Scheve teen- wie is er voor geopereerd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Scheve teen- wie is er voor geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 20:47

Voor een scheve teen, ook wel bekend onder de medische term hallux valgus.

*ter illustratie*
http://www.hakeem-sy.org/main/files/images/2_4.jpg

Mijn rechtgrote teen groeit dus ook zo, eigenlijk precies als op de foto. Hakken kan ik niet aan, tenminste, kan ik wel aan maar lopen is niet aan te raden. Bij schoenen is het ook altijd maar de vraag of ze passen, en als ze passen zie je al snel een knobbel in het leer verschijnen waardoor mensen soms van die rare vragen gaan stellen.

Nou kun je er voor geopereerd worden, volgens mij word het bot dan aangepast, rechtgezet en komt er een schroef in.

Ik vroeg mij eigenlijk af of meer mensen op bokt dit hebben, hebben gehad, zich er door hebben laten opereren. Ik heb er soms best last van, het liefst loop ik op blote voeten, sandalen of slippers door de knelling. Leuke schoenen heb ik al heel vaak moeten laten staan. Gewricht werd ook niet lekker meer, en hele dagen lopen is een marteling.

Maar ik heb gehoord dat herstellen van zo'n operatie 3 maanden duurt, en met een paardje die chronisch spierbevangen is, is 3 maanden eigenlijk niet echt geweldig. Ook drie maanden met krukken rondhobbelen vind ik ook niet van jottem. Over die schroef wil ik het niet eens hebben.

Maar ik kan het ook erger vinden dan het is natuurlijk Tong uitsteken zijn er bokkers met hetzelfde?

Miek_1993

Re: Scheve teen- wie is er voor geopereerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:39

Ja, maar ik moet ook nog geopereerd worden Nagelbijten / Gniffelen k heb er heel lang over getwijfeld omdat het zo lang herstellen is en ik al gek word als ik een week niet kan rijden Clown Maar mijn oma heeft het zij kan nu heel moeilijk lopen door het probleem in haar voet. dus heb ik besloten dat ik de hersteltijd er toch wel voor over heb Sigaar

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:06

Wat is de herstel tijd voor jou dan? Alles wat ik las was heel wisselend, 2 weken en dan weer lopen, drie maanden op krukken, zes weken gips. Lachen

En wat gaan ze bij jou doen? Ook een schroef etc?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:08

Dit kom ik bijna wekelijks tegen bij mijn werk.
Ze halen een stukje van het bot weg, of breken het. En zetten er 1 schroefje doorheen. En klaar is de operatie.
Er zit geloof ik niet zon hele lange revalidatietijd aan vast. Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 23:17

En ze opereren toch alleen als je er last van hebt?
Hoe wijs ik nou weer aan dat ik er last van heb...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:27

ja mijn dochter heeft het, we laten haar er niet aan opereren vanwege het feit dat het erfelijk is en dat de gene in de fam. die het gedaan hebben, er geheel niet blijer van werden. Plus dat het weer in de oude stand terug gaat zitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:02

Esmeralda schreef:
ja mijn dochter heeft het, we laten haar er niet aan opereren vanwege het feit dat het erfelijk is en dat de gene in de fam. die het gedaan hebben, er geheel niet blijer van werden. Plus dat het weer in de oude stand terug gaat zitten.

Precies.
Mijn oma heeft zich er aan laten opereren, maar geen blijvend resultaat.
Mijn zus heeft het ook, maar die heeft speciale zooltjes in haar schoenen die het corrigeren...

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:23

Dit heb ik dus niet... Mijn buigpezen van m'n tenen waren te kort waardoor m'n tenen eig. "gekruld" staan.
Heb die peesjes over enkele jaren laten doorsnijden maarja, als alles al volgroeid is gaat het niet veel veranderen.
Ik denk er nog aan om m'n tenen te laten breken en ze zo weer recht te zetten...

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:41

Ik heb geen scheve teen.. maar wel mijn grote teen als ik loop gaat ie recht de lucht in, met het gevolg dat ik aan de bovenkant door al mijn schoenen, laarzen en sokken heen kom.. ik heb 6 paar allstars staan met gaten in het rubber gedeelte over je tenen heen. zo heb ik ook 2 paar kaplaarzen staan met jawel gaten boven in de schoen.. ik zit er ook stevig aan te denken om me er aan te laten helpen, alleen weet ik niet of dat kan..

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:58

Mijn moeder is hier ook aan geopereerd.
Zij had een lange revalidatieperiode en veel pijn.
Het is nu 2 jaar geleden dat ze geopereerd is. Het is nog steeds pijnlijk en bovendien begint de knobbel weer terug te komen.
Voor haar is deze operatie dus zinloos geweest.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 12:17

Dat hoor ik vaker... het komt terug, het doet pijn, en je mag nog geen 'normale' smallere schoenen aan. Ik heb zo het idee dat je het beter niet kan doen.

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:32

Wow leuk is dat niet zo'n negatieve reactie's te lezen.
Ik heb zelf last van dit probleem en wordt hieraan volgende week geopereerd.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:07

Ik heb die operatie gehad toen ik 19 was (ben nu 23). Eerst de rechtervoet, die was het ergst. Na 2 weken met liggips kreeg ik 4 weken loopgips. Pijn viel hartstikke mee (gezien de pijn waarmee ik altijd al liep) over alle weken alleen de eerste 2 dagen is het wel ff afzien. Na 6 weken mocht het eraf, maar bleef wel pijn houden. De 3 weken erna had 'k nog wel flinke pijnscheuten en ben toen weer naar de orthopeed gegaan. Wat bleek, liep ik al 3 weken met een nog gebroken voet! Kon ik weer 3 weken in het gips.

Al met al werd het niets beter en mijn voorvoet is nog steeds beperkt beweegbaar. Net zoals voor de operatie. De teen staan nog net zo scheef. Mijn linkervoet laat ik dus never nooit niet behandelen. Het enige goede aan de operatie is dat ze de knokkel hebben weggevijld. Kan ik tenminste beetje normale schoenen aan. Ze zeggen het niet vooraf helaas, maar de operatie is niet 100% gegarandeerd succes.
Bij mij kwam er geen schroef in, de braken het middenvoetsbeentje zodat ze de teen kunnen fixeren in het gips. Je krijgt 6 weken gips. Daarna wordt je aan je lot overgelaten. Rijden heb ik na die 6 weken wel gedaan, omdat ik het per se wilde. Maar was echt geen pretje. Heb nog wel lang last gehad, een paar maand.

Ben nu voor onderzoeken in Nijmegen voor m'n rechterheup, dysplasie enzo. Dik gedonder, zal allemaal wel verband met elkaar houden.

Die hallux valgus-aandoening zit trouwens bij ons in de familie. Alleen bij vrouwelijke familieleden.
Mocht je vragen hebben PM me maar.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:03

Bij mij zijn een aantal van m'n tenen scheef gegroeid, behalve m'n grote teen...
Reden daarvan is dat m'n buigpezen te kort waren en dat ze daardoor dus zo gegroeid zijn, die pezen zijn op m'n 16de doorgesneden maar helaas geen verbetering...
Had het eig. niet anders verwacht, het bot is volledig scheef gegroeid.
Ik ben van plan ooit nog eens een ingreep te ondergaan, geen idee hoe het juist gaat, breken ze de botjes ofzo...
Wil alleszins in de zomer eens open sandaaltjes durven dragen Lachen

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:25

Ik heb er toevallig vorige week een klinische les over gehad van een Orthopeed bij mij op mijn werk (Orthopedische afdeling in het ziekenhuis Knipoog ). Toevallig zeg!
Operatie stelt inderdaad niet heel veel voor, en als alles voorspoedig loopt ben je 's avonds al weer thuis! Lachen

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:06

Ilse schreef:
Ik heb er toevallig vorige week een klinische les over gehad van een Orthopeed bij mij op mijn werk (Orthopedische afdeling in het ziekenhuis Knipoog ). Toevallig zeg!
Operatie stelt inderdaad niet heel veel voor, en als alles voorspoedig loopt ben je 's avonds al weer thuis! Lachen

Wat doen ze dan precies?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:26

Ligt er een beetje aan welke methode de chirurg gebruikt en wat er nodig is bij de patient, maar meestal bij een Hallux Valgus een Chevron osteotomie.
Dat is het verwijderen van een knobbel aan de basis van de grote teen en het corrigeren van een
valgusstand van de grote teen. Waarbij de grote teen wordt 'doorgezaagd' en zn. gefixeerd met 1 schroef.

Ik ga even een plaatje zoeken Knipoog

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:32

Afbeelding

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:55

Nog even een aanvulling: m'n moeder heeft 6 weken gips gehad.
Daarna durde het nog heel lang voor ze weer normaalkon lopen, want het afrollen was veel te pijnlijk.
Dat je smallere schoenen kan dragen na de operatie, geldt lang niet altijd. Mijn moeder moet nog steeds brede schoenen met steunzolen dragen.

Mijn nicht is 3 keer eraan geopereerd, maar nu kan ze wel op hakken lopen.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:00

Heb je soms enig idee wat ze bij "klauwtenen" doen? Foto:

Afbeelding

Ik heb dus dit probleem, in tegenstelling tot de foto staan die van mij (niet allemaal hoor) naar boven én opzij gekromd...
Pijn en last heb ik niet, maar ik vind het zo ontzettend lelijk!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:05

Mijn moeder is binnenkort de pineut, 21 maart geloof ik. Eerst haar linkervoet, na de zomer de rechtervoet. Als het niet werkt dan wordt het volgens mij ook alsnog geoperereerd. Bij haar is het óf dit, óf over een paar jaar helemaal niet meer goed kunnen lopen. Het schijnt nu al pijnlijk te zijn als ze lang gerend heeft.

Ze hebben bij haar idd over een maand of 3 gehad. Nadat ze de tenen gebroken hebben en er pinnen in gezet hebben moet er 6 weken lang gips omheen en daarna revalideren.

Ik vind het alleen minder grappig om de reacties hier te lezen Nagelbijten / Gniffelen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:10

ik ben eh 14januari eraan geopereerd Ja
bij mij stond er een bult op het gewricht en mijn grote teen stond al helemaal onder de anderen Knipoog en na een paar minuten wandelen deed het al pijn en voelde ik mijn hart erin kloppen Nagelbijten / Gniffelen
revalidatietijd: je gaat toch nog zeker een jaar af en toe voelen dat je geopereerd bent Knipoog

ik heb 2weken ofzo een soort verband met steun errond gehad en nu heb ik zo'n voetje van gips en een speciaal schoentje waar ik op mag lopen Ja (sinds vorige week vrijdag) Ja

bij mij hebben ze stukje van het gewricht gezaagd, dan de teen doorgezaagd en met pinnen goed gezet Knipoog
de operatie zou wel nogal pijnlijk zijn maar ik heb niet veel pijn gehad Ja ik heb een epidurale gekregen + narcose (mocht niet kiezen) en ik heb de eerste 2dagen een pijnpomp gekregen Haha! En natuurlijk ook voldoende pijnstilling ben maandagochtend binnengegaan en geopereerd en woensdagnamiddag naar huis en dan heb ik nog een paar dagen 2x ibuprofen genomen en voor de rest niets meer

dus ging bij mij heel goed maar bij mijn kamergenoot in het ziekenhuis was het wel héél pijnlijk Knipoog

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:11

doriangi schreef:
Heb je soms enig idee wat ze bij "klauwtenen" doen? Foto:

http://www.archfitters.com/Portals/0/claw%20toe.jpg

Ik heb dus dit probleem, in tegenstelling tot de foto staan die van mij (niet allemaal hoor) naar boven én opzij gekromd...
Pijn en last heb ik niet, maar ik vind het zo ontzettend lelijk!

als je geen pijn en last hebt zullen ze niets doen
dan is het een puur plastische ingreep dus dan zal je wel veel moeten betalen Knipoog
dan zullen ze de tenen waarschijnlijk breken en met pinnen rechtzetten Knipoog

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:14

Leentje_ schreef:
als je geen pijn en last hebt zullen ze niets doen
dan is het een puur plastische ingreep dus dan zal je wel veel moeten betalen Knipoog
dan zullen ze de tenen waarschijnlijk breken en met pinnen rechtzetten Knipoog

Het zij zo! Ik vind het echt lelijk... Ik zou zo graag eens open sandaaltjes dragen of met blote voeten op het strand lopen.
Ik durf het nu gewoon niet, daarom niet om wat anderen ervan zouden denken maar ik voel me zo ongemakkelijk met zulke voeten!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:20

Bij ons komt dit ook voor in de familie aan de kant van mijn moeder.

Mijn moeder had hier enorm last van en heeft zich er ook aan laten opereren. Deze operatie is zo succes vol verlopen dat mijn jongere zusje ook besloot haar teen (waar ze toen ook ontzettend veel last van had) te laten rechtzetten.

Helaas is mijn zusje een 'negatief' verhaal geworden. Mijn zusje heeft namelijk alleen maar meer pijn gekregen. Is na de bewuste operatie nog 2/3 keer geopereerd, waarna haar grote teen zelfs 'vast' is gezet en ze overweegt nu bewust amputatie van het bovenste gedeelte van de teen.

Ik zelf heb er ook last van...........heb een positief en een negatief verhaal, maar denk dat ik toch liever op 'platte' schoenen rond huppel zolang dat kan!

Heb je vragen, kun je haat e-mail wel krijgen! Ze kan je veel informatie geven