afvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:11

las net een topic in lzp van iemand die met sonja bakker 50 kilo was afgevallen. nu weeg ik dus ook 15 kilo te veel en zou zo graag die kilo's kwijt willen. iemand tips? sporten kan ik bijna niet ivm heupklachten. het is natuurlijk ook lastig voor mij om een dieet te volgen omdat ik momenteel opgenomen ben in ggz delfland. daar kan ik niet echt dieeten. lastig dus

ukje

Re: afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:27

als je naar VT gaat is een topic voor afvallers lees daar eens de beginpost van.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:28

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:29

En mischien is het een idee om naar een dieëtist te gaan?
Daar leer je iniedergeval op een VERANTWOORDE manier afvallen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:53

bedankt voor de links en tips. we hebben hier ook een dieetiste op het ggz, daar heb ik al eens gelopen maar die vond ik dus echt niet goed. ik viel ook echt voor geen meter af. dus daar heb ik weinig aan. maar ik ga eens in die andere topics sneffelen.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:25

Als je nou eerst het een en ander gaat opzoeken, over verschillende methodes.... Niet iederen methode is geschikt. Kijk ik ben dan 50 kilo afgevallen met de Sonja Bakker methode, maar ik ken ook zat mensen waarbij dat dieet niet past. En die hebben weer een andere methode gevonden die wél bij hen past.
Een beetje vooronderzoek doen, en misschien kan je wel een dieetiste vinden die ook op jou lijn zit zeg maar.
Het is inderdaad jammer dat je niet kan sporten ivm je heupen. Maar ik weet niet of je wel veel "gewoon" mag lopen zeg maar??
Maar als jij gewoon lekker veel loopt/wandelt scheelt dat ook veel!!
Kijk ik weet niet wat je normaal op een dag loopt of doet, ik ken je verder natuurlijk niet. Dus mocht er iets staan wat je al doet, is dat natuurlijk niet verkeerd bedoelt!!!
Ik hoop dat het jou ook gaat lukken!!!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:45

lonneke schreef:
las net een topic in lzp van iemand die met sonja bakker 50 kilo was afgevallen. nu weeg ik dus ook 15 kilo te veel en zou zo graag die kilo's kwijt willen. iemand tips? sporten kan ik bijna niet ivm heupklachten. het is natuurlijk ook lastig voor mij om een dieet te volgen omdat ik momenteel opgenomen ben in ggz delfland. daar kan ik niet echt dieeten. lastig dus

Dat je niet kan sporten is vervelend. Kan je wel wandelen?
Wat betreft het eten vind ik lastig, jij weet waarschijnlijk niet precies wat je binnen krijgt. Wordt het eten voor je bereid bij het ggz?
Dan kan je misschien toch het beste een dietiste raadplegen anders wordt het heel moeilijk om die 15kg kwijt te raken. Dat begint toch bij een beter eet patroon (wat jij wellicht niet bepaald) en meer bewegen (wat bijna niet kan).

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:09

Misschien kan je gaan zwemmen, dat is minder belastend voor je gewrichten en val je toch van af.
Maar dat is misschien moeilijk als je bij het ggz zit.
En gewoon wandelen inderdaad, alle kleine beetjes helpen.
Succes.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:23

Ik zou geen sonja bakker doen
Dit is een eetpatroon waar je lichaam aan moet wennen. Zodra je stopt kom je net zo hard weer aan.
Mischien kan je gewoon wat zwemmen idd of een andere sport wat je gewrichten niet belast.

ervaring van nicht. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:31

niet kunnen sporten ivm heupen? ik gok dat er vast wel een sport is die je wel kunt doen... fietsen bv? zwemmen?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:00

ik dacht ook meteen aan zwemmen, dat is ook beregoed voor de conditie!~

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:06

Keedie schreef:
Mischien kan je gewoon wat zwemmen idd of een andere sport wat je gewrichten niet belast.

Met alleen 'wat zwemmen' val je echt geen 15 kg af Daar moet je ook echt je eetpatroon voor aanpassen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:09

tuurlijk zullen er wel sporten zijn die ik wel kan, maar ik hou absoluut niet van zwemmen dus dat valt al af. wandelen kan ik wel maar daar val je echt niet veel van af. of je moet gelijk 10 km lopen. hardlopen kan niet omdat mijn hepen anders uit de kom schieten. te zwaar fitnessen kan ik ook niet. ik ben hier iop t ggz al eens biuj een dieetiste gesweest maar het is heel moeilijk om te dieeten als je bent opgenomen. ik mag zoizo niet zelf koken dus dat word al lastig.misschien kan ik beter beginnen als ik weer op mezlef zit. maar dat kan nog wel een tijdje duren.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:07

Van dagelijks wandelen val je zeker wel af hoor! Is juist een hele goede methode voor als je niet zwaar kan sporten. Je moet het dan wel dagelijks doen en minstens een half uur!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:45

optie wandelen is idd wel ene goeie
als je stug iedere dag een uurtje stevig gaat wandelen (dus gewoon lekker tempo maken)
dan telt dta wel mee hoor, eventueel muziekje op je oren en gaan Ja

maar let er op dat je kwa eten regelmatig eet , veel vezels,
voldoende water (thee mag ook Knipoog ) en als tussendoortje gezonde pties neemt (fruit of een crackertje met het 1 of ander
dan zou je een eind moeten komen

heb je trouwens ene fets tot je beschikking? dan zou je ook nog wat kilometertjes op de fiets kunnen gaan maken

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:02

ik heb helaas alleen nog een hele oude fiets die ik alleen gebruik om kleine stukjes op de fietsen omdat hij zo zwaar trapt. wandelen zou op zich wel een optie zijn. maar dan zou ik misschien een wandelmaatje moeten zoeken want alleen vind ik er echt geen lol aan.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:46

Tja, je wilt afvallen of niet. Niet wandelen omdat je er geen lol aanvind, vind ik persoonlijk nogal een zwak argument..Als je wilt afvallen zul je er wat voor moeten doen, alleen dieeten werkt echt niet. Gezond en voldoende eten en regelmatig beweging zijn de sleutelwoorden. Weinig en helemaal vetloos werkt averechts, dat houd je geen levenlang vol. Wanneer je na zo'n dieet weer een normaal eetpatroon oppakt, kom je binnen notime weer aan. Een gezond dieet, waarin ook vetten worden toegestaan, simpelweg omdat je die gewoon nodig hebt (maar dan wel gezonde vetten) en beweging werken gewoon het beste..Je kunt beter 6x per dag een kleine portie eten, dan 3x per dag een grotere. En beginnen met een stevig, gezond ontbijt, dat zet je stofwisseling aan het werk en verkleint de trek in tussendoortjes. Je moet je verbrandingsmotor aan het werk krijgen, door heel weinig te eten zet je die juist in spaarstand, met als gevolg; vet blijft zitten als reserve voor je lichaam, spieren worden afgebroken..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:49

Lonneke, eten jullie zo ongezond dan terwijl er voor je gekookt wordt? Ik neem aan dat er veel structuur is, met 3 gezonde maaltijden?

Als je je ongezonde tussendoortjes vervangt door fruit of een extra portie boterhammen, ben je al veel beter bezig! Dagelijks een stuk wandelen, zwemmen of fietsen is ook heel gezond!

Kan het zijn dat je door je medicatie een andere stofwisseling hebt?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:53

Chubby schreef:
Lonneke, eten jullie zo ongezond dan terwijl er voor je gekookt wordt? Ik neem aan dat er veel structuur is, met 3 gezonde maaltijden?

Als je je ongezonde tussendoortjes vervangt door fruit of een extra portie boterhammen, ben je al veel beter bezig! Dagelijks een stuk wandelen, zwemmen of fietsen is ook heel gezond!

Kan het zijn dat je door je medicatie een andere stofwisseling hebt?

ik ben inderdaad aangekomen door de medicatie. de antipsygotica die ik gebruik zorgt er voor dat je vet vasthoud. sochtends eet ik alleen 2 crackers met een beetje hagelslag, smiddags eten we warm (vetarm) en savonds eten we brood. meestal eet ik dan 2 witte boterhammen met pindakaas. fruit eten doe ik ook , als er nog fruit is op de afdeling, we krijgen eens per week een krat fruit, die meestal binnen 3 dagen op is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:57

Zo te lezen eet je zelfs erg weinig en is je spijsvertering niet optimaal!

Als je je crackers en je witbrood eens vervangt door bruin brood! Dat is veel gezonder en bovendien veel beter voor je lijn!

Heb je zelf nog geld te besteden om ook voor de andere dagen fruit te kopen? Want 3 dagen per week fruit is wel Zij zijn groot en ik is klein!

En staar jezelf dus niet blind op je afvallen ivm je medicatie, maar probeer gewoon "gezond leven" als doel te hebben. Dat je wat steviger bent dan je zou willen zijn is dan een gevolg van je ziek zijn...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:03

ik eet ook echt niet veel. snoepen doe ik ook weinig. ik eet trouwens wel volkorencrackers, dus dat zou net zo goed moeten zijn als bruin brood. ech brood eten sochtens kan ik niet. daar heb ik dan echt geen trek in. ik heb helaas zo weinig inkomen( en een veel te duren buurtsuper) dat ik heel soms wat fruit kan kopen. ik zou misschien wel eens in de week op de markt fruit kunnen kopen. is allicht voordeliger dan de buurtsuper. moet er alleen wel weer een eind voor rijden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:05

Kun je erheen fietsen? Pling

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:14

Als je nou begint met je wit brood te vervangen door Volkorenbrood (dus geen bruin brood want dat verschilt niet veel met wit brood Knipoog )
Als tussendoortjes eet je fruit (wel veel variatie aanhouden). Er moet vast wel te regelen zijn dat er meer fruit ingekocht wordt want iedereen hoort eigenlijk 2 stuks per dag te eten net zoals je 200 gram groente dient te eten..
En dan ga je flinke wandeltochten ondernemen, doe een leuk muziekje op, neem een fototoestel mee oid..
afvallen doe je niet vanzelf en je zult het wel moeten willen anders heeft het geen zin!
Sonja Bakker zou ik niet aanraden omdat dit niet goed voor je metabolisme (spijsvertering) is...
Dus samenvattend: - Meer bewegen (geen intensieve arbied maar langdurige matige (fietsen, wandelen)arbeid is beter, daar verlies je juist je vetjes mee)
- Opletten met wat je eet, geen VERZADIGD vet, niet teveel calorien
Ik heb nog wel heel wat voedingstips voor je maar dat zijn er teveel om op te noemen...
Succes Lachen

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:15

Of wandelen.
Argumenten van 'daar houd ik niet van' schieten bij mij altijd in het verkeerde keelgat als er weer eens een topic gestart wordt over afvallen.
Als jij zo graag dat vet kwijt wilt, dan zal je er voor moeten zweten of je dat nou leuk vindt of niet.
Zwemmen zou denk ik perfect voor je zijn i.v.m. belasting op je gewrichten en met name je heupen.
Al ga je om te beginnen maar 1 keer per week zwemmen en 1 of 2 keer per week intensief wandelen. Kan je misschien een hond lenen???

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:56

ik had in een eerdere post al gezegd dat ik absoluut niet van zwemmen houd. en een hond lenen kan helaas niet want ik zit in het ggz. wandelen kan natuurlijk wel, dat is wel een goede tip. verder is het niet mogenlijk om meer fruit te bestellen omdat de keuken waar het vandaan komt nu al voor zo'n 500 mensen aan fruit moet leveren per week. als die 500 mensen dus 2 stuks fruit per dag zouden eten word het een erg duur geintje voor ze, dat vergoed het ggz nooit denk ik. het brood vervangen door bruin brood kan wel, maar het probleem is dat we dus ook van de keuken afhankelijk zijn wat voor brood dat is. veel mensen op de afdeling houden niet van volkoren en daarom krijgen we dus altijd licht bruin brood zodat iedereen tevreden is. het valt dus echt niet mee om af te vallen tijdens mijn opname in het ggz. maar ik zal in elk geval meer gaan bewegen.