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:17

Ik heb veel littekens.
Elk litteken heeft zijn eigen verhaal.
Mooi is het niet, maar ik zou ze niet willen missen

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:18

smurffie schreef:
Samy schreef:

tja, maar dat werkt na 4 maanden smeren nog niet Knipoog

Ik hoor er van onze klanten geen klachten over, rode vlekjes, daar heb je ook wat van van roc, maar dat is ook prijzig ...

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:20

Silviabol schreef:
calendulan van vsm of grafietzalf schijnt ook goed te werken Ja

mijn vriend heeft op zijn 16de een tweedegraads brandwond gehad en daar zie je eigenlijk zo goed als niets meer van

Calendulan helpt geloof ik alleen als je het er tijdens het genezingsproces op smeert. Vitamine E creme schijnt te helpen tegen oude littekens, maar ik heb er geen ervaring mee. Ik heb trouwens ook een tweedegraads brandwond gehad en daar zie je ook niks meer van maar ik heb er op ontsmettende middelen na niks op gesmeerd. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:21

Voor de operatie aan mijn been ben ik de huid op die plek extra goed gaan verzorgen, elke avond een goede body nachtcreme erop en elke morgen een goede bodylotion.
Ook na de operatie ben ik dit vol blijven houden en ik moet zeggen dat het heel mooi geneest.
Opzich zou het best kunnen helpen, want een gezonde huid herstelt beter.

Natuurlijk heb je hier niets aan als het litteken er al zit, maar misschien wel een tip voor als je geopereerd moet worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:21

Samy @ ik heb heel erg veel last van pygment vlekken, ook in mijn gezicht Knipoog (heb zelfs een oranje streepje door mijn ook heen lopen wat hier dus ook door komt Knipoog ) heb dat spul eerst 2 weken gebruikt. waarna het alleen maar erger werd, dus terug gegaan : dat hoort zo?
Dus doorgesmeert, naa een maand was het weer net als toen ik begon, echter bleef het hierbij de 3 maanden erna en toen ben ik maar gestopt.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:23

Apart, mag ik vragen bij welke winkel je het hebt gehaald?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:25

appotheek Knipoog Deze appotheek behoort bij mijn dokterspost dus dacht : ga eens vragen,, maar ben maar gestopt met smeren, krijg het toch niet weg geloof ik

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:31

Diamante schreef:
Ben ook wel benieuwt..
Ik heb een aantal littekentjes in mn gezicht van mn exceem, waar ik me aan 'stoor'.
van dat slakkencreme hoor ik veel verschillende reacties, aangezien het best duur is ga ik het niet zomaar kopen om even uit te proberen.

Helpen die dingen trouwens ook voor littekens die al jaaaren 'oud' zijn?

Hoe bedoel je dit, potjes die er al lang staan?
Nee, meeste potjes hebben houdbaarheid van 12 maanden na opening ...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:39

Ze bedoeld littekens die al jaren oud zijn, niet potjes die al jaren oud zijn Knipoog