Tips voor allergie huisstofmijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Tips voor allergie huisstofmijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:22

Mijn dochter van 14 loopt al een hele tijd behoorlijk te hoesten ( als zij hoest, kun je geen gesprek meer voeren), en nu zijn we met haar bij de HA geweest. Het kunnen 2 dingen zijn: hooikoorts of huistofmijtallergie. Ze heeft tabletten (Xyzal)gekregen en neusspray(Nasonex). Over 2 weken moeten we even bellen hoe hetgaat, of de medicijnen aanslaan (kon even duren). De HA gaf als tips mee: regelmatig dekbed buiten hangen, om 2-3 dagen slaapkamer stofzuigen. Hooikoorts zit in de familie, dus dat kan heel goed. Toen ze 3 jaar was , is ze begonnen met bloedneuzen krijgen. Soms 3-4 keer op een dag, bepaalde periodes en soms ook behoorlijk hevig. Dit kon een voorloper zijn van de hooikoorts.
Er zijn vast wel mensen die ook last hebben van huisstofmijtallergie en nu was mijn vraag: hebben jullie nog nuttige tips om hier zo min mogelijk last van te hebben. Welke medicijnen helpen goed? In de huiskamer hebben we plavuizen en leren bankstel, geen overgordijnen. WEL huisdieren die ik hier niet voor weg ga doen. In haar slaapkamer ligt wel tapijt op de grond, wat we bij een huisstofmijtallergie zeker gaan vervangen voor laminaat of zeil. Ze heeft wel overgordijnen, maar best gladde. Regelmatig stof afnemen, maar niet met een vochtige doek, want die mijten vermenigvuldigen zich dan nog sneller.
Laat eens horen; zijn er nog tips of praktijk ervaringen?
O ja, ik ben geen superpoetser, behalve op mijn paard Knipoog In de paardenstal zijn (bij wijze van spreken) minder spinnenwebben dan in huis.

Anieke89

Re: Tips voor allergie huisstofmijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:25

Ik had vroeger ook huisstofmijtallergie, maar ben er over heen gegroeid. Ik had een speciale hoes om mijn matras en om mijn kussen. Verder geen vloerbedekking en inderdaad regelmatig stof afnemen. Ik had hier geen speciale medicijnen voor. Oja, wij hebben ook wel gewoon huisdieren.
Succes ermee!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:28

Ik heb er ook behoorlijk last van, van beide gevallen. Hier is ook alles zonder vloerbedekking en gordijnen, dus haar vloerbedekking zal ik zeker verijderen!

Dieren, tsja. Wij hadden ook 2 katten die ik eigenlijk weg moest doen, maar dat kon ik absoluut niet. Die zijn dus gebleven en zelfs nu ze er beide niet zijn hou je er last van, dus opzich tsja... als het extreem word is er maar 1 keus, maar ik zal inderdaad proberen de dieren zo lang mogelijk aan te houden.

Hier word er elke dag stof gezogen en soms nog wel 2x. Vooral toen we de huisdieren hadden, anders hield ik het niet. Ook niet de dieren op kamers laten waar ze slaapt of op de bank helpt al een deel.

Verder geen nuttige tips. Succes!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:33

Hier ook een allergisch gevalletje. Zo veel plusjes hadden ze nog nooit bij elkaar gezien in het ziekenhuis. Clown
Regelmatig nieuwe kussens kopen of inderdaad van die speciale hoezen helpen. Het bed moet je elke dag laten luchten, het dekbed het liefst even uit het raam hangen. Verder zou ik zelf eerder luxaflex of lamellen nemen dan overgordijnen, maar die moet je dan ook weer regelmatig poetsen. Ook vaak stofzuigen is natuurlijk een goeie, al heb je vlak na het stofzuigen weer meer irriterende deeltjes in de lucht omdat een deel vaak langs het filter gaat en de ruimte in wordt geblazen. Gewoon je plavuizen rustig vegen is dan misschien een betere optie.
Verder speelt voeding ook een rol bij een allergie. Als het goed is, zijn er lijsten verkrijgbaar met histamine-verhogende voedingsmiddelen (bijv. tomaten, ananas, Franse kaas, varkensvlees, chocola, etc).

Overigens moet ik zelf zeggen dat ik beter gebaat ben bij goede histamineremmers (Telfast 180) dan bij alle schoonmaakmaatregelen bij elkaar.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:37

Ik ben ook allergisch voor de huisstofmijt, maar niet echt heel erg. Had vroeger ook nogal last van bloedneuzen dus vandaar dat ik getest ben op verschillende soorten allergieën. Mij is geadviseerd om er rekening mee te houden bij de inrichting van mijn huis, dus liever geen tapijt en zware gordijnen, geen huisdieren en regelmatig stoffen en stofzuigen natuurlijk.
Tapijt en zware gordijnen heb ik inderdaad niet genomen, maar ik heb wel twee katten. Door de haren die ze overal achterlaten, ben ik toch min of meer verplicht om dagelijks te stofzuigen dus dat is dan op zich ook wel weer goed Haha! . Nu heb ik er eigenlijk weinig last meer van dus meer tips dan die al gegeven zijn heb ik helaas ook niet voor je.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:08

Als er geen duidelijkheid is over welke allergie het is zou ik een allergietest aanvragen. Dan weet je tenminsten waar je op moet letten.
Het allergiecentrum in Utrecht geeft ook na de test goede begeleiding (hoe je er mee om kunt gaan.)
Voor hooikoorts zou imunnotherapie nog een optie kunnen zijn.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:30

Ik zou echt niet te moeilijk doen hoor! Ik ben er ook allergisch voor (geweest), maar wij deden echt niet alles meteen het huis uit. Mijn ouders wilden beneden graag wel tapijt hebben, maar die hebben dus hele gladde tapijt wat gemakkelijk stofzuigt (ook handig voor honden haren). Wij hebben bij mijn ouders thuis 2 honden, en ook altijd knaagdieren gehad. Ik moet zeggen dat die laatsten wel het huis uitgingen uiteindelijk.

Toen ik ging trouwen vorig jaar heb ik mijn man een jong poesje gegeven voor zijn verjaardag. Hier had ik in het begin wel last van, maar uiteindelijk valt het me best mee. Ik ga hem alleen niet onwijs aaien en dan lekker in mijn gezicht wrijven. Dan krijg ik wel overal kriebel Knipoog

Ik heb nog steeds hoezen (lekker schoon) en vroeger ook altijd lamellen, zeil op de vloer en minstens elke week stofzuigen. Ook had ik nauwelijks knuffels op mijn kamer en geen extra kussentjes ofzo. Uiteindelijk wilde ik dat natuurlijk wel, dus kwam er steeds meer 'gewoon' spul bij. Daar wen je wel aan.

Maar zo is het bij iedereen anders. De een kan geen stofje zien of die is al ziek, ik kan in principe bij iedereen ook logeren zonder moeilijkheden, behalve bij mijn opa en oma (lees: alles is van stof, quilten aan de muur, echte dekens ipv dekbedden, etc.). Dat is dan ook het toppunt Knipoog

Veel succes er mee!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:35

Hier nog iemand met oa een huisstofmijtallergie en hooikoorts.
Ik heb een hoes om m'n matras, speciaal kussen en ik gebruik dagelijks Aerius. Dit werkt super! Amper last van m'n neus of ogen.
Nou moet ik zeggen dat ik wel een stoffige kamer met vloerbedekking heb en regelmatig met alle dieren knuffel en toch heb ik er amper last van. En dat terwijl het vrij heftig kan zijn bij mij Bloos

Ik denk dat het ook een deel gewenning is. Toen ik net een eigen pony had, had ik altijd last van hooikoorts en zo op stal. Paar jaartjes later nergens meer last van, zelfs niet bij extreem hooikoorts weer. Je went er dus ook wel aan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:40

Ik heb mijn hele huis moeten aanpassen, huisdieren eruit omdat ik zo allergisch ben voor huisstofmijt. Hoezen over alles in bed, ook de matrassen, alleen gladde vloeren dus stenen of hout, geen gordijnen en gladde muren. Geen behang. Ik heb jaren mijn katten gehouden en liep met liefde met een kapotte neus, druipogen en hoest en niesbuien maar ben zoooo ontzettend blij dat er nu niets meer in huis loopt!

Met medicijnen kan ik nu best in de buurt van een kat of hond komen, en we hebben zelf ook een hond en konijntjes, maar die wonen buiten.

Ik was er ook overheen gegroeid, maar in mijn zwangerschap is het dubbel zo hard teruggekomen, en kan ik ook niet in een stoffige ruimte zijn zonder te niezen en hoesten.

Hopelijk hoeft het niet zo extreem bij je dochter!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:03

Het is ook nog niet duidelijk wat het bij haar is. We moeten de werking van de medicijnen afwachten en als ze niet helpen, moeten we volgende week even de HA bellen. En dan zien we weer verder. Ik zat inderdaad ook te denken aan een allergietest, mocht het geen hooikoorts zijn. Van de HA hoeven we ook niet de huisdieren weg te doen (gelukkig maar!), ik geloof ook niet dat mijn dochter dat zou kunnen. Zij is reuze gek met alle beesten (2 honden, 2 poezen), maar die blijven gewoon. Die komen overigens niet op haar slaapkamer.
Ik heb al wel zitten kijken naar die hoezen voor over het beddegoed. Ik heb het nagezocht en die worden door de verzekeraar vergoed (HOI!). Ik was ook niet van plan om heel drastisch onze levensstijl te veranderen Tong uitsteken , maar wat extra tips om het voor haar makkelijker te maken zijn nooit weg Knipoog .
We wachten gewoon even af en zuigen wat vaker en luchten haar kamer wat vaker. Knipoog
Iedereen wel erg bedankt voor alle tips en nuttige info!

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:46

Ik heb het ook heel erg en ik heb op mijn kamer een soort afzuigapparaat staan op de vloer.. Dit helpt wel een beetje tegen het stof in mijn kamer..
Daarnaast heb ik een speciaal kussen en dekbed tegen allergie. En slik ik elke dag Xyzal. Dat is een anti allergiepil. Bij mij werkt hij heel goed maar dit is bij iedereen anders natuurlijk! Vorige keer had ik een ander soort en dit hielp totaal niet bij mij!

En idd kamer zo strak mogelijk, niet teveel kussentjes want daar blijft heel veel stof in/op hangen..

Succes!!

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 01:03

Ik gebruik wanneer ik last heb van mijn huisstofmijtallergie Reactine.
Ik meerdere pilletjes gehad maar deze is de enige die werkt.
Soms gebruik ik ook een neusspray (goedkope van de drogist tegen verkoudheid) als mijn slijmvliezen in mijn neusholtes geirrteerd zijn en pijn doen.

Ik heb zelf laminaat en geen zware kwaliteit gordijnen.
Ik had ooit een vriendje en bij hem thuis was het altijd heel schoon maar zodra ik bij de gordijnen stond begon mn allergie.

Gelukkig is het bij mij niet zo erg dat ik mn huisdieren weg hoefde te doen of apart beddegoed te kopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:42

Ik had/heb een lichte versie, afkomstig/in samenwerking met lichte cara. Ik ben er eigenlijk over heen gegroeid.
Wel moet ik echt áltijd een raam op mijn slaapkamer open hebben, en inderdaad dekbedden en moltonhoezen buiten luchten. Matras moest op z'n kant, zodat ook daar frisse lucht bij kon.
Verder heb ik eigenlijk altijd wel huisdieren gehad, katten en hond. Ook gewoon vloerbedekking.
Medicijnen heb ik er nooit voor gehad.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:00

Veel goede tips zijn al gegeven.. ik zou trouwens overwegen om een Swiffer ofzo aan te schaffen of een goede allergie-stofzuiger, gewone stofzuigers stoten namelijk ook weer een boel stof rond en dan blijf je bezig. Er zijn wel speciale stofzuigers voor allergische mensen. Verder heb ik ook van die speciale hoezen om mijn matras, kussen en dekbed gehad en tapijt is echt funest. Dat moet er echt als eerste uit als ze allergisch blijkt te zijn, dat zal al een hoop schelen hoop ik. Check verder even of ze geen donzen kussen/dekbed heeft, anti-allergeen wil wel eens helpen. Voor de rest zouden aanpassingen niet nodig hoeven zijn, en de dieren weg was in mijn geval in ieder geval niet nodig (en al was het nodig.. dan nog niet Haha!). Succes!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:41

Flor: ze heeft geen dozen dekbed/kussen. allebei synthetisch. Omdat ze als kleine uk veel last had van bloedneuzen, kreeg ze een kussen wat je op 60 graden kan wassen. En van die stofzuiger is ook een goede. Ik weet dat je inderdaad van die speciale hebt, met speciale filters. Ook dat is het overwegen waard om te kopen.
Morgen bellen we de HA weer, want de klachten zijn er niet minder om geworden. Ze moet ongeveer 5 minuten fietsen naar school, maar dan hoest ze zich al te pletter. Zaterdag moest ze paardrijden, maar we moesten op de fiets. Ze is niet meegegaan, omdat ze het fietsen niet vol kon houden Verdrietig . Toch sneu dat je daardoor je paardrijles moet missen. Gelukkig heeft ze bij het paardrijden niet zoveel last van geblaf. We zullen wel zien wat de HA morgen zegt.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:07

Heeft ze dan niet een vorm van kinkhoest of inspanningsastma? Dat klinkt me dan logischer in de oren dan huisstofmijt, als ze last heeft van het fietsen. Tja, niet dat ik arts ben ofzo, heb er verder ook geen verstand van Bloos, is gewoon mijn associatie.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 10:21

Flor: dat kan inderdaad ook wel. Ze krijgt nu andere tabletten die oa ook helpen bij astma, maar ook bij allergie. Over 14 dagen moet ze weer naar de HA om te kijken of het met deze tabletten wel beter gaat.
Die tabletten zorgen ervoor dat het gezwollen slijmvlies weer slinkt. Maar ze hoest ook gewoon hoor, als ze niets doet. Maar met paardrijden heeft ze geen last. Kan ze gewoon een uur rijden zonder dat er gehoest wordt.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:34

tja hier nog een met allergie voor beiden.

de tip die ik kan geven is, vloerbedekking eruit!

geen planten in huis! (scheelt al een stuk).

enne ja geen stallen opstrooien en hooi verdelen, want ookhiervan kun je last krijgen.

verder zijn er medicijnen voor hooikoorts, dan moet je gewoon even kijken welke het beste aanslaat denk ik, maar dat moet je overleggen met ha.

bij mij hielp geen 1 medicijn, heb toen ik klein was ook regelmatig een bloed neus gehad en hoesten, dikke ogen noem maar op, over deze klachten ben ik heen gegroeid helaas heb ik er asmatische klachten voor terug gekregen Boos!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:35

sheela schreef:
Flor: ze heeft geen dozen dekbed/kussen. allebei synthetisch. Omdat ze als kleine uk veel last had van bloedneuzen, kreeg ze een kussen wat je op 60 graden kan wassen. En van die stofzuiger is ook een goede. Ik weet dat je inderdaad van die speciale hebt, met speciale filters. Ook dat is het overwegen waard om te kopen.
Morgen bellen we de HA weer, want de klachten zijn er niet minder om geworden. Ze moet ongeveer 5 minuten fietsen naar school, maar dan hoest ze zich al te pletter. Zaterdag moest ze paardrijden, maar we moesten op de fiets. Ze is niet meegegaan, omdat ze het fietsen niet vol kon houden Verdrietig . Toch sneu dat je daardoor je paardrijles moet missen. Gelukkig heeft ze bij het paardrijden niet zoveel last van geblaf. We zullen wel zien wat de HA morgen zegt.

je zegt hoesten?
heeft ze het ook benauwt?
kan doro hooikoorts komen, maar kan ook inderdaad heel goed wat anders zijn, misschien even testen?

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:41

Ik heb ook last van beide; hooikoorts en huisstofmijtallergie.
Die vloerbedekking moet er echt uit hoor, niet normaal wat daar in blijft zitten! Verder zou ik opletten met die neusspray, sommige neussprays mag je namelijk niet te lang achterelkaar gebruiken.
Van de pilletjes ben ik niet zo gecharmeerd, ik gebruik sinds een jaar een Medisana hooikoortsapparaat. Dit werkt met lichttherapie. Het ziet er niet uit, maar bij mij werkt het super!

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:50

Hier nog één. Ik zou ook eerst laten testen waar ze precies allergisch voor is, voordat je
allemaal maatregelen neemt.
Ik heb zelf veel baat bij de kussen, dekbed en matrashoezen. Ook de vloerbedekking eruit en
geen zware stoffen gordijnen nemen helpt. En natuurlijk goed veel schoonmaken.
Ikzelf heb er medicijnen voor, voor als ik ergens anders ben of ineens een aanval krijg.
Maar als je er op let dat je huis goed stof-vrij is, heb je die in principe niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:10

Sowieso naar de allergoloog. Als ze allergisch is voor huisstofmijt kan je mijtvrije hoezen krijgen voor om het dekbed, kussen, en matras. Katoenen gordijnen vervangen door synthetische gordijnen, dekbed terugslaan (huisstofmijten kunnen niet zo goed tegen licht), stofzuigen met een Hepa-14 filter (lichtere hepafilters laten huisstofmijtallergenen tóch door).

Mijn man heeft Semprex, die heeft ook érg last van zijn allergie.

Ikzelf ben ook allergisch voor huisstofmijt, maar ik zit nog in het traject van diagnose, dus heb nog geen medicijnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:29

heb er ook last van, genoeg stofzuigen, ik maak wel alles schoon met een natte doek, omdat dan alles het beste weg gaat. Ja, het betekend wel dat je vaker moet afstoffen, maar ik merk dat ik er zelf geen last van heb zo. Overigens heb ik nooit gemerkt dat ze zich dan meer vermenigvuldigen, heb er zelfs nog nooit van gehoord Knipoog
Hoezen voor over matrassen helpen heel goed, heb deze destijds bij het astmafonds besteld, maar er zijn vast nog wel meer plaatsen waar je ze kan bestellen.
Ook zijn er dekbedden die je op 60 graden kan wassen, op deze temperatuur sterft de huismijt. Dit kan je dan eens in de paar weken doen.

Zelf heb ik er geen medicijnen voor, behalve nasonex en dit helpt genoeg bij mij.
Succes!

EDIT: heb even zitten googlen, maar volgens dokter Google (dus geen 100% zekerheid), mag een vochtige doek wel, maar niet te nat, en het beste is daarna even af te nemen met een droge doek. Op deze manier haal je wel het meeste stof weg, dus in mijn ogen aan te raden Knipoog

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:13

Ik heb er ook heel erg last van, mijn allergie waardes waren echt mega hoog.

Hoe ik ermee omga: veel stofzuigen, ik heb op doktersvoorschrift een speciale matras hoes en beddengoed. Medicatie (allergie geeft astma) En eigenlijk zou ikn niet meer naar stal mogen Nagelbijten / Gniffelen
Verder heb ik ook lamellen ipv gordijnen, scheelt ook wel Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:46

hoesten van huisstofmijt? ik moet alleen niezen en krijg koppijn. maar je kunt er veel tegen doen. goed stofvrij houden inderdaad je huis. geen knuffels, geen kussens, beddegoed heb je speciale hoezen voor. geen stoffen, maar leren banken...