Stom eigen risico

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Stom eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:30

Ik zie/hoor/lees niet meer zoveel nieuws sinds ik Jo heb. Fulltime werken, even naar Gilmore Girls kijken en dan hop, naar de stal. Dussss het was even aan me voorbij gegaan dat er per 1 januari een eigen risico is van 150 euro.

Laat ik nou 21 december van Jo zijn gevallen tijdens een bokfestijn. Mijn wijsvinger zwol op tot ongeveer 3x zo dik, maar geen pijn, dus nouja: gaat wel over. Om nu in die kerst/nieuwjaar tijd naar de dokter te gaan... Nu is de zwelling inderdaad na een weekje weggegaan, maar het eerste kootje blijft dik (gewricht denk ik) en buigen gaat nog steeds niet goed.

Dus ik dacht misschien toch maar even door de huisarts laten kijken. Toen maakte iemand me attent op het eigen risico. Dadelijk stuurt die huisarts me door voor foto's, en kan ik even mooi 150 euro gaan betalen! Nou, mooi niet, naast die 97 euro die ik maandelijks al betaal. Boos!

Dus nouja.... nu maar wachten of het vanzelf beter wordt... en maar even een minder bruikbare vinger.

Stom Nederland met zijn stomme ziektekostenregeling. (en ja, ik weet dat we nog weinig te klagen hebben in vergelijking tot Amerika bijv, maar toch)

Mistic

Re: Stom eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:33

De eigen risico is niet iets van de laatste paar weken, maar speelt al veel langer.

Ik neem aan de jij je polisvoorwaarden van 2008 ook allang gekregen moet hebben. Daar staat namelijk in dat je een eigen risico hebt.
Het is erg vervelend maar die 150 euro zal je toch zelf moeten betalen.

Volgende keer toch maar het nieuws lezen op internet.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:37

Het is inderdaad heel erg vervelend dat iedereen nu eigen risico moet gaan betalen voor bijna alles behalve bezoek aan de huisarts, maar als je vinger wel is gebroken en hij groeit verkeerd aan, dan zou je er wel eens flink last van kunnen krijgen. Ook is het nieuwe jaar nog maar net begonnen, dus het is altijd mogelijk dat er dit jaar nog iets gebeurt waardoor je het eigen risico alsnog kwijt bent. Niet dat ik daar van uit ga, hoor Knipoog , maar als je je dan niet hebt laten doorverwijzen en je blijft last houden van je vinger is dat toch wel zonde.

€ 150,- is veel geld, maar voor altijd last van een blessure is misschien nog wel veel vervelender.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:38

Oh, joh ik weet het, maar het is gewoon niet tot me doorgedrongen ofzo denk ik. En die polisvoorwaarden heb ik inderdaad, maarja... dat is gewoon in mijn map verdwenen.

Jammer dat ik niet wat beter heb opgelet want dan was ik mooi nog voor 1 jan naar de dokter gegaan.

Nu ga ik er maar vanuit dat het zo ook wel goed gaat komen. Ik hoef gelukkig die 150,- pas te betalen als ik echt ergens gebruik van ga maken.

Maar dan vind ik het nog steeds idioot. 150 is veel geld, en ik kan me voorstellen dat het voor sommigen echt een belemmering kan vormen om naar de dokter te gaan. Net zoals er nu mensen niet naar de tandarts gaan omdat het uit het 'ziekenfonds' is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:40

het is al sinds augustus minstens bekend dat je per 1 januari een eigen risico hebt van 150 euro
dus vnd het eigenlijk een beetje stom dat je er nu pas achterkomt
het heeft zoveel aandacht gehad in de media, op internet, in de krant en zelfs hier op bokt ik vind het echt heel knap dat je het niet gehoord hebt

de kosten van de huisarts vallen trouwens niet onder het eigen risico, fotos in het ziekenhuis weet ik niet

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:41

Inderdaad, een slechte ontwikkeling in mijn ogen.
Maarja, ondanks dat wij zogenaamd zo 'democratisch' zijn, kunnen we er helaas niks aan doen.

Ik zou toch maar even kijken, want lang last houden is ook niet niks.
Succes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:43

Wij hebben álles er nog inzitten.... tandarts, dokter, pilgebruik(betaal k niet voor ben wel al 18)
Wete niet wat er ''mis'' is gegaan bij jou..
maar ik zou even opletten, als dit blijft ben je straks nog verder van huis met behandelingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:43

is de tandarts eruit? Sinds dit jaar dan ook?

Ik vind het ookbelachelijk dat eigen risico
Premie is al duur genoeg...maar ze verbrassen het geld wellicht een de hoge lonen van de grote mannen...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:44

deedee19

Toevallig heb ik vorige week medicijnen voorgeschreven gekregen ik ging ze maandag halen in de veronderstelling dat ik wel zou moeten betalen, maar dat hoefde dan weer niet. Of zou ik de rekening achteraf toegestuurd krijgen? (glas vergeten daar ter plekke te vragen)

GeneralFlynn

Kosten van de huisarts zijn idd. gratis,maar als je een receptje meekrijgt ben je al het haasje...
Nu heb ik gelukkig nooit kosten,behalve dan de pil,maar die moest ik toch altijd al zelf betalen.
Mijn man daarintegen is een wandelende apotheek. Clown
Hij heeft elke maand denk ik voor 40 euro aan medicijnen nodig.
Nou,dat moet ik dus 4 maanden betalen,en daarna krijg ik het pas vergoed.

Weet iemand hoe dat eigenlijk precies werkt?
Moet je alle bonnetjes bewaren en aan het eind van het jaar opsturen naar je verzekeging ofzo?
Of krijg je een soort punten kaart waarop staat hoeveel je al zelf betaald hebt,en hoeveel je nog moet voor je aan de 150 euro zit?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:48

Ik vind het ook niet slim, dat eigen risico... Er zullen nu echt heel wat mensen verkeerd gaan bezuinigen op naar de dokter gaan i.v.m. de hoge kosten.

Cyntje

Dat houd je zorgverzekering zelf wel bij Tinkerloos Knipoog

Zelf noteren kan natuurlijk nooit kwaad Lachen

Mistic

Je moet de bonnen wel insturen. Hun geven dan aan wat er betaald moet worden ivm de eigen risico.
Als je gewoon betaald en de verzekeringsmaatschappij niets laat weten, gaan hun er vanuit dat je niets nodig had.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:49

@ evelli: tja, in september is Jo gekomen, en ik zal wel redelijk 'selectief' naar het nieuws hebben gekeken, als ik al heb gekeken. Ik heb geen krant ofzo, en zie eigenlijk alleen het ochtendnieuws (en ook niet altijd). Slecht, ik weet het, maarja... en topics hier op bokt: tja, kan niet alles bijhouden...
@ Cytje, gelukkig is het niet pijnlijk, alleen kan ik niet net zover buigen als mijn rechterwijsvinger. Maarja, ik heb ook geen idee hoe lang een verstuiking (want daar ga ik vanuit) nodig heeft om een beetje goed te komen. Heb zoiets nog nooit gehad. Misschien duurt het gewoon een aantal weken.
@RK: tandarts allang toch? Alleen als je aanvullende verzekeringen hebt zit tandarts er toch nog bij?
@ Jollygirl: ik heb alleen een basisverzekering, en daar zit nu eenmaal niet al te veel in. Ik heb niets aanvullends.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:49

Ik zal eens onze polis doorlezen Nagelbijten / Gniffelen ik weet wel dat ik voor max ben verzekerd aangezien ik per 1,5 maand 150 euro aan medicatie nodig heb (plus regelmatig ziekenhuisbezoekjes)...

150 euro is inderdaad voor in 1 keer. Moet je elke keer weer een eigen risico betalen als je bv weer voor foto's moet naar het ziekenhuis? (mijn vader beheert mijn verzereking dus ik heb er niet echt verstand van Nagelbijten / Gniffelen)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:50

@tinkerloos: ik heb dat ook even opgezocht, ik ben bij Cz en op hun site staat dat duidelijk aangegeven.
Ik weet niet waar jij je verzekering hebt, maar waarschijnlijk kun je op de site al veel info vinden hoe het werkt met rekeningen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:50

Tandarts vind ik dan nog een iets ander verhaal, omdat de kosten daar enorm hoog op kunnen lopen. Omdat ik een paardenongeluk heb gehad waarbij mijn gebit flinke schade heeft opgelopen kan ik me daarvoor niet meer goed verzekeren, en kosten dingen als een nieuwe kroon me een fortuin. Dat moet je maar net op je bankrekening hebben staan Scheve mond .

€ 150,- Eigen risico vind ik ook belachelijk, alsof je kunt voorkomen dat mensen letsel oplopen , alsof je gezondheid inzet kan zijn bij zoiets . Toch zou ik liever dat geld betalen dan een gebroken vinger blijken te hebben waar later misschien niets meer aan gedaan kan worden. Scheelt misschien wel dat ik mijn eigen risico toch al kwijt ben ieder jaar, maar toch.

Kawa, tandarts, of iig een groot deel ervan, is er al een hele tijd uit. Afhankelijk van je aanvullende pakket worden er meer of minder dingen vergoed, maar om voor de duurste verzekering en dus vergoeding van alle behandelingen in aanmerking te komen, moet je eerst een bewijs van je tandarts hebben dat je gebit nu zodanig in orde is dat er in principe geen grote kostenposten als stiftanden, bruggen, weet-ik-wat nodig zullen zijn. Tja, daar sta je dan als een paard (per ongeluk) je tanden uit je mond gemept heeft en er reeële kans is dat je op termijn stiftanden nodig hebt en/of een kroon o.i.d.

Eigen risico van € 150,- is wel eenmalig (per jaar althans), voor bepaalde chronisch zieken geldt een eigen risico van € 100,-.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:51

Tape anders je vinger aan een andere vinger vast, dat word met een verstuiking oid vaker gedaan. Misschien heelt het dan sneller. Al was ik persoonlijk wel naar de arts gestapt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:52

Dank gwen!

Ik zal eens opzoeken of ik onder de 150 norm of 100 norm van (ik ga uit van de 100 norm...)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:53

En wanneer val je onder chronisch ziek? Waar word de lijn getrokken? Verward Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:53

ja dat niet alles betaald wordt wist ik wel..maar dacht ff dat maanling bedoelde dat je er nu niks meer van kreeg.
Zat dus gewoon fout te denken op haar bericht Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:54

Waar kun je dat eigenlijk vinden onder welke norm je valt? (op je eigen verzekeringspagina?)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:55

Hoe dat met die chronisch-ziekennorm zit is geloof ik nog niet helemaal duidelijk, of misschien sinds kort wel, ze waren er iig tot voor kort nog niet helemaal uit. Ik heb zelf epilepsie. Met medicijnen heb ik daar weliswaar geen last meer van, maar ik zit wel vast aan die dure pillen én aan de neuroloog natuurlijk. Het is me nog niet helemaal duidelijk waar ik nu onder val, maar goed, dat komt wel. Zal zelf de sites ook nog eens goed doorlezen Ja .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:57

Op zich valt 150 euro over een heel jaar nog wel mee Lachen
Maar goed, als je inderdaad nooit wat hebt en dan net die ene keer wel dan is het wel duur Nagelbijten / Gniffelen