amandelen eruit op latere leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Li_lee_yang

amandelen eruit op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:11

Hallo,

Ik ben nu 19 jaar en heb regelmatig last van ontstoken amandelen.
Hierbij vaak hele hoge koorts, veel afvallen en moeilijk kunnen ademen.

Nu heeft de dokter geadviseerd om me amandelen er toch nog uit te laten halen.
Normaal gesproken doen ze dat niet meer op mijn leeftijd, maar omdat ik er nog zoveel last van had..

Hij zei wel dat het een best heftige ingreep was, omdat ik al zo oud ben.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Het gaat dus echt om op latere leeftijd!

Alvast bedankt!

hiboune

Re: amandelen eruit op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:16

hoi

doordat je het op latere leeftijd laat doet zijn er meer kans op bloedingen en je hebt er meer last van dan kleine kinderen...week ijsjes eten Knipoog

sterkte!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:19

Bij een vriendin van me zijn ze er ook nog uitgehaald op haar 18e, is allemaal prima verlopen en ze is nu bijna nooit meer ziek Lachen Inderdaad veel koude dingen eten!

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:19

Haha, ja dat vroeg ik me ook af, hoelang je er last van heb.
Ik sta namelijk voor de klas en dan is het niet zo handig Tong uitsteken

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:21

Mijn keel amandelen zijn eruit gehaald toen ik 16 was. dat is dus vergelijkbaar met jou als 19-jarige ....

Waar een klein kind dezelfde dag naar huis mag heb ik 3 nachten in het ziekenhuis gelegen...

Een heftige ingreep vind ik ietswat overdreven hoor....
Er is idd meer kans op na bloedingen (heb ik ook gehad) maar daarom moet je dus een paar nachten in het ziekenhuis blijven.
En tuurlijk is het geen pretje, maar niet onoverkomelijk...

Overigens had ik liever bouillonnetjes ipv ijsjes Nagelbijten / Gniffelen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:22

Een vriendin van mij is ook 19 en die laat ze binnenkort ook verwijderen. ik geloof dat zij een nacht in het ziekenhuis moet blijven terwijl kleine kinderen weer dezelfde dag naar huis moeten.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 17:57

oke, maar weten jullie ook hoelang je ongeveer last heb, en hoe het is met praten?

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:59

Ik ga het waarschijnlijk ook laten doen, ik ben 15. dus lees even mee Lachen
alleen durf ik het nog niet.
Ik heb echt 5x per jaar keelontsteking ofzo. & dan krijg ik daar weer een hoest overheen en dan heb ik weer longonsteking. Ik ken het hele sprookje al Huilen van het lachen

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 18:19

Ja, indd.
Ik krijg ook echt angina, dan denk ik echt nu pak ik een mes en snij ik ze er zelf uit.
maar als ik dan een afspraak moet maken durf ik het weer niet.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:19

Li_lee_yang schreef:
oke, maar weten jullie ook hoelang je ongeveer last heb, en hoe het is met praten?

Dat durf ik je niet te zeggen, kan ik me niet meer zo goed herinneren Nagelbijten / Gniffelen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:43

ik heb het ook gehad.. Eventueel kan je even zoeken op oudere topics Knipoog

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:49

mijn zusje heeft t gehad en die heeft ern flink wat last van gehad. Ze heeft echt een week amper gegeten en er sowieso wel 3 weken last van gehad met slikken enzo maar nu is t allemaal prima Lachen ze heeft er veel profijt van!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:01

Bij mijn moeder zijn ze er zelf nog uitgehaald op haar 42 Clown

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:15

Meisje uit mijn klas heeft het ook gedaan, zij is 18. Ze heeft echt heel veel pijn gehad. Is blij dat ze er nu uit zijn, ze zei wel; als ik het weer zou moeten doen dan zou ik het absoluut niet doen.

Niet echt positief dus Ach gut

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:59

ik was 17, was een ware hel, echt zoveel pijn heb ik nog nooit gehad vreselijk. Lig je daar aan het infuus 100x plassen op een dag door het vele vocht wat je door het infuus krijg, overgeven ivm met bloed in je maag door de operatie en o dat doet pijn. Je kan niet slikken en voel je dood ziek.
ben 3 weken out geweest. En o ja ze dwingen je om ijsjes te eten en dat deed zoveel pijn dat ik weigerde, en toen gingen ze me dwingen en ze wouden me zelfs een nacht langer houden, ja ik was echt zielig die periode Knipoog

Maaar haha om het een beetje positief te maken , ik heb bijna nooit meer last van me keel Lachen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:10

mijn amandelen zij er uit gehaald toen ik 18 was. nou ben echt blij dat ik ze kwijt ben.

heb 2 nachten in het ziekenhuis gelegen. voor de operatie kreeg ik infuus voor de narcose. het naaldje is 2 dagen er in gebleven. verder geen extra nacl gekregen omdat ik zelf goed dronk. infuus zat erin uit voorzorg.

nou dat ik bijkwam uit de operatie kon ik echt niet praten, slikken was verschrikkelijk moeilijk en had echt het gevoel dat ik een hele dikke tong had. ook krijg je je mond amper open. als pijnstiller kreeg ik paracetamol 100mg supp. ohh verschrikkelijke dingen.
de eerste nacht ging wel redelijk. maar de volgende avond had ik echt veel pijn. kreeg extra pijnstillers.

ik was vooral heel erg bang dat ik moest bloed moest overgeven dus heb me rustig gehouden en veel water gedronken. hoe latig dat ook was. en heel veel raketijsjes gegeten.

ik heb denk ik in totaal 3 weken last gehad. 2 weken moeilijk slikken en pas na de 3e week kon ik weer normaal praten. maar ben niet drie weken out geweest. na anderhalve week was ik alweer aan het werk.

weet nog dat ik het heel eng/raar vond om in mijn keel te kijken. ineens zon groot leeg gat.

ben nu wel echt blij dat ik ze kwijt ben. als ik nu keelpijn heb kan ik nog wel gewoon eten en slikken. vroeger waren die amendelen zo dik dat ik 2 dagen alleen maar vla kon eten.

veel succes alvast. tis even een *** tijd maar acheraf zal je blij zijn dat je er vanaf ben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:20

Nou bij mij is het donderdag gedaan. Ik ben 33!! Het was echt nodig, dus dan doe je het wel. Als je zo vaak last hebt, zit je ook je tijd te verdoen met keelontstekingen.
Bijgekomen had ik veel pijn en slikken is echt moeilijk, maar dat is het met een heftige keelontsteking ook.
Je krijgt ijsjes en ijswater. Leuk is het niet, maar het helpt echt als je doorzet. Ook moet je veel kauwgom kauwen, dat helpt ook echt. Ik ben even misselijk geweest van wat oud bloed, maar dat stelde echt weinig voor.
Ik ben 1 nacht in het ziekenhuis geweest en als je kan drinken mag je ook gewoon naar huis.
Je moet je gewoon aan de regels houden en 4 dagen koud en vloeibaar eten. En veel slikken juist
Vanaf maandag mag ik wat meer eten wat ik kan en wil. Nou honger heb ik enorm, dus dat lukt wel.......
Ze geven je in een ziekenhuis echt wel genoeg tegen de pijn als je last hebt. Ik heb nu ook diclofenac mee gekregen.
Praten is niet te verstaan, maar je wordt geopereerd om minder ziek te zijn, dus is het, het 1 of het ander......
Je kan de eerste 2 weken op en neer gaan. Je moet dus met veel slikken en koel en vleoibaar eten voorkomen dat je bloedingen krijgt!! Dan ag je terug en ga je onder narcose weer om dat dicht te branden of iets dergelijks, maar als het er goed uitziet en je gedraagt je, komt het wel goed. Gevaarlijk is het niet. Ik denk dat zoveel ziek zijn gevaarlijker is en meer aanslag op je lichaam, anders hadden ze het niet gedaan.
Ik had het al heel lang, maar door darmziekte was ik met iets anders bezig eigenlijk, maar nu moest het echt, anders was ik ziek gebleven alsmaar.
Succes en vraag maar hoor.........

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:21

superpony schreef:
Ik ben 1 nacht in het ziekenhuis geweest en als je kan drinken mag je ook gewoon naar huis.

dat is niet in ieder ziekenhuis hoor! ik dronk ook wel voldoende maar moest toch gewoon 2 nachten blijven. de kans op een nabloeding is gewoon groter als je ouder bent daarom moet je langer blijven.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:28

Hallo,

ik heb mijn keelamandelen er 2 jaar geleden uit laten halen, toen was ik 18. Het is geen pretje, maar wat een opluchting nu ze er uit zijn! Ik zou het echt meteen weer doen als ik de keuze nog een keer moest maken.
Ik ben veeeeeeel minder vaak ziek, slaap beter en voel me over het algemeen beter.

Het duurde bij mij ook wel 3 weken voordat ik weer echt normaal kon praten. Na een week was ik weer op de been, maar nog erg slap omdat ik weinig had gegeten de hele week.
Ohwja, ik mocht na 1 nachtje weer weg uit het ziekenhuis en mocht alles eten wat ik wilde (alleen dat kon echt nog niet). Wel moest ik idd veel kouds eten en drinken, maar dat wil je ook wel hoor, dat verzacht wat.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:38

Ik ga over 2 weken voor de intake naar poli.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe het gaat verlopen.
Ik ben trouwens 37 en heb een complicatie. Ik ben erg nieuwsgierig over hoe snel ik naar huis toe mag.

Wat mij wel duidelijk is dat ik heel duidelijk moet zijn over welke pijnmedicatie ik wel en niet wens.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:05

bedankt voor jullie reacties. ik ga ze even allemaal doorlezen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:11

Minkie, moet dus niet, want ik ben 33 en ben donderdag geholpen en mocht vrijdag toch echt naar huis. datwas van tevoren zo afgesproken ook en hier iig zeer gebruikelijk dus.

Belker normaal krijg je hier zetpillen, dat is vast ook het prettigste hoor. Ik heb alleen en darmziekte, dus mag ze niet. Heb paracetamol via infuus gehad en vrijdag kon ik diclofenac slikken. Dat is er ook in zetpil evt.

Je moet echt ook al doet het nog zoveel pijn, slikken en slikken, dan merk je wel dat het beter wordt. En ik moet kauwgom kauwen, dus heb verschillende smaakjes.

Succes allen

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:44

ppff het steld me niet zop gerust eigenlijk.
ik val al flauw als ik een prikje krijg, laat staan aan een infuus. ook ben ik best kleinzerig haha

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:22

infuus kreeg ik pas op de operatietafel. Ik was zo in de 'war' wat er allemaal om me heen gebeurde dat ik niet eens doorhad dat het infuus erin zat. Ik durfde alleen toen ik wakker was me arm niet te bewegen haha.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:00

Bij een operatie moet je een infuus. De anesthesist prikt over het algemeen heel goed. Het is even naar, maar er gaat maar een dun naaldje in voor zo een korte operatie, dus valt erg mee. Ontspannen!!
Ik heb al vele infuzen gehad en ook grotere naalden. Datgene wat in je hand of arm blijft zitten is een flexibel buisje, daar kan je echt alles mee.

Elk ziekenhuis is anders. Je krijgt vrijwel overal 2 paracetamol vooraf. Diazepam wordt vrijwel ook altijd aangeboden. Dat is valium en wordt je rustig van.
Ik heb het meestal niet nodig en dan zeggen ze er niks van. Nu zeiden ze dat het beter was en heb ik het maar genomen, dus was vooraf al wat suf. Maar goed, heb ik verder geen last van. Als je wat nerveus bent, is dat dus iets voor je.

Na de operatie vragen ze op de uitslaapkamer echt hoeveel pijn je hebt op een schaal van 1 tot 10. Dan geven ze echt wat. Pas als alles goed is, ga je naar je kamer en wordt je nog goed in de gaten gehouden. Je hebt een knopje, dus de verpleging is snel bij je als je toch niet lekker bent, maar je kan met deze ingreep prima naar het toilet lopen na de ingreep bijv.

Het is echt pijnlijk en naar. Vooral het slikken, maar hoe meer je slikt, hoe beter, dus als je door die zure appel heen bijt, help j jezelf. Ik heb nog steeds pijn, maar wordt wel beter al en achteraf na een tijdje valt het altijd mee als je erop terug kijkt.

Als je echt strenge keelontstekingen hebt, dan is de pijn wel vergelijkbaar en het slikken. Alleen nu is het om je te helpen, moet je maar denken.

Ik kreeg een protocol mee. Hou je daaraan, want als je toch te snel warm gaat eten en drinken of harde dingen verknal je het zelf!!

Denk aan verschillende smaakjes kauwgom, kauwen is echt heel goed, werd me sterk geadviseerd ook!

Succes