effect (te veel aan) cola op gezondheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

effect (te veel aan) cola op gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 20:42

Weet hier iemand wat (buiten dik worden) het effect van cola kan zijn op de gezondheid? Ik heb het dan niet over een paar glazen per dag maar eerder over een cola-verslaving : meerdere liters per dag en daarbuiten eigenlijk bijna geen andere dranken.

is er bijvoorbeeld een risico op suikerziekte?

Ik zou er heel graag iemand van afhelpen maar zou daarom dus eigenlijk wat meer willen weten over de gezondheidsrisico's.

pres

Re: effect (te veel aan) cola op gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:52

Het lijkt me dat dat ook heel slecht zou zijn voor de maag.
Daarnaast bevat cola cafeine.
Een teveel van dit stofje kan ook nadelige gevolgen hebben voor je lichaam en diverse klachten veroorzaken.

Of je daar suikerziekte van jan krijgen weet ik niet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:53

Mijn tanden werden heeeeel gevoelig, heeft echt nog een paar jaar geduurd voordat ik weer volop kon poetsen en eten.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:03

Ja, daar had ik even niet aan gedacht.
Als je zoveel cola nuttigt heb je natuurlijk ook heel veel kans op tanderosie.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:40

xSCWx schreef:
Mijn tanden werden heeeeel gevoelig, heeft echt nog een paar jaar geduurd voordat ik weer volop kon poetsen en eten.

dus jij hebt hier zelf ervaring mee?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:41

xSCWx schreef:

Heb je sensodine voor gevoelige tanden geprobeert met extra zachte borsten x 3 per dag kuisen zou het binnen twee weken over moeten zijn.

De cafeine in cola is niet gezond

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:44

katiavl : dat er niet veel gezonds zit in cola weet iedereen, maar heeft iemand concrete gevolgen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:49

Paljassofie schreef:
katiavl : dat er niet veel gezonds zit in cola weet iedereen, maar heeft iemand concrete gevolgen?

Ja daar doelde ik op de gevolgen van cafeine

Cafeïne heeft ook enige invloed op de stofwisseling, Cafeïne heeft adrenerge effecten: het stimuleert het sympatische zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Bij regelmatig gebruik kan verslaving optreden en plotseling stoppen met de inname kan dan zorgen voor hoofdpijn, een sterke afname van de bloeddruk en andere ontwenningsverschijnselen. Dit komt regelmatig voor bij mensen die veel drank met caffeine drinken. . In zeldzame gevallen kunnen ernstige ontwenningsverschijnselen ontstaan die enkele weken tot maanden kunnen aanhouden. Het volgen van een koolhydraatarmdieet gaat deze verschijnselen tegen en kan het lichaam weer tot rust brengen. In de meeste gevallen duren de ontwenningsverschijnselen zo'n 10 dagen waarvan de eerste 5 dagen als het zwaarst worden ervaren.

Cafeïne is behoorlijk giftig. In relatief kleine doses kan het al mensen doden. De mediane dodelijke dosis is voor mensen circa 10 gram[3].

Cafeïne heeft in het lichaam een halfwaardetijd van circa 5 uur, dus wanneer men de dag om 8.00 uur zou beginnen met acht tassen cola, dan heeft men om 13.00 uur nog steeds het equivalent van vier tassen cola in het bloed, om 18 uur nog het equivalent van twee koppen en wanneer men gaat (proberen te) slapen is het alsof men net een tas cola gedronken heeft.

.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:52

Ik heb altijd veel cola gedronken, en merk nu dat mijn maag in opstand komt..
Niet dat ik er misselijk of iets van wordt.. maar ik krijg als ik weer teveel drink, last van brandend maagzuur..
Dus ik ben maar over gegaan op sap, en af en toe een glas cola, en het gaat nu een heel stuk beter..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:56

katiavl schreef:
Cafeïne heeft in het lichaam een halfwaardetijd van circa 5 uur, dus wanneer men de dag om 8.00 uur zou beginnen met acht tassen cola, dan heeft men om 13.00 uur nog steeds het equivalent van vier tassen cola in het bloed, om 18 uur nog het equivalent van twee koppen en wanneer men gaat (proberen te) slapen is het alsof men net een tas cola gedronken heeft.

.

Dus iemand die voor het slapengaan zelf nog snel een heel groot glas cola (ter grootte van een pint) drinkt, is al zeker niet goed bezig
wordt er een beetje bang van...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:57

femmefatale1 schreef:
Ik heb altijd veel cola gedronken, en merk nu dat mijn maag in opstand komt..
Niet dat ik er misselijk of iets van wordt.. maar ik krijg als ik weer teveel drink, last van brandend maagzuur..
Dus ik ben maar over gegaan op sap, en af en toe een glas cola, en het gaat nu een heel stuk beter..

jij hebt naar je lichaam geluisterd Ja degene waar ik ongerust over ben heeft zelf na veel buikpijn door lucht in haar darmen (op echo geconstateerd, en grote kans dat het van de cola was) nog niet door dat het te veel is

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:04

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:36

cola light kan toch geen kwaad? zit geen suiker in.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 22:39

virgin_lady schreef:
cola light kan toch geen kwaad? zit geen suiker in.

de schadelijke ingredienten van cola zijn niet alleen suiker
*caffeine
*fosforzuur, citroenzuur (cola is zuurder dan een citroen lees ik hier net, alleen smaak je het niet door de enorme hoeveelheid suiker)
*...

overigens zit er in cola light MINDER suiker , maar de zoetstof die die suiker vervangt zou kankerverwekkend zijn, zelfde verhaal met Zero

en de persoon in kwestie is duidelijk verslaafd aan gewone coca-cola

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:41

ligt er aan of je cola of cola light op hebt.. in cola light zit namelijk een stofje dat je lever niet kan afbreken en dus opslaat.. en bij een teveel aan deze stof krijg je dus leverfalen e.d. (zit ook in red bull e.d.) dan wil dat wel niet zo gou gebeuren maar dan toch Knipoog gewone cola weet ik het effect niet van Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:42

bovendien schijnt de aspartaan in cola ligt op het zenuwstelsel te werken.Daar stond een tijdje terug een topic over op bokt, bij voedingsgedeelte. Weet niet of ik dat echt moet geloven, maar goed.
Verder idd de suiker, zorgt ook dat je suikerspiegel gekke dingen gaat doen, weet niet of het direct suikerziekte kan opleveren, maar zou er niet gek van staan te kijken. Rest is denk ik wel zo'n beetje genoemd. Cola is gewoon heel erg ongezond, zit veel in wat niet goed is. En idd de zuurgraad is idioot hoog...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 22:45

secricible schreef:
bovendien schijnt de aspartaan in cola ligt op het zenuwstelsel te werken.Daar stond een tijdje terug een topic over op bokt, bij voedingsgedeelte. Weet niet of ik dat echt moet geloven, maar goed.
Verder idd de suiker, zorgt ook dat je suikerspiegel gekke dingen gaat doen, weet niet of het direct suikerziekte kan opleveren, maar zou er niet gek van staan te kijken. Rest is denk ik wel zo'n beetje genoemd. Cola is gewoon heel erg ongezond, zit veel in wat niet goed is. En idd de zuurgraad is idioot hoog...

aspartaan is bij mijn weten de zoetstof die suiker vervangt in light en zero, dus niet in gewone cola (maar ga straks toch nog even op het etiket kijken)

heb ondertussen al gelezen dat 1 glas cola per dag de kans op suikerziekte al 80 procent zou verhogen, botontkalking ook extreem,... hmmm

heeft iemand nog ervaringen met colaverslaving?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:46

katiavl schreef:
xSCWx schreef:

Heb je sensodine voor gevoelige tanden geprobeert met extra zachte borsten x 3 per dag kuisen zou het binnen twee weken over moeten zijn.

De cafeine in cola is niet gezond

wat een aparte tandpasta Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:50

Van cola light drink ik gerust 2 flesse op een dag hoor.nog geen last ergens van
Van die spa fruit trouwens ook en redbull blikjes vind ik wel verslavend. als die er zijn drink ik die echt de hele dag door. Heel veel blikjes dus.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:51

Aspartaam is inderdaad een van de kunstmatige ( goedkope ) zoetstoffen en net als sacharine in grote hoeveelheden niet gezond.
Je vind deze stoffen vooral veel in light-producten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:51

Paljassofie schreef:
secricible schreef:

aspartaan is bij mijn weten de zoetstof die suiker vervangt in light en zero, dus niet in gewone cola (maar ga straks toch nog even op het etiket kijken)

heb ondertussen al gelezen dat 1 glas cola per dag de kans op suikerziekte al 80 procent zou verhogen, botontkalking ook extreem,... hmmm

heeft iemand nog ervaringen met colaverslaving?

klopt, maar aangezien er later ook over light werd gepraat, vond ik het wel de moeite waard het te vermelden Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:56

Van cola drink ik ook alleen de light maar net als bij virgin_lady die redbull blikjes daar blijf je van drinken.Dus beetje het zelfde idee als met de cola dan.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:58

pres schreef:
Aspartaam is inderdaad een van de kunstmatige ( goedkope ) zoetstoffen en net als sacharine in grote hoeveelheden niet gezond.
Je vind deze stoffen vooral veel in light-producten.

geloof dat ik dat bedoelde ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:06

Ik drink ontzettend veel cola, je zou wel kunnen zeggen dat ik er verslaafd aan ben aangezien ik gek word als het niet in huis is. Ik drink wel altijd cola light cafeïne vrij. Ik drink zeker evenveel of meer dan een halve 1,5 liter fles per dag. Ik weet dat het ongezond is maar ik heb geen klachten. Ik blijf dit topic zeker volgen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 00:17

Het interessante is wel, hoe meer deze persoon cola drinkt, hoe minder ik het drink, al is het maar voor het voorbeeld ( en omdat ik ondertussen almaar meer inzie wat voor een bucht het eigenlijk wel niet is)

cola giet je ook zo naar binnen, en blijf je van drinken, heb ondertussen dus ook gelezen dat cola niet alleen calcium maar ook veel andere belangrijke bouwstoffen en WATER afdrijft. Het voorkomt dus dan nog eens dat je lichaam voldoende vocht heeft, integendeel, het droogt dus zelf uit op het etiket daarnet toch weer gemerkt hoe weinig van de werkelijke ingredienten er op het etiket staan

ik drink ook regelmatig cola en vroeger kon ik ook wel eens een hele fles opdrinken als ik naar een film keek, maar dat is toch echt helemaal anders dan wat ik nu zie.

Verder verklaart de hoge zuurtegraad meteen hoe het komt dat het zo'n bizar effect op je maag kan hebben.