Cola doodt bacteriën?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xNatas

Cola doodt bacteriën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:28

Hallo bokkers Doei!,

ik heb ontzettende keelpijn, lijkt net schuurpapier. En durf niet meer te hoesten omdat dat zo erg veel pijn doet, ben nog niet bij de dokter geweest maar mijn moeder denkt aan en keelontsteking. De 2e al in 3 maanden.

Nu hoorde ik dat als je een beetje cola drinkt, de bacteriën 'vermoord' worden?

En hebben jullie wel eens gehoord over nurofen zakjes? Werkt dat?

Alvast bedankt Lachen.

mellamoshan

Re: Cola doodt bacteriën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:29

Ik weet wel dat coca cola roest en vieze vlekken uit de wc kan halen maar bacterien doden kende ik nog niet Tong uitsteken

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:30

bij mij helpt idd cola en drop Haha!
maar als dit de 2e x kort achtereen is
zou ik toch ff langs dokkie gaan sterkte ermee Knipoog

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:30

Ik weet wel dat het werkt bij maagpijn/klachten. En drink gewoon een glas cola, baat het niet schaad het niet *LOL*

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:31

hibitane tabletjes ontsmetten en verzachten de pijn..
kun je bij de drogist of apotheek halen...

neurofen is toch gewoon een pijnstiller..
als je een keelontsteking hebt (kun je zien, dan zitten er witte "koppen" op je amandelen... ) moet je een antibioticakuur van de HA

Beterschap

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:33

Waarom moet je langs de HA met keelontsteking?
Heb ik ook en ik ziek gewoon uit.. is dat verkeerd dan?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:35

Cola lijkt me nou niet echt t juiste 'medicijn' nee...

toch maar weer even langs de HA als t weer terug lijkt te komen dan!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:39

Het schijnt dat cola voor bijna alle kwalen wel goed is. Maar bij sommige klachten is het weer zo dat de koolzuur van de cola af moet zijn. Wanneer je er vaker last van hebt dan zou ik toch even naar de huisarts gaan.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:44

Het schijnt dat sambal ongeveer alle hardnekkige bacteriën doodt, succes Clown

Superstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:51

Cola bevat (ortho)fosforzuur, aangegeven als een E nummer. Dit zuur beinvloedt de pH in het maagdarmkanaal, waardoor darmbacterien "geselecteerd" worden. Nu niet massaal cola gaan drinken, maar dit is wel de reden van het "doden" van bacterien.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:54

Ik loop momenteel ook met een vermeende keelonsteking, begint gelukkig al bij te trekken en ik ben nog niet ziek genoeg geweest om bij de huisarts langs te gaan, maar ik merkte wel dat wanneer ik aan een flesje cola aan het lurken was mijn keel iets soepeler werd. Ik drink nu liever gewoon water (met een heeel klein beetje lessini) of cola dan dubbelfris was ik normaal drink. Daar wordt je keel echt droog van.
In hoeverre cola chemisch gezien echt invloed heeft, geen idee.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:29

Mijn tandarts was ervan overtuigd dat mijn verstandkiezen eruit gesneden moesten worden. Ik kon niet meer praten van de pijn, cola, sapjes en andere dranken behalve water deden verschrikkelijk veel pijn, mond ging moeizaam open ed.

Bij de kaakchirurg bleek dat ik een keelamandelontsteking had. Kan je dus vertellen dat als je een fikse keelontsteking hebt, cola alleen maar averechts werkt. Het zou best kunnen helpen, maar ik verging van de pijn als ik het dronk.
Idd AB halen bij de huisarts en binnen een weekje ben je ervan af.
Ook kun je een mondwater die bacterien doodt proberen, die kreeg ik erbij, maar die zal je vast ook wel bij de drogist hebben.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:32

Rytm schreef:

Het is niet voor niets een ontsteking. Ontstekingen worden veroorzaakt door bacterien en die zijn vaak veel hardnekkiger dan een virus dat je wel gewoon uit kan zieken. Om volledig van bacterien af te komen heb je antibiotica nodig. En dat kun je alleen op recept van de huisarts krijgen, dus naar de huisarts er mee Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:32

Gorgelen met zout water is zeer effectief bij keelpijn.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:20

inderdaad met zout water. Je kan ook zout water snuiven als je vast snot hebt zitten. Een ui snijden en in een doekje wikkelen en om je nek doen helpt ook alles los te laten komen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 06:25

Daphnezz schreef:
inderdaad met zout water. Je kan ook zout water snuiven als je vast snot hebt zitten. Een ui snijden en in een doekje wikkelen en om je nek doen helpt ook alles los te laten komen.

Dat brandt lekker Nagelbijten / Gniffelen

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:31

Skitter schreef:
Daphnezz schreef:

Dat valt heel erg mee!
Nadat ik aan mn neus was geopereerd moest ik ook met fysiologisch zout(http://nl.wikipedia.org/wiki/Fysiologis ... toplossing) spoelen. Van te voren zag ik er heel erg tegen op, lekker zout langs een wond laten spoelen, maar het viel echt reuze mee. Als ik het goed gemengt had(meestal lukte dat wel Knipoog ), voelde ik er zo goed als niks van.
Het moet niet zo prikken als gewoon water(te weinig zout) en het moet niet zo zout zijn dat je er bijna van over je nek ga. Ik had een theelepel op een mok(redelijk groot).

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:36

Superol is erg effectief bij onstekingen in de keel, super onstsmettend.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:38

Truf schreef:
Skitter schreef:

Dat valt heel erg mee!
Nadat ik aan mn neus was geopereerd moest ik ook met fysiologisch zout(http://nl.wikipedia.org/wiki/Fysiologis ... toplossing) spoelen. Van te voren zag ik er heel erg tegen op, lekker zout langs een wond laten spoelen, maar het viel echt reuze mee. Als ik het goed gemengt had(meestal lukte dat wel Knipoog ), voelde ik er zo goed als niks van.
Het moet niet zo prikken als gewoon water(te weinig zout) en het moet niet zo zout zijn dat je er bijna van over je nek ga. Ik had een theelepel op een mok(redelijk groot).

in fysiologisch zout zit ook maar 0.9% zout, dus dat is ook maar heeeeeel erg weinig Knipoog als je snuift met teveel zout doet het inderdaad vreselijk zeer!

gorgelen met een goed verdunde zoutoplossing werkt inderdaad ook goed tegen keelpijn.
en haal anders even trachtol tabletten bij de drogist, deze verzachten heel goed.
en thee met een flinke lepel honing werkt ook nog steeds Knipoog

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:41

Superstar schreef:
Cola bevat (ortho)fosforzuur, aangegeven als een E nummer. Dit zuur beinvloedt de pH in het maagdarmkanaal, waardoor darmbacterien "geselecteerd" worden. Nu niet massaal cola gaan drinken, maar dit is wel de reden van het "doden" van bacterien.

Ja Als ik last van mijn maag heb of wat misselijk ben neem ik ook een glas cola en het helpt. Nu weet ik niet of het voor keelpijn ook helpt, maar zoals hierboven staat: baat het niet dan schaadt het niet Knipoog Thee met honing verzacht de keel. Verder gewoon goed gezond blijven eten en veel drinken dat gaat het vanzelf over. ik zou niet zo snel aan de kuren gaan

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:12

Toen ik vorig jaar zomer keelontsteking had kwam dat door een virusinfectie. Oftewel aan de pijnstillers en het zou vanzelf wel weer over gaan Haha!

Geen idee of cola bacterien doodt, er zit zoveel suiker in dat er zat soorten zijn die het er waarschijnlijk geweldig op doen Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:14

Rytm schreef:

Nee hoor..

Ik lag vorige week met een fikse keelontsteking en koorts op bed.
En ik moest van de dokter gewoon uitzieken met een paracetamol voor de koorts en hoofdpijn en Trachitol voor de keel. Dat ontsmet ook enzo..

Hij zei ook dat je niet in je bed moest kruipen, maar omdat ik er ook fikse koorts bij had deed ik dat wel gewoon want dat wil ik gewoon alleen maar slapen.. Lachen

Cola weet ik niet of dat helpt.. Ik kreeg het iig niet weg, prikt veels te veel.. Clown
Beterschap!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:13

Ukkiee schreef:
Rytm schreef:

Het is niet voor niets een ontsteking. Ontstekingen worden veroorzaakt door bacterien en die zijn vaak veel hardnekkiger dan een virus dat je wel gewoon uit kan zieken. Om volledig van bacterien af te komen heb je antibiotica nodig. En dat kun je alleen op recept van de huisarts krijgen, dus naar de huisarts er mee Knipoog

Ik heb echt om de haverklap keelontsteking, maar ik ga daar toch niet voor naar een dokter? Soms lig ik er een week van in bed, maar wat wil die dokter doen, me volpompen met antibiotica? Dank je lekker met je medicijnen hoor. Drink wat rode druivensap, das heerlijk voor je keel, ook sinaasappelsap en vele thee, ook eet ik wat drop, en ik heb 'snachts last, als het heel erg is zet ik suikerwater naast m'n bed om daar af en toe wat van te nemen, maar denk wel aan je tanden!

Ik heb het momenteel ook heel erg, net zoals jij, net schuurpapier idd, heel naar! Beterschap.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 01:35

Meryl schreef:
(...)
Thee met honing verzacht de keel.

Hooguit als je de honing in lauwe thee doet.
Verhitting doet de ontstekingswerende eigenschappen
van honing nl. teniet.

Sabbel liever af en toe een lepeltje honing weg; dat heeft
het meeste effect.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 01:41

Cola is van oorsprong ontwikkeld als een hoestdrankje... dus misschien komt het daardoor dat je keel beter voelt als je Cola drinkt.