Knobbeltje in mijn borst, door ziekenhuis naar huis gestuurd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Knobbeltje in mijn borst, door ziekenhuis naar huis gestuurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 22:59

Sinds enkele weken voelde ik voor het eerst sinds tien jaar weer een apart, pijnlijk plekje in mijn rechterborst. Toen ik 18 was (ben nu dus 28) heb ik dat ook eens gehad en toen ging het ongeveer zo: voelde knobbeltje, na enige weken twijfelen toch maar aan mijn moeder verteld, die sleurde me naar de huisarts (op vrijdag) en op maandag ging ik al onder het mes. Het is zo snel gegaan dat ik me er nauwelijks iets van kan herinneren en me er eigenlijk ook nooit meer zo druk om heb gemaakt. Totdat ik dus een paar weken geleden weer eentje ontdekte en deze doet nog pijn ook (niet continue, maar meer als je per ongeluk geplet wordt door bv een paard of wanneer ik dus zelf controleer).

Aangezien ik afgelopen maandag vrij was ben ik toch maar naar de huisarts geweest. Die heeft mijn borsten ook onderzocht en kwam tot dezelfde conclusie als ik. De linkerborst is helemaal soepel en voelt "glad" aan, de rechter is korreliger qua structuur en er is duidelijk een knobbeltje te voelen. Deze ligt weliswaar los van de huid en ander weefsel, dus volgens hem een teken dat er niets aan de hand was. Het lijkt er niet op dat het te maken heeft met de cyclus, maar wellicht heeft mijn pilgebruik (microginon 30 sinds mijn 16e) invloed. Toch maar voor een mammografie naar het ziekenhuis gestuurd, alwaar ik vrijdagmiddag terecht kon.

Nou ja, terecht is niet helemaal het juiste woord, aangezien ze bij mij geen mammografie wilden doen omdat ik jonger ben dan 30 en statistisch gezien niet in aanmerking kom daarvoor. Dus in plaats daarvan hebben ze een echo gemaakt. Op deze echo was duidelijk het knobbeltje te zien. Op het scherm was best groot, hoe groot dat werkelijk is weet ik niet, maar ik voel het dus duidelijk zitten (overigens vlak boven het oude litteken van de vorige).

De arts die de echo heeft gemaakt vertelde dat het tegenwoordig geen beleid meer is om knobbeltjes te verwijderen en dat ik over drie maanden maar weer eens moest kijken. Hij classificeerde het nu als: onzeker goedaardig. Want het is toch weefsel en weefsel kan veranderen, maar omdat het duidelijk afgebakend was, was het zeer waarschijnlijk goedaardig (onzeker dus). En met deze mededeling werd ik weer naar huis gestuurd.

Mijn moeder reageerde furieus en eigenlijk alle mensen die ik tot nu toe heb gesproken vinden het vreemd. En ik weet niet meer wat ik moet denken, aangezien ik afgelopen zomer ook het ziekenhuis uitgestuurd ben met de mededeling dat ik kerngezond was en niet moest zeuren (kon amper lopen en zitten en liggen was helemaal een ramp, laat staan aankleden). Later bleek dat ze een ontsteking in mijn rug over het hoofd gezien hadden (bloedwaarden bleven binnen de grenzen, maar voor mijn doen waren ze niet goed, heb bechterew). Hadden ze nu beter geluisterd, dan was ik er waarschijnlijk sneller afgeweest door een AB kuur oid, nu heb ik nog steeds last van overbelaste/verkrampte rugspieren en loop ik bij zowel de fysio als bij de shiatsutherapeut. Gelukkig is dat nu wel bijna over (inmiddels wel 9 maanden verder). Maar destijds had de huisarts ook een onderzoek voorgeschreven, maar dat wilden ze niet uitvoeren, want dat was te belastend (ondertussen wel de voorbereiding moeten doen, een dag lang niks eten en laxeren, omdat ze dachten dat het misschien mijn nieren waren). En nu willen ze dus weer niet doen wat er voorgeschreven wordt, ik vind dat raar. Maar goed, zolang ze dan ook actie ondernemen, ala. Zouden ze nu dus weer de diagnose fout hebben of gewoon niet goed genoeg gekeken hebben, dan ben ik natuurlijk verder van huis. En een ziekenhuis aanklagen vanuit je kistje gaat ook een beetje moeilijk en zover wil ik het niet eens laten komen.

Maar goed, mijn vraag is dus eigenlijk. Zijn er mensen die dit eerder hebben meegemaakt? Hebben jullie tips, kan ik bv een second opinion aanvragen of moet ik terug naar de huisarts, of zie ik nu misschien wel te veel apen en beren op mijn weg (daar ben ik ook heel goed in moet ik eerlijk toegeven) of moet ik toch wat meer op mijn strepen staan. Het is tenslotte wel mijn leven...

nickyu

Re: Knobbeltje in mijn borst, door ziekenhuis naar huis gestuurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:05

heel heel erg snel een second opinion aanvragen !!
dit zijn absoluut geen dingen waar je met onzekerheid rond mee moet blijven lopen
waarschinlijk goedaardig is leuk
maar een punctie had dan het minste geweest (om uitsluitsel te geven ..

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:11

idd op je strepen gaan staan en om een second opinion gaan vragen
ook al blijkt et niks te zijn , als jij je er niet goed bij voelt moeten ze dat gewoon verder onderzoeken
het liefst door middel van een punctie

pff waarschijnlijk goedaardig!!!!!!!!!!
als ze je geen zekereid kunnen geven net zolang doordrammen dat ze je dat wel kunnen geven via een mammogram of een punctie
belachelijk dat ze je zo naar huis sturen
waarschijnlijk goedaardig dus niet eens zekereid

nee hoor meid gewoon een second opinion vragen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:46

Ja als je er zelf niet rustig op bent (wat ik kan begrijpen!!!) zou ik ook gewoon zo spoedig mogelijk een second opinion aanvragen.

Miam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:00

Ik had net voor de kerst vorig ook een knobbeltje ondekt.. Dat was op een zaterdagavond en na een weekend zorgen maken ben ik maandag naar de huisarts gegaan. Die zei dat het waarschijnlijk klierweefsel was en een tumor kon het niet zijn want daar was ik te jong voor (27). Voor de geruststelling moest ik toch maar even een echo maken en ik kon gelijk die dinsdag terecht. Dinsdag in het ziekenhuis hebben ze dus eerst een mammografie gedaan. Daar was niks op te zien omdat ik veel weefsel had. Op naar de echo en daar was duidelijk een tumor op te zien.. Helemaal in de stress gelijk door voor een punctie. Dat deed ontzettend zeer! En toen was het wachten op de uitslag die ik pas vrijdag zou krijgen.. Vrijdag met de arts rond de tafel gezeten en toen bleek gelukkig dat het goedaardig was. Ik moet onder controle blijven omdat het nogal groot en beweeglijk was en als het niet weggaat moet het waarschijnlijk ook nog weggehaald worden!

Ga heel snel terug voor een punctie! Het is even pijnlijk en helemaal niet leuk, maar een dan heb je zekerheid!! Sterkte ermee!!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:04

En goede vriendin van mij (54) had 2 jaar geleden ook een knobbel, meer een schijf. Door de kliniek als goedaardig getest. een half jaar later bleek dat "goedaardige" gezwel uitgezaaid in lever, longen en de rest van haar lichaam, niks meer aan te doen behalve proberen de tijd te rekken met chemo. Ze is nu aan haar tweede chemo bezig, dinsdag weer onderzoeken of ie is aangeslagen...

Ik wil je niet bang maken, maar zorg dat ze hem er uit halen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:29

de puncties waren bij mij ook negatief
terwijl op de foto zeer duidelijk te zien was dat het niet goed was , ook schijf ..
ok op mijn 18e 1e keer was op mijn 20ste weer terug
tot mijn 29E toen wilde mijn ha mij niet geloven en heeft me te lang laten lopen ..was volgens hem te jong , kon niks zijn
met als gevolg uitzaaiingen
we blijven knokken en miss word ik wel 85

maw NOOIT risico's nemen
ook goedaardig lekker laten verwijderen ..
goed kan ook omslaan ..

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:49

ik zou ook gewoon weer teruggaan naar mijn huisarts en een second opinion aanvragen... Je huisarts stuurt toch niet voor niets door?
Ik moet donderdag voor een punctie aan mijn linkerborst. Ik ben naar mijn huisarts gegaan omdat donkere (bijna zwart) vloeistof uit mijn borst komt. Ik heb ook overmatig klierweefsel... Ze gaan nadat ik al een mamogram en een echo heb gehad nu dus verder kijken waar het precies vandaan komt. Ze zeiden tegen mij bij radiologie gelijk dat ik nog niet klaar ben. Ze willen persee weten wat het precies is... en zo hoort het ook vind ik...

Suc6 en sterkte

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:00

2nd opinion in een ander ziekenhuis en je daar niet weg laten sturen voordat je zelf tevreden bent over het antwoord!

sterkte!

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:06

mijn moeder heeft het pas ook gehad!
eerst is een echo gemaakt en toen werd gezegd het is waarschijnlijk goedaardig maar toen is er ook een punctie genomen om het 100% te weten en toen bleek het een cyste (kieste? weet niet hoe je het schrijft) te zijn! en toen is het nog eens opgestuurd voor onderzoek!
dus ik zou idd even een 2nd opinion laten doen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:27

Een kennis van mij had ook een knobbel. Daarvan werd een punctie gemaakt en het was 95% zeker goedaardig. Het werd opgestuurd naar het lab en een paar weken later kwam de uitslag; wel kwaadaardig.
Je hoort het te vaak misgaan op dit gebied. Ik zou teruggaan naar de HA, een nieuwe verwijsbrief halen en bij een ander ziekenhuis een 2nd opinion aanvragen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:30

miszlisanne schreef:
mijn moeder heeft het pas ook gehad!
eerst is een echo gemaakt en toen werd gezegd het is waarschijnlijk goedaardig maar toen is er ook een punctie genomen om het 100% te weten en toen bleek het een cyste (kieste? weet niet hoe je het schrijft) te zijn! en toen is het nog eens opgestuurd voor onderzoek!
dus ik zou idd even een 2nd opinion laten doen!

een cyste is een blaasje met vocht...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:48

Ik kan niet anders dan het met bovenstaande reacties eens zijn: Morgen meteen huisarts bellen, voorleggen en naar een ander ziekenhuis gaan. Op basis van een echo kunnen ze nooit zien of iets goed of kwaadaardig is, alleen een inschatting maken. Dat is op zich wel belangrijk, want als ze daar al op zien dat het hoogstwaarschijnlijk kwaadaardig is, plannen ze de punctie binnen zeer korte tijd, terwijl als het minder dringend eruitziet, je ietsje langer kan wachten. Maar zeggen dat het niks is op grond van een echo is simpelweg belachelijk!! Daar is de echo ook absoluut NIET voor bedoeld.

De kans is vrij groot dat het inderdaad onschuldig is, maar vrij groot is in dit geval gewoon niet goed genoeg!!

Succes er mee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:51

Second opinion aanvragen, en desnoods naar een ander ziekenhuis. Zijn ze helemaal betoeterd dat ze je weer naar huis sturen?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:03

geheel eens met Cassidy: zijn ze nou helemáál betoeterd daar?
terug, en je niet naar huis laten sturen.
als ik ooit iets raars vind in mijn borst, mag het eruit, goedaardig of niet. ik wil gene knobbels in mijn lijf, brrr....

sterkte TS, hoop erg dat het meevalt.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:32

Ik heb vandaag een telefonisch consult gehad met mijn huisarts, die wilde eigenlijk niet direct doorverwijzen voor een 2nd opinion, maar had wel zoiets van, 3 maanden is te lang. We hebben nu afgesproken dat ik na mijn volgende menstruatie (met een week of 3) weer langs kom en ondertussen zelf in de gaten houd of er veranderingen zijn. Nu was het de vorige keer dus zo dat het knobbeltje de neiging had om groter en kleiner te worden, iets wat een kwaadaardig iets niet zou doen. Dus wat dat betreft lijkt er idd niets aan de hand. Er komt ook geen vocht oid uit, ook een goed teken. Maar ik wil over drie weke op zn minst dat ze de boel testen, dan maar een beetje pijn of een litteken (zit er nu toch ook al en niemand die er over valt), maar ik wil weten wat er aan de hand is! En als er iets inzit, dan halen ze het er maar uit!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:19

lieverd EIS een second opinie !!!
echt doe dat nou
bij mij kwam er ook geen vocht uit
en op het gevoel bleef het het zelfde
zelfs de oncoloog zei (op het gevoel) tja het voelt idd als een goedaardig iets

ik word nooit meer beter , chemo werkt niet en het zit in mijn lymphen systeem , zowel onderhuids als "the main system"
heb al diverse uitzaaiingen gelukkig optijd kunnen laten verwijderen , veel meer kunnen we niet doen
totdat het ergens komt waar het niet opereer baar is of ik het te laat ontdek
misschien is het wel goedaardig
maar zelfs dan laat het ere uit halen
het kan omslaan

neem nu aub NIET dat risico..

zeker omdat je al ooit iets gehad hebt en al jaren aan de microgynon zit
die kan veoorzaker zijn van een zeer geniepig zeer kwaadaardige
kanker soort

neem nou geen onnodige risico's met je leven ..

kijk vor het zelde geld is het allemaal goed
dat zou FANTASTISCH ZIJN
maar NEEM GEEN ONNODIG RISICO MET JE LEVEN

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:23

Huilen help...

Ik bel morgen nog wel een keer, dit soort verhalen staan me dus niet aan... En dat pilgebruik, ik heb eigenlijk nooit zo over een alternatief nagedacht, misschien ook wel idee.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:27

Kijk anders eens of je het met de assistente kan regelen. Die zijn soms voor meer rede vatbaar dan de arts zelf. En als zij het voor je gaan overleggen met de HA, heb je soms meer kans dat dat gebeurt wat jij wilt.
Ik snap je huisarts ook niet helemaal, met dit soort dingen moet je gewoon geen risico nemen....
Meid, succes morgen met bellen. Als het je niet lukt: misschien is er iemand anders die voor je kan bellen?

En als je het met je huisarts echt niet voor elkaar krijgt: Gewoon naar een ziekenhuis gaan. Ik weet niet waar je vorige keer bent geweest, maar misschien is het een idee om contact te zoeken met de mamma-poli van het UMCG. Zij hebben een uitgebreide poli met alles erop en eraan, en zijn zich zéér bewust van de risico's!!

Sterkte hoor!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:39

kijk miss is het wel goedaardig
denk daar aan !

maar microgynon (andere pillen ook maar deze lijkt het ergste te zijn)
KAN (net als cigaretten ivm longkanker)
gezwellen veroorzaken , meestal eerst na een paar
jaar een goedaadig iets wat om kan slaan
en dan paar jaar later dus de kwaadaardige vorm
de eerste is (weet men sinds een jaar of 3) de voorbode van de 2e .. ze leren steeds meer
of geloven steeds meer de amerikanen
welke al 10 jaar weten dat de pil k verwekkend kan zijn
(net zoals cigaretten !!dus niet banketstaaf misschienwel een beetje )
in nederland word het al een paar jaar erkend (jaar of 4)
voor die tijd werd het stilgehouden
tja het heeft toch ook zo zijn goede kanten
mannenpil is om die reden NIET op de markt gebracht
want die zullen het niet kort gebruiken
de lengte en start gebruik schiojnt zwaar mee te tellen

en ja er zijn mensen die al 20 jaar de pil slikken en nergens last van hebben
zoals mijn opa 84 jaar gerookt heeft zonder ernstige bijwerkingen

aanleg speelt altijd mee

daarom blijf ik roepen (van mij part net zo lang tot mensen er ziek van worden )begin niet te vroeg met de pil en stop na max 10 jaar
en maakt niet uit hoe oud je bent doe aan zelf controle
elke maand zelfde tijd

niet in paniek raken als je wat voelt
het kunnen nog 10m000 andere dingen zijn

maand later weer en maand later weer
tussen door niet mee spelen

als het er dan nog zit of groter word
trek aan die bel
en luid m tot je antwoord hebt

heel simpel
veeeeeeel grotere kans dat er niks is
maar neem niet oh het zal wel of het voelt goed risico
speel niet met je leven

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:56

Ik zou meteen terug voor betere controle.
Mijn tante ging naar de huisarts en had een knobbeltje ontdekt hij kon het niet goed voelen en het zal wel wat anders zijn werd er gemeld.
Na wat zeuren zei de dokter nou ja ga dan maar naar het ziekenhuis dan zul je wel zien dat er niks is.
Maar wat denk je het was wel degelijk kanker en nog kwaadaardig ook.
Dus korte mette maken met dat onzekere.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:48

Dat bent weggestuurd met onzeker goedaardig, vind ik eigenlijk ook niet kunnen. Wel zijn er een aantal dingen die je in hun perspectief moet bekijken. Dat ze onder de 30 jaar geen mammografie willen doen, is niet zo gek. Straling is een van de belangrijkere oorzaken van kanker, vooral borstkanker (!) en ze willen dus zo min mogelijk straling toedienen. Wees blij dat ze je voor een echo hebben gestuurd, daar kunnen ze ook een stuk beter zien waar je aan toe bent. Als er op de mammografie iets te zien was geweest, had je ook voor echo gemoeten. Echter, als het niet op de mammografie te zien was geweest, en die kans is goed aanwezig, dan was je helemaal naar huis gestuurd met "niets aan de hand". Nu weten ze in ieder geval dát er iets zit, en kunnen ze vergelijken als je weer terug komt voor controle. In dit geval is het dus niet zo dat ze het verzoek van je huisarts zomaar genegeerd hebben, maar eigenlijk dat hij dat niet zo slim heeft aangevraagd. Ze hebben je zelfs een "beter" onderzoek gegeven.

Dat ze niet zomaar een punctie doen is ook niet zo gek. Een uitslag kan namelijk makkelijk vals negatief zijn (dus dat er uit de punctie komt dat het goedaardig is, terwijl dit niet zo is). Dit gebeurd relatief vaak, omdat een arts niet kan zien of hij echt "in" de afwijking heeft gepuncteerd. Hij kan ook net in het randje hebben gezeten. Als dat eenmaal gebeurd is, en er zouden toch kankercellen inzitten, wordt de kans op uitzaaiingen vele malen groter! Als de afwijking werkelijk zo goed ingekapseld is, is 3 maanden wachten inderdaad een stuk veiliger!

Al met al is deze keuze van je arts de meest veilige. Dat dat voor jouw gevoel niet zo is dat begrijp ik wel, maar vergeet niet dat je nu alle spookverhalen te horen krijgt van de mensen waarbij het niet goed is gegaan. Ieder jaar gaat het ook bij duizenden mensen wél goed. Ik snap best dat je geen risico wilt nemen aan de hand van statistieken, maar niet alle artsen zijn prutsers, en de meesten hebben écht het beste voor met hun patient. Als je onzeker bent, ga dan niet meteen om een second opinion roepen, maar bel gewoon even je eigen arts op, en vraag of er nog meerdere onderzoeksmogelijkheden zijn.

Sterkte!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:02

laura sta geheel achter je uitleg
klopt als een bus
maar als men twijfelt over de goedaardigheid
dat vind ik dus niet kunnen
dan MOET je (vind ik) doorzoeken

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:43

Zoals ik al zei, ik vind het ook niet goed dat ze haar met deze onzekerheid naar huis sturen. Dan kunnen ze beter kijken of er nog andere onderzoeken zijn die uitsluitsel kunnen geven, of in ieder geval betere informatie voor haar, zodat ze wat beter begrijpt wat er aan de hand is en waarom ze verder niets doen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:49

Jee Moska ga aub naar een andere arts !
Ik snap echt niet dat ze geen mamo doen bij jou.
Bij mij werd op toen bij mij een harde schijf in mijn borst werd vastgesteld was ik de dag erna al voor een echo meteen daar werd ook beslist voor een mamo en 2 dagen erna biopsie en ik ben ook maar 26. Bij mij was het raak. Ik ben nu nog herstellende van mijn operatie het is nog allemaal erg vers voor me.
Laten we hopen dat het niks is bij jou maar bij mij was het dus een kwestie van maanden of het had veel erger kunnen zijn !!