jeugdzorg inschakelen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

jeugdzorg inschakelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:05

Ik zit echt met een enorm dilemma, en vraag daarom advies, wie heeft gehandeld of niet in een soortgelijke ervaring...

Hier het verhaal.

Voor ik verhuisde had ik nogal aparte buren, eigenlijk schippers, maar een beetje aan lager wal geraakt..
Die mensen hadden een klein zoontje.. we zullen hem vanaf nu pietje noemen...
Nou waren deze mensen altijd al een beetje viezig... het stinkt daar altijd naar kattenpies en hondenlucht...
ze houden 3 katten en 2 honden daarbinnen, en de katten gaan zowiezo niet naar buiten..
Verder werkt hij wel, maar zwart, want officieel is hij niet de vader, en woont hij daar ook niet...
zij krijgt een uitkering..

Toen ik nog naast ze woonde sopte ik dat huis regelmatig eens uit... voor pietje... Zijn ouders zaten dan altijd een beetje schaap
achtig toe te kijken, maar hielpen eigenlijk nooit.. En na een week begon het circus weer opnieuw... weer zooi en pies en zooi...

Nu kwam ik daar gisteren even langs, en was echt verbijsterd door wat ik daar aantrof..
de keuken kon je niet herkennen omdat ie vol vuiniszakken stond...
de kamer kun je net door over een looppadje... voor de rest ligt het manshoog vol speelgoed, dozen, zooi, en heel veel ballen haar... De stank was ook echt niet te houden...
Pietje wou gelijk bij me ook schoot zitten en zo, en ik rook hem gelijk, dat kind stinkt enorm..., was om 3 uur smiddags nog niet aangekleed...
Hij had ontstoken oogjes, maar mamma was nog niet naar de dokter geweest want het was zo koud buiten (ze heeft alleen een fiets...) en de dokter laten komen doet ze wss niet...

Moeder lag de hele tijd op een vieze matras te computeren, blij dat ik me met pietje bezighield, ik kreeg ook echt slecht contact met haar.. paps zat in boven te computeren en te blowen...

Ik maak me echt heel erg zorgen over pietje, dus heb gisterenavond spoedberaad gehouden met nog wat vrienden, maar daar hoorde ik ook dat ze er al tijden niet meer komen omdat het er zo vies is... en ik ben schijnbaar weer de enige die zich zorgen maakt over dit ventje...

Nu vraag ik me af, moet ik hier buro jeugdzorg op zetten...
Het is namelijk niet zo dat ze mishandeld wordt of zo.. maar mss wel een beetje verwaarloosd...

En kan ik hier anoniem melding van maken...

wie heeft ook zo iets meegemaakt, en hoe heb je toen gehandeld...

Liezel1

Re: jeugdzorg inschakelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:10

ja, je kunt melding maken bij het AMK.
Als jij vindt dat de situatie zoals die nu is gevaarlijk is voor het kind, dan kun je zeker een melding maken.
Het lijkt me wel duidelijk dat de situatie niet geod is iig.
Jeugdzorg of de Raad voor de Kinderbescherming zijn de volgende stap.
Als je een melding maakt, dan moeten de ouders (in dit geval de moeder) op gesprek komen.
Als ze er dan tijdens dat gesprek idd achter komen dat het niet goed gaat met de kinderen, dan kunnen ze verder actie ondernemen.
Er komt een gezinsvoogd, die het kind, maar ook de ouders gaat helpen alles op orde te krijgen... eventueel kan het kind onder toezicht of uit huis geplaatst worden...

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:10

Ik heb het niet eerder meegemaakt. Maar ik denk dat het wel belangrijk is dat je een melding maakt.

Ze geven altijd eerst een waarschuwing en dan gaan ze erop letten. Dat kind kan hartstikke ziek worden door al dat zooi daar. Vind het ook echt niet normaal. Als ik jou was zou ik contact opnemen bij jeugdzorg. Als je die niet moet opbellen krigj je het wel te horen en kunnen ze je iemand anders aanbevelen lijkt me Lachen .
Succes ermee!

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:15

Dit kindje lijkt ernstig bedreigd te worden in zijn algehele ontwikkeling. Als ik jou was zou ik absoluut een melding doen bij het AMK. Voor info kun je kijken op:

www.amk-nederland.nl

Succes ermee!

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:18

Hoi,

Je kan hiervoor verschillende wegen bewandelen, namelijk:

advies vragen aan het AMK, dit kan je anoniem doen en zonder namen van het gezin te noemen. Hierbij kan je overleggen met een deskundige. Ze ondernemen dan ook geen actie.
Je kan ook een melding doen bij het AMK. Dan gaan ze een dossier aanleggen en een onderzoek instellen. Je kan dit niet anoniem doen, het AMK kan wel jouw gegevens niet aan de ouders doorspelen.

kijk anders eens op http://www.amk-nederland.nl

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:48

Weet je wie hun huisarts is? misschien kan je het met hem of haar bespreken?
als de huisarts op de hoogte wordt gesteld, is die toch ook verplicht actie te ondernemen.
Is er met de mensen zelf niet over te praten?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 18:13

bedankt voor jullie reacties..

mijn vriend en ik gaan zaterdag met ze praten, en ik ben zelfs bereid nog een laatste keer te gaan soppen daar.. maar dan moet er ook verbetering in zitten..
Ik laat nog weten hoe het gegaan is..

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:44

Ik denk dat je het niet red met het schoonmaken van het huis. Je kan wel heel makkelijk alles schoonmaken maar hun worden er alleen makkelijker in. Ohw de buurvrouw doet het wel als het weer te erg wordt.
Je moet iemand hebben die structureel gaat helpen in dat gezin en dan niet alleen met schoonmaken maar ook met de persoonlijke hygiëne en waarschijnlijk ook financien etc.
Dus kun je het beste even bellen met het AMK maar ook kun je naar bureau Jeugdzorg bellen. Maar ik zou persoonlijk niet gaan schoonmaken en daarna pas weer wachten en dan pas bellen. NU meteen bellen !!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:49

Jolanda_ schreef:
Ik denk dat je het niet red met het schoonmaken van het huis. Je kan wel heel makkelijk alles schoonmaken maar hun worden er alleen makkelijker in. Ohw de buurvrouw doet het wel als het weer te erg wordt.
Je moet iemand hebben die structureel gaat helpen in dat gezin en dan niet alleen met schoonmaken maar ook met de persoonlijke hygiëne en waarschijnlijk ook financien etc.
Dus kun je het beste even bellen met het AMK maar ook kun je naar bureau Jeugdzorg bellen. Maar ik zou persoonlijk niet gaan schoonmaken en daarna pas weer wachten en dan pas bellen. NU meteen bellen !!

Ik denk dat het juist wel goed is om zoiets te doen.
Als jeugdzorg daar plots op de stoep staat, voelen ze zich waarschijnlijk meteen in een hoek gezet.
Als TS en haar vriend het lukt om de ouders ervan te overtuigen dat dingen anders moeten en dat ze hulp moeten inschakelen, kan dat wel eens veel beter werken.
Ik neem aan dat dergelijke instanties er ook zijn om ontspoorde situaties te begeleiden, zonder meteen hele drastische maatregelen te moeten nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:51

Als je niet jeugdzorg inschakeld heb jij de rest van je leven de vraag "wat als"

doe het nou gewoon, zeker voor je eigen gemoedsrust

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:35

ik denk idd dat je melding zou kunnen/moeten gaan doen
in dit geval is de verminderde hygiene in huis nog het minste probleem , ik bedoel , dat kun je opruimen, schoonmaken
maar als die kleine een flinke achterstand oploopt omdat hij eingelijk maar aan ijn lot word overgelaten, dat los je heel wat minder makkelijk op

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 16:47

We hebben besloten om open kaart met ze te spelen, we kennen elkaar al een hele tijd, en we zijn allemaal volwassenen..
ik ga ze aanbieden ze nog een keer te helpen, maar als het dan niet betert zullen we melding moeten doen.. en dat zullen we ook vertellen...
Wel moet ik erbij vertellen dat deze mensen wel dol zijn op piet..
maar op de een of andere manier begrijpen ze niet dat ze hem
hiermee kwaad doen..
Verder heb ik vandaag een gesprek gehad met de juf van piet.. en deze blijft ook op de hoogte.. zij vond het wel een goed idee om eerst te proberen deze mensen te helpen ipv gelijk een melding te maken...
Nu maar hopen dat ze het begrijpen, dat ik geen kwaad in de zin heb, maar me oprecht zorgen maak over piet... (en ook over hun, het is echt ongezond de manier waarop ze leven..)

Ik zal zaterdagavond even laten weten hoe het gegaan is..
bedankt voor jullie luisterend oor...

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:07

als je een melding maakt bij het amk nemen ze contact op via een brief,en maken ze een afspraak om langs te komen voor een gesprek bij de betreffende mensen thuis Knipoog
spreek uit eigen ervaring Knipoog
omdat ik zo'n vervelende buurman had die van alles zocht om te zieken en ze zijn dus bij mij langs geweest,en ze zagen dat er niks aan de hand was,maar ik vind het juist wel heel goed dat ze dus wel de moeite nemen om langs te komen en te kijken of er wel/niet iets aan de hand is Knipoog

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:12

Vind het geweldig dat je je inzet voor dit gezin. Het lijkt mij ook het beste om eerst met ze te gaan praten. Misschien geven ze zelf wel aan dat ze hulp nodig hebben.
Heel veel succes!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:01

ik hoop van harte dat het gesprek goed gaat , en dat ze ook echt inzien dat het zo niet kan en er verandering plaats gaat vinden
Ja
hety is toch het fijnste dat het met het hele gezin op een nette manier word opgelost en als dat op deze manier zou lukken is dat natuurlijk geweldig

heel veel succes gewenst

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:55

FitzChivalry schreef:
We hebben besloten om open kaart met ze te spelen, we kennen elkaar al een hele tijd, en we zijn allemaal volwassenen..

Ik denk dat je het op deze manier inderdaad het verstandigst doet, niet achter andermans rug om.

Hoe oud is Pietje als ik vragen mag?

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:43

Ben erg benieuwd of je nog met ze gepraat heb over hun situatie en of er nu verbetering gaat komen (dat ze hun best ervoor gaan doen)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 21:36

sorry voor de late reactie, maar ik heb het erg druk gehad...
ik heb geprobeerd om met ze te praten, maar dit is enorm uit de hand gelopen, ik ben daar redelijk hardhandig buitengezet..

Ik heb daarna toch een melding bij het amk gedaan. ze hebben mij beloofd eens te gaan kijken.

Ik hoop dat er nu dingen gaan veranderen voor die kleine.. want zo kan het gewoon niet verder..

@quellian hij is bijna 5 jaar..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:38

Jammer dat het zo gelopen is.
Je kunt je zelf niets verwijten. Je hebt naar eigen eer en geweten gehandeld.
Zij wilden het niet op die manier, daardoor heb jij rigoreuse stappen moeten ondernemen.

Ik wil je toch wel een hart onder de riem steken voor het feit dat jij het lef hebt gehad om de beerput los te trekken.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:40

Zo dat is niet niks!
Mij lijkt het ook verstandig om eerst met ze te gaan praten maar aan de reactie te lezen zien ze zelf duidelijk niet in waar ze mee bezig zijn. Of ze willen het niet inzien. Ik hoop dat er iemand van jeugdzorg langskomt wat voor de ouders een soort 'schrikeffect ' oplevert waardoor ze serieus gaan nadenken en hun leven en het leven van dat jongetje beter wordt.

Het is jammer dat het zo moet en je hun niet verder kunt helpen maar ik vind dat je al heel wat gedaan hebt OK dan! Er zijn velen die het afkeuren maar niets doen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 21:41

dank je..
ik heb het hier echt moeilijk mee gehad.. maar iemand moet toch om dat kind denken... en dat moest ik dus zijn..

ik weet dat het de goede beslissing was, maar ik voel me nog steeds een verrader..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:42

Eén ding; je bent geen verrader!!!
Je bent iemand die om een kind van een ander geeft!!! En handelt naar de situatie waarin dat kind of persoon in verkeerd.

Jij hebt een (sociaal) geweten.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:48

Ik denk inderdaad dat veel mensen een voorbeeld aan je kunnen nemen...

T heeft behoorlijk wat lef nodig om daadwerkelijk tot stappen over te gaan! Bij een hoop mensen blijft t alleen maar bij grote woorden, maar jij hebt t ook echt gedaan! OK dan!

Je kunt nu in ieder geval terugkijken zonder het gevoel van 'had ik maar..' Je hebt alles gedaan wat binnen je bereik lag Lachen

Nu maar hopen dat t voor dat ventje ook goed uitpakt Ach gut

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:49

Ik vind het heel knap wat je gedaan hebt!
Jammer dat het zo gelopen is.

Misschien dat deze mensen ook gewoon niet beter weten, en het niet aan kunnen om het huishouden e.d. te doen. Ik hoop dat ze goede hulp krijgen en begeleid worden bij het hebben van een gezin, zodat het kind kans heeft om het beter te krijgen!

Nogmaals: heel goed van je, is heel moeilijk om mensen hierop aan te spreken (zeker bekenden), het gemakkelijkst is het om de ogen te sluiten, maar dit zou zeker met het oog op het kind wel heel erg zijn...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:55

Zie net pas dit topic.
Super zeg, dat je je zo inzet voor dat kleine ventje! OK dan!

Ben benieuwd hoe dit afloopt..
een melding bij de AMK lijkt me wel op z'n plaats.