Donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wil jij donor worden?

Ja, ik heb het formulier opgestuurd / ga het doen als ik oud genoeg ben.
34 (77%)
Nee, ... (rede graag!)
7 (15%)
Ja, alleen als de wet verandert en ik automatisch donor ben als ik niet anders aangeef.
3 (6%)

Totaal aantal stemmen: 44

Denise

Donor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 10:47

Ik wil een discussie starten over donor zijn.

Nederland heeft een schrijnend gebrek aan donororganen. Naar schatting overlijden in ons land 100 tot 200 mensen per jaar doordat er geen donor gevonden kan worden. Het probleem is de vrijblijvendheid, want in Nederland moet je zelf aangeven dat je donor wilt zijn. In andere landen, zoals in België, ben je donor tenzij je bezwaar aantekent.

De stelling: Elke inwoner van Nederland is bij overlijden automatisch orgaandonor.

SAKKIA

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:49

Hier is al een hele discussie gweest niet zo heel erg lang geleden. Misschien moet je die even opzoeken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:50

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:53

Keuze 1: Ja, ik heb het formulier opgestuurd / ga het doen als ik oud genoeg ben.
Keuze 2: Nee, ... (rede graag!)
Keuze 3: Ja, alleen als de wet verandert en ik automatisch donor ben als ik niet anders aangeef.

Je mag 1 optie selecteren

Ik heb nu een vraag je aan jou naar aanleiding van jouw bovengenoemde keuze's...........
Waarom wil je de reden weten, als je GEEN donor wilt worden?
En waarom hoef je de reden NIET te weten als je wel donor wordt?

Ik wacht vol interesse op jouw antwoord. Knipoog

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:58

Ja, ik wil en ben donor, al zo lang als ik me heug (vanaf mijn 18e dus). Wanneer ik er niet meer ben, of iig niet meer te redden ben, laat dan iig de mensen die nog WEL kunnen leven profijt hebben van mijn hart/lever/nieren/ enz enz

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 17:55

Omdat alle mensen die wel donor willen worden, dezelfde rede hebben. Maar als je graag wil, mag je best een vernieuwende rede geven waarom je donor wil worden hoor Knipoog Ik ben zelf voor, en ik ken m'n eigen argumenten, dus ik wilde graag argumenten tegen weten.
Dat topic had ik al gevonden, maar omdat hij op pagina 15 stond van dit forum, nam ik niet aan dat hij recent was. Heb niet naar de datum gekeken. Bovendien is deze stelling anders dan de stelling in dat topic.
Als je niet wilt reageren omdat er al recentelijk een topic is geweest, mij best, maar als er mensen zijn die alsnog willen reageren en stemmen, graag Knipoog
Laatst bijgewerkt door Denise op 05-02-08 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:57

Ik ben al donor.
Als ik, of iemand uit met omgeving, iets ergs heeft en een donor nodig heeft dan ben je ook blij als iemand zo'n papiertje heeft ingevuld.
Daarnaast ik ben toch al dood, en kan er verder zelf weinig nuttigs mee doen Clown

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:31

als ik dood bent dan vindt ik alle onderdelen van me moet rusten erij.

Ik doe het wel als een vriend/in van me iets nodig heb wat moeilijk te vinden is bijv een hart

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:37

Zoals hier al eerder genoemd, is hier kort geleden nog een topic over geweest. Toen heb ik ook al meerdere malen uitgelegd waarom het eigenlijk zo belangrijk is om donor te worden. Aangezien ik uit eigen ervaring kan spreken.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:46

kensha schreef:
als ik dood bent dan vindt ik alle onderdelen van me moet rusten erij.

Ik doe het wel als een vriend/in van me iets nodig heb wat moeilijk te vinden is bijv een hart

Jee.. wat een antwoord is dit zeg Koe

Zodra een vriend van jou een hart nodig heeft zullen ze jouwe niet gebruiken aangezien jij dan mors dood neervalt. En zodra je dood neer valt zullen ze jou hart niet gebruiken voor die vriend omdat je er nooit toestemming voor heb gegeven. Koe

En je moet maar zo denken: een vreemde voor jou is voor iemand anders weer een vriend/vriendin.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:34

zodra ik 18 ben mogen ze alles hebben Lachen
Wanneer iemand nu een nier nodig zou hebben, iemand waar ik veel om geef zou ik het ook doen..
(dat was toch je nier? waar van je er maar 1 nodig had? )

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:28

Ik ben ook donor.
Van mij mogen ze alles hebben, ik heb er dan toch niks meer aan, en ik maak er dan nog iemand anders blij mee. Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:35

Ook donor Haha! Riep dacht ik toen ik net kon praten al dat ik donor wou worden. Is voor mijn nooit een issue geweest donor of niet. Want wat heb je er nog aan? Van mij morgen ze mijn organen ook voor onderzoek gebruiken helemaal nu ik door mijn opleiding het nut ervan leer.

Voor de mensen die geen donor zijn (en dit is geen aanval) zou jij een donororgaan (dit kan ook huid enz. zijn) aannemen wanneer het nodig is?
Waarom wel/niet?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:19

Ik heb niet gstemd, maar ben wel donor. Van mij mogen ze alles gebruiken wat gerecycled kan worden. Ik ben zelf van "ashes to ashes"; na mijn dood heeft mijn lichaam geen enkele functie meer, behalve compost voor de grond Bloos

Heb er ook over nagedacht om mijn lichaam aan de wetenschap te doneren. Echter is er aanbod genoeg, dit itt. donoren. Vandaar dat dit idee al snel van de baan is gegaan.
Het probleem met de bruikbaarheid van donor-organen is dat men deze mag pas verwijderen na intreden van de dood. Dwz. dat een arts pas na het constateren van hersendood het lichaam vrij mag geven voor het verwijderen van organen (zou het eerder gedaan worden, dan is het moord of euthenasie en dus strafbaar). Vele organen begeven het echter al binnen enkele minuten na het sterven, waardoor veel van de organen niet meer bruikbaar zijn voor transplantatie. Vaak sterven mensen niet in een ziekenhuis, maar elders (thuis, auto-ongeluk), waardoor er nog minder organen overblijven die korter dan die paar minuten zonder zuurstof hebben gezeten en dus nog bruikbaar zijn.

Ik heb geen flauw idee of het iets uithaalt, maar ik heb een ondertekend briefje bij mijn donorcodicil, waarop staat dat IK toestemming geef om mijn organen al eerder (dus vóór mijn hersendood) verwijderd mogen worden, als vastgesteld is dat ik op zeer korte termijn toch wel kom te overlijden, of ik bijvoorbeeld in een diepe coma lig, waar ik hoogstwaarschijnlijk toch niet meer uit zal komen. Ook als dit leidt tot een (iets) vervroegde dood. Uiteraard bepaald door tenminste 2 artsen en nog enkele andere voorwaarden, zoals het feit dat IK van mening ben dat er in dit geval géén sprake is van moord en dat dit mijn wens is. Mijn nabestaanden mogen ook over mij beslissen in zo'n geval. Iedereen in mijn directe omgeving weet ook hoe ik erover denk.

Hiermee hoop ik dat, mocht ik sterven, er nog een aantal mensen langer kunnen leven, dankzij mijn overlijden.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:41

ik ben donor in belgië ben je dat automatisch tenzij je bij de gemeente gaat melden dat je geen donor wil zijn, maar ik wil best donor zijn dus laat ik dat ook zo Knipoog
Laatst bijgewerkt door Leentje_ op 06-02-08 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:49

Prima systeem Leentje_

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:50

Irma_Maandag schreef:
Prima systeem Leentje_

vind ik ook
het enige nadeel is dat sommige mensen die ik ken, uit protest dat ze eigenlijk het gevoel hadden dat ze er zelf niet over beslist hadden zomaar ff zijn gaan zeggen dat ze geen donor wouden zijn, wel beetje belachelijk Knipoog

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 01:00

Ja, ik begrijp dat wel gezien vanuit het zelfbeschikkingsrecht dat ze willen behouden. Desondanks vind ik dat een egoïstische reden, bij een donatie wegen meer belangen mee dan alleen die van jezelf. Ik vind dan dat je je hieroverheen moet zetten en je persoonlijke eigenwijzigheid moet laten varen. ...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:05

Ja hoor, ze mogen alles tot mijn teennagels van me gebruiken.

Toen ik jonger was keek er tegen op, vond het maar een vies idee dat iemand met mijn organen zou rondlopen.

Maar nu ik ouder ben denk ik: Ik heb er toch niets meer aan en als mijn organen nu na mijn dood vergaan of nog even een mensenleven redden, waarom niet?

Ik denk dat als ik zelf in nood ben voor een donor ik ook niets liever zou willen dan dat iedereen donor was, en het zou nog al egoïstisch zijn om wel een donor aan te nemen maar zelf niets te geven.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:22

Moirsa schreef:
zodra ik 18 ben mogen ze alles hebben Lachen
Wanneer iemand nu een nier nodig zou hebben, iemand waar ik veel om geef zou ik het ook doen..
(dat was toch je nier? waar van je er maar 1 nodig had? )

Je kan je al laten registreren vanaf je twaalfde.
Heb ik ook gedaan, gewoon even formulier uitprinten en opsturen. Lachen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:30

Nou toch maar door hier Clown

Ik ben ook donor. Wel al 2 hele weken Clown Ik wist nooit of het mocht omdat ik een erfelijke bloedziekte heb. Maar het mag en dus direct donor geworden.
Mijn vader heeft begin januari twee keer een levertransplantatie gehad en je kunt je het gevoel dat je eindelijk geholpen wordt niet voorstellen. Echt niet te beschrijven. Ik ben de nabestaanden van de 2 overledenen nog altijd eeuwig dankbaar dat ze de beslissing hebben genomen de organen af te staan, net als de overledenen zelf natuurlijk.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:21

ja ik ben donor,
waarom? nou om de simpele reden, als ik dood ben heb ik niets meer aan mijn liggaam, als mensen die nog verder kunnen leven met mijn delen van mijn liggaam als ik toch al dood ben, waarom niet?
ik ben er trots op en ik hoop ook dat ze nog wat bruikbaars van mij af kunnen halen als ik dood ga Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:05

Ik heb optie Nee gestemt.
Waarom? Ik wil geen gerotzooi na m'n dood aan mn lijf,
wil graag heel mn kissie in, klinkt mss bot maar dat is mijn waarheid.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:08

Ik heb niet gestemd aangezien ik al donor ben en deze optie er niet echt bij staat. Lachen
Ik ben donor geworden, omdat ik het fijn vind dat andere mensen een orgaan afstaan als jij die nodig hebt, dus waarom zou ik dat niet doen? Je bent tegen de tijd dat je zo'n orgaan af moet staan toch al overleden, dus je voelt er dan toch niks meer van.
Het klinkt hard, maar zo denk ik erover. Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:45

Chiqa schreef:
Ik heb optie Nee gestemt.
Waarom? Ik wil geen gerotzooi na m'n dood aan mn lijf,
wil graag heel mn kissie in, klinkt mss bot maar dat is mijn waarheid.

Ik snap je standpunt heel goed en heb er ook respect voor. Maar, zou jij wanneer het nodig was een donororgaan aannemen?