Zendmasten schadelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zendmasten schadelijk of niet?

1. schadelijk
19 (55%)
2. niet schadelijk
15 (44%)

Totaal aantal stemmen: 34

Mila87

Zendmasten schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:56

Hallo,

Mijn vraag aan jullie is wat jullie vinden van Zendmasten in de buurt van een woning. Er zijn hier verschillende meningen over, en ik ben benieuwd naar de van jullie.
Mijn moeder denkt er over na een huis te kopen bij mij in de buurt. Het is een pracht huis maar op 500 meter afstand staat een zendmast met hoogspanningskabels. Ik ben op diverse website gelezen of het wel of niet schadelijk is maar de meningen verschillen zo. De een zegt dat je op minimaal 300 meter afstand moet wonen, de ander zegt dat het op 100 meter al kan. Er komen electromagnetische stralen vanaf die kanker kúnnen verwekken. Dat is in Amerika bewezen, maar goed, de cijfers waren neit keihard.
Mijn moeder is behoorlijk bezorgt, haar man/mijn vader, is overleden aan kanker dus je denkt altijd 2x na voordat je zo`n beslissing neemt.
Wat zouden jullie in dit geval doen, hoe denken jullie over Hoogspanningskabels?
Het is een prachthuis met weiland, zodat ik een paard kan stallen. (eindelijk!!!) dus ik hoop dat het allemaal goed afloopt maar goed, tis een moeilijke beslissing.
Geef jullie mening graag!!!

Pelll

Sjonniej

Re: Zendmasten schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:55

Ik geloof niet dat het zinvol is om je hier erg druk over te maken. Zeker als het huis je verder helemaal aanstaat, gewoon kopen. Het feit dat 10 bronnen 10 verschillende dingen melden, laat blijken dat alles dus zo onbekend als wat is.
In mijn krant stond vandaag toevallig ook een artikel hierover (ivm. trafostation op enkele meters vanaf de stad). Daarin stond dat de straling niet verder dan 100 meter komt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:58

Mijn ouders hadden toen ook een huis op het oog maar o.a. door zo'n zendmast hebben ze dat niet gedaan (niet álleen daarvoor hoor). Maar als het echt zo schadelijk zou zijn zouden ze het vast niet bij een huis in de buurt plaatsen. De mensen die er tenslotte toen in gewoont hebben zijn er vast ook niet aan dood gegaan.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:42

als je je daar druk over moet maken dan kan je je overal wel druk om maken..
straling van je mobiel, je tv, je magntron

je kan je alleen al ziek maken door er aan te denken..

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:59

ja dat klopt..een magnetron is bij wijze van net zo schadelijk als direct onder een hoogspanningskabel-mast wonen..wordt er gezegt..van de magnetron ben ik al langer op de hoogte, gebruik hem ook heel af en toe.
ik ben niet iemand die zich snel druk maakt om dingen, mijn moeder wel sinds mijn vader is overleden. ze is niet de gekste, ken wel ergeren, maar toch is ze voorzichtig. je hoort er de laatste tijd veel over.
ik hoop dat ze het huis gewoon koopt, maar het is moeilijk om haar te overtuigen Knipoog
echt concrete bewijzen zijn er niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:07

Ik denk wel dat het schadelijk is.
Maar idd niet meer als je er een stuk vandaan woont.
Ik denk dus ook dat radio golven, mobieltjes die ontvangen en zenden en dat soort dingen ook schadelijk zijn.
Maar dat krijgt niemand ooit hard gemaakt...te groot nadeel voor de maatschappij.

Kijk bijv eens hoeveel mensen er onverklaarbaar moe zijn, zoals ME/CVS.
Zou dat niet eens met luchtvervuiling of straling te maken kunnen hebben?
De een die er wat meer op reageerd dan de ander?

Maar goed, ook wij wonen niet erg ver van een hoogspanningsmast af.
Ongeveer op 300 meter
En de oude bewoners van dit zijn beide boven de 80 Lachen
Dus we hebben het maar gegokt het toch te doen Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:46

Ik denk dat het niet goed is om er iedere nacht direct onder te gaan slapen, maar hoe verder weg hoe minder straling natuurlijk. Hetzelfde geldt overigens voor zendmasten die vaak op flats staan, als dat 2 meter boven jouw hoofd is, schijnt dat ook niet helemaal goed te zijn.

Maar aan de andere kant, van brood eten krijg je ook kanker dus als je zo gaat beginnen kan je helemaal niets meer Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:31

Pel schreef:
Dat is in Amerika bewezen, maar goed, de cijfers waren neit keihard.

Is het nou wel of niet bewezen?

Dit is wel interessant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Straling

Maak me er niet druk om. De zon is ongezonder.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:36

Ja, ik denk ook dat het schadelijk is. Wij hebben er in huis wat aan laten doen (vraag me niet hoe en wat Clown ) Maar mn moeder tripte helemaal, moe, hoofdpijn, ze had ineens overal last van. Toen hebben we een iemand laten komen en die heeft 'blokjes' aan de muur gehangen. Als er nu een blokje van de muur afvalt (perongeluk, door er bijv tegenaan te stoten) en we hebben dat niet door, word mn moeder weer, heel chagerijnig enzovoort.

Er zijn vast mensen met een andere mening dan mij, maar ik blijf bij m'n standpunt. (Anderen zullen denken dat ik gek ben, maar ook daar trek ik me níks van aan Knipoog )

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:38

Onderschat de invloed van de psyche niet... (Maakt niet uit natuurlijk, als je erin gelooft en het "werkt", dan is het ook goed)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:36

Inderdaad Margreet daar heb je een punt.
De volgende link bevat ook wel interessante info. Volgens mij is mobiel bellen trouwens slechter dan in de buurt van een zendmast wonen.
http://www.kennislink.nl/web/show?id=190073

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:28

Mobiel bellen is inderdaad ook erg slecht voor je, maar ik geloof niet dat het slechter is als bij een zendmast in de buurt te wonen. (ligt natuurlijk aan de hoeveelheid minuten je mobiel belt)

Televisies, computers, magnetrons enz zijn ook 'slecht voor je'.
Maarja, daar kan je eigenlijk niet omheen, tenzij je als 'holbewoner' door het leven te gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:57

Ik woon al 12 jaar met een transformatorhuisje in de tuin, en leef nog steeds Ja Denk niet dat het heel ernstig is hoor.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:30

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:22

Ik heb hier ooit een presentatie over gehouden.
En het blijkt dat mensen, die in de buurt van een zendmast wonen, juist 'gezonder zijn dan mensen die 'gewoon' wonen.
Er kwam minder kanker voor, mensen werden ouder en voelden zich gezonder.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:53

LimaGentle schreef:
als je je daar druk over moet maken dan kan je je overal wel druk om maken..
straling van je mobiel, je tv, je magntron

je kan je alleen al ziek maken door er aan te denken..

Een mobiel, tv en magnetron kan je uitdoen, een zendmast niet. Je zit 24 uur in de straling. Ze kunnen niet bewijzen dat het niet schadelijk is maar ook niet dat het schadelijk is. Zo'n mast brengt je huis waarde ook in vermindering.

Sommige mensen hebben na 5 jaar al last van zo'n mast en sommige mensen krijgen na 80 jaar last, wat om kan slaan in kanker. Ik ben er vol op tegen. Laten die bedrijven eens samenwerken zodat ze 10 zendmasten hoeven te plaatsen in plaats van 3.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:55

Leoni_ schreef:
Laten die bedrijven eens samenwerken zodat ze 10 zendmasten hoeven te plaatsen in plaats van 3.

He ja, 10 ipv 3, dat zal zeker helpen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:15

Ach, dan kun je misschien beter in een hol ergens in de bush gaan wonen.
Hier vlakbij staat er ook één en er staat er één bij mijn beestjes in de wei, ik maak me er niet druk om.

Van de magnetron, mobieltje, bruin korstje op eten, melkproducten, deo etc krijg je ook al kanker.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:16

Inderdaad, wat denk je wat voor stralingen je mobiel en je magnetron afgeven.
Ik maak me er niet druk om, want dan kan je nergens meer leven.

Verder denk ik dan ook wel dat die zendmasten wel degelijk schadelijk zijn.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:57

Wij wonen in België en onze dochter heeft in school een folder meegekregen die werd geschreven door een aantal Belgische kinderartsen die zich verenigd hebben. Zij raden aan kinderen onder de 16 jaar geen gsm te laten gebruiken.

Verder kan je via deze website veel info vinden:
http://www.milieuziektes.nl en via de link op deze pagina vind je nog meer info.
Ik heb zoiets van zolang het niet bewezen is dat het niet schadelijk is, hanteert men best het voorzorgsprincipe!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:59

Chivance schreef:
Wij wonen in België en onze dochter heeft in school een folder meegekregen die werd geschreven door een aantal Belgische kinderartsen die zich verenigd hebben. Zij raden aan kinderen onder de 16 jaar geen gsm te laten gebruiken.

Verder kan je via deze website veel info vinden:
http://www.milieuziektes.nl en via de link op deze pagina vind je nog meer info.
Ik heb zoiets van zolang het niet bewezen is dat het niet schadelijk is, hanteert men best het voorzorgsprincipe!

Ja, dan blijf je bezig. Want de schadelijkheid van een opblaaskrokodil op je slaapkamer is ook niet bewezen Rolleyes Moet je dan van alles gaan bewijzen dat het niet schadelijk is Verward

Kanker kun je overal van krijgen. De oorzaak is niet duidelijk. Het is niet meer dan een clubje cellen die op hol slaan in de deling. Kun je op zich al krijgen van je alleen maar druk maken om dingen.

Ik kan me iig echt niet druk maken om zulke onzinnige dingen Scheve mond

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:33

Citaat:
Ja, dan blijf je bezig. Want de schadelijkheid van een opblaaskrokodil op je slaapkamer is ook niet bewezen Rolleyes Moet je dan van alles gaan bewijzen dat het niet schadelijk is Verward

Scheve mond

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Men heeft al aangetoond dat mensen die slapen met hun gsm naast hun bed veel slechter slapen, ... . Dus is het dan zo moeilijk om te zeggen ik neem mijn gsm niet mee naar bed of ik draag hem niet de ganse dag in mijn broekzak of ik ga niet naast een mast wonen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:36

Slapen ze dan slecht vanwege de straling of vanwege het telefoontje waar ze (onbewust) op wachten? Of misschien juist wel denken te missen als de telefoon beneden ligt? Tja, zeg het maar....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:50

Chivance schreef:
Citaat:

Scheve mond

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Men heeft al aangetoond dat mensen die slapen met hun gsm naast hun bed veel slechter slapen, ... . Dus is het dan zo moeilijk om te zeggen ik neem mijn gsm niet mee naar bed of ik draag hem niet de ganse dag in mijn broekzak of ik ga niet naast een mast wonen?

Sorry, ik doelde eigenlijk meer op de laatste zin. "zolang niet is bewezen dat iets niet schadelijk is hanteer je het best het voorzorgsprincipe"

En ik slaap trouwens prima met een telefoon naast mijn bed Ja En als het is aangetoond dat het vanwege straling is; wie heeft er geen tv, radio, pc op zijn kamer staan? daar komt minstens net zoveel straling van af, zoniet meer Knipoog

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:52

er zijn veel verschillende meningen merk ik..in eerste instantie stond 'niet schadelijk' behoorlijk voor. nu staat het gelijk. ik denk dat het wel degelijk schadelijk is, maar ik denk ook dat andere dingen schadelijk zijn. magnetron, gsm. het zijn dingen die ik gebruik maar wel bewust bij nadenk wat het kán doen. maar goed, bij wie wel en bij wie niet. ik denk ook dat het een qwestie van gevoeligheid is.
het huis staat op 120m afstand van de dichtstbijzijnde mast, de 2e mast staat op 240m. het is dus behoorlijk tegengevallen. dus het huis staat op een laag pitje. we kunnen hem nog niet volledig los laten, maar het is wel erg dichtbij.
omdat er toch veel over gesuggereerd word, en onderzocht wordt, denk ik dat het geen goed plan is om zo dicht op een zendmast te gaan wonen.