Te holle rug ==> last van je rug..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Te holle rug ==> last van je rug..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:32

hallo,
ik heb tijdens het paardrijden een hele holle rug (ik steek mijn kont enorm naar achteren)
nu probeer ik zelf mijn rug boller te maken.. .maar dat doet zo'n ontzettende pijn!
Ik ben vandaag naar de fysiotherapie geweest en hij heeft het weer los gemaakt. Maar nu zit het alweer bijna vast... maar tijdens het rijden hou ik een hele holle rug (ook tijdens het zitten/lopen etc.)
heeft iemand hier ervaring mee? of weet DE oplossing... ?

alvast bedankt
groetjes nathalie

_Anneruth

Re: Te holle rug ==> last van je rug..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:40

Ik heb ook een holle rug. Ik heb vaak rugproblemen gehad. Soms steekt het de kop weer op.

Maar waarom zou je iets aan je natuurlijke houding / bouw wijzigen? Ik vind het wel logisch dat je pijn in je rug krijgt. Je creeert namelijk een onnatuurlijke houding. Maar goed, wat zegt de Fysio eigenlijk?

Tijdens het rijden doe ik ook niet zoveel aan mijn rug. Zodra ik mijn rug echt bol zou willen maken verkramp ik. Ik probeer wel met een iets minder holle rug te rijden omdat ik geneigd ben hem nog holler te trekken dan die al is.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:43

Pff weet er alles van. Heb er al jaren last van. Niet alleen met paardrijden, juist met paardrijden valt het mee bij mij. Vooral met lang staan, tillen enz. Bijvoorbeeld ook met stallen mesten, kan er dan ook flinke last van krijgen. Of als we echt intensief gaan trainen of net wat, dan heb ik mijn niergordel om. Om de ergste klappen wat op te vangen en voor de steun. Doe ik heb savonds af, dan verga ik van de pijn. Moest eerst regelmatig naar de fysio, maar dat hielp maar voor 2 dagen en dan was ik terug bij af. Vooral als ik op mijn rug lig met slapen krijg ik er ook last van. Slaap ook altijd op mijn zij. Wat ik er aan zou kunnen doen, geen idee, zorgen dat het los blijft. Mijn moeder masseert mij eens in de zoveel tijd. Dat scheelt een hele hoop. Knipoog

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:47

Ik had dezelfde problemen. Slechte houding waardoor pijn in mijn onderrug. Ik loop hiervoor bij Mensendieck en sindsdien is het helemaal weg Haha!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:48

Rhodos @ ja ik snap best dat mijn natuurlijke houding niet zomaar kan veranderen zonder pijn... maar zo veel is echt niet normaal (ja logisch al het helemaal vast zit Clown )
maar ik zal eens een foto zoeken waarop ik echt een holle rug heb (zo rij ik dus altijd...)

Louz @ ja het is als ik van het paard af kom is het echt vreselijk... ja bij de gewonen dagelijkse dingen heb ik er ook heel veel last van (mesten hoort daar ook wel bij!!) Ik heb helaas niet zo'n moeder....

bedankt voor julie reactie's Haha!

Lisetjj @ wat houd mensendieck in?? Blond

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:49

Misschien kan je eens een bodyprotecter uitproberen?
Tis maar een idee.. Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:51

Ik heb ook een erg holle rug. De fysio heeft het er steeds maar druk mee..wordt zefs wakker van de pijn door die ug, heel irritant.
Ik heb oefeningen gekregen. op handen en knieen je als een egeltje maken en dan weer extra hol en dat zo paar keer achter elkaar herhalen en zoveel mogelijk hoge hakken vermijden.
Wat je tijdens paardrijden zou kunnen proberen is je bekken te kantelen. Is erg opletten in begin, maar straks zal dat automatisch gaan Lachen
Veel sterkte.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:54

Ik denk dat je helemaal niet moet willen veranderen. Wat wel kan werken is zorgen dat je bilspieren zo sterk worden dat ze je rug gaan dragen. In mijn profiel kan je op enkele foto's zien dat ik met een te holle rug rijdt (bekken naar voren gekanteld) en op enkele foto's acceptabel (bekken naar achteren gekanteld). Ben benieuwd naar foto's.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:03

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:03

Heb er ook ervaring mee. Bij mij is mijn wervelkolom in die holle stand vastgeopereerd, dus die holle rug is niet meer te vermijden voor mij. Ik herken jullie problemen maar al te goed. (Wacht maar af tot je zwanger bent, da's pas lachen! Boos! )
De tips van Amy77 zijn allemaal goed.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:06

Ik ben ervoor naar mensendieck gegaan. Kreeg je allemaal oefeningetjes. Nu is het niet zo dat alleen mijn onderrug te hol is..maar heel veel klopt er niet. Heb er ook vrij vaak last van. Ik kan gewoon niet langer dan een half uur op een harde stoel zitten zonder last te krijgen. Alles gaat dan zeer doen.

Tsja wat vooral niet doen?
hakken dragen
naar achteren "hangen" zeg maar

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:07

Mensendieck is voor je houding enz Knipoog Een soort fysio ook maar dan net even anders Tong uitsteken

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:09

Ik vind het op de foto's inderdaad nog redelijk meevallen.

Sanne_Kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:12

Ik heb er ook last van.
Nu ook. Maar ik heb 1 uur in de week les op de manege, maar als ik klaar ben en zit weer in de auto heb ik ook meestal een zere rug. Me moeder wil er niks aan doen jammergenoeg.
Heb 't ook al gemerkt met turen. Als ik de handstand doe zie je het best goed

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:17

Amy77 @ bedankt Haha! dat ga ik zeker eens proberen
soesita @ wil ik nu nog (over een paar jaar....) zwanger worden Tong uitsteken
o0marije0o @ hakken draag ik zo 'ie zo niet .. omdat ik dat 1 keer heb geprobeert... maar dat doe ik nooit meer
Lisetjj @ ik ga even met m'n moeder & fysio overleggen Knipoog (ik moet er maandag weer naar toe... dan weet ik meer Knipoog )

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:09

Bekken idd kantelen en navel intrekken kan ook helpen. Dit heeft mijn fysiotherapeute toen gezegd. Dan worden alle spieren ook steeds wat sterker omdat je ze inprincipe constant aanspant als je je navel intrekt. Hierdoor kan de rugpijn al minder worden.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:46

Ik heb ook last van mn onderrug (en bovenrug en schouders) Door een val van een knol jaren geleden en heb van me zelf ook een wat holle rug. Maar k heb ook oefeningen gekregen van de fysio om die houdingspiertjes (hele kleine spiertjes) sterker te maken, zodat alles beter stabiliseert. En inderdaad ook oefeningen dat je je navel in moet trekken (om die kleine spiertjes in mn onderbuik sterker te maken).

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 17:34

ik heb nu al 2 dagen nog meer last van mijn rug dan voor dat ik naar de fysio ben geweest...echt niet normaal meer... ik moest opschrijven op een papiertje dat op een gewone tafel lag. Dat ging al niet en moest ik gewoon een stoel er bij pakken om het op te schrijven... echt niet normaal.. ik kon gewoon niet veder.

Ik moet per dag 40km reizen (ivm. school) in die tijd ben ik bezig om mijn bekken een klein beetje te kantelen en mijn navel in te trekken... dat valt toch wel tegen Clown

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:26

Tot een paar jaar geleden was ik erg krom (afhangende schouders en een holle rug). Ik ben via de huisarts naar een cesar therapeut doorverwezen (ook een soort fysio). Ik ben er een klein jaar geweest en zo ontzettend goed geholpen! Ik raad het echt iedereen aan. Door mijn holle rug had ik ook vaak last van mijn onderrug. Dat komt omdat je je spieren daar als het ware in elkaar druk en dus overbelast. Door middel van heel veel verschillende oefeningen loop ik nu weer heel mooi recht, en heb ik nooit meer last van pijn! D.m.v. de oefeningen train je de juiste spieren waardoor het steeds makkelijker wordt en meer vanzelf gaat. Niet alleen je rugspieren maar ook buikspieren. In het begin voelt het allemaal heel onnatuurlijk, maar dat komt dus vanzelf. Je moet wel echt gemotiveerd zijn en thuis ook veel oefenen anders heeft het geen nut.
Maar ik vind het wel heel belangrijk, hoe jonger je bent hoe beter je het nog kunt corrigeren, je moet er je hele leven meedoen...
Naar mijn mening helpt alleen losmaken bij de fysio niet en heb je echt meerdere verschillende oefeningen nodig, speciaal gericht op het verbeteren van je houding.
Kortom, bezoekje aan de huisarts zou ik zeggen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 20:27

cesar terapie komt toch op het zelfde neer als mensendick? of begrijp ik het nou verkeerd?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:41

jut87, ja dat klopt De fysio masseert het alleen je spieren weer los, maar je moet dmv de oefeningen die je van de fysio krijg je spieren sterker maken en dit zal de klachten verminderen op ten duur als je je spieren dus meer getraind zijn.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:54

alleen losmaken gaat over het algemeen niet helpen. Dus vraag je fysio om oefeningen te geven voor het mobiliseren van je rug.
Verder, ga juist niet je bilspieren trainen, maar juist je buikspieren. Die hechten aan de voorkant van je bekken en die zorgen ervoor dat je je bekken de andere kant op trekt (een bolle rug) En ik denk dat op de een of andere manier je stabiliteit en coordinatie van je rug niet al te sterk is en dat je daarvoor oefeningen kunt gebruiken.
Dat je last kan krijgen van het masseren kan gebeuren en juist vaak een teken dat het losmaken wel nodig is. Het is heel vervelend, dat klopt. Daar zal je echt even doorheen moeten.

Maar even voor de duidelijkheid. Het betekent niet dat je bij de fysio niet aan het goede adres bent. Integendeel.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 22:01

oke, ik begrijp het denk ik een beetje.... de fysio kan ik wel elke week naar toe gaan maar dat helpt niet (ik krijg nog geen oefeningen) en ik loop echt met zulke erge rugpijn echt niet meer normaal .. het zit echt helemaal vast... ik ga het nog 3 weken afwachten als het niet verbeterd ga ik of naar de cesar of naar mensendick.... of toch maar terug naar de osteopaat daar was ik wel tevreden over... maar dat word niet vergoed.... en aangezien het nog al een behoorlijke klap geld is... (als je het zelf moet betalen Knipoog )

Barco @ ja ik ben er ook wel achter dat het losmaken wel nodig is... maar ik heb er alleen (sins ik naar de fysio ben geweest) alleen maar meer last van mijn rug..... En ik moet toch naar school etc. dus ik zal het wel moeten overleven Tong uitsteken

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:27

Barco schreef:
alleen losmaken gaat over het algemeen niet helpen. Dus vraag je fysio om oefeningen te geven voor het mobiliseren van je rug.
Verder, ga juist niet je bilspieren trainen, maar juist je buikspieren. Die hechten aan de voorkant van je bekken en die zorgen ervoor dat je je bekken de andere kant op trekt (een bolle rug) En ik denk dat op de een of andere manier je stabiliteit en coordinatie van je rug niet al te sterk is en dat je daarvoor oefeningen kunt gebruiken.
Dat je last kan krijgen van het masseren kan gebeuren en juist vaak een teken dat het losmaken wel nodig is. Het is heel vervelend, dat klopt. Daar zal je echt even doorheen moeten.

Maar even voor de duidelijkheid. Het betekent niet dat je bij de fysio niet aan het goede adres bent. Integendeel.

Dat klopt wat je zegt. Bij mij is dat ook zo in mn onder en bovenrug en schouders en ook mn onderbuikspieren (dat heeft er mee te maken) De kleine spiertjes moeten voor stabilisatie zorgen, maar deze zijn niet sterk genoeg. dus daardoor raken die overbelast bij belasting en daar krijg je dan last van. daarom moet je oefeningen doen van de fysio, die zijn speciaal bedoelt om die kleine spiertjes te trainen en stemt hij af op wat je aan kan. dus ga ook geen oefeningen doen bij bijv de sportschool ofzo, want daar kan je die kleine spiertjes niet meetrainen en is alleen maar een grote belasting voor die kleine spiertjes, omdat ze het niet kunnen stabiliseren! zo legte mn fysio dat uit

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:33

hé geweldig, nog mensen die last hebben met die kleine spiertjes. Ik vind het altijd zo idioot om uit te leggen aan vrienden dat ik helemaal geen zware oefeningen nodig heb, maar kleine dingen, vaak zie je zelf niet eens dat ik iets doe. Haha!

Maar idd, fysio is een goede hulp om de spanning los te krijgen. En verder, oefeningen doen die je aankan / nodig hebt.