Wat zijn de risico's van de pil?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Wat zijn de risico's van de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:35

Naar aandleiding van dit topic: [MW] Knobbeltje in mijn borst, door ziekenhuis naar huis gestuurd
(de reactie van nickyu).

Ik zelf ben al weer 6 jaar aan de pil (microgynon 30) maar ik weet eigenlijk niet precies wat voor risico's daar aan vast zitten. Ook is mij hier nooit iets over verteld door de dokter,
iemand die het wel weet?

furious

Re: Wat zijn de risico's van de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:41

Heb je niet een bijsluiter in de verpakking(of hoe dat doosje heet).

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:43

jaa daar staat in "je kan hoofdpijn krijgen" enzo. maar ik bedoel meer de risico's op lange termijn. kans op kanker etc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:47

ik slik m niet een condoom is een betere oplossing!
Het is misschien onhandig, maar je hoeft geen rotzooi te slikken. En als je m goed gebruikt (geen lange nagels) dan scheurt ie echt niet. M'n moeder gebruikte ook geen pil en wij zijn écht gepland gekomen en bij haar is ook nooit iets fout gegaan.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:52

Zaina schreef:
jaa daar staat in "je kan hoofdpijn krijgen" enzo. maar ik bedoel meer de risico's op lange termijn. kans op kanker etc

Ow ik wist niet dat je dat ermee bedoelde Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:54

daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. gisteren las ik ook een topic van iemand die plots een beroerte kreeg. Dit kwam door een combinatie van de pil en roken. Ik slik ook microgynon 30 en tot nu toch nog geen vreemde dingen mee gemaakt gelukkig Lachen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:56

furious schreef:
Zaina schreef:

Ow ik wist niet dat je dat ermee bedoelde Lachen

geeft niet!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:56

Goede vraag inderdaad! Ik slik ook alweer, uhm, 7 jaar de pil, microginon 30 en nog nooit iets van gemerkt. Ook nooit last van. Maar eventuele 'bijwerkingen' op de lange termijn weet ik eigenlijk ook niet....

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:59

heb ooit wel weleens gehoord/gelezen dat je er onvruchtbaar door kan worden. Weet niet of dat de pil algemeen was of een bepaald type. weet ook me god niet meer waar ik dat vandaan heb Clown

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:38

Ja dat was algemeen voor de pil Ja
Ik slikte ook microgynon 30, maar heb de laatste keer ineens andere gekregen : Ethinylestradiol.
Bijwerking heb ik ook geen last van.. Maar ben wel nieuwsgierig..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:45

Hmmm interessant, dit vraag ik me dus ook af.

Ik heb de Diane pil gehad voor mijn puistjes een aantal jaren geleden, na 4 jaar die pil gebruikt te hebben kreeg ik allerlei vage klachten, toen heeft de huisarts mij een andere pil voorgeschreven, de microgynon 30, heb deze 2 maanden kunnen gebruiken, totdat ik snachts weg ging vallen en heel veel andere klachten kreeg. Sindsdien heb ik de Yasmin en nog niet echte klachten gehad.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:47

Arabesk schreef:
Het is misschien onhandig, maar je hoeft geen rotzooi te slikken. En als je m goed gebruikt (geen lange nagels) dan scheurt ie echt niet. M'n moeder gebruikte ook geen pil en wij zijn écht gepland gekomen en bij haar is ook nooit iets fout gegaan.

en als je hem nou tegen de pijn hebt, en om het regelmatig te houden, zodat je niet elke week bloedingen hebt Knipoog
Dan moét je toch iets he...

Ik slik hem regelmatig door, omdat ik écht een week creperend in bed lig.. wat nu dus nogmaar 1x in de 3 maanden voorkomt!
en heb ook nog nooit iets van de dokter gehoord.

heb ook MG30

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:55

Arabesk schreef:

Dan hoop ik voor jou dat het je niet overkomt, een condoom scheur vrij makkelijk hoor heb je geen lange nagels voor nodig Vork

Risico's van de pil zijn oa trombose kan ook borstkanker veroorzaken. Maar kanker is ook grotendeels erfelijk bepaald en word ook mede veroorzaakt door slechte voeding ed Knipoog

Pil doorslikken doe ik eigenlijk nooit puur omdat het niet goed is om je cyclus op die manier te beinvloeden Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:57

Ik slik mijn pil ook alleen maar door als ik op vakantie ga ofzo.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:57

ik las daarstraks op een medische site dat pilgebruik de kans op een herseninfarct vergroot.En ik hoor steeds meer 'enge verhalen' over de pil.Ik slik zelf ook de microgynon 30 maar nooit gekke dingen gehad.Maar dit soort dingen gaan me wel aan het denken zetten eerlijk gezegt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:59

Ja, ik lees ook wel eens van die dingen, dan wordt ik er toch wel een beetje bang van.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:59

Ja en daarom stond het ook in de krant dat de google dokter niet echt goed is voor mensen Knipoog
Als je vragen hebt over de pil ga naar je huisarts, de informatie die op internet te vinden is klopt vaak niet of is niet compleet

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:03

@jolliegirl: Als je er veel last van hebt moet je vragen voor een andere pil, die sterker is.. want door de pil krijg je ook minder last van je menstruatie Knipoog
Je mag de pil eigenlijk ook niet slikken als je rookt Knipoog
toen de dokter voor mij de pil ging voorschrijven vroeg hij aan mij of ik ook rook, anders kreeg ik hem niet.. slik nu meer dan 2 jaar ong. en nog nooit ergens last van gehad! alleen maar voordelen eigenlijk... Tong uitsteken ik slik hem door als het me niet goed uit komt Tong uitsteken

edit: Je moet ook oppassen als je diarree krijgt.. dit binnen 3 uur na het inslikken... dan was er ook iets niet goed Clown
Laatst bijgewerkt door ursulaatje op 21-01-08 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:04

Je krijgt de pil wel als je rookt hoor alleen het is niet goed die combi Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:05

Ik vind het altijd een beetje 'gevaarlijk' om dit soort vragen op internet te stellen. Iedereen heeft wel een tante, buurvrouw, vriendin van een vriendin die weer iemand kent.... Zulke dingen kan je veel beter aan je (huis)arts vragen. Die kan ook zeggen welke risico's op jou van toepassing zijn, en welke niet. Wordt je ook niet onnodig ongerust.

Mensen denken namelijk al snel dat ze ergens verstand van hebben. Al heb je zelf iets gehad wat eventueel door de pil zou kunnen komen, en heb je je in je eigen 'case' verdiept. Dan nog ben je geen arts en kan je niet over 'in het algemeen' spreken.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 21-01-08 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:07

Ik weet wel dat de pil en roken een beruchte combi is, wordt ook vaak voor gewaarschuwd!

En ik weet ook dat MG30 één van de oudste en meest betrouwbare en meest onderzochte pillen is. Er zijn veel nieuwe pillen op de markt gekomen de laatste jaren, maar deze blijkt toch telkens de beste.. Volgens mijn dokter dan.
Ik denk dus dat deze pil wel betrouwbaar is op de lange termijn. Hij bestaat al het langst en ze kunnen over deze pil dus ook het meeste zeggen wat betreft de langetermijnrisico's..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:08

moet ook wel zeggen dat m'n huisarts ook niet erg vrijgevig was in informatie.Toen ik als 17 jarige bij de HA kwam voor de pil werden er een paar vraagjes gesteld en kreeg een papiertje in m'n hand gedrukt met een receptje.En die vragen waren meer in de trend van: waarom wil je de pil gaan slikken en heb je last van je menstruatie..verder helemaal niks.... Rolleyes
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 21-01-08 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:08

Wat is er precies slecht aan de combi pil-roken dan? Tong uitsteken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:10

Vraag je huisarts die heeft ervoor geleerd Knipoog

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:12

Ja die vragen kreeg ik ook van m'n HA. Ik was zo weer buiten iig Clown
Af en toe slik ik de pil door. eigenlijk alleen als het zo beter uitkomt tijdens een vakantie. En laatst dan toen ik vanaf m'n enkel tot m'n lies in het gips zat. Niet het het prettigste moment om je dan steeds te moeten verschonen als normaal naar de wc al een ramp was Tong uitsteken