Wat is de waarheid over melk(producten)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Wat is de waarheid over melk(producten)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:31

Ik wil nou wel eens weten wat de echte waarheid is over melk(producten). Is het ongezond voor je, of juist gezond? En wat zijn de gevolgen voor de gezondheid? Gaarne niet speculeren, uitgaan van tradities en persoonlijke ervaringen, maar uitgaan van objectieve onderzoeken en dergelijke.
Alvast bedankt!

Britt

Re: Wat is de waarheid over melk(producten)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:34

De mens is de enige diersoort die na zijn babytijd nog melk drinkt. En, nee, dit is niet voor niets zo Tong uitsteken
Dieren ontwikkelen regelmatig een lactoseintolerantie na een bepaalde leeftijd, je kan het ze wel aanwennen door het vaker te geven.
Het is inderdaad niet geweldig voor je, het kan bijdragen aan botontkalking op latere leeftijd bijvoorbeeld.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:43

En is het in elke hoeveelheid schadelijk, of pas vanaf een bepaalde hoeveelheid?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:44

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:46

Dank je! Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 00:18

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:29

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:35

"Diverse studies hebben uitgewezen dat zuivelconsumptie geen enkele invloed hebben op de sterkte van botten, maar wel bijdraagt tot zwaarlijvigheid, oor infecties, constipatie, ademhalingsproblemen, hartziekten en diverse vormen van kanker. Verschillende rapporten leggen zelfs een verband tussen insuline-afhankelijke diabetes en een bepaalde proteïne in zuivelproducten. Deze vorm van diabetes begint gewoonlijk in de kindertijd. Het is een van de belangrijkste oorzaken van blindheid en draagt bij tot hartziekte, nierbeschadiging, en amputaties als gevolg van zwakke circulatie. Bovendien lijken voedselallergieën ook een vrij algemeen gevolg te zijn van de consumptie van koemelk, vooral bij kinderen."

Dit staat op de eerst genoemde site. Waar zijn deze studies te vinden en zijn ze wetenschappelijk onderbouwd.

Ik hoorde ooit dat dit niet in de publiciteit wordt gebracht omdat Nederland leeft van de koeien in de weides zeg maar. Als niemand meer melk drinkt dan verdwijnen die..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:38

Ik volgde laatst een interessant geprek ik de trein Clown
Daar zeiden ze dat Japanners nooit geen melk drinken, bijvoorbeeld (en ook in veel andere landen, maar als voorbeeld japanners) als je deze mensen dan melk geeft, dan krijgen ze een heel erg allergische reactie.
Ook zijn veel kinderen (moi bijvoorbeeld) op vroege leeftijd allergisch voor melk, en later plots niet meer.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het écht goed is..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:52

BrittKitt schreef:
De mens is de enige diersoort die na zijn babytijd nog melk drinkt. En, nee, dit is niet voor niets zo Tong uitsteken
Dieren ontwikkelen regelmatig een lactoseintolerantie na een bepaalde leeftijd, je kan het ze wel aanwennen door het vaker te geven.
Het is inderdaad niet geweldig voor je, het kan bijdragen aan botontkalking op latere leeftijd bijvoorbeeld.

Ja

Door mijn allergie en eczeem ben ik op jonge leeftijd al gaan twijfelen aan 'melk is goed voor elk'. Ik kon me niet voorstellen dat je als mens niet zonder kon, wat toen nog wel vaak gezegd werd. Je botten zouden zwak worden en je zou niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Later ben ik de literatuur ingedoken en vond ik idd bovenstaande.

Melk is voor jonge dieren en mensen, ik denk dat als je een kind hebt en je eigen borstvoeding stopt dat je dan niet per se koeienmelk zou moeten 'bijvoeren' Clown Haha!. Tenslotte geef je een veulen dat op natuurlijke wijze afgespeend wordt door de moeder op 2 jarige leeftijd of zes jaar ook geen melk meer. Gestoord

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:00

Ik ben ook al jaren van mening dat melk niet goed voor je is. Ik vind het niet eens lekker.

Even een vergelijkje (is eigen ervaring, geen wetenschappelijk onderzoek)

Mijn man heeft al een aantal keren wat gebroken. Hij dronk in zijn kindertijd heel veel melk.
Gewoon ongelukkig gevallen of is melk toch niet botversterkend?

Ik ben vaak gevallen, van mijn paard, fiets en stoepranden e.d. Ik heb nog nooit wat gebroken.
Toeval, heb ik van mezelf al sterke botten, of komt het omdat ik geen melk drink.

Je kan hier natuurlijk alles van maken en het zegt natuurlijk totaal niet dat melk slecht voor je is. Maar mede hierdoor geloof ik wel meer in de onderzoeken dat melk slecht voor je is, dan dat melk goed voor je is.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:06

Jaimyliefje schreef:
Ik volgde laatst een interessant geprek ik de trein Clown
Daar zeiden ze dat Japanners nooit geen melk drinken, bijvoorbeeld (en ook in veel andere landen, maar als voorbeeld japanners) als je deze mensen dan melk geeft, dan krijgen ze een heel erg allergische reactie.

Volgens mij kunnen inderdaad getinte mensen of in ieder geval zwarte mensen niet tegen melk.

Bovendien als je veel melk snel drinkt, komt het er gelijk weer uit, omdat je darmen het niet aankunnen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:07

Maar is bijvoorbeeld karnemelk dan wel gezond? Of in ieder geval beter dan melk?

Denk niet dat je melk en melkproducten als één kan zien.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:11

Hmmm, ik vind dit een interessant topic. Ik moet zeggen dat ik nooit aan melk getwijfeld heb. Maar nu je dit zo aangeeft....
Ik had vroeger een vreselijke allergie voor koemelk, als ik kaas gegeten had kon ik al niet meer rechtop staan. Nu heb ik continu last van mijn darmen. Ik gebruik nog steeds veel melk. Ik ga eens een experimentje uitvoeren!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:51

Elke87 schreef:
Maar is bijvoorbeeld karnemelk dan wel gezond? Of in ieder geval beter dan melk?

Denk niet dat je melk en melkproducten als één kan zien.

minder slecht. Net als yoghurt. Een deel van de mekeiwitten wordt omgezet in karnemelk en yoghurt en mensen met een lactose allergie reageren ook minder heftig op yoghurt en karnemelk.

Maar je kunt ze ook net zo goed weglaten uit je eten hoor Knipoog

Vorige week verbaasde ik me er nog over bij de supermarkt dat gewoon een héél schap gevuld is met die troep.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:04

Melkproducten zie ik inderdaad anders dan melk.
Ik denk niet dat margarine oid net zo slecht voor je is, daar zitten ook gezonde vetten ed in (zal in melk ook wel zitten Tong uitsteken ).
En in yoghurt zijn al die melkzuurbacteriën al omgezet en lijkt me inderdaad een heel stuk gezonder.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:52

Ik drink mijn hele leven al iedere dag melk en heb tot nu toch nog nooit problemen gehad, imo iets gebroken.

Maar nu ik dit lees wordt ik toch wel een beetje huiverig. Maar goed, dan vraag ik me ook weer af wat er wel goed is dan. Volgens mij heeft ieder product wel zijn slechte kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:58

Dat je niets gebroken hebt is geluk hebben, heeft niets met melk drinken te maken Clown

Achja, ze hebben tegenwoordig over alles wel iets. Maar over melk ben ik ook altijd huiverig geweest, het is lang niet zo 'belangrijk' als veel mensen denken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:00

oh leuk, weer een melkdiscussie!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:06

Elke87 schreef:
Volgens mij kunnen inderdaad getinte mensen of in ieder geval zwarte mensen niet tegen melk.

Dat is niet waar. Bijvoorbeeld de Masai in Kenia leven van koeienbloed en melk, en die zijn zo zwart als de nacht. Lachen
Veel nomadische stammen leven van melk trouwens.

Je kunt tegenwoordig van je haren kammen al ziektes krijgen. Als je met mate melk drinkt is het niet schadelijk voor de gezondheid. Maar evenmin voegt het iets toe. Gewoon drinken als je het lekker vind, 1 glas per dag is prima en lust je het niet er lekker afblijven.

Gaan we dan ook discussieren over yoghurt, kaas, boter?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:07

Elke heeft wel een beetje gelijk: van alle mensen met lactoseintolerantie zijn het meer gekleurde mensen dan blanke mensen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:08

Alleen jonge dieren en baby,s hebben melk nodig, de mens kan gewoon zonder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:11

BrittKitt schreef:
Ik denk niet dat margarine oid net zo slecht voor je is, daar zitten ook gezonde vetten ed in (zal in melk ook wel zitten Tong uitsteken ).
En in yoghurt zijn al die melkzuurbacteriën al omgezet en lijkt me inderdaad een heel stuk gezonder.

Margarine is niet gemaakt van melk maar van plantaardige olieeen, anders zou het boter heten Knipoog

Melkzuurbacterien worden niet opgezet maar lactose (melksuiker).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:11

Ik vraag me altijd af waardoor mensen zo vasthouden dat melk gezond is, verder dacht ik dat melk is goed voor elk reclames verboden werden in belgie (maar ik zie ze enkele weken geleden terug opkomen)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:12

ik heb ook eens gehoord dat wanneer mensen inderdaad jaren lang geen melk hebben gedronken en het dan eens weer gaan drinken, dat ze er dan niet meer tegen kunnen.

Zelf ben ik echt een melk verslaafd, het enige wat ik lekker vind om te drinken is melk. Maar mag nu door omstandigheden een tijdje veel minder melk en ik merk gewoon dat ik er af en toe echt behoefte aan heb!