Nachtblind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Nachtblind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 11:53

Zijn er hier nog meer mensen die er last van hebben?
Ik heb het echt heel erg zodra het een beetje schemerig wordt heb ik echt moeite om ook maar iets te zien, tis dan ook niet verstandig van mij om op de fiets of brommer te stappen in het donker want dan zie ik allemaal dingen die er niet zijn Vork heb er al bijna grote ongelukken meegehad bv denken te zien dat de bocht naar links gaat terwijl hij toch echt naar rechts gaat dat soort vage dingen of opeens dingen op de weg menen te zien staan echt heel vaag!

Als ik naast iemand zit in de auto s avonds dan probeer ik wel goed op de weg te letten met als het gevolg dat ik de weg toch echt verkeerd inschat zelfs met groot licht is het voor mij irritant op te letten en dan krijg ik ook al snel hoofdpijn.

Het is echt een familie kwaaltje bij mij mijn vader had er last van ook mijn broer heeft er last van..

Bojangles

Re: Nachtblind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:55

Ja ik heb er ook last van.... Ik ga dus ook niet met de auto in het donker rijden want dan denk ik dat er mensen op de weg staan en dat de weg ophoudt of dat die de andere kant op gaat Haha!
Met de scooter gaat het nog wel, maar ik probeer zoveel mogelijk rijden in het donker te vermijden. Ben al een keer in een bocht rechtdoor gereden terwijl die flauw naar rechts ging en toen ging ik dus onderuit Knipoog
Met zo'n speciale bril helpt het nog niet echt.

Ik moet eigenlijk nog een keer naar de opticien om te kijken in hoeverre ik er nu echt last van heb.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:58

Ik heb dat ook, ik heb retinitis pigmentosa, dat is een erfelijke oogziekte en dat begint bij een defect bij schemer zien en in het donker. Ik zou je aanraden om naar de oogarts te gaan en dit te laten onderzoeken. Natuurlijk hoop ik niet dt je ook deze oogziekte hebt, maar mocht het wel zo zijn dan weet je waar het vandaan komt en er zijn veel mogelijkheden en aanpassingen om het wat makkelijker te maken. Heb je ook last van verblindig door bijv. tegemoetkomend verkeer?

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:11

ik heb er ook heel erg last van als ik auto rijd in het donker ik zie ook mensen die er niet zijn en ook zie ik de bochten pas van heel dicht bij en ik zie ook dingendie er niet zijn ik neem dan ook altijd iemand mee als ik weg moet savonds en ik heb ook last van het tegemoetkomend verkeer.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:30

O, ik heb een vriendin die dat heeft! Niet grappig in de auto!
Als je dan op een donkere weg rijd en ze dan vraagt of ze nog op haar weghelft rijdt (tegenliggers waren vrachtwagens).
Of dat ze 100 over een landweg rijd omdat ze zo slecht ziet in het donker en er maar snel van af wil zijn. Niet grappig!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 12:43

o gelukkig (nou ja gelukkig natuurlijk niet!) zijn er nog meer mensen die dit hebben dingen zien die er gewoon niet zijn in het donker ik kan hier ook niet door een donkere gang lopen is het soms net of dr iemand voorme staat echt heel vreemd!

Zijn er dingen voor te krijgen of tegen te doen dan?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:45

Ik heb er niet echt heel veel last van, maar mijn moeder wel. Zeker als het donker is en regenachtig.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:14

Ik ben ook nachtblind, maar minder erg dan jij als ik het zo hoor. Tong uitsteken
Heb er bij de opticien een bril voor laten maken. (niet zo'n gele die je overal kunt krijgen, maar echt een persoonlijke)
Sindsdien zie ik veel beter in het donker. Lachen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:16

Ja, ik heb het ook... k rijd wel gewoon auto wantja moet toch naar mijn werk... Maar doordat ik dan de weg weet is het minder eng, ik ken nu ieder keultje in de weg.. Maar ik ontwijk het om naar andere plaatsen te rijden in het donker.... En regen erbij is helemaal gevaarlijk.. Ik volg meestal de streepjes lang de weg....

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:25

Gelukkig nergens last van. Wel over het algemeen dat ik met autorijden mijn ogen samen knijp en tè geconcentreerd ga kijken. Moet daar erg op letten dat ik nog wel met mijn ogen knipper wanneer ik in de auto zit. Clown

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:33

ik heb er ook echt last van in de auto.. ben gelijk sort duizelig omdat ik niet weet waar alles is, heel raar.
weet iemand een oplossing er voor, de streepjes volgen helpt idd wel.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:35

Niet teveel naar de streepjes staren hè Ginny. Clown Dalijk rij je tegen een voorligger aan. Nagelbijten / Gniffelen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:32

LZP -->MW

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:57

Ik heb er ook last van. Veel dingen over het hoofd zien enzo. De weg zelf niet goed kunnen zien. Felle lichten van tegenliggers.
Nu heb ik vorige week mijn Night View bril gekocht. Voor €35,- mag je een montuurtje uitzoeken en krijg je een bril met gele glazen.
Het is voornamelijk voor de lichten van tegenliggers. En het helpt echt super!

Echt een aanrader hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:01

Ik heb er ook ontzettend last van. Het duurt bij mij gewoon héél erg lang voordat mijn ogen gewend zijn aan het licht. Dus als ik een tunnel inrijd zie ik even niks, en als ik een tegenligger krijg word ik compleet verblind en zie ik daarna weer niks.

Ook zie ik inderdaad af en toe dingen die er niet zijn. Met regen of mist 's avonds is het helemaal erg!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:08

Ook ik heb hetzelfde,zie ook bijna nix in het donker of schemering.Dit is ook de reden dat ik géén rijbewijs ga halen voor de auto.Ik zou een gevaar op de weg zijn voor mezelf en voor anderen.Ik rijd wel brommer maar rijd zowat stapvoets als er geen verlichting langs de weg is.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:15

Heel herkenbaar. Het lijkt wel of mijn hersenen het gebrek aan informatie vanuit mijn ogen proberen te compenseren door het plaatje 'in te vullen'.

Erg vervelend, want ik kan mijn ogen dus niet goed vertrouwen in het schemer en het donker....

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:18

In het donker rijden is een kriem. Zeker als ik moe ben.
ik heb in het donker altijd al het gevoel gehad dat de weg ineens ophield, moeite met bochten inschatten en denken iets te zien.

Tegenliggers (zeker in combinatie met regen) veroorzaken ook een kort moment van 'waar ben ik'.

Een paar jaar terug in Frankrijk (daar kan het pas echt donker zijn) ging de weg zelfs saltos maken en gingen de strepen door elkaar dansen. Doodeng en ik heb dus ook mijn vriend verder laten rijden.

Rijden op verlichte stukken gaat me een stuk beter af.

Dit alles is knap lastig als je een baan hebt waarbij je veel op de weg zit.....

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:21

Herkenbaar allemaal...
Ik rij gewoon auto maar in de avond moet ik extra goed opletten..
Vaak op de snelweg kan ik niet inhalen omdat ik met al die lampen en het donker niet kan inschatten of ik ertussen kan..erg irritant...
ook drempels e.d. zie ik niet of te laat te liggen...dus soms komt er een vliegcursus bij haha...
Maar ach als je je snelheid wat aanpast dan is het allemaal goed te doen..
Als het flink regent rij ik liever niet op onbekende weg...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:22

Tsja, je kunt denk ik wel zeggen dat ik ook behoorlijk nachtblind ben. Zijn er eigenlijk manieren om dat te testen?

Een ander 'gevolg' is dat ik 's avonds dus ook echt niet moet gaan schilderen bijvoorbeeld. Dan ziet het er voor mij best mooi uit, maar dan moet je het de volgende dag niet terug zien...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:55

ik schijn er ook last van te hebben... dat dachten ze tijdens autorijles tenminste...
behoorlijk irritant!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:58

gohya schreef:
Ook ik heb hetzelfde,zie ook bijna nix in het donker of schemering.Dit is ook de reden dat ik géén rijbewijs ga halen voor de auto.Ik zou een gevaar op de weg zijn voor mezelf en voor anderen.Ik rijd wel brommer maar rijd zowat stapvoets als er geen verlichting langs de weg is.

Op de scooter had ik er extreem last va, in de auto niet Knipoog

Ik heb vooral last van tegenliggers. Maar ook dingen (straten enz.) over het hoofd zien..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:59

Ik had het ook zeker met regen maar ik heb pillen geslikt die je zicht verbeteren en nu zie ik veel meer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:00

marleen_usar schreef:
Ik had het ook zeker met regen maar ik heb pillen geslikt die je zicht verbeteren en nu zie ik veel meer.

Daar geloof ik dus echt niet in.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:20

Ik heb al jaren last van weinig zicht in schemer of donker. Ik weet niet eens of ik het altijd al heb gehad.
Ik loop zo ergens tegenaan, of zie juist dingen die er niet zijn. Op vertrouwde wegen kan ik prima lopen of fietsen in het donker, maar vreemde wegen wil ik niet eens komen als ik alleen ben.
Het lastigst vind ik toch als het schemerig is. Dan lijk ik dingen juist 'verlaat' te zien.