Wanneer moedervlek weghalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Wanneer moedervlek weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 12:17

Wanneer zouden jullie een moedervlek weghalen? En blijft er een (groot) litteken van over? Ik heb op mn rug nl wat moedervlekken die ik liever niet heb, soms veranderen ze van vorm, dus lijkt het me verstandig om ze weg te laten halen.

De huisarts kan dit zeker niet, maar moet je doorverwijzen?

evita_

Re: Wanneer moedervlek weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:19

De huisarts kan je doorverwijzen! Dus even afspraak maken en de moedervlekken laten zien.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:22

ik heb zo'n 10 moedervlekken van mijn rug laten halen op de meest vervelende plekken (midden op ruggengraad onder bh sluiting bijv.)
Je krijgt littekens, ik vind die minder erg dan kleren onder het bloed enz van de moedervlekken, het doet geen pijn, ik zou het zo weer laten doen!
Maar niet cosmetisch, puur omdat ik er last van had.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:04

Ik heb er 2 op mijn buik, die zijn ook wat dikker dan gewone zeg maar. Ik ben ook al lang aan het denken om ze weg te laten halen, uit angst dat ze kwaadaardig worden.

Als ze van vorm veranderen is het eigenlijk wel beter om ze te laten verwijderen, dat he ik altijd gelezen.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:06

Pytje schreef:
Wanneer zouden jullie een moedervlek weghalen? En blijft er een (groot) litteken van over? Ik heb op mn rug nl wat moedervlekken die ik liever niet heb, soms veranderen ze van vorm, dus lijkt het me verstandig om ze weg te laten halen.

De huisarts kan dit zeker niet, maar moet je doorverwijzen?

Mijn huisarts heeft het wel zelf gedaan Ja

Ik heb een moedervlek van mijn schouder laten weghalen omdat die dus steeds openschuurde door mijn bh bandje.
Dat is nu alweer 3 jaar a 4 jaar geleden... eerst was er wel een duidelijk liteken te zien maar nu moet je hem echt zoeken...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:09

Ik heb er 1 op mijn bovenbeen laten verwijderen die in een raptempo groeide, maar hoop dat zoiets nooit meer nodig is
Resultaat is nl. een spuuglelijk litteken, en details over hoe het (door een chirurg) op pijnlijke wijze is verwijderd zal ik maar achterwege laten Scheve mond

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:49

Ik heb het nog nooit laten doen, want het is niet nodig. Maar ik zou ze weg laten halen wanneer ze jeuken en ze steeds kapot gaan en gaan bloeden. Wanneer je er last van hebt dus. Lachen

Sommige kan de huisarts zelf weg halen, voor anderen verwijst hij je door. Maar volgens mij is een verwijzing niet eens meer verplicht. Succes en sterkte alvast!

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:48

Ik had ook redelijk grote moedervlekken op m'n rug. Ik had er geen last van, maar toch heb ik de grootste weg laten halen. Dit kon toen gewoon bij de assistente van mijn huisarts. De verdoving steekt een beetje, maar verder voelde je er niets van.

Na die tijd ook niets gevoeld. Het was alleen lastig dat je ongeveer een week wat moeilijk kunt bukken door de hechtingen.
Verder heb ik er een heel klein littekentje aan overgehouden, maar dat vind ik nog altijd beter dan zo'n donkere, uitstekende pukkel Ja

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:51

als ze vervormen of van kleur veranderen of bv dikker worden zou ik even naar de HA gaan, ik heb er ook een paar laten verwijderen, een in mijn lies en 2 op mijn rug, littekens zijn niet meer te zien die van mij zijn overiegsn op de dagpoli verwijderd incl hechtingen, was zo gebeurd

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:41

ik heb ook diverse moedervlekken weg laten halen, paar omdat ik er zelf last van had (bh bandjes e.d.) maar ook omdat een aantal te onrustig waren.
Ik heb hele lelijke littekens overgehouden, was ik alwel voor gewaarschuwd omdat ik hms heb, ik heb me suf gesmeerd met littekencreme van biodermal en dat heeft zeker wel geholpen maar ook dat verschilt per persoon.

Lelijke littekens kunnen ook ontstaan als ze op bewegelijke delen worden weggehaalt bijvoorbeeld schouder of borst het weefsel heeft dan minder rust zeg maar om netjes te genezen, ook onderhuids!

Als je er last van hebt (ook psychisch) dan fijn weg laten halen, kleine vlekjes kan de huisarts doen en anders de huidarts (dermatoloog), het doet geen zeer omdat je goed verdoofd wordt het is alleen naderhand wat lastig als er gehecht wordt!

De laatste keer hebben ze een grote van mn schouder, borst en buik afgehaald..diezelfde dag nog met 40 kinderen op kamp en op luchtbedjes slapen met redelijk wat hechtingen...Dat is een echte afrader!
Ik vond dat ik wel moest kunnen.... Bloos h
eb vervolgens maar mn eigen bedje opgezocht! Slapen

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:20

Als je moedervlekken van vorm veranderen dan zou ik ze ze snel mogelijk laten verwijderen, je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:56

Ja idd, als ze van vorm veranderen, of dikker zijn, dan moet je ze wel weglaten halen, is wel verstandig.

Ik heb ook een rare moedervlek, gewone een platte moedervlek, maar dan een witte rondje eromheen (echt mooi rond), pigmentvlek ofzo... heel apart..

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:59

Ik had er 1 achter mn oor. Die dus steeds open ging als ik mn haar kamde. Het was er eentje die ook dikker was. Heb hem weg laten halen bij de huisarts. Hij hefet het weggebrand, wel eerst plaatselijk verdoofd. Het deed toch nog best pijn (waarschijnlijk niet genoeg verdoofd). Het er nog een in mn hals, zit erover te denken om hem weg te laten halen. Litteken weet ik niet, hij zat achter mn oor en kan het dus niet zien Tong uitsteken . Succes !

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:50

Ik had er 1 op mn gezicht net onder mn lip. Die hebben ze toen laten bevriezen met stikstof (zelfde idee als met wratjes) Daardoor is het grootste gedeelte er gewoon af gevallen en heb ik nu nog maar een klein moedervlekje over. Deze groeit ook niet meer. Vind het niet erg dat hij niet helemaal weg is want het is toch gewoon een deel van mij (zit al jaren in mn gezicht, zou niet weten hoe het er zonder uitzag) Heb er door de stikstof methode ook geen littekens aan overgehouden Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:53

Ik heb er zelf geen, ja wel moedervlekken maar niet ene die nodig is om weg te laten halen.
Zou het wel weghalen als ze gaan groeien/vorm veranderen of jeuken!

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:07

ik heb nu ongeveer 10 moedervlekker weg laten halen en dit was allemaal bij mijn huisarts.
Ik had er heel veel op mijn rug zitten en ik had er 1 tussen mijn borsten zitten( die is nogsteeds opgezwollen, is nu ongeveer 4 maand geleden verwijdert)
De meeste liet ik weghalen omdat ik me ervoor schaamde, maar sommige liet ik weghalen omdat het pijn deed en ging bloedden.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:00

Ik heb er eentje bovenop mijn rug, waar ik er net bij kan. Hij jeukt af en toe, maar ik houd echt niet van pijn enzo, dus ik ga niet graag naar de dokter voor dit soort dingen. Misschien dat ik het ooit nog eens doe als het vervelend wordt.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:09

Ik had er eentje (dikkere, met haartje) in mijn lies en een (platte, uitgestrektere) op mijn heup. Na eens navraag bij de HA te hebben gedaan hebben we besloten ze uit voorzorg te verwijderen. Dit gebeurde onder plaatselijke verdoving gewoon bij de HA en geloof me die spuit was 'erger' qua pijn enzo dan het snijden zelf. Omdat ik het toch gewoon echt niet voelde kon ik zelfs meekijken wat ze deed Clown Wondjes zijn gehecht en verbonden. Ik raad je wel aan niet meer zelf naar huis te proberen te gaan. Een vriend kwam mij ophalen met de fiets, maar vlak voordat hij aankwam rijden werd het zwart voor mijn ogen en kwam ik weer bij op de behandeltafel Clown Ben daar iig wel bedacht op, het kan gebeuren doordat je je druk maakte, dus zorg iig dat je niet alleen bent. Van pijn nadien had ik eigenlijk alleen wat last van die in mijn lies, vanwege de bewegelijke plek. De littekens zagen er in het begin lelijk en dik uit, maar die zijn eigenlijk mooi glad weggetrokken. Je ziet ze wel nog, maar vind het niet storend.

Succes!

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:41

k heb er ook tig... sta er voor onder controle bij lumc, maar de arts wil ze niet weghalen omdat hij vindt 'dat ik dan verminkt ben voor het leven' gezien het aantal end e plaatsen.. maar morgen ga ik weer.. en ik denk dat ik nu toch maar aan ga dringen op weghalen.. ik vind het geen fijn idee en het lijkt of het er meer worden *grom*

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:50

Ik heb er 3 laten weghalen, 2 op mijn rug en 1 op mijn zij, ze zijn weggehaald omdat ze er niet goed uitzagen en groeide.
Het litteken op mijn zij is nog het 'mooist', die op mijn rug zijn best groot.

Nice_Gurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:38

Ik heb er twee weg laten halen. Een bij mijn oksel en een bij mijn borst. Ik heb ze weg laten halen omdat ik ze niet mooi vond en te groot.
Wel vond ik de verdoving heel er pijn doen. Voor de rest heb ik het niet gevoeld. Binnen een paar seceonden was het al klaar bij mij.

Delias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:57

Ik heb er heel (nou ja...) wat jaren terug 2 laten weghalen door een chirurg, 1 onder mijn borst, dat is een klein streepje gebleven en 1 bij mijn sleutelbeen, en dat is een lelijk groot litteken geworden.

Een paar maanden terug had ik steeds last van moedervlekken op mijn rug (van die dikkere) en die heeft de huisarts volgens een "nieuwe" methode "weggeschraapt" . Eerst verdoven en dan met een plat soort scheermes eraf gesneden, pleister erop en hop naar huis. Geen littekens te zien!! Dit zou ik echt aanraden als je de mogelijkheid hebt. Dit gaat alleen denk ik niet bij "platte" moedervlekken.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:01

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:25

Vriendin van mij heeft 2 grote moedervlekken op 15 jarige leeftijd weg laten halen. Daar zie je nu amper wat van, was trouwens wel heel mooi gehecht. Ja

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:31

Jotee schreef:
Vriendin van mij heeft 2 grote moedervlekken op 15 jarige leeftijd weg laten halen. Daar zie je nu amper wat van, was trouwens wel heel mooi gehecht. Ja

dat is wel iets waar je op moet letten en naar moet vragen als je het laat doen, ik heb aan de balie gevraagd bij de poli, welke chirurg werkt een beetje netjes en is geen slager zogezegd, dan weet je tenminste dat diegene een beetje z'n best zal doen bij het hechten om het netjes eruit te laten zien.