Tetanus prik of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bella88

Tetanus prik of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 08:39

Zoals de titel al zegt, ik weet niet of ik nou een tentanus moet halen of niet.

Ik ben gisteravond perongeluk door mijn paard in me vinger gebeten en het bloedde wel maar het is geen diepe wond.
Nu weet ik eigenlijk niet of ik een tentanus moet halen of niet?

alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Ranja op 08-02-08 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast (hoofdletters)

eempiej

Re: TENTANUS PRIK OF NIET??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:48

Ben je de laatste 15 jaar gevacineerd? Zo ja dan hoeft het iig niet, in jou geval kan ik niet echt zeggen of je wel of niet moet halen kwa wond dan.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 08:50

Nee ben niet gevacineerd... ja moeilijk uit te leggen natuurlijk maar de wond is oppervlakkig, een stukje huid is eraf...

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:56

Ik denk dat goed schoonmaken voldoende is.
en als je het niet vertrouwd even met je huisarts bellen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:11

eempiej schreef:
Ben je de laatste 15 jaar gevacineerd? Zo ja dan hoeft het iig niet, in jou geval kan ik niet echt zeggen of je wel of niet moet halen kwa wond dan.

Correctie. De laatste 10 jaar.. Een tetanusprik beschermt 10 jaar.

Ik vind het niet echt nodig om er een prik voor te halen! Goed schoonmaken en dan komt het helemaal goed!

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 09:16

Oke gelukkig! zag al tegen die prik op maar omdat er gister tegen me werd gezegd dat zodra het bloed je een tentanus moest halen? Maar ik hou niet zo van prikken.. Tong uitsteken

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:36

Het kan beter bloeden dan een schaafwond zijn. Bij bloeden komt door het bloed ook meteen een deel van het vuil eruit. Bij een schaafwond blijft het steken zeg maar...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:41

de spuit (DKTP)die je krijgt als kind is geldig tot je 24ste, daarna is een enting 10 jaar werkzaam, dus je hoeft je niet zo'n zorgen te maken aangezien je nog geen 24 bent in je profiel te zien. ik ga daarbij natuurlijk wel van uit dat je vroeger ge-ent bent.
en je kunt spuiten wel eng vinden.................maar beter een spuit in je lichaam dan de gevolgen van tetanus lijkt me

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:49

Ik ben als kind ook geënt maar moest hem rond mijn 15e toch opnieuw halen toen ik een riek in mijn voet kreeg (ja niet echt prettig) omdat dit met mest enzo zat en dus heviger was. Dus die regel geldt niet altijd. Maar neem aan bij een klein plekje waar je door een paard gebeten bent wel...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:49

is tetanus uberhaubt nog wel "van deze tijd" ? Ik heb nog nooit iemand gehoord/gezien (ook geen dieren) die het hadden

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:01

Komt omdat er veel voor gevaccineerd wordt en niet alle dieren zijn er gevoelig voor en bijvoorbeeld paarden worden gevaccineerd(zit samen met influenza dacht ik). Maar de bacterie van tetanus zit echt nog wel in de grond.

Geen leuke gevolgen. Je gaat volledig in spasme. Probeer maar eens je arm echt volledig op te spannen voor een 5 min. Dat voel je al erg. Laat staan zolang als bij tetanus. Pijnlijke zooi.

Voor de rest is de bacterie van tetanus het liefst in de buurt van paarden en als hij in een afgesloten wondje kan komen, is het geniet geblazen. Wonden waar zand/vuiligheid in komt altijd goed spoelen en voor dunne steekwonden en roest, nagels, spijkers, punaises,...

Het gruwelijke is zo makkelijk te voorkomen met een vaccinatie en desnoods door een serum, dat bij de minste twijfel er ook gevaccinneerd wordt. Daarbij komt nog dat het een spotgoedkoop vaccin is.

Voor dit wondje, denk ik niet dat het gelijk nodig is om te panniekeren, maar omdat je met paarden werkt zou ik me echt laten vaccineren. Dan zit je veilig en hoef je niet "had ik maar" te denken.

@ Stef: Dat wil je ook echt niet zien. Een marteling is er niks bij. Ja het gebeurt nog. In de westerse wereld nog zelden, door de vaccins, maar er gaan in Derde Wereldlanden, heel veel pasgeborenen aan dood (leuk ritueel waarbij ze zand om de geknipte navelsteng smeren).

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:02

Geen idee maar ik zou niet degene willen zijn die erachter komt dat het nog bestaat...

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:06

Wel doen !! Als je veel met paarden bezig bent (en zodoende met mest) is het zeker aan te raden om een spuit te halen. Beter het zekere voor het onzekere toch?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:07

Ik heb een paar jaar terug een tetanus prik gehaald (nadat ik door mijn cavia gebeten was, heel klein wondje met nog minder bloed, maar toch Haha! ), maar ik ben blij dat ik hem heb! Het is al zo vaak voorgekomen dat ik een wondje had of dat ik weer eens in de stal 'in puin lag'. Als je hem eenmaal hebt, hoef je er de eerste tien jaar niet meer aan te denken. En verder denk ik maar zo, voorkomen is beter dan genezen! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:15

Ik ben ook als de dood voor prikken. toen ik dus in een spijker was getrapt en ik symptomen ging vertonen nadat ik eerst nog lekker *ahum* ben gaan paardrijden hebben ze me met 6 man vast moeten houden voor die prik! maja ik werd dan ook helemaal blind van angst en sloeg gretig om me heen alles wat ik raken kon dat raakte ik (ook wel eens een zuster een gebroken kaak geslagen toen ik onder narcose moest... niet mijn bdoeling natuurlijk maar wist niet meer wat ik deed)

maaaruh als je er maar weer vanaf bent toch.. ik denk overigens niet dat je nu een tetanusprik hoef te halen hoor tenzij je een apart gevoel in je hand krijgt?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:21

Als je een apart gevoel in je hand krijgt, ben je al te laat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:26

Tetanus is eigenlijk niet echt meer van deze tijd. Ik ben laatst door een hond gebeten en het bloedde wel. Maar tenzij het echt heel diep is geven ze geen tetanusprik meer zeiden ze op de huisartsenpost. Ik heb hem laatst moeten halen (na de hondenbeet) omdat ik toevallig naar Cuba ga dus ik ben er wel voor gevaccineerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:31

ohw nou bij mij was het 'het teken' dat ik een prik moest gaan halen zei de arts toen!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:33

En toch zou ik even met je huisarts overleggen.
Bij het werken met dieren kun je m.i. beter ingeent zijn tegen tetanus dan het risico lopen.
Ik ben ook geen fan van spuiten maar heb een 3 jaar geleden ook wel weer een tetanusprik gekregen. Geen paardenongelukje maar 'gewoon' met een flink scherp mes het bovenste topje van je duim afhakken bij het winterwortelen snijden Tong uitsteken
Op de EHBO hebben ze me voor de zekerheid tetanus gegeven omdat ik mijn inentingenboekje niet bij me had. In principe had ik nog voor een herhaling terug gemoeten naar de huisarts maar bij het zien van mijn inentingboekje hoefde dat toch niet meer. Ik moest maar weer even over 10 jaar langs komen Haha!

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:51

Oke nou ik ga de huisarts straks wel even bellen voor de zekerheid..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:56

Je voelt niks van zo'n prikje Knipoog Laat ze hem in je bovenbeen zetten desnoods, wandel een stukje, en het is weg Haha!

Ik ben voor DTP ingeent bijna 10 jaar terug, dus ik zou eigenlijk weer een keer een nieuwe prik moeten, laat ik die dan ook maar braaf gaan halen, beter voorkomen als genezen zeg ik altijd maar Haha!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:58

Bij moest hij is mijn bil! Nagelbijten / Gniffelen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:19

Tijgertje86 schreef:
Bij moest hij is mijn bil! Nagelbijten / Gniffelen

Nagelbijten / Gniffelen
Oeh, en als ik iets niet kan ontspannen dan zijn het wel mijn billen Haha! Toen ik inentingen moest hebben voor mijn reis naar Rusland moest er ook eentje in mijn billen..... Man, daar heb ik wel een 2 dagen last van gehad. Ik vraag altijd eerst of ze het in mijn bovenarm willen doen, die kan ik wel goed ontspannen. Mijn bil is echt alleen maar de allerlaatste optie.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 13:54

hahaha nouu moet om 10 over half 4 bij de dokter zijn... ben benieuwd!!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:55

Ik stop altijd mijn gewonde ledematen zo snel mogelijk in een sopje van groene biotex en afgekookt water. Tip van mijn dierenarts. De biotex trekt meteen alle viezigheid eruit.

Als het hard en diep is gegaan zou ik toch wel even een tetanus-prik gaan halen.
Ik heb hem jaren geleden in mijn bovenbenen laten zetten en ik heb er helemaal geen last of pijn van gehad.

En ooohhh ik ben zo bang voor prikken. Maar in mijn bovenbenen ging goed. Geen centje pijn gevoeld.