Chronische moeheid + even extra moe zijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Chronische moeheid + even extra moe zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:52

Je hoort mij nooit klagen over het hebben van een mankementje, maar nu begin ik het toch even beu te worden hoor Hamer

Jaaaaren geleden heb ik vrij langdurig pfeiffer gehad.
Eigenwijze drol als ik ben niet geluisterd naar meneer de dokter dat ik de helft van mijn dagelijkse bezigheden moest schrappen.
Pfeiffer was over, maar ik bleef moe.
Volgens mijn dokter mag ik het nu doen met chronische moeheid.
Prima, geen probleem mee verder.

Maar nu, gut zeg ik wil toch eigenlijk best graag even wakker worden ROFL
Een week of 3 a 4 geleden, stapte ik in mijn bedje met de planning om te gaan slapen (s'nachts wel te verstaan he)
Het begon met het niet in slaap kunnen komen. 2, 3, 4 uur wakker liggen.
Eenmaal in slaap, duurde dat ook niet lang of ik was alweer klaarwakker.
De ene nacht sliep ik 1 uur, de andere 2, 3 en met een beetje mazzel 4 uur.
Zo was ik eergisteren om half 5 alweer klaar wakker.
Aan de ene kant blij dat ik toch nog 4 uur had geslapen, maar aan de andere kant
daar zit je dan, veel te vroeg om je heen te koekeloeren.

Kijk, een of twee nachten wat slechter kunnen slapen vind ik geen probleem, maar ik heb er nu al enkele weken last van en ben het een beetje beu.
Als je chronische moeheid hebt kun je zoiezo al niet veel energie verbruiken tijdens de dag, maar als je dan ook nog eens amper slaapt s'nachts, dan kun je je wel voorstellen dat ik er zo'n beetje bij loop als een dweil nu Clown
Daar hou ik helemaal niet van!

Het duurt me s'ochtends een uur voordat mijn hersens mee willen doen.
Ik loop de hele dag met een slaperig oog rond.
Als ik iets lees, moet ik dat een aantal keer opnieuw doen, want het blijft niet hangen.
Ik doe graag tien dingen tegelijkertijd, maar mag momenteel blij zijn als ik 2 dingen tegelijk voor elkaar krijg.
Als ik boodschappen ga doen, weet ik in de winkel niet meer wat ik allemaal nodig heb en er over nadenken gaat niet omdat de hersens half slapen.
Voor de mensen die ook chronische moeheid heb is het vast heel goed te begrijpen dat ik in de afgelopen weken echt wel tig keer ergens tegen aan ben gelopen.

Ik heb eigenlijk geen idee waarom ik dit opschrijf.
Wellicht omdat ik erg graag weer fatsoenlijk slaap s'nachts en er overdag weer graag enigszins wakker bij loop.
Ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.
Is het gewoon een dipje waar ik me in bevind, of hebben meer mensen hier last van?

kaatje89

Re: Chronische moeheid + even extra moe zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:15

Ik herken je verhaal heel goed! Heb ook ziekte van pfeiffer gehad, wat ook nooit helemaal over is gegaan, terwijl ik wel mijn rust heb genomen.
Bij mij hebben ze alleen geen chronisch vermoeidheid geconstateerd, maar PDS (prikkelbaar darm syndroom). Ben daarnaast ook heel vaak ziek.. (Lees: in 1 maand tijd, voorhoofdsholte ontsteking, buikgriep, voorhoofdsholte ontsteking en weer buikgriep.)

Daarnaast heb ik nu ongeveer ook al 2 weken niet of nauwelijks geslapen.. Voel me dus net als jou een dweil Clown Niks lukt en het lijkt wel of alles tegen zit..

Ik was gisteren weer naar de dokter geweest en heb melatonine gekregen voor een betere nachtrust. Dat is geloof ik op natuurlijke basis (en je kunt het ook krijgen bij een drogist). Ben nu aan het proberen of het helpt.. Vannacht wel iets beter geslapen, maar nog niet echt uitgerust.
Misschien helpt dat ook bij jou?

Sterkte in ieder geval.. Ik weet hoe *** het is...

Edit: misschien hangt er wel iets in de lucht??

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:20

Ik ken het... Ben net een beetje van de pfeiffer af(1 jaar gehad).
Ben alleen nu weer volop gaan sporten, uitgaan enz..
Dat is toch iets te veel geweest, en ben van het weekend helemaal ingestort. Gister thuis gebleven en heb de hele dag geslapen, nou dat heb ik nog nooit gekunt Clown

Tijdens mijn pfeiffer, kon ik 's nachts ook niet slapen, heb toen van de dokter temazepam gehad. Een slaapmiddel die je vooral helpt in te slapen, heeft echt goed geholpen!
Misschien ook wat voor jou?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:53

Heb ik dat pfeiffer dan ook?

Ik kan vrij moeilijk in slaap komen soms idd ook na een uurtje wakker maar zoals op deze vrije dag rond 5 uur in de ochtend dan slaap ik wel inene door tot rond 11-12 uur ik vindt het bloedirritant.
[terwijl ik rond 10 uur in de avond al vrij moeier begint te worden]

Ik heb het alleen sinds de laatste 4 maanden last van.

Ook krijg ik honger in midden van de nacht.

Ik weet vroeger ik nooit veel slaap nodig had 4-5 uur was toen al genoeg voor mij ik was toen ook telkens klaar en energiek wakker. Kreeg soms all klachten van ander vroeger op scouting toen ik zo vraag wakker was.

Of zou ik teveel hebben geslapen telkens?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:51

Hier nog 1. Slaap al tijden slecht en al jaren moe. Kom 'sochtends als een oud wijf mijn bed uit. Sjago op mijn werk weet vaak niet eens meer wat ik 5 min. terug gedaan heb soms knap lastig Bloos

Heb een darmaandoening (coeliakie) en idd ook verwaarloosde pfeiffer (zat in baanwisseling/proeftijd dus doorwerken he). Vermoeidheid blijft en dokter weet nu bijna niet meer wat hij met mij aan moet. Nu volgende week nog 1 longfoto en nog 1 x bloedonderzoek en dan mankeer ik volgens de internist niets en krijg ik de plakker CVS....
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 03-04-08 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:54

Horse_ schreef:
Hier nog 1. Slaap al tijden slecht en al jaren moe. Heb een darmaandoening (coeliakie) en idd ook verwaarloosde pfeiffer (zat in baanwisseling/proeftijd dus doorwerken he). Vermoeidheid blijft en dokter weet nu bijna niet meer wat hij met mij aan moet. Nu volgende week nog 1 longfoto en nog 1 x bloedonderzoek en dan mankeer ik volgens de internist niets en krijg ik de plakker CVS....

Aan de ene kant verschrikkelijk dat ze niks kunnen vinden, maar aan de andere kan geven ze je dan wel een plakker. Dat doen ze niet bij mij en om uit te leggen "ik ben moe" is erg lastig.

In ieder geval veel sterkte Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:55

kaatje89 schreef:
Horse_ schreef:
Hier nog 1. Slaap al tijden slecht en al jaren moe. Heb een darmaandoening (coeliakie) en idd ook verwaarloosde pfeiffer (zat in baanwisseling/proeftijd dus doorwerken he). Vermoeidheid blijft en dokter weet nu bijna niet meer wat hij met mij aan moet. Nu volgende week nog 1 longfoto en nog 1 x bloedonderzoek en dan mankeer ik volgens de internist niets en krijg ik de plakker CVS....

Aan de ene kant verschrikkelijk dat ze niks kunnen vinden, maar aan de andere kan geven ze je dan wel een plakker. Dat doen ze niet bij mij en om uit te leggen "ik ben moe" is erg lastig.

In ieder geval veel sterkte Lachen

Bij mij heeft het dus ook jaaren geduurd voordat ik die plakker kreeg. Had al voor 2003 klachten eigenlijk vanaf mijn 18e en ben bijna 30....

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:02

Echt balen, maar er zijn artsen die die plakker niet geven. En vind het slecht dat ze het niet erkennen als een ziekte, als je ziet hoeveel mensen door extreme vermoeidheid niet kunnen doen wat ze willen en het vaak heel erg hun leven beïnvloed (dat is tenminste bij mij wel zo).

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:21

Nagelbijten / Gniffelen ik zit op dit moment al een jaar vast aan pfeiffer.. maar als ik het hier zo lees kan ik de chronische vermoeidheid dus ook wel welkom gaan heten Nagelbijten / Gniffelen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:27

kaatje89 schreef:
Echt balen, maar er zijn artsen die die plakker niet geven. En vind het slecht dat ze het niet erkennen als een ziekte, als je ziet hoeveel mensen door extreme vermoeidheid niet kunnen doen wat ze willen en het vaak heel erg hun leven beïnvloed (dat is tenminste bij mij wel zo).

Ik heb mij paard verkocht Huilen Ging helaas niet naast het werken. Moest minimaal 4 dagen in de week dressuren en trok het gewoon niet. Dus laat helaas ook veel want naast werk en 3x per week buitenrit heb ik niet veel helaas.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:49

Ik kreeg 3 jaar geleden Pfeiffer en ongeveer een jaar later kreeg ik ook de plakker CVS...
Gelukkig ben ik nu in behandeling bij een goede arts, ipv CVS bleek ik een systeemziekte te hebben (HPU).
Ik neem nu sinds september vorig jaar massa's vitamines en ik voel me al stukken beter, werken en leven zoals een "normale" mens kan ik helaas nog niet.
Het zou nog jaren kunnen duren eer ik volledig de oude ben, maar liever zo dan een leven lang CVS en er niets kunnen aan doen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:58

Hier nog een Pfeiffer patient.
Ik slaap snachts gelukkig wel goed. Ik probeer wel echt goed naar mijn lichaam te luisteren, want ik wil er snel weer vanaf zijn. Niet dat dit dan een garantie is, maar toch.
Ik ben echt iemand die veel doet en het liefst nog tegelijk ook. Nu kan ik niet eens een kwartier intensief rijden Huilen
Vorige week werd mijn vader 50. Leuk feestje gehad, maar ik had het om 1 uur wel gehad. De volgende dag flink uitgeslapen en rustig aan gedaan, en toch heb er nog een aantal dagen last van gehad.
Ik werd idd door mensen uit mijn omgeving gewaarschuwd voor chronische moeheid. Ik hoop echt dat ik niets aan die Pfeiffer overhoud. Het lastige is dat er helaas geen medicijn voor is.

TS: Misschien nog eens naar je HA gaan. Misschien heeft die nog tips. Sterkte!

Kensha: Laat even bloed prikken, dan weet je het zo.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:12

kaatje89 schreef:

Het is inderdaad niets om mee te lachen... Toen ik nog de stempel CVS had, kon ik écht niets doen! 1 uurtje boodschappen doen op de week was me al te veel, ik moest van de minste inspanning daaaagen uitrusten.
Recht op een uitkering had ik niet want de ziekte wordt door de overheid niet herkent, werken kon ik ab-so-luut niet! Studeren evenmin!
Ik woon gelukkig wel nog bij m'n ouders, maar waar zou ik anders gestaan hebben?!?!
Op straat of in een sociale woonst met een uitkering van 600 € per maand waarvan je de huur nog moet aftrekken, en byebye paarden.
En er zijn dus echt mensen die het zo moeten doen... Ik vind dit écht onverantwoord en schandalig!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:14

Pfff, toch apart dat zoveel mensen de zelfde klachten houden na pfeiffer. Ik heb een vrij heftige vorm van pfeiffer gehad op mijn 15e. Mijn pfeiffer hield haast 1,5 jaar aan, zo erg dat ik echt helemaal niets meer kon. Ik sliep soms gewoon hele dagen over. School was er ook niet meer bij, ik kon gewoon niet meer functioneren. Helaas kun je er weinig aan doen en zit er niets anders op als slapen en je rust nemen.

Inmiddels ben ik jaren verder en gelukkig van die ellendige pfeiffer af gekomen. Toch ben ik eigenlijk altijd moe, ik kan ook altijd slapen. Natuurlijk geef ik er niet meer aan toe, ik heb een baan en mijn andere bezigheden dus het gaat nu allemaal niet meer zo gemakkelijk als toen ik kind was. Toch wil ik in het weekend nog wel eens s'middags even slapen. (als ik dus al uitgeslapen heb) Mijn vriend moet me dan ook echt wakker maken anders slaap ik gerust tot de volgende ochtend door. Doodzonde van mijn dag vind ik het....

Tja, wat doe je eraan? Ik heb het maar geaccepteerd en hoop dat het ooit nog over gaat. De dokter doet er verder niets mee, ze kunnen er immers ook vrijwel niets aan doen. Klote is het zeker....

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:26

Voor mij is het jarenlang hetzelfde liedje geweest ...
Na een half jaar pheiffer (waarvan 3 maanden alleen maar geslapen), bleef ik maar moe. Ik kon altijd wel slapen en als ik ook maar even niks deed (lees op de bank zitten/tv kijken/boek lezen) viel ik gewoon in slaap. Ik ben in 10 jaar tijd voor mijn gevoel wel 100 x bloed wezen prikken totdat ik een andere huisarts kreeg. Wat bleek, mijn hypofyse maakt te weinig hormoon aan om mijn schildklier te activeren. Deze waarde was wel al een aantal keer getest met bloedprikken, maar bij vrouwen die de pil gebruiken schijnt deze waarde standaard iets verstoord te zijn en dus wordt er niet op gelet Verward
Gelukkig deed deze huisarts dat wel, ik ben nu zo'n jaar of 2 aan de medicijnen en sinds kort gaat het goed ! Vork Overdag niet meer moe, 's-nachts genoeg aan een uur of 8 slaap, helemaal geweldig !
Wat ik na jaren internetten/googelen/informeren over Pheiffer wel geleerd heb, is dat er héél veel mensen zijn die na de Pheiffer andere klachten krijgen (lever/nieren/schildklier).
Toeval ? Ik weet het niet maar als ik jou was zou ik gewoon vol blijven houden bij de HA, je bloed op écht alles laten testen en eventueel een second opinion vragen bij een andere HA ...
Niet opgeven iig !!!

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:35

Ik heb pheiffer gehad,maar ben nu nog bijna altijd moe.
Erg vervelend,maar weet niks wat er aan te doen is.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:57

Ik heb zelf inmiddels ook al weer een aantal jaren CVS en ik heb ook wel es een periode dat ik echt niet kan slapen, is bij mij meestal na een paar weken weer over maar wel ontzettend irritant omdat ik al zo weinig kan en het dan dus helemaal kan vergeten Verdrietig

Nog even voor degene die dit een paar reacties boven mij zei Lachen inmiddels erkent het UWV CVS wel als ziekte (pas sinds oktober of november) en na een aantal reacties van artsen die vonden dat ik me aanstelde ben ik inmiddels met terugwerkende kracht vanaf mei 2006 voor 80-100% afgekeurd. Volgens het uwv zou ik nog in staat zijn om 5x 2 uur te werken, maar met de beperkingen die er zijn konden zelfs zij geen suggestie meer geven over welk werk ik kon doen. Ben ook tot mijn volgende herkeuring niet verplicht om een reintegratietraject te volgen.
Werk op dit moment wel, omdat ik het zelf ontzettend graag wil, maar geloof niet dat mijn collega's zo blij worden van mijn ziektedagen.

Weet niet of iemand er ooit naar gekeken heeft of aan meegedaan heeft, maar ik ben nu bezig met intakes bij Het Roessingh (revalidatiecentrum in enschede) en Rijndam (rotterdam) om daar eventueel een programma te volgen. Rotterdam lijkt alleen op "omgaan met" gericht te zijn maar het roessingh schijnt toch ook wel gedeeltelijk uit te gaan van herstel. Als iemand hier aan meegedaan heeft en er meer over weet hoor ik dat iig graag Knipoog en als iemand er wat meer over wil weten, stuur maar een pm, maar weet zelf ook nog niet veel Lachen

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:37

Dan staat het in NL toch al een stapje verder dan in BE...

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:46

TeSzZz schreef:
Nog even voor degene die dit een paar reacties boven mij zei Lachen inmiddels erkent het UWV CVS wel als ziekte (pas sinds oktober of november) en na een aantal reacties van artsen die vonden dat ik me aanstelde ben ik inmiddels met terugwerkende kracht vanaf mei 2006 voor 80-100% afgekeurd. Volgens het uwv zou ik nog in staat zijn om 5x 2 uur te werken, maar met de beperkingen die er zijn konden zelfs zij geen suggestie meer geven over welk werk ik kon doen. Ben ook tot mijn volgende herkeuring niet verplicht om een reintegratietraject te volgen.

Heb even dat stukje van je geqoute. Ik was het namelijk diegene die dat zei.
Ik moet binnenkort ook naar het UWV voor zo'n keuring (1e keer).
Maar bij mij hebben de doktoren het niet op CVS gegooid, de doktoren hebben dat niet vastgesteld. Hoe zit dat dan? Ik heb namelijk wel alle klachten die daar bij horen..

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:35

kaatje89 schreef:
Heb even dat stukje van je geqoute. Ik was het namelijk diegene die dat zei.
Ik moet binnenkort ook naar het UWV voor zo'n keuring (1e keer).
Maar bij mij hebben de doktoren het niet op CVS gegooid, de doktoren hebben dat niet vastgesteld. Hoe zit dat dan? Ik heb namelijk wel alle klachten die daar bij horen..

Dat weet ik niet precies, aangezien het bij mij wel al op CVS was gegooid. Weliswaar alleen door de huisarts en na langduring aandringen van mij, maar dat stond iig wel in de gegevens die het uwv op kan vragen bij je huisarts. (Soms zullen ze dit doen, bij mij is toen gevraagd of dat goed was en ik heb daar toestemming voor gegeven, ook persoonlijk bij de huisarts gemeld, omdat ze anders niets mogen zeggen vanwege zwijgplicht geloof ik)

Denk niet dat het een heel probleem is als de diagnose niet officieel gesteld is, aangezien er geen enkele methode is om 100% te zeggen dat je het hebt. Zou gewoon aangeven welke klachten je hebt (niks beter voordoen dan het is, toen ik een keer vrolijk bij een uwv arts naar binnen ging kreeg ik te horen dat als er echt wat aan de hand was ik wel een stuk minder vrolijk zou zijn..) en de dingen die je om die redenen allemaal niet kan doen en waar t effect op heeft. Werd bij mij buiten de diagnose om specifiek gevraagd waar en wanneer ik er last van heb en wat mijn klachten erger maakt.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:55

kensha schreef:

Ik kan vrij moeilijk in slaap komen soms idd ook na een uurtje wakker maar zoals op deze vrije dag rond 5 uur in de ochtend dan slaap ik wel inene door tot rond 11-12 uur ik vindt het bloedirritant.

Ik weet vroeger ik nooit veel slaap nodig had 4-5 uur was toen al genoeg voor mij ik was toen ook telkens klaar en energiek wakker. Kreeg soms all klachten van ander vroeger op scouting toen ik zo vraag wakker was.

Zou ook een te snel werkende schildklier kunnen zijn.
Dit heeft ene vriendin van mij ook.
Ze slaapt het beste 's ochtend en valt 's nachts moeilijk in slaap, ze is ook erg snel moe Knipoog
Of ze ook honger krijgt weet ik niet.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 23:18

Tutti_Frutti schreef:
kensha schreef:

Zou ook een te snel werkende schildklier kunnen zijn.
Dit heeft ene vriendin van mij ook.
Ze slaapt het beste 's ochtend en valt 's nachts moeilijk in slaap, ze is ook erg snel moe Knipoog
Of ze ook honger krijgt weet ik niet.

Wat zijn symptomen/effect van een te snel werkende schildklier als ik vragen mag?

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 07:26

Toen ik Pfeiffer had, had ik dit ook. Ik was doooooodmoe en toch kon ik niet in slaap geraken, uiteindelijk viel ik tegen de ochtend in slaap tot 's middags.
Honger had ik echter totaal niet, ik kreeg bijna geen hap door m'n keel en was op een maand tijd 6 kg verloren...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:50

Ik krijg ook een soort training in het ziekenhuis maar weet het fijne er niet van. Internist zei dat 80% van de deelnemers geen CVS meer had na deelname. Ben benieuwd wat het inhoud enzo.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:53

Ik heb ook de ziekte van Pfeiffer (gehad). Weet niet zeker of ik er nu helemaal vanaf ben, maar heb wel een beetje een terugval nu. Ik kan ook ALTIJD slapen, ben altijd moe als ik thuis kom van een halve dag naar het werk. 's Nachts slaap k trouwens wel heel goed, maar nooit echt uitgerust wakker. Weet niet of ik CVS heb, maar ik heb waarschijnlijk al veel te lang met de Pfeiffer alles nog gedaan, omdat ik niet wist dat ik het had. Maargoed, ik weet het niet.. Dat kunnen ze ook niet testen ofzo hé?