[discussie]mensen gebruiken internet als dokter...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

[discussie]mensen gebruiken internet als dokter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 22:15

Weet niet of ik dit hier neer moet zetten of bij nieuws of maatschappij.
Laatst stond er een stukje in de metro oid over het feit dat mensen steeds vaker google gebruiken als huisarts.
Als mensen ergens last van hebben gaat men steeds vaker eerst eens googlen wat het kan wezen, voor men naar de huisarts gaat. Hierdoor komt men soms bij de huisarts en denkt te weten waar ze last van hebben en eist men van de huisarts een bepaald behandelplan. De huisarts is vervolgens eerst 10 (kostbare) minuten bezig dit uit het hoofd van de patient te praten, om vervolgens nog 10 minuten de patient te behandelen. In deze tijd had dus een tweede patient geholpen kunnen worden.
Er werden erg extreme voorbeelden gegeven, bijvoorbeeld om eens op google te zoeken op blauwe plekken. De meest enge ziektes komen tevoorschijn. Ook als men zich niet lekker voelt krijgt men de meest enge dingen over zich heen, van neurotische problemen tot weet ik veel wat voor ongeneeslijke ziektes. Ook op bokt zie je uiteraard vaak mensen die komen vragen wat ze nu moeten doen als ze zich niet zo lekker voelen. En ook hier komen mensen met ziektes aanzetten die niet mis zijn. Gelukkig word er vaak bij vermeld dat je eventjes langs de huisarts moet gaan.

Wat vinden jullie hier nu van? Moet dit kunnen, of moet je naar een huisarts gaan om je te laten onderzoeken? Kan je tegen een huisarts zeggen dat je al weet wat je hebt, of nog erger: vragen aan een huisarts om een bepaald behandelplan omdat je overtuigd bent dat je weet wat je hebt?

Graag reacties Knipoog

Armaris

Re: [discussie]mensen gebruiken internet als dokter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:03

Ik vind dat het best mogelijk moet zijn om op bokt iets te kunnen vragen als je je even niet goed voelt, mensen die ook zo'n symptomen hebben kunnen dan reageren.

Persoonlijk vind ik het ook goed om eens te googlen of als je denkt aan een bepaalde ziekte, dat je er meer informatie kan over vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:12

Eerlijkgezegd doe ik het zelf wel, kijken of de symptomen ergens bij kloppen, maar dat is gewoon uit ongerustheid. Maar ik maak nooit zelf een diagnose, je bekijkt jezelf namelijk altijd subjectief en de huisarts bekijkt je objectief.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:32

Internet is uiteraard een ontzettend ruime bron van informatie. Bepaalde dingen op kunnen zoeken op internet zal juist wel de gezondheid ten goede komen. Maar anderzijds ook niet..

Veel ziektes hebben overeenkomstige symptomen. Ik denk ook dat mensen zelf snel zichzelf ook andere symptomen aanpraten. Er zullen er genoeg zijn die aangezien ze wat gelezen hebben de dokter verkeerde informatie geven. Past een bepaalde ziekte in het beeld, waarbij ook hoofdpijn kan voorkomen. Zullen er veel zijn die gaan terugdenken dat ze inderdaad vorige week hoofdpijn hebben gehad. Eenmaal bij de dokter wordt dan ook snel hoofdpijn als klacht genoemd, terwijl dat onterecht is..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:23

Er is helaas gebleken dat veel informatie wat op het internet te vinden is niet klopt. Daar komt bij dat een een studie medicijnen 6 jaar duurt (dus ben je basisarts) en het dus een beetje vreemd is dat mensen zelf gaan dokteren wat er misschien wel aan de hand kan zijn. Ik zou zeggen laat het aan de geleerden over Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:49

Ik zeg; niet doen. Als je ergens last van hebt, ga alsjeblieft naar de dokter. De meeste symptomen horen bij een heleboel ziektebeelden, dus je kunt echt niet zelf googlen wat je hebt. Daarbij komt dat er ook nog al eens foute info op internet staat, wat alleen maar tot ongerustheid kan leiden. Daarbij weet ik uit eigen ervaring hoe vervelend het is als er een patiënt bij je komt, die je precies verteld wat hij heeft, en hoe hij behandelt moet worden. En probeer dan maar eens te vertellen dat hij iets heel anders heeft... Scheve mond Laat het diagnosticeren alsjeblieft over aan mensen die er verstand van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:51

Dat je bij iets kleins eens zelf googeld of op bokt vraagt oke.
Maar hier op bokt zie ik ook dingen voorbij komen waarvan ik denk (zowel bij zichzelf als bij het paard) ga aub deskundige hulp inschakelen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:53

Dan krijg je het discussie punt wat is klein? Wat de 1 een klein probleempje vind vind een ander een groot drama. Dus dat is eigenlijk ook een moeilijk punt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:54

ik heb dat ook in de krant gelezen ja.

ik moet zeggen dat als iemand mij zegt wat diegene mankeerd of wat ik mankeer dat ik t ook handig vind om te googlen. maar je moet wel uitkijken dat je niet de verkeerde informatie leest...

sommige mensen praten zichzelf dingen aan, en soms kun je beter iets van een arts horen dan het rauw te lezen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:54

Je kunt wel kijken, alleen voor sommige mensen is het niet zo goed. Die geloven heilig dat ze hetgeen hebben dat ze hebben gelezen. Sommige gaan opeens meer klachten vertonen die bij dat ziekte beeld hoort.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een hypogonder wordt!

Zoals al werd gezegd duurt het consult bij sommige mensen alleen maar langer omdat ze stellig er van overtuigd zijn dat ze hetgeen hebben wat ze opgezocht hebben.
Je hebt ook mensen die achteraf gaan lopen zoeken en je kunt dan ook hele nare dingen lezen over bijwerkingen die je niet altijd ten goede doen als je deze leest.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:12

Ik denk dat het 'googlen' naar wat je hebt op zich geen kwaad kan, zolang je onthoudt dat het niet persé dát ziektebeeld hoeft te zijn.

Meerdere dokters en artsen hebben mijn familie en mijzelf teleurgesteld met hun 'deskundigheid' dat ik het soms ook liever zelf even op zoek (gewoon een idee te krijgen wat het zou kunnen zijn).

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:14

Toevallig afgelopen zondag hele erge buikpijn. Ik dacht zelf eerst aan buikgriep ofzoiets, maar werd uiteindelijk toch te erg. Even op internet gekeken bij dokterdokter.nl en symptonen kwamen uit bij blinde darmonsteking. Toch de dokter maar even gebeld en uitgelegd en die vertrouwde het niet. Uiteindelijk lag ik 2 uur later op de OK, acute blindedarmonsteking. Ben toch blij dat we even op internet gekeken hadden. Haha!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:25

voor een verkoudheid of een griepje raadpleeg ik geen dokter en ook geen internet.Op internet zoek meer dingen over hoe je een kneuzing het beste kunt behandelen ofzo.Wanneer ik echt zo mijn bedenkingen heb bel ik de HA...en dat is 1 á 2 keer per jaar.Maar internet is nou niet echt geschikt voor de hypochonders onder ons

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:14

Ik ben het met je eens, vaak lees ik op bokt topics waarvan ik denk; daarmee ga je toch onmiddelijk mee naar de dokter...
Mensen die niet meer kunnen lopen, of al weken pijn hebben, een dokter is er niet voor niets en die heeft verstand van zaken Knipoog.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:23

Ik vind dat je als je iets 'kleins' hebt, dus niet iets waarmee je eigelijk gelijk mee naar de dokter moet, internet heel handig kan zijn om even iets mee op te zoeken. Onderzoek van een echte dokter is naar mijn mening wel noodzakelijk.

Ik vind internet alleen handig om te kijken als je bepaalde symptomen hebt (bijvoorbeeld een loopneus ofzo), of je daar zelf iets aan kan doen, en wat informatie te vinden over ziektes en kwalen.

En het is natuurlijk fijn als je iets hebt, om ervaringen van anderen te vragen. Internet kan geen dokter vervangen vind ik, absoluut niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:24

Maar hoe bepaal je of een kwaal iets kleins is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:03

Door de hevigheid van de pijn en hoelang het aanhoud.

Ik zoek bijv ook wel op welke middeltjes werken er goed bij stomen van een verstopte neus. Dat noem ik iets kleins, ga er niet mee naar de HA.

(met grotere dingen ga ik ook niet snel, maar dat is ook niet goed. Maar dat ligt per persoon gewoon anders. Andere zou ik dan wel allang aanraden te gaan Bloos )

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:49

Ja inderdaad, hevigheid van pijn enzo. Ik denk dat mensen zelf wel weten wat ze kunnen hebben, en aan de hand daarvan bepalen of ze naar een dokter gaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:40

Ik ben iemand die de pijn algauw bagatelliseert 'ach zal wel niks zijn'
Nou heb ik laatst een hevige contactbloeding gehad (google maar Haha!) en we deden het eerst af als 'zal wel niks bijzonders zijn' maar toch even gegoogled.
Het kan toch wel wijzen op onrustige cellen in de baarmoederhals en aangezien ik in de risicogroep val, vandaag toch maar met angst en beven (ik ben niet zo van de inw. onderzoeken... ) een uitstrijkje gemaakt.
Als ik niet had gegoogled, had ik dat dus laten zitten...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:36

Voor kleine dingetjes of voor mensen die zelf niet zo goed kunnen inschatten wanneer ze naar de dokter moeten (lees: gaan te laat Haha! ) kan het misschien wel handig zijn.
Ik behandel dan wel geen mensen maar de eigenaren van mijn patienten kunnen er soms ook wat van hoor. Voor ons is het soms wel lachen, komen ze overtuigd van zichzelf met een enorm domme diagnose, dan is het achteraf wel even gniffelen. Maar het kost wel ontzettend veel tijd om uit te leggen waarom hun briljante conclusie toch niet zo briljant is. Die besteed ik liever aan het dier. Er zijn er zelfs bij die nog liever hun beestje laten lijden dan hun ongelijk toegeven, daar kan ik wel eens pissig om worden.
Overigens verwijs ik wel vaak naar bepaalde websites waarvan ik weet dat ze goede informatie bevatten, zodat mensen nog even rustig kunnen nalezen of zich kunnen verdiepen in de materie. En ik schijn erg laagdrempelig te zijn om te bellen Clown , dus mensen hangen met kleine vragen al gauw aan de telefoon en dat vind ik alleen maar fijn. Liever 10x te vaak gebeld dan 1x te laat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:45

Mensen vergeten trouwens ook nog wel eens dat niet alles wat op internet staat voor waar aangenomen kan worden Nagelbijten / Gniffelen In mn stage (fysio) heb ik eens een man gehad die zeker wist dat hij een hernia had.
Hij kwam binnen, ik vroeg naar zijn probleem, en hij antwoordde: ik heb een hernia. Dus ik vroeg: heeft u dan een verwijzing van de huisarts of de behandelend arts? Zegt ie: nee, dat is toch niet meer nodig? Ik: nee, in principe niet, maar wie heeft dan vastgesteld dat u een hernia heeft? Zegt de man: Alle symptomen op internet komen overeen.
Uiteindelijk had die man niks wat ook maar op een hernia kon duiden Nagelbijten / Gniffelen Ik was ook nog eens 'maar de stagiaire' en probeer dan die man eens te vertellen dat hij helemaal geen hernia heeft Nagelbijten / Gniffelen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:58

Ik moet toegeven dat als ik ergens last van heb ik ook weleens op Google kijk, maar ik ga echt niet zelf medicijnen ofzo uitproberen, als ik ergens erge last van heb, dan ga ik zeker wel naar de HA

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:33

ik vind het wel een goed idee, eerst even googlen, mensen rennen bij ieder wisse wasje maar naar de Huisarts 'want de verzekering betaalt het toch wel' wat ook kostbare tijd van een huisart kost. nou daar hou ik helemaal niet van. Zelf ben ik 1x bij de huisarts geweest.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:41

tja, een moeilijk punt.

Ik werk zelf bij een huisarts.

Soms snap ik zeker wel dat mensen gaan googlen, maar idd is dat ook niet altijd juist.
Soms maak je er mensen banger mee dan nodig is.

Voor de kleine dingentjes, zoals verkoudheden, ach... moet kunnen.

Ik heb ook zat mensen aan de telefoon, dan bellen ze op om zo'n ongelofelijk onbenullig dingentje.
Nou daar zakt je broek soms echt vanaf.
Als een scheet dwars zit, dan staan ze op de stoep.

Maar als ik iets niet vertrouw of ik weet t niet, dan overleg ik met de dokter, mijn verantwoording weg, die heb ik bij de dokter gelegd.
Vaak ben ik bij baby's en koorts allert. Dit geldt ook bij ouwere mensjes.

Maar elke klacht moet je natuurlijk serieus nemen.
Maar soms maakt googlen idd moeilijk werken. De ene keer is t echt wat en de andere keer niet.
Nou en dan is het moeilijk om een patient gerust te stellen hoor.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:48

Tja en dan heb je huisartsen die er niet uit komen, maar een te groot ego hebben om je door te verwijzen, dus dan zegt de huisarts; "Heb je dan nog niet zelf gezocht op internet? Dat zou ik maar even gaan doen! Dan kan je misschien wel iets vinden."
Helaas kan je hier niet overstappen naar een andere huisarts i.v.m. volle praktijken en onderlinge afspraken.
Maar hier zakte mijn broek echt van af.
Ik kwam zelf dus ook met het mooie argument; "Ik heb gestudeerd voor een geheel ander vak en op internet staan ook vele onwaarheden, waarbij ik die scheidslijn niet altijd kan maken."

Fijn hè, die artsen?