Overlevingskansen darmkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Overlevingskansen darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 23:13

Afgelopen woensdagavond heb ik te horen gekregen dat mijn vader darmkanker heeft. Hij heeft al ruim een half jaar flink last en heeft nu een darmonderzoek gehad, hij mocht meteen meelopen voor de uitslag. Donderdag is hij weer naar het ziekenhuis geweest voor verdere onderzoeken (checken of er uitzaaiingen zijn in de longen), hier is de uitslag nog niet van bekend.

Zijn moeder is op haar 49e overleden aan darmkanker en eigenlijk ben ik heel benieuwd of er bokkers zijn met mensen in hun omgeving die dit ook hebben meegemaakt en hoe het zit met de overlevingskansen. Als ik zo om me heen luister en lees, dan zijn de overlevingskansen van darmkanker nogal klein.

Heerlijk zo voor de feestdagen, hoewel zulk nieuws nooit gelegen komt.

batje

Re: Overlevingskansen darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:15

Heel veel sterkte voor jou en je familie..

Ik heb een vriend die van darmkanker is genezen. Hij is er heel erg ziek van geweest maar is nu al zeker 11 jaar schoon en gezond! En de wetenschap gaat qua kanker enorm snel vooruit..

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:16

Als eerste; wat verschrikkelijk voor je meid Ach gut Sterkte!

Mijn tante kreeg een jaartje terug darmkanker en dit trok door naar haar alvleesklier..
Ze heeft het helaas niet overleeft, een half jaar later is ze overleden Verdrietig

Maar het ligt er denk ik ook aan in welk stadium het zich bevind, bij mijn tante begon het al uit te zaaien..

Nogmaals heel veel sterkte toegewenst!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:16

Vriend van mijn vader heeft het gehad, het leek zeer ernstig en zijn kansen werden niet erg groot ingeschat.
Maar tegen alle verwachting in, heeft hij het verslagen en is schoon.

Heel veel sterkte gewenst.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:57

Oh meisje toch Ach gut Heel veel sterkte voor jou en je familie.
Ik hoop dat hij goede kansen maakt hoor.

Helaas Is mijn vriends oma er wel aan gestorven, een half jaar na haar operatie. Maar zij was wel al 84 toen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:04

Hangt af van welke lokatie, welk type en welk stadium hij zich bevindt. Op zich is kans op overleven als je er snel bij bent niet slecht te noemen.
Wens jullie heel veel sterkte!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:06

Heel heel heel erg veel sterkte.
Mijn oom had ook (ik geloof) een tumor in zn darmen. En die had uitzaaiingen naar de lever. Mijn oom doet na de kerst een chemokuur, en dan heeft hij nog ongeveer rond de 7 maanden te leven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:07

Hangt er een beetje vanaf. Dikke darmkanker is afhankelijk van de locatie tegenwoordig best prima te behandelen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:08

Overlevingspercentages van 70%.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 00:10

Ze gaan hem sowieso opereren, dat is al gezegd, maar nu is het wachten op de resultaten van de andere onderzoeken of er uitzaaiingen zijn.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:11

Dat is met name heel bepalend voor zijn prognose.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:11

heel erg als je zoiets tehoren krijgt. mn opa is 2 jaar geleden overleden. 4 jaar geleden werd darmkamker vastgesteld is hij aan geopereerd bestraald en beter verklaard. na een jaar is het terug gekomen nog keer geopereerd nog keer bestraald weer even weg. daarna kwam het terug met uitzaaing hij had het voornamelijk in zn lever erbij gekregen. hij heeft nog een paar kuren gehad maar toen was het afwachten tot het zn lever inschoot.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 00:12

Nikka schreef:
Hangt af van welke lokatie, welk type en welk stadium hij zich bevindt. Op zich is kans op overleven als je er snel bij bent niet slecht te noemen.
Wens jullie heel veel sterkte!

Je zegt zonet 70%, maar in welk stadium is dat dan?

Hij heeft al een half jaar last en als je last gaat krijgen van iets, dan zit het er al even. Ze kwamen met het darmonderzoek erg moeilijk binnen, sowieso het begin van zijn darmen zit vol.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:14

Dat kan positief zijn. Als er een stuk van de darmen verwijderd moet worden dan kan dat beter aan het uiteinde zijn dan ergens halverwege of in het begin.

Aan het uiteinde dan kunnen ze vaak wel de darm weer aansluiten of een stoma aanleggen als er een stuk darm verwijderd is.

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:16

idd, hangt af van locatie, is het operabel, zijn er uitzaaigen en zo ja, waar bevinden die zich.
Er is dus niet zomaar een kant en klaar antwoord als je die factoren niet weet!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 00:17

Klopt, dat zou heel mooi zijn. Maar het is natuurlijk de vraag vanaf waar het is, als het begonnen is aan het uiteinde en het nog niet 'ver' is, dan zal het zeker operatief op te lossen zijn. Maar het is nog niet duidelijk tot hoever het zit en of er uitzaaiingen zijn.

Maak me gewoon zorgen en ben gewoon verdrietig, denk dat dat ook niet zo heel vreemd is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:17

Als er geen uitzaaiingen zijn. Als het verder in de darmen zit kom je er eerder achter omdat je eerder klachten hebt. Eerder in de darmen is de ontlasting vloeibaarder en kan nog makkelijker om de tumor heen, dat merk je minder. Bij de anus zit alleen heel veel bloedvoorziening zodat het bij ingroei door de tumor ook weer makkelijker uitzaait.

@ apple dat is gedeeltelijk waar. Als het helemaal achteraan zit lukt dat niet zo goed. Overigens is het vaak goed mogelijk om een tijdelijk stoma te maken wat na een tijdje weer opgeheven kan worden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:22

Mijn moeder heeft darmkanker gehad. Zij is geopereerd en hoefde verder niet bestraald te worden o.i.d. Zij is nu al jaren schoon. Zo zie je maar: het kan ook goed aflopen. Probeer je daar aan vast te houden en probeer positief te blijven, hoe moeilijk dat ook is. Heel veel sterkte voor jou en je familie.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:09

Het hangt idd een beetje af in welk stadium het ontdekt wordt, en waar het precies zit.

Mijn schoonmoeder heeft enkele jaren geleden ook (dikke)darmkanker gehad. Bij haar waren ze er aardig snel bij en ze hebben de tumor in zn geheel kunnen verwijderen en ook waren er geen uitzaaien, ze is dus ook niet bestraald en heeft geen chemo's gehad. Zij is volledig genezen verklaard.

Ik wens jou en je familie heel veel sterkte, en hoop dat je vader weer volledig hersteld!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:19

Ik wil jou en je familie heel veel sterkte toewensen voor de komende tijd.Hopelijk is je vader er redelijk op tijd bij en gaat hij horen bij de 70% die overleven.
Voor mijn vader kwam het allemaal te laat en niet in het minst door de huisarts die bleef volhouden dat hij een schimmeltje in zijn darmen had Verdrietig
Jouw vader wordt in ieder geval serieus genomen.Nogmaals heel veel sterkte!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:13

Ontzettend veel sterkte toegewenst. IK weet verder niet echt hoe de overlevingskansen zijn. Een vriendin van mij, haar vader heeft ook darmkanker gehad. Hij is wel genezen. Hou de moed erin meid!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:51

De vrouw van mijn vader is ervan genezen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:59

hoi hoi!
zoals je hier al lezen kan zijn de prognoses heel verschillend. het ligt er echt gewoon aan in hoeverre het uitgezaaid is en waar.
dus het is bij jouw vader echt even de verdere onderzoeken afwachten. Ik hoop dat ze er bij hem tijdig bij zijn. zoals FlairS hierboven al zegt, het is al heel fijn dat ze zijn klachten serieus hebben genomen, bij mijn jongere nichtje hebben ze te lang gewacht totdat ze daadwerkelijk serieuze onderzoeken gingen doen en bij haar was het gezwel toen al tot in het ruggenmerg gegroeid. gezien haar prognoses heeft zij toen verkozen geen (chemo) behandeling te starten en is ze eraan gestorven.
dus ik hoop dat het bij je vader allemaal meevalt en ik wens jullie er heel veel sterkte mee, jullie gaan een heftige tijd tegenmoet waarin ik hoop dat jullie elkaar kunnen steunen!
groetjes

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:34

Mijn vader heeft ook darmkanker gehad, met uitzaaiingen naar één van zijn nieren. Nu, 6 jaar (geloof ik..) later is hij nog steeds levend en gezond. Bij hem zat het ook helemaal onderaan zijn darm, waardoor hij op een gegeven moment gewoon helemaal onder het bloed zat... Gelukkig nog, anders hadden ze misschien nog te laat geweeest. Het onderste deel van zijn darm, en zijn nier zijn operatief verwijderd. Wel een tijdje een stoma gehad (die later terug weg mocht), en bestraling en chemo gehad.

Ik hoop dat het bij jou vader meevalt. Veel sterkte!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:44

ik denk dat het aan veel dingen ligt, maar dat je toch moet afwachten wat de artsen zeggen. ik wil je iig sterkte wensen(ook aan je familie)