Mijn vriend accepteerd mijn grenzen niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Mijn vriend accepteerd mijn grenzen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 21:06

Hallo,

Ik heb een vriend van 20, waar ik bijna anderhalf jaar een relatie mee heb. Hij is verder wel heel lief voor mij, maar hij gaat bijna altijd over mijn grenzen heen. De ene keer heb ik wel behoefte aan "iets" (ik ga het niet bij namen noemen) en de andere keer niet. Ik zeg duidelijk tegen hem, nee dat wil ik niet. Maar dan toch doorgaan. Ik heb er ook wel over gepraat met hem, maar dan wordt ie boos en dan zegt ie 'de ene keer mag het wel en de andere keer niet', maar ben ik dan zo onduidelijk? Ik heb niet overal zin in. Gisteren werd ik zelfs beschuldigd van vreemdgaan omdat ik bijna niks wilde! Zou dit komen door z'n verleden? (hij is op 8 jarige leeftijd seksueel misbruikt door z'n vader) En wat moet ik doen? Praten helpt niet, en volgens mij waardeerd hij het niet zo.

Kristie

Re: Mijn vriend accepteerd mijn grenzen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:14

Als iemand (meerdere) malen over je grenzen heen gaat dan moet je goed duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent, en als iemand er dan nog mee door gaat dan is er sprake van aanranding/verkrachting hoor Knipoog
Echt maak je grenzen heel goed duidelijk, en als hij doorgaat moet je dat echt niet pikken, je overschreidt dan ver al je eigen grenzen, en hij heeft jou grenzen te respecteren.

Ik zou hem dat nog een keer duidelijk maken, en als hij dat dan nog niet respecteert, dan zou ik mijn conclusies trekken.
Heel veel sterkte Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:18

ten eerste: moet je nu aan iedereen laten weten dat je vriend seksueel misbruikt is? ( je hebt een profiel dus, met je naam woonplaats etc..)
ten 2e: je zou het er toch echt zelf met hem over moeten hebben, en duidelijk zijn.. Als hij jouwn grenzen niet respecteert, is het jammer voor hem maar dan zou ik hem maar dumpen. Je moet je wel op je gemak kunnen voelen.

edit: jij kent hem het beste dus ik denk echt dat je eens goed met hem moet praten. Maar je moet wel voor jezelf opkomen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:24

nee is nee. dat heeft hij te respecteren. het is toch normaal dat je een keer geen zin hebt. en dat heeft hij maar te accepteren.

ik denk dat je het beste nogmaals met hem erover moet praten.. en anders moet hij maar een andere zoeken.

ik ken het probleem, erg goed.... mijn ex wou ook wel de hele dag en nacht door. en tja daar had ik ook wel eens geen zin in. na 3 jaar was ik er toch behoorlijk klaar mee dat hij elke keer boos werd en hem het uit gemaakt.

dus denkt niet echt dat het met zijn verleden te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 10-01-08 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:31

Dit lijkt me geen basis voor een gelijkwaardige relatie.
Jij bent geen gebruiksvoorwerp maar zijn vriendin. En als hij dat niet wil inzien zou ik, hoe vervelend ook, niet met deze jongen verder gaan.
succes

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:37

Deze relatie is gedoemd te mislukken..

Hij heeft geen respect voor jou en jouw grenzen.
Zo lang jij geen gevolgen stelt aan je grenzen, zal hij er ook overheen blijven gaan..
Zou hij wel respect voor je hebben, dan zou hij niet zo zijn zin door drammen..

Dit is geen blijver, je kan beter nu stoppen.. en je tijd in iemand steken die je wel respecteerd..
Heel hard misschien... maar wel de waarheid..

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:37

Je moet toch een manier vinden om duidelijk te maken dat nee echt nee is.
Als hij dit niet kan accepteren dan ben ik bang dat dit geen goede basis is voor een relatie.

Ik denk dat je dan ook maar beter niet verder kunt gaan met deze jongen. Hoe moeilijk dat misschien ook is, hij is misschien wel lief... maar dus net niet lief genoeg!

Sterkte ermee!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:10

direct stoppen ermee. hoe moeilijk het ook is. Nu kan je het misschien allemaal nog voorkomen, maar wat als hij echt zijn zin door zet. Nee is nee, ook binnen een relatie.
En idd je heb niet iedere keer behoefte aan sex.
Jij bepaalt zelf wat er met je lijf gebeurt, niet hij.
Dit staat misschien hard en kort geschreven, maar dan is het wel gelijk duidelijk

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:17

Eerste gedachte is stop hiermee voordat het nog verder gaat maar ook een tweede gedachte kwam er bij mij op. Namelijk vanwege dat je zei dat hij vroeger is misbruikt door zijn vader...misschien kan hij jouw grenzen nu niet accepteren omdat die bij hem vroeger ook niet zijn geaccepteerd..? Ik weet niet of hij er hulp voor heeft gehad maargoed dan nog zal hij tenminste moeten 'proberen' jouw grenzen te accepteren, als hij na een intensief gesprek dit nog niet kan zal je waarschijnlijk moeten overwegen ermee te stoppen!
Succes meid! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:22

Het is 'simpel'. Nee is nee! En als hij dat niet kan accepteren, ondanks dat jij duidelijk bent, dan is dat zíjn probleem, en moet je hem niet toestaan daar het jouwe van te maken.

De ene keer heb je wel zin, de andere keer niet. Dat kan gebeuren, jij bent een mens, met gevoelens, en misschien eens een dagje zorgen... Dan heb je gewoon geen zin, punt.

Als hij iemand wil die dag en nacht voor hem klaar staat dan moet hij lekker naar de prutsmutsen gaan of een opblaaspop nemen, en hij heeft ook nog altijd zijn handen ter beschikking.

Als hij jouw grens niet gauw gaat accepteren, dan kan je hem beter kwijt dan rijk zijn.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:19

Inderdaad, nee is nee.
Ik zal er nog maar eens heel goed en serieus met hem overpraten, want zijn gedrag is echt niet normaal.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:52

Ik ben het eens met de rest hier.

Helaas heb ik ook zo'n ex, we hebben een relatie gehad van 4 jaar en het werd alleen maar erger. Op een gegeven moment bleef het niet bij: 'maar de vorige keer vond je het wel goed'. Uiteraard ging ik vreemd volgens hem, was ik een goedkope k*h**r en zette hij z'n zin gewoon door, tot bloedens aan toe. Uiteindelijk tot doodsbedreigingen aan toe, heb regelmatig een mes op m'n keel gehad.

Meiske, als hij niet bereid is jouw grenzen te accepteren, dan kun je het best stoppen hiermee, voor jezelf!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:05

Als iemand over jouw grenzen heen gaat is dat in principe al een verkrachting. Denk nu nog eens goed na hoe vaak dat is voorgekomen, en trek daar je conclusies uit. Dat hij vroeger is misbruikt mag daar helemaal geen gewicht aan geven. Als hij daar nu problemen van ondervind moet hij in therapie. Maar hij moet geen onrecht of agressie op jouw gaan botvieren, en mag je al helemaal niet zijn wil opdringen.

Stoppen dus. Deze relatie heeft geen toekomst.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 06:58

Uitmaken! Iemand die jouw grenzen niet respecteert is je niet waard.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:58

Voordat iedereen hoog van de daken schreeuwt uitmaken!!!....

Mijn vriend is vroeger ook misbruikt door zijn vader en wij hebben ook de soortgelijke problemen gehad. Mijn vriend kende wat dat betreft geen normale gedragsregels omdat ie die simpelweg nooit geleerd had. Voor hem was het moeilijk om op een andere manier lief voor mij te zijn dan dat. Niet dat we niet gewoon konden knuffelen maar voor hem was het moeilijk het daarbij te laten.

Wij hebben er heel goed en openlijk over gepraat en wij zijn hier goed uitgekomen hoor! Op een manier die voor ons beiden werkt. Ik zeg niet dat dit altijd een oplossing is maar vaak is er wel wat meer aan de hand dan alleen hormonen.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:23

Maiske schreef:

Mijn vriend is vroeger ook misbruikt door zijn vader en wij hebben ook de soortgelijke problemen gehad. Mijn vriend kende wat dat betreft geen normale gedragsregels omdat ie die simpelweg nooit geleerd had. Voor hem was het moeilijk om op een andere manier lief voor mij te zijn dan dat. Niet dat we niet gewoon konden knuffelen maar voor hem was het moeilijk het daarbij te laten.

Wij hebben er heel goed en openlijk over gepraat en wij zijn hier goed uitgekomen hoor! Op een manier die voor ons beiden werkt. Ik zeg niet dat dit altijd een oplossing is maar vaak is er wel wat meer aan de hand dan alleen hormonen.

Ik vind het heel anders als iemand niet 'kan knuffelen' dan dat iemand doorgaat als jij duidelijk nee zegt, en dus duidelijk maakt dat je dat niet wilt. Dat is gewoon aanranding, en niet te vergelijken met knuffelen Knipoog.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:35

LiNdA1986 schreef:
Inderdaad, nee is nee.
Ik zal er nog maar eens heel goed en serieus met hem overpraten, want zijn gedrag is echt niet normaal.

Wat is normaal in deze situatie.
Ik lees dat hij vroeger misbruikt is door zijn eigen vader.
Zijn normen en waarde zijn dus in deze wel iets anders dan bij iemand waarbij dit niet is gebeurd.
Ook al wil hij het niet, hij zal dit eerst zelf op moeten lossen en over zijn verleden moeten praten.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:39

Maiske schreef:

er zit hier wel een wezenlijk verschil in. Jij kon hierover praten met je vriend. De TS geeft aan dat haar vriend hierover praten niet echt waardeert en er ook geen behoefte aan heeft. Als je er niet over kan praten wat je eigen grenzen zijn en wat dat met je doet als iemand die niet respecteert is de relatie gedoemd te mislukken.
Ik zou er zelf nog eens goed over na denken wat je zelf wil.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:45

Ik zou het er zeker nog eens rustig met hem over hebben. Gezien zijn verleden kan ik me indenken dat hij moeite heeft met die grenzen. Maar als je er eens een keer rustig voor gaat zitten en met hem er over praat, dat je het van zijn kant ook wel snapt maar dat het voor jou gewoon niet leuk is. Omdat je zegt dat hij verder wel lief is, zou ik hem niet een twee drie aan de kant zetten. En als hij weer boos er over wordt, zou ik als ik jou was ook gewoon eens heel boos op hem worden. (weet natuurlijk niet of je dat sowieso wel eens doet als het over deze kwestie gaat) Met een beetje geluk wekt dat dan een schrik reacite op, wat hem duidelijk maakt dat jij ook anders kan en dat hij misschien dan toch jou grenzen leert accepteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:07

Boosheid kan ook agressie uitlokken ipv een schrikreactie, en dat kan heel verkeerd uitpakken. Vraag desnoods hulp hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 00:00

Ik ben vandaag naar m'n leerlingbegeleider geweest en heb met hem erover gepraat. Ik ga morgen of overmorgen een rustig moment kiezen en dan met hem erover praten. Want ik wil het niet direct uitmaken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:27

Net gepraat met m'n vriend, maar volgens mij begrijpt hij me niet. Hij zegt dattie het helemaal niet doet maar toch gaat ie erna evengoed door. Wat moet ik nou doen? Ik voel me eigenlijk niet veilig bij hem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:11

Als hij het echt niet snapt of niet wil snappen, dan moet je dus je grens éxtra duidelijk trekken.

Duidelijker dan 'het is uit' kan je het eigenlijk niet maken.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:46

Kan echt niet hoor...
ookal heeft je vriend dan een vervelend verleden gehad,
dat betekend niet dattie tegen jou zin in dingen moet doen.
hij is je VRIEND, je moet hem kunnen vertrouwen en van hem op aan kunnen, echt heel belangrijk.
Je zegt dat je je niet veilig bij hem voelt...

als hij niet wil luisteren moet hij Zélf maar voelen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:02

Als je echt duidelijkheid wil scheppen, spreek dan een soort "wachtwoord" met hem af. Mijn man heeft helaas ook wel eens moeite om mijn afweer serieus te nemen (niet enkel op sexueel gebied helaas). Maar sinds we een "heilig zinnetje" hebben afgesproken gaat het wel goed. Inmiddels zijn we 16 jaar samen en hebben een kindje en ben ik erg tevreden met mijn relatie. Knipoog
Het is soms een kwestie van óverduidelijk zijn!
Dus breng begrip op voor zijn verleden door met hem goed af te spreken. Het "wachtwoord" (in ons geval: "ik méén het!") moet echt heilig zijn en de consequenties moeten vooraf voor allebei goed duidelijk zijn - gaat hij zelfs over díe grens heen, is het uit tussen jullie.