Eigenschappen hersenschudding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Eigenschappen hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:35

Nou is mijn vriend vanmiddag tegen een ijzeren staaf/balk/ding gelopen met zijn hoofd [ met een noodgang als ik hem mag geloven ] en hij is nu de hele middag al duizelig en heeft hoofdpijn. Voorzover ik het me kan herinneren zijn dit eigenschappen van een hersenschudding? Op internet/via google kan ik niet bijster veel info vinden dus iemand hier die het heeft meegemaakt en me concrete symptomen kan vertellen? Lijkt me nl. niet handig om met een hersenschudding door te blijven lopen, maar mijn vriend heeft een bloedhekel aan een dokter dus moet eerst wel een goede reden hebben om hem er heen te sturen. [ Nouja, dokterswacht word het nu dan. ] Lachen

Alvast bedankt.

Julia

Re: Eigenschappen hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:43

Doet ie goed, Fem. Ach gut Is hij ook misselijk? Het liefst willen liggen kan geen fel licht verdragen in zijn ogen? In ieder geval een beetje rustig aan doen. Sterkte voor hem!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:45

opzich hoef je niet naar een huisarts met een hersenschudding.
Het enigste wat hij/zij dan zal zeggen is rusten waarschijnlijk. Er is geen medicijn o.i.d. wat helpt tegen een hersenschudding zover ik weet. Knipoog

Je vriend zou best een lichte hersenschudding kunnen hebben. Even rustig aan doen en dan is het zo weer over.

Bij een echte hersenschudding geef je ook over, en dat doet je vriend zo te lezen niet. Ik heb een hersenschudding gehad waarbij ik overgaf en geen licht kon verdragen. Ik hoefde maar 2 seconde licht te zien en mijn hoofd klapte uit elkaar voor mijn gevoel.

Hoofdpijn en duizelig zou dus een lichte hersenschudding kunnen zijn, maar dat is niet echt ernstig. Ik denk dat hij zich morgen ochtend al een stuk beter zal voelen. Op tijd naar bed en goed slapen, eten en drinken. Als hij er morgen nog zoveel last van heeft zou je naar de HA kunnen gaan. Maar ik denk niet dat je dat vanavond nog hoeft te doen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:47

Hij zal ook wel niet echt van de pilletjes zijn zeker? Hij mag mag ook gerust 1000 MG paracetamol slikken. Zo nodig drie maal daags. Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:47

Hoofdpijn en misselijkheid zijn de verschijnselen bij een hersenschudding, duizeligheid weet ik zo niet. Ik zou hem vannacht ook om de 2 uur wakker maken (en dan echt goed wakker, bij positieven zijn). Mocht hij dan toch niet goed reageren dan kan het ernstig zijn. Dan zul je toch echt een dokter erbij moeten halen. Ik was trouwens wel naar een dokter gegaan, maar goed....

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:50

Ik heb ook eens lichte hersenschudding gehad (door scooterongeluk) ik had verder geen hoofdpijn overdag, maar de eerste 2 nachten werd ik wakker en was ik kots misselijk en moest overgeven. Na 2 nachten was dat gelukkig over.
Dus hou er rekening mee dat dat 's nachts kan gebeuren, ik had namelijk overdag helemaal nergens last van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:52

Kan hij slecht tegen licht? is hij misselijk, hoofdpijn en duizelig bij activiteiten? Dan is de kans zeer groot dat hij een lichte hersenschudding heeft. Hij moet een paar dagen bedrust houden. Mijn ervaring? na 4 dagen is de misselijkheid wel weg en de hoofdpijn zakt ook vrij snel af Lachen Al kun je erg last houden van de naweeen (moeheid en hoofdpijn bij teveel inspanning).

Dokter hoeft niet per se, maar stuur hem maar wel heen als het na een paar dagen bedrust nog steeds zo heftig is.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:16

Hij geeft net aan dat hij de hele middag de zon recht in zn gezicht heeft gehad en dat hij toen wel het gevoel had dat het niet fijn was en dat zijn hoofd 'uit elkaar klapte' zoals jullie aangeven. En de misselijkheid is er ook sinds dat moment, denk dat het dan toch een lichte hersenschudding is. Punt is dat hij nu nog onderweg is [Vrachtwagenchauffeur] en nog niet thuis is. Morgen moet hij ook gewoon werken. Wat is nou beste om te doen? Kan hij gewoon zijn gevoel volgen over wel/niet werken? Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:17

Absoluut thuisblijven! Hij moet bedrust houden anders geneest het niet snel (en zal hij er veel langer last van blijven houden).

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:17

Niet werken dus. Goed zijn rust nemen. Niet teveel drukte aan zn hoofd, want dat is dan echt niet fijn. Mooi kalm aan doen! Lachen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:19

Hmm ik zal het hem zeggen maar vrees dat hij het niet van me aan wil nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:20

(mijn arts stuurde mij direct op bed met paracetamol Nagelbijten / Gniffelen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:20

Het kan zeker 6 week duren als hij geen rust neemt. Neemt hij rust kan het binnen 2 week over zijn. Zeg dat maar Knipoog
Want 6 week hoofdpijn en misselijk is ook niets.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:21

Faelivrin schreef:
Hmm ik zal het hem zeggen maar vrees dat hij het niet van me aan wil nemen.
Ik hoop van wel.. Als hij gewoon door blijft werken dan merkt hij snel genoeg de consequenties en dan is hij echt niet blij. Het is sowieso niet prettig werken als je je eigenlijk beroerd voelt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:23

Hij komt er snel genoeg achter dat het werken onmogelijk is Nagelbijten / Gniffelen bovendien is het in mijn ogen erg gevaarlijk als je met een hersenschudding gaat rijden... je reactievermogen neemt af net als je concentratie door de hoofdpijn en misselijkheid....
(ik kon niet eens naar buiten Clown)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:27

Ja, dat idee had ik dus ook al Welshcobfan. Scheve mond Dat het naast het niet-fijn is ook nog eens gevaarlijk is. Zal hem zo even link naar dit topic sturen via MSN, kijken wat hij ermee doet. Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:33

Klinkt idd als een lichte hersenschudding. Duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid en overgeven zijn klachten die hierdoor kunnen ontstaan.Hij doet er zeker zeer verstandig aan om even rustig aan te doen.Hij hoeft echt niet veplicht een paar dagen in bed te blijven, dat is iets van voor de oorlog Clown .Mocht je het niet helemaal vertrouwen kun je ook even een wekadvies opvolgen.Dat houdt in dat je hem vannacht elke 2 uur wakker moet maken om te kijken hoe hij reageerd en of hij uberhaupt wel reageerd.Het is dan ook zeker onverstandig als hij morgen gaat werken.Tenzij hij graag heel lang hoofdpijnklachten en concentratieproblemen wil hebben.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:42

Volgens mij ben je idd ook misselijk als je hersenschudding hebt.
had ik tenminste wel.
Hoofdpijn, misselijkhijd en af en toe idd duizelig. Nagelbijten / Gniffelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:52

Of je in bed moet liggen is afhankelijk van je hersenschuddig Knipoog je lichaam geeft het wel aan wat je wel of niet kunt. ik moest 4 dagen in het donker plat liggen, meer kon ik niet aan Nagelbijten / Gniffelen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 23:01

Hij heeft het gelezen, maar roept telkens 'Nee joh' als ik zeg dat hij een lichte hersenschudding heeft hoogstwaarschijnlijk. Clown Maargoed. Hij moet het maar weten morgen, hij zal zelf wel weten wat hij wel en niet kan. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:07

Hij voelt het vanzelf Haha!
zijn lichaam geeft het wel aan als het teveel is Lachen

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:09

Geen pillen!

Idd als hij slaapt elke 2 uur wakker maken om te controleren of hij nog goed `bij` is, maar met pillen op verandert dat beeld, die onderdrukken zeg maar de symptomen mochten die met vertraging komen.
En idd niet werken.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:10

Als je teveel doet de eerste week/2 weken (zelfs met een lichte hersenschudding) kun je je leven lang (hoofdpijn)klachten houden daarvan. Bedrust is niet nodig, maar doe wel rustig aan en met veel hoofdpijn en slecht tegen licht kunnen is het misschien ook wel niet zo veilig om achter het stuur te zitten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:11

Als hij wel gaat werken mag hij inderdaad de pijn niet onderdrukken. Want dan negeert hij het signaal dat zijn lichaam afgeeft van: pas op!
Blijft hij echter in bed/rustig aan, mag hij wel pillen nemen omdat hij er al aan toegeeft dat zijn lichaam om rust vraagt.
(was het advies van mijn dokter iig)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:14

tegen mij is gezegd de eerste 24 uur geen pillen om de reden die ik net heb gegeven.