ADHD en alternatief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

ADHD en alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 17:06

ADHD is moeilijk te behandelen of te ondersteunen,toch ben ik op zoek naar mogelijkheden op alternatief gebied.Ik heb eens zitten googelen maar daar staat zo veel dat ik het niet meer weet.Een dieet en visolie capsules maar dat is niet voldoende helaas.

Shadow0

Re: ADHD en alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:54

Niet alternatief gaan rommelen maar gewoon eerst zorgen voor goede deskundige hulp: goed onderzoek door een kundige professional, een duidelijke diagnose goede begeleiding bij de opvoeding, een afgestemd programma met school.
Zoek GOEIE begeleiding, door de situatie voort te laten duren doe je je kind tekort.

De keuze voor al dan niet medicijnen moet je in goed overleg met een arts nemen, door je GOED te laten informeren over de voors en tegens. Door de optie bij voorbaat af te wijzen onthoud je je dochter een mogelijkheid.

Jij lijkt op zoek naar een wondermiddel - en dat is er niet. Het allerbelangrijkste is eerst om haar goed en deskundig te laten begeleiden.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:21

Ik gebruik medicjinen, en ik zou niet meer zonder willen. Ik heb concerta, anders had ik gruwelijk stemmignswisselingen met ritalin.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:05

ik heb ook ADHD, maar de dokter heeft hij geadviseerd er niks meerr aan te doen. Want het is bij mij laat ontdekt, omdat ze dachten dat ik gewoon *druk* was. Maar, ik heb een lijste gehad van de dokter, waarin staat waar ik druk van kan worden. Veel succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:29

Het is inderdaad moeilijk ze is nu aan de visolie kijken wat dat doet? Ze eet ook soms iets wat ze niet mag, dus waar ze druk van wordt.Ze vind dat dan lekker, ik begrijp dat ook wel maar wij zitten er dan mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:33

Een tryptofaanrijk dieet kan ook helpen. Tryptofaan is een bouwstof van serotine, een hormoon dat bij stress, maar ook bij ADHD een belangrijke rol speelt... Wellicht zit er in de medicijnen ook al tryptofaan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:34

Pardon? Wíj zitten er dan mee? Hoe denk je dat een kind zich voelt als het niet te houden is, maar andere mensen er last van hebben etc?

Ik zou eerst idd maar eens prof. hulp in gaan zetten, ipv zelf aanmodderen en vooral dingen als bovenstaande niet tegen haar zeggen..... Het is vast en zeker al moeilijk voor haar, op die manier wordt het nóg veel moeilijker

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:33

Op de momenten van extreem druk heeft zei daar geen last van alleen maar de lol van.Ze krijgt ook hulp,en op school doen ze er alles aan om haar te helpen.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:46

Ik weet niet hoe oud je dochter is maar ik zou verschillende onderzoeken. Allereerst is het denk ik voor je zelf heel belangrijk om te weten waar je precies te weten waar je tegen aanloopt. Dan kun je vanuit daar zelf verder gaan kijken wat voor jou (jullie gezin) zou kunnen helpen.

Nu gaat het goed op school begrijp ik door jou verhaal. Toch merk ik in mijn werk dat het voor veel kinderen vooral in de pubertijd erg moeilijk is om mee te kunnen komen op school. Niet doordat ze niet willen, maar doordat ze het niet kunnen door de adhd. Vaak merk je ook dat ze de drukte in hun hoofd zelf ook erg storend vinden en er erg moe van worden.

Ik zou als ik jou was de optisch van een persoongebonden budget (rugzakje..) Onderzoeken dit kan voor veel hulp op school zorgen. Is dat niet nu dan is dat in de toekomst wellicht zo. Vroegtijdig dit onderzoeken is aan te raden want echt snel gaat het aanvragen vaak niet.

Verder heb ik erg goede ervaringen met medicatie. Je ziet kinderen er van opknappen. Doordat ze zelf meer rust krijgen in hun hoofd. Dit altijd in goed overleg met een arts natuurlijk.

En verder kan hulp eventueel in de thuisstituatie ook prettig zijn. Dit zo ook via het persoonsgebondenbutget kunnen verlopen. Je moet dan zeker niet meteen aan een opvoedkundige denken. Iemand die jou alles uit handen neemt maar gewoon iemand die profecionele ervaring heeft met deze kinderen en waar jij jou verhaal bij kwijt kan en die eventueel tips en hulp kan bieden.

Misschien heb je hier wat aan. Als je meer info wil staat mijn pm box altijd open! Veel succes en vergeet vooral niet te genieten van je dochter!

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:36

Nog even een reactie een persoongebonden budget en een rugzakje twee verschillende middelen zijn die ook zeer verschillend worden ingezet. pgb is voor aanvraag speciaal onderwijs dat nu niet van toepassing is lees ik uit je verslag. Rugzakje kan op verschillende manieren ingezet worden. Was niet duidelijk op te maken uit mijn vorige post excuses hiervoor!
Laatst bijgewerkt door Dressuurenzo op 24-03-08 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:38

Mijn ervaring met ADHD kids is dat de beste methode het stellen van duidelijke regels en grenzen is.
Alle pillen en goedjes hebben nooit iets geholpen.Duidelijkheid en rust wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:40

marleen_usar schreef:
Op de momenten van extreem druk heeft zei daar geen last van alleen maar de lol van.Ze krijgt ook hulp,en op school doen ze er alles aan om haar te helpen.

Wat voor hulp, van wie, op welke manier?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:42

xxmiszlizzxx schreef:
ik heb ook ADHD, maar de dokter heeft hij geadviseerd er niks meerr aan te doen. Want het is bij mij laat ontdekt, omdat ze dachten dat ik gewoon *druk* was. Maar, ik heb een lijste gehad van de dokter, waarin staat waar ik druk van kan worden. Veel succes!

Waarom is het dan te laat om met medicatie te beginnen?
Op mijn werk is bij een meisje van 18 net ADHD gediagnosticeerd en is nu met Concerta begonnen...dus ik snap niet waarom het te laat is bij jou.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:46

joycie17 schreef:
Nog even een reactie een persoongebonden budget en een rugzakje twee verschillende middelen zijn die ook zeer verschillend worden ingezet. pgb is voor aanvraag speciaal onderwijs dat nu niet van toepassing is lees ik uit je verslag. Rugzakje kan op verschillende manieren ingezet worden. Was niet duidelijk op te maken uit mijn vorige post excuses hiervoor!

Jup wilde ik ook net gaan zeggen.
Een rugzakje (leerlinggebonden financiering) is tweeledig, voor hulp aan de school in de omgang met een kind en enkele uren ondersteuning voor het kind. Voor het krijgen van een rugzakje moet je echter wel eerst aantonen dat het zonder niet gaat.

Wat betreft een persoonsgebonden budget (pgb) vind ik het altijd jammer dat mensen elkaar alleen een pgb adviseren. Het is namelijk niet alleen maar een pgb, de pgb is een financieringsvorm van awbz-zorg. Deze awbz-zorg kun je inzetten in de vorm van zorg in natura of in de vorm van pgb. Bij een pgb koop je zelf zorgverleners in en maak je contracten, moet je verantwoording afleggen over waar je het geld aan besteed enz. Bij zorg in natura wordt de zorg geleverd vanuit een zorgaanbieder en zit je niet zelf met geld en verantwoording e.d.

Een pgb op school wordt ook niet zo snel afgegeven, ook dan moet aangetoond worden dat het anders echt niet gaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 19:03

Ze is onder toezicht zeg maar van het doventeam, dit omdat ze ook slechthorend is.Daar is ze uitgebreid getest en die zorgen er voor dat ze een rug zak krijgt.Ze zit alleen aan een tafel op school omdat ze anders helemaal niet kan door werken.Ze zit op een school waar iedereen zeer streng is en dat heeft ze nodig en dat doet haar ook goed.Ze krijgt van alle kanten hulp en daar ben ik erg blij mee.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:27

marleen_usar schreef:
Ze is onder toezicht zeg maar van het doventeam, dit omdat ze ook slechthorend is.Daar is ze uitgebreid getest en die zorgen er voor dat ze een rug zak krijgt.Ze zit alleen aan een tafel op school omdat ze anders helemaal niet kan door werken.Ze zit op een school waar iedereen zeer streng is en dat heeft ze nodig en dat doet haar ook goed.Ze krijgt van alle kanten hulp en daar ben ik erg blij mee.

Fijn om te horen dat de school het zo goed aanpakt! Helaas zijn er soms scholen die het minder goed aanpakken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:11

marleen_usar schreef:

Heeft dat doventeam specifieke ervaring met ADHD? En zit ze nog op het reguliere onderwijs? En op welke manier krijgt ze hulp? Welke aanpak hebben jullie thuis? Op welke manier gaan jullie met haar slechthorendheid om? En met haar ADHD?
Wat houdt dat 'streng' zijn van de school precies in?

(Ok, ik realiseer me dat dit een heel vragenvuur is Lachen Maar het is geen eenvoudige situatie, dus het is niet zo makkelijk advies te geven zonder wat meer te weten over wat er nu al gebeurt en op welke manier er nu al hulp en begeleiding is.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:25

Het doventeam is bekend met ADHD, ze zit op een montesorieschool en dat is voor haar echt perfect.De intern begeleider van de school helpt ook mee,en die vraagd weer aan deskundigen hoe ze haar het beste kunnen begeleiden.Zelf ben ik ook slecht horend en kan net als haar liplezen,als ik tegen haar praat dan praat ik hard zo dat ze meteen weet dat het tegen haar is.We hebben met het doventeam binnenkort een gesprek en daar horen we alle bevindingen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:28

Op school moet ze 3 werkjes op een dag maken, haalt ze dat 2 dagen niet dan krijgt ze straf en dat houd in dat ze naar een andere klas moet om daar te werken.Wat ze niet weet is dat ze dat expres doen om dat ze in een andere klas altijd door werkt.Dat is een klas waar grotere kinderen zitten en die werken heel stil.

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:29

Ik weet niet of pillen helpen, zelf nooit geprobeerd. Maar structuur en rust helpen al heel veel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:46

Pensionnetje schreef:
Mijn ervaring met ADHD kids is dat de beste methode het stellen van duidelijke regels en grenzen is.
Alle pillen en goedjes hebben nooit iets geholpen.Duidelijkheid en rust wel.

trust me, medicijnen kunnen af en toe broodnodig zijn
als ik mijn concerta niet slik is de chaos etc te groot waardoor ik niet goed tot helemaal niet kan functioneren...punt

met de concerta is het randje eraf, ik heb iets meer overzicht waardoor ik juist net genoeg overzicht kan creeren zodta ik daadwerkelijk die structuur kan maken die ik nodig heb

er word heel snel afgegeven op medicatie , maar dat is niet eerlijk
heel veel mensen met adhd, kinderen en volwassenen hebben juist baat bij medicatie omdat die medicatie het mogelijk maakt om de structuur die nodig is vorm te geven , en binnen die structuur je ei kwijt te kunnen

ik ben het er wel mee eens dta er niet te jong naar medicatie gegrepen moet worden
maar als je daadwerkelijk adhd hebt en niet gewoon druk bent (want ja, als je druk bent heb je adhd volgens nog steeds veel te veel mensen ) kan medicatie een uitkomst zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:53

Toch wil ik iets ter overdenking geven voor de school. Het lijkt mij namelijk een behoorlijke opgave om op een montessorischool te zitten terwijl je en slechthorend bent, en adhd hebt. Het zou mij niet verbazen als ze zich een beetje overspoeld voelt en niet altijd precies begrijpt wat er om zich heen gebeurt. Juist op een montessorischool kan het voor je dochter lastiger zijn om de 'hints' op te pikken en dat kan veel extra energie kosten.

Dat ze in een andere, stillere, klas goed kan doorwerken is heel mooi Ja Maar het nadeel daarvan is dat ze wel in een uitzonderingspositie wordt geplaatst, en dat ze dit als straf (en falen) kan gaan zien.

Ik kan me voorstellen dat de lat voor haar vrij hoog ligt, en dat ze zich nog wel eens tekort voelt schieten, en misschien dat het gedrag thuis het afreageren van de spanning door de dag heen is.

Ik zou het dan ook zeker nog eens met de leerkrachten en begeleiders bespreken.

Waarom wil je eigenlijk geen medicijnen overwegen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 08:12

medicijnen geven vaak bijwerkingen en slaap problemen,en ik heb al veel bereikt met voeding maar gisteren had ze dus stiekem een plakje cake gepakt en toen werd ik dus uit gescholden en zo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:23

een vriendien van me haalde suikervrij snoepgoed voor haar adhd zoon.
ze was echt heel streng in snoepen,maar als hij dan wat mocht dan kreeg hij suikervrij,hij proefde geen verschil met gewoon snoep
misschien een idee?

consequent zijn is inderdaad het sleutelwoord bij adhd, nee is nee, duidelijkheid schept een hoop rust.
ik werk wel veel met jongeren met adhd en pdd-nos en merk dat ook zeer zeker.
duidelijke afspraken maken,duidelijke taakverdeling .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 08:32

Ik heb alpro soya want melk producten is een ramp en met alpro gaat het goed,suikervrij snoep heb ik ook maar soms neemt ze iets als ik er niet ben met suiker.